به این مطلب از سری مطالب آموزش بازیهای با ورق در سایت بخت خوش آمدید. ما در این مطلب، برخی از انواع بازی کارتی کازینو آفریقایی را که در آفریقا بازی میشوند، شرح میدهیم. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع میکنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان میکنیم.
ویژگی مشخص این بازیها این است که کارتهای اخذشده روبهبالا نگه داشته میشوند. همچنین یک کارت که بازی میشود، نه تنها میتواند کارت هایی را از چیدمان مرکزی بگیرد، بلکه می تواند کارتهای بالای دسته کارت اخذشده توسط رقیب را نیز بگیرند.
در این بازیهای آفریقایی، همه کارتها (از جمله کارتهای تصویردار در صورت استفاده) ارزش اخذ عددی دارند.
ما در اینجا نسخههای بازی کارتی کازینو که در سوازیلند، سوتو و آفریقای جنوبی بازی میشوند را شرح میدهیم.
این نسخه جالب بازی کازینو، که در سوازیلند محبوب است، روند ساختش با بازی کازینو انگلیسی-آمریکایی متفاوت است. بدین صورت که کارتهای گرفتهشدهی رو به بالا نگه داشته میشوند. و کارت بالایی از انبوه کارتهای گرفتهشدهی شما میتواند توسط حریفان گرفته شود تا به بیلدهایشان (ترکیبهایشان) اضافه شود.
کازینو سوازی (Swazi Casino)، توسط ۲یا ۳ یا ۴ نفر با استفاده از یک بسته کارت استاندارد ۵۲تایی بازی میشود. وقتی چهار بازیکن در بازی وجود دارد، بازیکنانی که روبروی هم مینشینند با یکدیگر، همتیمی هستند. جهت انجام بازی، خلاف جهت عقربههای ساعت است.
برای گرفتن کارت اخذشده، کارتهای شماره ۲ تا ۱۰ دارای ارزشی برابر با شمارهی خود هستند، سربازها ۱۱، بیبیها ۱۲، شاهها ۱۳ و آسها ۱ یا ۱۴ حساب میشوند.
دیلر کارتها را بُر میزند و بازیکن سمت راست دیلر (که اولین کسی است که بازی میکند) چهار کارت را از وسط دسته جدا میکند (کات کردن) و آنها را رو به بالا در مرکز منطقه بازی قرار میدهد تا چیدمان اولیه را تشکیل دهد.
و دسته کارت را سپس به دیلر برمی گرداند. سپس دیلر تمام کارتها را یکی یکی به بازیکنان میدهد. دیلر اول به طور تصادفی انتخاب میشود. پس از آن، توزیع کارت پس از هر دست به بازیکن سمت راست منتقل میشود.
برخی از افراد قوانینی دارند که برخی از کاتها را مجاز نمیدانند. مثلا، اگر در ابتدا تعداد کارتهای امتیازدهی زیادی در چیدمان وجود داشته باشد، بازی خیلی جالب نمیشود. همچنین در این حالت، وقتی چهار بازیکن وجود دارند، جفت بازیکنی که به عنوان همتیمی، اول بازی میکنند در پایان دچار یک ضرر بزرگ میشوند، که با داشتن اولین فرصت برای اخذ کارت در ابتدای بازی، متعادل میشود، اما در صورت خیلی بزرگ بودن امتیاز کارتهای کاتشده، مزیت انجام اولین حرکت کاهش مییابد.
انواع مختلفی وجود دارد، اما پیشنهاد میشود که چیدمان اولیه شامل یکی از دو موارد زیر باشد:
سپس چهار کارت باید دوباره در دستهی کارت قرار گیرند، که دوباره دیلر آن را بُر میزند و عمل کات تکرار میشود.
تمامی کارتهای گرفتهشده، در یک پایل (دسته کارت) و در مقابل بازیکنی که آنها را گرفته است، رو به بالا نگه داشته میشوند. در نسخهی چهار نفرهی بازی، همتیمیها مشترکاً با هم یک پایل دارند.
