مقدمه
مسابقات Esports به مسابقه بین خبرههای بازیهای کامپیوتری به صورت آنلاین یا شبکهای اطلاق میشود. سالانه تورنمنتهای بزرگی در سراسر جهان به صورت ایونت یا آنلاین برگزار میشود و ارقام بزرگی به عنوان جایزه اهدا میشود. برای مثال در سال 2019، میزان کل مبلغی که در مسابقات مربوط به بازی Dota 2 اهدا شد، به 219 میلیون دلار رسید. این عدد برای کانتر استرایک به 87 میلیون دلار و برای فورتنایت به 84 میلیون دلار رسید. بیشترین عددی که این بین به یک بازیکن رسید مربوط به یوهان یاندستاین بازیکن 26 ساله دانمارکی بود که در بازی دوتا 2، با تیم خود 6.8 میلیون دلار در سال به دست آورد و سود شخصی او به 3 میلیون دلار رسید.
به طرزی جالب کودکان بسیاری در سالهای اخیر توانستهاند به جای تلاش برای تبدیل به یک ورزشکار حرفهای و ثروتمند شدن از این طریق، با همان بازیهای کامپیوتری خود به بازیکنی حرفهای تبدیل شوند و حتی توسط باشگاههای بزرگ دنیای فوتبال جذب تیم esports خود شوند. حتی مسابقات المپیک نیز در حال حاضر میزبان برخی بازیهای کامپیوتری است.
شرط بندی روی مسابقات Esports با توجه به ماهیت آن، به سرعت در سالهای اخیر پیشرفت کرده است. از آنجا که شرط بندی و esports دو شیوه محبوب سرگرمی در جهان هستند، تحقیقات نشان میدهد که ارتباط این دو به طور روزافزون در حال افزایش است. پلتفرم توئیچ اخیرا مشخص کرد که میزان تماشای مسابقات ای.اسپورتس از این طریق دائما در حال رکوردشکنی است. دلایل موفقیت ای.اسپورتس در دنیای شرط بندی را برمیشمریم.
تورنمنتهای بیشتر
زمانی eSports برای مثال مانند لایپزیش یک پدیده بود. حالا دیگر با رشد ساختار و بزرگ شدن دایره مسابقات و اسپانسرها، این رشته در مرکز توجه دنیای شرط بندی است. سایتهای شرط بندی در کشورهای زیادی تائید کردهاند که eSports در صدر لیست شرط بندی آنها قرار گرفته است. چنین چیزی چند سال پیش قابل باور نبود. بازیکنان بزرگ، در حال تثبیت خود هستند و با افزایش شهرت آنها، شرط بندی روی این مسابقات نیز رشد خواهد کرد. فستیوالهای مربوط به شرط بندی در حال حاضر بیشتر از گذشته شاهد تراکم مردم در غرفههای مربوط به eSports هستند.
مسابقات فینال لیگ آو لجندس آمریکای شمالی بیش از شصت هزار بیننده در یوتیوب و توئیچ داشت. در نوامبر گذشته مسابقات فینال چمپیونشیپ لیگ آو لجندز در کره جنوبی برگزار شد، حدود ده میلیون بیننده برای دیدن مسابقات آنلاین شدند. در سپتامبر آینده قرار است مسابقات قهرمانی اروپا در دوبلین برگزار شود و انتظار میرود تعداد بینندگان و دنبال کنندگان آن مسابقات سر به فلک بگذارد.
پول زیاد
پول زیادی در این مسابقات جابجا میشود و هرکسی میتواند آن را به شغل حرفهای خود تبدیل کند. در سال 2018 مبلغ کل ایونتهای eSports به عدد 150 میلیون دلار رسید، در حالی که در سال پیش از آن از مرز 115 میلیون دلار که خود رکوردی در آن زمان بود عبور کند. این عدد در سال 2019 از 300 میلیون دلار هم عبور کرد و دلیل چنین افزایش چشمگیری، قراردادهای اسپانسرینگ جدید بود. گزارشها نشان میدهد که سود صنعت eSports در 2019 از مرز 1 میلیارد دلار در تاریخ خود گذشت و بخشی از این جاق شدن به خاطر حق پخش، قراردادهای اسپانسری، تبلیغات و شرط بندی بود.
افزایش تعداد شرکتکنندهها
مسابقات لیگ آو لجندز سال 2011 که اولین دوره مسابقات بود، با حضور هشت تیم دنبال شد و تیم برنده 100 دلار به جیب زد. مسابقات وقتی در سال 2016 انجام میشد، تعداد تیمها به 16 رسید، جایزه تیم اول 6.7 میلیون دلار بود و تعداد بینندهها در مجموع به 43 میلیون نفر رسید. رکورد لحظهای، 14.7 میلیون نفر بود. به طرز عجیبی، در هر دوره، رکوردهای جدیدی در این مسابقات ثبت شده است.
جذب افراد جدید
بسیاری از کسانی که مسابقات eSports را دنبال میکنند، سررشتهای از شرط بندی ندارند. از سوی دیگر در بسیاری از موارد این نوع شرط بندی برای افرادی که شرط بندی فوتبال را ترجیح میدهند، چیزی جدید است و این افراد عاشق تنوع و تجربه چیزهای جدید هستند. شرط بندی روی این مسابقات، باعث شده که افراد زیادی که در زمینه بازی اطلاعات داشتند، وارد دنیای شرط بندی شوند و اینطور شرط بندی روی eSports برای سایتهای شرط بندی تبدیل به راهی معقول برای جذب مشتریان جدید شده است. از همین رو، آنها شرط بندی روی این مسابقات را در بهترین جاهای صفحه اصلی خود جا میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید