در این مطلب بازی کارتی 304 (بصورت 3-0-4 هم مینویسند) که در سریلانکا و برخی از مناطق اطراف آن محبوب است، را به شما معرفی خواهیم کرد.
دیلر باید به ترتیب کارهای زیر را انجام دهد:
هر بازیکن باید 4 کارت از دیلر دریافت کند. دیلر کارتها رو به پایین پخش می کند. پس از اتمام توزیع کارت، بازیکنان کارتهای خود را می توانند ببینند.
اگر بازیکن سمت راست ببیند که مجموع ارزشهای کارتهایش کمتر از 15 است، میتواند درخواست کند کارتها دوباره پخش شوند. در اینصورت کارتها دوباره توسط همان دیلر پخش می شوند.
کارت | امتیاز کارت |
سرباز | 30 |
9 | 20 |
آس | 11 |
10 | 10 |
شاه | 3 |
بی بی | 2 |
8 و 7 | 0 |
جدول مربوط به امتیازات کارتها
حال نوبت به مرحله مناقصه می رسد:
مناقصه از اولین بازیکنی که در سمت راست دیلر نشسته است شروع می شود.
در این مناقصه بازیکنان باید امتیازی که حدس می زند تیم او در این بازی بدست می آورد را بعنوان پیشنهاد ارائه دهد.
حداقل پیشنهاد 160 است و همه پیشنهادها باید مضربی از 10 باشند. همچنین برای معتبر بودن باید هر پیشنهاد از پیشنهاد قبلی بالاتر باشد.
هر بازیکنی این اجازه را دارد که هیچ پیشنهادی ندهد.
مناقصه دور میز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخد، تا زمانی که یک بازیکن پیشنهادی دهد و 3 بازیکن بعد او پیشنهاد بالاتری ندهند.
یک بازیکن همچنین این امکان را دارد که درخواست کند همتیمیاش به جای او، با رعایت قوانین عادی مناقصه، پیشنهاد دهد.
در صورتی که در شروع مناقصه هر 4 بازیکن از دادن پیشنهاد سر باز زنند و پیشنهادی ندهند، کارتها همه وسط ریخته می شوند و دیلر بعدی کارت ها را بین بازیکنان پخش می کند.
بازیکنی که بالاترین پیشنهاد را ارائه دهد، حاکم می شود و حکم را مشخص می کند (ابتدا بصورت پنهانی: در ادامه توضیح می دهیم.). حکم یکی از خالهای کارتهاست. یعنی یا گشنیز یا پیک یا دل و یا خشت.
حاکم بلافاصله بعد از اتمام مناقصه، یک کارت را انتخاب می کند و رو به پایین در جلوی خود روی میز قرار می دهد. کارت این خال، حکم این دست از بازی خواهد بود. اما فعلا کسی به غیر از حاکم از این خال خبر نخواهد داشت.
در این زمان، دیلر به هر بازیکن 4 کارت دیگر می دهد. یعنی بازیکنان هر کدام حالا 8 کارت دارند.
پس از اینکه هر بازیکن 8 کارت را در دستش گرفت، دور دوم مناقصه شروع خواهد شد.
باز هم شروعکنندهی مناقصه بازیکن سمت راست دیلر خواهد بود.
اینجا هم بازیکنان می توانند یا پیشنهاد دهند یا پیشنهادی ندهند و نوبت به بازیکن بعدی برسد.
حتما باید پیشنهادی که می دهند از 250 بیشتر باشد و بالاتر از بالاترین پیشنهاد دور اول نیز باشد. در صورتی که همتیمی یک بازیکن در این دست، بالاترین پیشنهاد را داده باشد، این بازیکن باید پیشنهادی ارائه ندهد.
تمامی بازیکنان فقط یک فرصت دارند که در دور دوم مناقصه، پیشنهاد ارائه دهند.
بازیکنی که در دور دوم مناقصه، بیشترین پیشنهاد را ارائه دهد، در این دست از بازی حاکم قطعی خواهد شد. اگر هر 4 بازیکن پیشنهادی ندهند، همان حاکم دور اول مناقصه، حاکم قطعی بازی خواهد شد و همان کارتی که انتخاب کرده بود، مبنای مشخص شدن حکم می شود.
در صورتی که حاکم قطعی در این دور مشخص شود، حاکم سابق کارتی که بر روی میز گذاشته بود را به دستش برمیگرداند و حاکم جدید هر کارتی که بخواهد بعنوان نشانگر حکم رو به پایین روی میز می گذارد.
اگر حاکم جدید انتخاب شده همان حاکم قبلی باشد، آنگاه این حاکم حق دارد کارتی را که بر روی میز قرار داده بود بردارد بین کارت های دست خود قرار دهد و هر کارت دیگری که خواست را روی میز بگذارد.
