آموزش

معرفی بازی کارتی بائو هوآنگ (Bao Huang)

موضوع این مقاله در مجله بخت، آموزش بازی کارتی بائو هوآنگ (Bao Huang) می‌باشد.

مقدمه

این بازی یک بازی سنتی چینی است. چینی های ساکن شمال این کشور به میزان زیادی به این بازی علاقه دارند. آن ها هم در دورهمی‌های خود این بازی را انجام می‌دهند و هم گاهی بصورت آنلاین آن را انجام می دهند. البته نسخه آنلاین این بازی محبوبیت بیشتری دارد. بازی بائو هوآنگ، با نام  حفاظت از امپراطور (Protect the Emperor) یا گاهی با نام Diwang (شاه) نیز شناخته می شود. این بازی برای 5 بازیکن طراحی شده است.

کارت های لازم برای بازی کارتی بائو هوآنگ

باید از یک دسته کارت بزرگ 168تایی برای این بازی استفاده کرد. دسته کارت های استانداردی که معمولا برای بازی های کارتی استفاده می شوند، 52 کارت دارند که اگر 4 دسته 52تایی را با هم ترکیب کنید و کارت هایی که شامل شماره 3، 4 و 5 هستند را از بین آن ها حذف کنید و 8 جوکر نیز به آن ها اضافه کنید، 168 کارت لازم برای شما فراهم می شود. (208-48+8=168).

چهار جوکر سیاه و سفید و چهار جوکر رنگی.

یکی از این جوکرهای سیاه سفید و یکی از جوکرهای رنگی باید علامت گذاری شوند تا در حین بازی بعنوان کارت خاص استفاده گردند.

جوکر رنگی علامت گذاری شده، نقش امپراطور را در بازی خواهد داشت و جوکر سیاه سفید علامت گذاری شده، نقش محافظ امپراطور را خواهد داشت. این دو کارت اهمیت خاصی در بازی دارند و کارت های ویژه محسوب می شوند.

رتبه بندی کارت ها از بالا به پایین نیز به ترتیب زیر است:

  • جوکر رنگی
  • جوکر سیاه سفید
  • کارت شماره 2
  • آس
  • شاه
  • بی بی
  • سرباز
  • کارت شماره 10
  • شماره 9
  • کارت شماره 8
  • شماره 7
  • کارت شماره 6
  • شماره 5
  • شماره 4
  • و در آخر کارت شماره 3.

اما همانطور که گفتیم کارت های شماره 5 و 4 و 3 از عرشه حذف می شوند و رتبه بندی کارت های بالا بدون کارت شماره 3 و 4 و 5 در نظر گرفته می شوند.

نحوه قرارگیری بازیکنان در دور میز بازی

گفتیم که این بازی در بهترین حالت برای 5 بازیکن طراحی شده است. اما نحوه قرارگیری این بازیکنان در کنار هم به چه شکل است؟

روش های مختلفی برای تعیین موقعیت وجود دارد که این بستگی به انتخاب و ترجیح خودتان دارد.

روش پیشنهادی ما همان روشی است که در اکثر بازی ها استفاده می شود.

یعنی از بین کارت های بُر زده شده، هر بازیکن یک کارت بکشد و بازیکنی که رتبه کارتش بر اساس رتبه بندی که در بالا گفتیم از همه بالاتر بود، نقش دیلر را بگیرد و بعد از او هر بازیکن بر اساس رتبه بندی از بالا به پایین، از سمت چپ دیلر شروع به نشستن کنند.

بازیکنانی که کارت های مساوی کشیدند، باید کارت هایشان را کنار بگذارند و کارت جدید بکشند. تا زمانی این کار انجام می شود که کارت بازیکنان رتبه هایشان با هم فرق داشته باشد.

توزیع کارت به روش چینی

دیلر کارت ها را بُر می زند و بازیکنی که در سمت راست دیلر نشسته است، یک بخش از کارت ها را کات می کند. یعنی یک بخشی از کارت (هر چقدر که بخواهد) را برمی دارد و در قسمت میانی یا زیرین دسته کارت می گذارد. سپس دیلر دسته کارت‌ها را بصورت رو به پایین در مرکز میز قرار می‌دهد.