کارتهای جدید که گرفته میشوند به بالای پایل اضافه می شوند. وقتی چندین کارت را همزمان می گیرید، می توانید کارت های گرفته شده را هر طور که دوست دارید مرتب کنید.
با این حال، کارت گرفتن باید بالای شمع شما باشد. شما به سایر بازیکنان نشان نمی دهید که کارت های گرفته شده را به چه ترتیبی در انبوه خود مرتب کرده اید. هنگام بازی با شراکتها، میتوانید کارتهایی را که میگیرید مرتب کنید، یا اگر شریکتان مراقب انبوه ضبط تیمتان است، میتوانید کارتها را به شریکتان بدهید تا در عوض آنها را مرتب کند.
در مرکز منطقه بازی، چیدمانی از کارت های رو به بالا وجود دارد که برای گرفتهشدن توسط بازیکنان در دسترس است.
در ابتدای بازی چهار تک کارت در چیدمان وجود دارد. همانطور که بازی پیشرفت میکند، میتوان آنها را گرفت، یا کارتهای تک بیشتری را میتوان در آنجا بازی کرد.
همچنین این امکان وجود دارد که کارتهای موجود در چیدمان با یکدیگر ترکیب شوند و ترکیبهایی با عنوان بیلد یا همان ترکیب را بسازند. این بیلدها، انبوه یا پایلی از کارتها هستند که با یک ارزش کلی مشخص که تا زمانی که اخذ شوند به عنوان یک واحد در نظر گرفته میشوند.
دو نوع ترکیب یا همان وجود دارد:
هر بیلد یک صاحب دارد که مسئولیت اینکه در نهایت آن را اخذ کند دارد، مگر اینکه ابتدا ارزش آن تغییر کند یا توسط بازیکن دیگری اخذ شود. تک کارت ها در طرح بندی متعلق به هیچ کس خاصی نیستند.
نوبت بازی می چرخد. نوبت شما میتواند شامل چندین عمل به هر ترتیبی باشد. در یک نقطه از نوبتتان، شما باید دقیقاً یک کارت از دست خود را بازی کنید.
اقدامات 1، 3 و 5 شامل بازی یک کارت از دست شما است، بنابراین تنها یکی از این اقدامات را می توان در طول نوبتتان انجام دهید.
اقدامات 2 و 4 می تواند شامل بازی یک کارت از دست شما باشد یا فقط با استفاده از کارت هایی که از قبل در حال بازی هستند انجام شوند.
تا زمانی که هیچ کارتی از دست شما درگیر نباشد، می توانید به هر ترتیبی که می خواهید، قبل یا بعد از بازی از دست خود، اعمال 2 و 4 را انجام دهید.
اکنون هر نوع عمل به طور مفصل توضیح داده خواهد شد:
اخذ کارت عکس فقط با بازی یک کارت از دست شما امکان پذیر است.
اگر کارتی را از دست خود بازی کنید که با یک کارت در چیدمان وسط مطابقت دارد، آن کارت گرفته و اخذ میشود.
در صورتی که، کارتی که بازی میکنید با مجموع چند تک کارت در چیدمان مطابقت داشته باشد، آن مجموعه از کارتها را اخذ میکنید.
اگر کارتی که بازی میکنید با ارزش یک بلید مطابقت داشته باشد، آن بیلد را میگیرید (مهم نیست مالک آن چه کسی باشد).
در صورتی که، کارتی را بازی می کنید که با چندین کارت، مجموعه یا بیلد جداگانه مطابقت دارد، می توانید همه آنها را بگیرید.
توجه داشته باشید که نمیتوانید کارتها را مستقیماً از بالای پایل کارتهای اخذشده توسط حریف ضبط کنید (اگرچه ممکن است بتوانید این کار را به طور غیرمستقیم با استفاده از آنها برای تقویت یک بیلد انجام دهید. در ادامه این مورد را توضیح خواهیم داد.).