سپس بر اساس روش چینی پخش کارت، تقسیم کارت بین بازیکنان همانند آنچه در ادامه می گوییم ادامه می یابد.

بازیکنی که در سمتِ راستِ بازیکنی که کارت‌ها را کات کرد، شروع به برداشتن کارت می کند و کارت را به دست خود اضافه می کند. همین کار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ادامه می یابد.  هر بازیکن یک کارت برمی دارد و به دستش اضافه می کند، سپس نوبت به بازیکن بعدی می رسد. این کار ادامه می یابد تا کارت ها تمام شوند. در پایانِ مرحله‌ی پخش کارت، برخی از بازیکنان یک کارت بیشتر از سایر بازیکنان خواهند داشت که اشکالی ندارد.

 بیش از 30 کارت به هر بازیکن می رسد که تعداد بسیار زیادی است و نگه داشتن آن در دست سخت است. از این رو، بازیکنان باید به داشتن دست های حاوی تعداد زیادی کارت عادت کنند.

مشخص شدن امپراطور بازی

پس از تمام شدن توزیع کارت ها، بازیکنی که جوکر رنگی علامت‌زده‌شده را در دستش دارد، نقش امپراطور می گیرد. همچنین بازیکنی که جوکر سیاه سفید علامت زده شده را در دست دارد، نقش محافظ امپراطور را می گیرد. هویت امپراطور به سرعت مشخص خواهد شد، اما بازیکنی که کارت محافظ امپراطور را در دست دارد نباید نقش خود را به سایر بازیکنان بشناساند.

بازیکنی که نقش امپراطور به او رسیده است این فرصت را دارد که اگر نمی خواهد امپراطور باشد، کارت را به دست بازیکن سمت چپش بدهد و نقش امپراطور را به او حواله دهد. این بازیکن نیز باز این گزینه را دارد که نقش امپراطور را بپذیرد یا نپذیرد. اگر پذیرفت آن کارت را به دست خود اضافه می کند و نیازی نیست که در عوض آن کارت به بازیکن کارتی بدهد. اما اگر نپذیرفت کارت را به بازیکن سمت چپش پاس می دهد. این روند ادامه می یابد تا زمانی که یک بازیکن نقش امپراطور را بپذیرد.

اگرچه در صورتی که کارت امپراطور به صورت پیوسته در دور میز بین بازیکنان چرخیده و به بازیکن اصلی که کارت به او داده شده بود، بازگردد، در این صورت، بازیکن باید کارت را دوباره در دست خود قرار دهد و به عنوان امپراتور نقش خود را در ادامه بازی ایفا نماید.

نقش محافظ امپراطور

از سوی دیگر بازیکنی که کارت محافظ امپراطور (با نام خواجه نیز شناخته می شود)، به او داده شده بود باید بدون اینکه نقشش را برای دیگران فاش کند، به امپراطور کمک کند تا دست را برنده شود.

نتیجه می گیریم که این بازی به شکلی مشارکتی و تیمی است. گویا 2 بازیکنانی که امپراطور و خواجه هستند با هم در یک تیم قرار دارند و 3 بازیکن دیگر که نقش عادی دارند در تیم مقابل. صرفا از این هم‌تیمی بودن خبر ندارند.

هویت خواجه معمولاً تا زمانی که آن کارت توسط صاحب آن کارت بازی نشود، مشخص نخواهد شد.

در صورتی که کارت مخصوص امپراطور و کارت مخصوص خواجه هر دو به یک بازیکن رسیده باشد، آن بازیکن دو گزینه پیش روی دارد:

  1. وی می تواند کارت امپراطور را همانطور که در بالا اشاره کردیم، به بازیکن سمت چپ خود بدهد تا یک نفر دیگر امپراطور شود.
  2. یا اینکه آن بازیکن هم امپراطور باشد و هم خواجه. سپس در برابر 4 بازیکن دیگر، بصورت انفرادی بازی کند.