همچنین، شما فقط میتوانید یک بیلد را تنها با تطبیق مقدار ارزش آن اخذ کنید.
به عنوان مثال: فرض کنید در چیدمان وسط میز، یک بیلد 8 (5+3)، یک بیلد 6 (4+2) و یک تک 6 وجود دارد. اگر یک آس (14) بازی کنید، چیزی را نمی گیرد. و اگر 6 بازی کنید، تک 6 و بیلد 6 را می گیرد.
زمانی که یک کارت گرفتهشده را تحت یک اقدام از نوع 1 یا 5 بازی کنید (گرفتن کارت جدید یا دور انداختن کارت)، اما همه کارت هایی را که حق گرفتن آنها را دارید از چیدمان برندارید، هر کدام از حریفان می توانند (در صورت تمایل) شما را مجبور کنند که تمام کارت هایی را که باید را، بگیرید. (اگر حریفان فکر کنند که شما با رها کردن و برنداشتن برخی از کارتهایی که باید از داخل چیدمان اخذ میکردید، مزیتی کسب خواهید کرد، ممکن است این کار را انجام دهند).
از طرف دیگر، اگر حریف فکر کند که شما با نگرفتن کارتهایی که میتوانید، اشتباه کردهاید، ممکن است اجازه دهند بازی شما پابرجا بماند و این اصراری به انجام درست کار نکند.
توجه داشته باشید که بازی با کارتی که میتوانست گرفته شود، قانونی است، اما اگر به جای این کار، از آن در یک بیلد (یکی از اقدامات 2، 3 یا 4) استفاده کنید. به این دریفت کردن (drifting) میگویند. اگر از کارت بازی خود به طور قانونی برای اقدامی از نوع 2، 3 یا 4 استفاده می کنید، حریفان حق ندارند شما را وادار کنند که بجای این کار، آن را اخذ کنید.
یک بیلد واحد را میتوان از کارتهای تکی که در حال حاضر در چیدمان وجود دارد، با یا بدون افزودن کارتی از دست شما، تشکیل داد. بازیکنی که بیلد را تشکیل می دهد صاحب آن می شود.
شما فقط در صورتی مجاز به تشکیل یک بیلد هستید که کارتی در دست داشته باشید که بعداً بتواند آن بیلد را اخذ کنید.
مثال ها:
هنگام ایجاد یک بیلد، مجاز به استفاده از کارت های روی پایلهای اخذشده نیستید.
فقط در صورتی میتوانید مقدار ارزش یک بیلد را تغییر دهید که همه شرایط زیر برقرار باشد:
مثال: اگر حریف شما یک بیلد تکی 9 ساخته است و شما یک 2 و یک سرباز دارید، می توانید 2 خود را به بیلد اضافه کنید و آن را 11 کنید. اگر بیلد 9 تشکیل توسط خودتان یا همتیمیتان تشکیل شده باشد، اجازه انجام این کار را ندارید.
توجه داشته باشید که امکان تغییر ارزش یک بیلد و گرفتن آن در همان نوبت وجود ندارد، زیرا این امر مستلزم بازی دو کارت از دست شما است.
امکان تغییر ارزش یک بیلد افزوده وجود ندارد.
میتوانید با اضافه کردن کارتهای تک یا مجموعهای از کارتهای با همان ارزش، بیلدی را که متعلق به خودتان یا همتیمیتان است را افزایش دهید.
هنگام تقویت یک بیلد، میتوانید از کارتهای تکی موجود در چیدمان، یک کارت از دست خود، و کارت بالای دسته(های) گرفتهشده توسط حریفان استفاده کنید.
می توان یک بیلد را تشکیل داد و سپس در همان نوبت آن را تقویت کرد.