قیام در بازی

پیش از اینکه بازی شروع شود، بازیکنان این گزینه را دارند که هویت خود را آشکار کنند. بنابراین، یک یا چند بازیکن ممکن است وفاداری خود را به عنوان مخالفان امپراتور نشان دهند. به رخ دادن چنین اتفاقی، قیام کردن می گویند. در صورت قیام بازیکنان امتیاز دست دو برابر خواهد شد.

از سوی دیگر خواجه هم می تواند با اعلام هویت خود، وفاداری اش به امپراطور را اعلام کند که این هم باعث دو برابر شدن امتیازات می شود.

در صورتی که یک یا دو یا 3 بازیکن عادی با امپراطور بیعت کنند و خواجه هم همین کار را انجام دهد، امتیاز چهار برابر می شود.

در صورتی که یک بازیکن هم کارت امپراطور و هم کارت خواجه را در دست داشته باشد، می‌تواند این موضوع را به همه بازیکنان اعلام کند. این موضوع هم باعث دو برابر شدن امتیاز دست می شود. علاوه بر این، اگر یک یا چند بازیکن عادی وفاداری خود را اعلام کنند، یک دوبل امتیازی دیگر نیز وجود خواهد خواهد داشت.

هدف از انجام بازی کارتی بائو هوآنگ چیست؟

در کل هدف بازیکن در این بازی این است که در هر تیمی که باشد، چه تیم امپراطور و چه تیم بازیکنان عادی، به هر حال طوری بازی کند که تیمش ابتدا کارت هایشان را تمام کند. هر تیمی که زودتر کارت هایش را بازی کند و تمام شود، برنده‌ی دست خواهد شد.

شروع بازی

بازی را بازیکنی شروع می کند که نقش امپراطور را قبول کرده است.

نحوه انجام بازی نیز چیزی شبیه به نحوه‌ی انجام بازی پوکر است.  یعنی قرار است بازیکنان ترکیبی از کارت‌های مختلف را ایجاد کنند و بر روی میز بازی کنند.

ترکیب‌های قانونی برای کارت‌ها به شرح زیر است:

  • تک کارت
  • کارت‌های برابر
  • کارت های برابر به علاوه‌ی جوکرها
  • جوکرها

منظور از ترکیب تک کارت چیست؟

ترکیب تک کارت برای این بازی، به منظور یک کارت است. یعنی هر کارتی که در دست بازیکن وجود داشته باشد می تواند بصورت تکی توسط بازیکن بازی شود. یک تک کارت را یک تک کارت با رتبه بالاتر (رتبه بندی کارت ها قبلا توضیح داده شده بود)، شکست می خورد.

منظور از ترکیبِ کارت‌های برابر چیست؟

این ترکیب همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از 2 یا چند کارت است که رتبه‌هایشان با هم برابر می باشد. در این ترکیب جوکر هیچ راهی ندارد.

ترکیبِ کارت های برابر به علاوه جوکرها چه ترکیب‌هایی را شامل می شود؟

این ترکیب نیز از یک یا چند کارت معمولی با یک یا چند جوکر (هم رنگ یا رنگ های متفاوت) است.

ترکیب جوکرها

یک یا چند جوکر که می توانند با هم هم رنگ باشند یا اینکه رنگ هایشان با هم متفاوت باشد.

شکست ترکیب‌ها از هم

هر ترکیبی فقط می تواند از ترکیبی از همان نوع شکست بخورد. شکست‌دهنده، رتبه بالاتری دارد. رتبه بندی کارت ها در قسمت های بالا توضیح داده شد.

انجام بازی توسط بازیکنان

پس از اینکه اولین بازیکن ترکیب مورد نظر خود را بازی کرد، در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت، نوبت به بازیکن بعدی می رسد.

پس از بازیکن اول، نوبت به هر بازیکنی که در این بازی می رسد، دو گزینه در پیش روی خود دارد. این 2 گزینه عبارتند از:

  1. ترکیبی از همان ترکیبی که بازی شده، بازی کند و رتبه آن بالاتر باشد تا بتوان ترکیب قبلی را شکست دهد.
  2. یا اینکه از نوبت خود صرف نظر کند و نوبت به بازیکن بعدی برسد.

در صورتی که بازیکن گزینه اول را انتخاب کرد و ترکیب با رتبه بالاتر بازی کرد، بازیکن بعدی نیز به نوبه خود یا باید ترکیب بالاتری را بازی کند و یا باید از نوبت خود صرف نظر نماید.

این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که پس از بازیِ یک ترکیب، هر چهار بازیکن باقی‌مانده همگی از انجام نوبت خود صرف نظر نمایند. صرف نظر از نوبت می تواند به دلایل مختلفی باشد، مثلا یا به این دلیل که ترکیب بالاتری ندارد که بازی کند یا تمایلی به بازی ترکیب بالاتر ندارند.

ممکن است یک بازیکن نوبتش که رسیده باشد از نوبت خود صرف نظر کرده باشد، اما اگر دوباره با همان ترکیب نوبت به او برسد، ممکن است بخواهد بازی کند و در برابر او مانعی وجود ندارد.

پس از اینکه یک ترکیب بازی شد و 4 بازیکن پس از آن ترکیب از نوبت خود صرف نظر کردند،  بازیکنی که ترکیب با رتبه برتر را بازی کرده است، ترکیب جدیدی را بازی می کند. این ترکیب هر نوع ترکیبی از 4 ترکیبی قانونی معرفی شده می تواند باشد.

مشخص شدن برنده

در صورتی که یک بازیکن در حین بازی، موفق شود که آخرین کارت از دست خود را نیز بازی کند، او از دست بازی بیرون می رود و نوبت به بازیکن سمت راست او می رسد. این بازیکن خارج شده از دست، فعلا باید منتظر بماند تا بازیکنان دیگر نیز بازی‌شان به آخر برسد.

در صورتی که همان بازیکنی که برنده‌ی دست است، کارت‌هایش تمام شده باشد و امکان اینکه دست جدید را شروع کند نداشته باشد، امتیاز شروع دست جدید به بازیکن بعدی در سمت راست او خواهد رسید.

بازی زمانی پایان می یابد که یکی از تیم ها تمام بازیکنانش کارت‌هایشان را تمام کرده باشد. و در عین حال، تیم مقابل حداقل یکی از اعضایش هنوز کارت در دستانش داشته باشد. در این زمان دست به پایان می رسد و تیمی (فرقی ندارد چه تیم امپراتور چه تیم بازیکنان عادی) که کارت تمام اعضای آن تمام شده است، برنده آن دست اعلام می شود.

امتیازات در بازی کارتی بائو هوآنگ

امتیازاتی که بازیکنان کسب می کنند، بر اساس برخی قوانین به آن ها می رسد.

در صورتی که امپراتور هم‌تیمی داشت (یعنی امپراتور و خواجه یک نفر نبودند)، هر بازیکن بر اساس ترتیب تمام کردن کارت‌های دستش در طول دست (بدون توجه به تیمی که آن بازیکن در آن عضو بود) امتیاز می‌گیرد.

جدولی که در ادامه آمده است، امتیازدهی را بر اساس این ترتیب پایانی نشان می دهد:

نوبت پایان کردن دستامتیازی که در بازی کسب می کند
بعنوان اولین بازیکن کارت هایش را تمام کند.+2 امتیاز
دومین بازیکنی که کارت هایش را تمام می کند.+1 امتیاز
سومین بازیکنی که کارت هایش را به اتمام می رساند0 امتیاز
چهارمین بازیکنی که بازی خودش را تمام می کند.-1 امتیاز
و پنجمین بازیکنی که کارت هایش تمام می شوند و از بازی خارج می شود.-2 امتیاز

جدول بالا امتیازاتی که بازیکنان بدست می آورند، را نشان می دهد. این امتیازات بر اساس اینکه بازیکن چندمین بازیکنی بوده است که کارت‌هایش را تمام کرده است، به او اختصاص می یابد.