اگر یک کارت در چیدمان وجود دارد که می توانید آن را با یک کارت از دست خود مطابقت دهید، می توانید با اضافه کردن کارت های بیشتر به آن، از چیدمان، یا از دست خود یا از بالای دسته کارتهای گرفتهشده توسط حریفان، این کارت را به یک بیلد تقویت شده تبدیل کنید. به این ترتیب شما مالک آن بیلد خواهید شد.
تنها در صورتی می توانید بیلد متعلق به حریف خود را افزایش ارزش دهید که آن بیلد را در همان نوبت نیز اخذ کنید.
از آنجایی که شما می توانید فقط با یک کارت از دست خود کارت یا بیلد بگیرید، و می توانید فقط یک کارت از دست خود در طول نوبت بازی کنید، بنابراین هر گونه تقویت بیلد حریف باید با استفاده از کارت هایی از چیدمان یا از بالای دستهکارتهای گرفتهشدهی حریفان انجام شود.
شما مجاز به استفاده از کارتی از بالای پایل کارتهای اخذشدهی خودتان (یا همتیمیتان) برای تقویت بیلد نیستید.
ارزش یک بیلد افزوده (augmented build) هرگز قابل تغییر نیست. چنین بیلد و ترکیبی فقط می تواند بیشتر به آن کارت افزوده شود و سپس در نهایت توسط کارتی با آن ارزش جذب شود.
فقط کارتی که در بالای پایل اخذشدهی حریفان شما قرار دارد، در هر زمان برای تقویت یک بیلد در دسترس است. پس از برداشتن کارت، کارت زیر آن برای استفاده در دسترس خواهد شد.
مثال: یک 9 و یک 2 در چیدمان وجود دارد. شما یک 9 در دست دارید، کارت بالای پایل اخذشدهی حریف 5 و کارت بعدی زیر آن 2 است. شما مجاز نیستید 5 و 2 را از پایل حریف با 2 روی میز بگیرید و بیلد را افزوده کنید.
با این حال، اگر چیدمان به جای آن شامل 9، 7 و 4 بود، قانونی است که 4 را به 5 بالای پایل اخذشدهی حریف اضافه کنید تا یک بیلد افزوده از 9 ایجاد کنید، و سپس از 2 در معرض نمایش فعلی با 7 چیدمان استفاده کنید و به بیلد افزوده، کارتهای جدید بیفزایید.
اگر کارتهایی در بازی وجود دارد (در چیدمان یا بالای یک پایل اخذشده) که میتوان آنها را بهطور قانونی به یک بیلد متعلق به شما یا همتیمیتان اضافه کرد، هر حریفی می تواند اصرار داشته باشد که قبل از پایان نوبتتان، چنین کارت هایی را به بیلد(های) خود اضافه کنید.
شما همیشه آزاد هستید، برای بازی از دست خود، کارتی را بازی کنید که چیزی را با آن نمیگیرید، و فقط به سادگی آن را به عنوان یک کارت در چیدمان بگذارید و در اصطلاح دیسکارد کنید و دور بیندازید.
هیچ تعهدی برای اخذ کارت یا بیلد، زمانی که صاحب یک بیلد هستید وجود ندارد. با این حال، نمیتوانید با مصرف تمام کارتهایی که میتوانستید آن را برای مقاصد دیگر آنها بگیرید، بیلدی را که مالک آن هستید رها کنید.
هرگز نمی توان بیلدها را از هم جدا کرد و نمیتوان دو بیلد را برای تشکیل یک بیلد با ارزش بالاتر، ترکیب کرد.
توجه داشته باشید که کارت بالای پایل کارتهای اخذشدهی حریف، فقط می تواند برای تقویت کارت یا بیلد استفاده شود. بنابراین قبل از اینکه بتوانید از کارت استفاده کنید، باید یک “پایه” در چیدمان داشته باشید که بتوانید به تقویت آن کمک کنید.
نمیشود همزمان دو بیلد با مقدار ارزش یکسان روی میز وجود داشته باشد. این بدان معناست که اگر حریف شما (مثلاً) بیلد 13 داشته باشد، اجازه ندارید در کنار آن یک بیلد 13 از خودتان بسازید.