نکات مهم درباره امتیازدهی در بازی

یک نکته را باید در این بین در نظر گرفت و آن هم اینکه ممکن است یک تیم تمام بازیکنانش کارت هایشان را تمام کرده باشند، اما پس از این تیم هنوز 2 بازیکن باقی مانده باشند. در این حالت هم همچنان بازی به آخر می رسد. و این دو بازیکن بعنوان دو بازیکن آخر که کارت هایشان را تمام کرده‌اند در نظر گرفته می‌شوند.

مجموع امتیازهای بازی که بازیکنان یک تیم کسب می کنند باید با هم جمع شود و این مجموع، تعداد امتیازهایی است که هر یک از اعضای آن تیم برای دست دریافت می کنند. به همین دلیل 2 بازیکنی که در انتها مانده‌اند، فرقی ندارد کدامشان چهارم شوند و کدامشان پنجم. زیرا از آنجایی که بازی تمام شده است، یعنی بازیکنان یکی از تیم‌ها کارت هایشان را تمام کرده اند و دو بازیکن باقی مانده هر دو قطعا از یک تیم هستند.

نکته دوم که بسیار در بحث امتیازدهی در بازی کارتی بائو هوآنگ مهم است این است که امپراطور دو برابر مجموع محاسبه شده برای تیمش امتیاز می گیرد، در حالی که سایر بازیکنان عدد واقعی را که برای آن تیم محاسبه شده است، به دست می آورند.

همچنین همانطور که پیش از این در بخش “قیام در بازی”، گفته شد، در صورتی که خواجه ابتدای بازی وفاداری خود را اعلام کرده باشد و هویت خود را برای بازیکنان مشخص کرده باشد، امتیازات دوبرابر می شوند.

همچنین اگر یک یا چند بازیکن معمولی نیز قبل از شروع بازی وفاداری خود را اعلام کرده باشند، باز هم تمام امتیازات دو برابر می شود.

دقت کنید که دو برابر شدن امتیازات به نفع برخی بازیکنان است (آن‌هایی که امتیاز مثبت می گیرند) و به ضرر برخی دیگر از بازیکنان است (بازیکنانی که امتیاز منفی می گیرند.).

امتیازدهی در حالت امپراطور بدون هم‌تیمی

در صورتی که امپراطور بدون داشتن هم‌تیمی بازی کند و اول شود، +12 امتیاز کسب می‌کند. و همچنین در صورتی که امپراطور بدون داشتن هم‌تیمی اول شده باشد، بازیکنان دیگر هر کدام باید 3 امتیاز از امتیاز بازی در حال انجام خود کم کنند.

اما در حالتی که امپراطور پارتنری نداشته باشد و در بازی دومین نفری باشد که کارت هایش را تمام کند، همه بازیکنان (از جمله بازیکن امپراتور) برای آن دست امتیاز صفر می‌کنند.

از سوی دیگر در حالتی که امپراطور هم تیمی نداشته باشد و نفر سوم یا چهارم یا پنجمی باشد که کارت هایش را تمام می کند، آنگاه او 12- امتیاز به دست می‌آورد و هر حریف + 3 امتیاز برای این دست می‌گیرد.

در صورتی که امپراتور اعلام کرده بود که به تنهایی بازی می کند یا یک یا چند بازیکن عادی اعلام وفاداری کرده بودند، این امتیاز نیز دو برابر می شود.

ادای احترام بازیکنان بازنده به بازیکنان برنده

پس از اینکه دست اول بازی تمام شد، بازیکنانِ تیمِ بازنده باید به بازیکنانِ تیم برنده ادای احترام نمایند. ادای احترام به شکل زیر است:

بعد از دست اول بازی، زمانی که کارت ها پخش شد و قبل از اینکه بازیکنی شروع به بازی کند، هر بازیکنی که در دست قبلی جزء تیم بازنده بوده است، باید کارت با بالاترین رتبه در دست خود را که جوکر هم نباشد، رو به پایین در مرکز میز قرار دهد. همچنین در صورتی که تیم امپراطور در دست قبلی برنده نشده باشد، او باید دو کارتِ رتبه بالای خود را در مرکز میز بگذارد.

از سوی دیگر، بازیکنانی که در دست قبلی در تیم برنده بودند، هر کدام یک کارت از مرکز میز برمی‌دارند و به دست خود اضافه می کنند. (به ترتیبی که در بازی برنده شده بودند.).

از طرف دیگر امپراتور حق دارد دو کارت از میز بردارد. اگر دست قبلی با امتیاز 0 به پایان رسیده باشد، هیچ ادای احترامی از بازیکنان بازنده به بازیکنان برنده ارائه نمی شود.

مشخص شدن برنده‌ی بازی کارتی بائو هوآنگ

پس از انجام تعداد دستِ تعیین‌شده از بازی، بازیکنی که بیشترین امتیاز را جمع‌آوری کرده باشد، برنده بازی اعلام می‌شود.

ورژن‌های مختلف بازی کارتی بائو هوآنگ

این بازی ورژن‌های مختلفی دارد و هر ورژنی در برخی قوانین با نسخه‌ی اصلی بازی متفاوت است.

در ادامه این نسخه‌های بازی را به شما معرفی می‌کنیم.

نسخه‌ی فول دک بازی ورق بائو هوآنگ

پیش از این گفتیم که در نسخه استاندارد این بازی، کارت‌هایی که برای بازی به کار گرفته می شوند، تشکیل‌شده از 4 دسته کارت است که از آن‌ها کارت‌های شماره 3 و 4 و 5 حذف می شوند و 8 جوکر اضافه می شوند.

اما در نسخه‌ی فول دکِ این بازی، کارت‌های شماره 3 و 4 و 5 حذف نمی شوند. همه این کارت‌ها در کارت‌های بازی وجود خواهند داشت و 8 جوکر نیز خواهند بود. یعنی در این نسخه از بازی، 216 کارت به کار گرفته می شود.

از آنجایی که تعداد کل کارت‌ها در این نسخه از بازی بیشتر است، تعداد کارت هایی که به هر بازیکن می رسد نیز نسبت به نسخه استاندارد بیشتر خواهد بود.

کمترین کارت‌های آخر (Lowest Cards Last)

دومین نسخه از این بازی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، نسخه‌ی Lowest Cards Last است.

در این نسخه، کارت‌های با رتبه پایین‌تر باید در آخرین بازی توسط بازیکن بازی شوند. به عبارتی، بازیکن مجاز به بازی کارت‌های این رتبه نیست مگر اینکه فقط کارت‌های این رتبه را در دست داشته باشد. همچنین، در این حالت امکان ترکیب کارت‌های با رتبه پایین با جوکر وجود ندارد. به جز این تغییر در قانون، سایر قوانین بازی همانند نسخه استاندارد انجام شود.

تغییر در نحوه انتخاب محافظ امپراطور

این یکی نسخه، تفاوتی که با نسخه اصلی بازی کارتی بائو هوآنگ دارد در نحوه انتخاب محافظ امپراطور است.

در نسخه اصلی باید کارت جوکر نشان‌دار به بازیکن می‌رسید، تا آن بازیکن نقش محافظ امپراطور را دریافت می‌کرد اما در این نسخه قوانین دیگری برای انتخاب محافظ امپراتور وجود دارد. توضیح این قانون از حوصله‌ی این مطلب خارج است.

مطالب جدید

بت ۳۰۳ (Bet 303)

بت ۳۰۳ (انگلیسی: Bet 303) یک سایت شرط بندی ایرانی است که پیش بینی ورزشی…

آوریل 28, 2024

سایت مل بت فارسی + لینک ورود و دانلود اپلیکیشن

سایت معتبر خارجی مل بت دارای درگاه بانکی ایرانی و پشتیبانی از زبان فارسی است.…

آوریل 1, 2024

وان ایکس بت + آدرس بدون فیلتر ورود و دانلود مستقیم اپلیکیشن

وان ایکس بت (به انگلیسی: 1xbet) یک سایت شرط بندی خارجی محبوب برای ایرانیان است.…

آوریل 1, 2024