شما می توانید یک بیلد دوم با ارزشی ایجاد کنید که طرف شما از قبل مالک بیلد با چنین ارزشی است، اما باید آنها را در یک بیلد افزوده ترکیب کنید.
مثال: شما صاحب یک بیلد 13 هستید و یک حریف یک بیلد 9 (6+3) ایجاد کرده است.
اگر 4 در دست دارید، میتوانید آن را بازی کنید تا بیلد 9 را به 13 برسانید، اما پس از آن باید این بیلد را با بیلد 13 موجود خود ترکیب کنید تا یک بیلد 13 افزوده بسازید.
یک تک آس در چیدمان یا در دست بازیکن یا در یک پایل کارتهای اخذشده میتواند دارای ارزش 1 یا 14 در نظر گرفته شود، بسته به اینکه بازیکن میخواهد از آن در بیلد یا در اخذ کردن استفاده کند.
هنگامی که یک آس در یک بیلد گنجانده می شود، مقدار آن تا زمانی که بیلد گرفته شود ثابت میماند.
اگر دو آس را کنار هم قرار دهید تا یک بیلد بسازید، باید انتخاب کنید و اعلام کنید که آیا آن یک بیلد افزوده شده با ارزش 1، یک بیلد واحد با ارزش 2 یا یک بیلد افزوده شده با ارزش 14 است.
اگر همتیمی شما صاحب یک بیلد است که ارزش آن توسط حریف تغییر میکند یا توسط شخص دیگری غیر از همتیمی شما (از جمله خودتان) گرفته و اخ میشود، پس میدانید که همتیمی شما کارتی از رتبه مورد نیاز برای گرفتن آن بیلد در اختیار دارد.
تا زمانی که همتیمی شما کارتی با این رتبه بازی نمیکند، شما مجاز هستید که یک بیلد تکی یا افزوده شده جدید از این رتبه ایجاد کنید که متعلق به همتیمی شما خواهد بود.
اگر همتیمی شما کارتی را بازی می کند که یک بیلد متعلق به شما یا همتیمی را اخذ میکند و شما کارتی با آن رتبه در دست دارید، میتوانید از همتیمی خود بخواهید که بیلد را کپچر نکند (نگیرد). ممکن است همتیمی شما درخواست شما را نادیده بگیرد و به هر حال بیلد را تصاحب کند یا در عوض از کارت بازی شده برای تقویت بیلد استفاده کند، در این صورت شما مالکیت بیلد را به عهده میگیرید.
زمانی که تمامی کارتها بازی شدند، هر بازیکنی که آخرین اخذ را انجام دادهباشد، تمامی کارتهای باقیمانده در چیدمان از آن او خواهد بود.
سپس هر بازیکن یا تیم، بر اساس کارتهای موجود در پایل کارتهای اخذشدهیشان، و بر اساس جدول زیر امتیاز میگیرند.
بازیکن (یا تیم) با بیشترین تعداد کارت | 2 امتیاز (در صورت تساوی، هر کدام 1 امتیاز) |
بازیکن (یا تیم) با بیشترین تعداد پیک | 2 امتیاز (در صورت تساوی، هر کدام 1 امتیاز) |
2 پیک | 1 امتیاز |
10 خشت | 2 امتیاز |
آسها | هر کدام 1 امتیاز |
در هر دور بازی، در مجموع 11 امتیاز کسب میشود.
توجه داشته باشید که برای سوئیپ کردن (جارو کردن که به معنای گرفتن تمامی کارتهای چیدمان است) امیتاز اضافی کسب نمیشود.
در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی کازینو آفریقایی (African Casino)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.
آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…
پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرمهای پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…
پویان مختاری (Pooyan Mokhtari) اینفلوئنسر و خواننده ایرانی است و به خاطر زندگی بسیار لاکچری…