در دور مناقصه دوم، یک پیشنهاد ویژه نیز وجود دارد. این پیشنهاد بالاترین پیشنهاد مجاز است. و بازیکنی که این پیشنهاد را ارائه می دهد، نشان می دهد که قصد دارد هر بار یک یک دست بازی می کنند، او بدون کمک همتیمی خود پیروز شود. این شرط خاص Partner Close Caps نامیده می شود.
اگر بالاترین پیشنهاد همین پیشنهاد ویژه باشد، به ازای هر ترفندی که بازیکن برنده شود، تیم او 4 امتیازی بازی بدست می آورد و هر ترفندی که برنده نشود، تیم او 5 امتیاز بازی از دست می دهد.
پس از اینکه مناقصه به پایان رسید، حاکم قطعی بازی باید قبل از شروع بازی، نوع حکم را مشخص کند. البته ابتدا 2 راه در برابر خود دارد:
در صورتی که بازیکن حکم آزاد را انتخاب کند، او کارتی که روی میز گذاشته بود را برمیدارد، ابتدا به همه بازیکنان نشان می دهد و سپس به کارت های دست خود اضافه می کند. خال این کارت حکم بازی خواهد بود و همه از آن خبر خواهند داشت.
در صورت انتخاب حکم بسته، همان کارتی که حاکم بر روی میز گذاشته بود، همانجا می ماند تا 3 بازیکن بازی کنند و خال حکم مدتی ناشناخته میماند.
قوانینی که برای بازی به کار برده می شود، با توجه به آزاد بودن یا بسته بودن حکم متفاوت است.
به همین دلیل در ادامه یکبار قوانین بازی با حکم آزاد را بیان می کنیم و یکبار قوانین بازی بازی کارتی 304 را با حکم بسته و مشخص بیان خواهیم کرد.
بازیکن سمت راست دیلر اولین کارت را بازی می کند.
بازی در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت ادامه می یابد.
هر بازیکن 1 کارت بازی می کند و یک دست وسط تشکیل میشود که به آن ترفند میگویند.
هر بازیکن برای بازی کردن یک کارت، باید به خال اولین کارت ترفند نگاه کند. کارتی که او بازی میکند باید همخال با اولین کارت ترفند باشد. اگر کارتی با این خال نداشت، هر کارتی با هر خالی اعم از خال حکم را می تواند بازی کند.
زمانی که هر بازیکن 1 کارت بازی کرد، برنده مشخص میگردد.
برنده ترفند به این شکل مشخص میشود:
اگر کارت حکم وجود داشت، بازیکنی که حکم با بالاترین رتبه را بازی کرده باشد، برنده ترفند خواهد بود.
اما در غیر اینصورت، بازیکنی که کارت با خال اولین کارت ترفند با رتبه بالاتر بازی کرده باشد، برنده ترفند خواهد شد.
برنده هر ترفند، اولین کارت ترفند بعدی را بازی خواهد کرد.
حالا ببینیم در این حالت بازی چطور پیش میرود.
نحوه شروع بازی با حالت حکم آزاد فرقی ندارد.
اما زمانی که اولین کارت بازی شد، پس از آن قوانین متفاوت است.
این تفاوت به این شکل است که اگر بازیکن کارتی همخال با اولین کارت ترفند (خال زمینه) نداشت تا بازی کند و حکم هم هنوز مشخص نشده بود، می تواند هر کارتی بازی کند. اما باید آن را رو به پایین بازی کند.
زمانی که تمام بازیکنان کارت خودشان را در این ترفند بازی کردند، حاکم ترفند را چک می کند و اعلام می کند که آیا کارتی با خال حکم بازی شده است یا نه.
اگر حکم بازی نشده بود، بازیکنی که کارت با خال زمینه با رتبه بالاتری را بازی کرده بود برنده ترفند است.
اما اگر حاکم اعلام کرد که حکم هم بازی شده است، تمام کارتهای رو به پایین و کارت نشانگر حکم که رو به پایین بر روی میز بود، همگی رو به بالا می شوند.
کارت با خال حکم که رتبه بالاتری داشت، برنده ترفند خواهد بود.
حاکم کارت نشانگر حکم را به دستش اضافه می کند (البته اگر در ترفند بازی نشده بود؛ در ادامه بیضتر توضیح میدهیم.).
پس از اینکه خال حکم مشخص شد، بازی مانند حالت حکم آزاد ادامه پیدا میکند.
یک نکته مهم وجود دارد و آن هم اینکه گاهی اوقات حاکم میتواند کارت نشانگر حکم را هم در ترفند بازی کند.
در حالت حکم بسته، حاکم فقط می تواند این کارت را در دو موقعیت خاص بازی کند:
تبصره: اگر بازیکن دیگری کارت با خال حکم بازی کرده باشد، حاکم نمیتواند با کارت نشانگر حکم بازی کند. مگر اینه آخرین کارتش باشد.
همچنین، اگر پیشنهاد برندهشده 250 یا بالاتر بود، در یک بازی حکم بسته، کارت نشانگر حکم پس از اولین ترفند به طور خودکار در معرض دید بازیکنان قرار می گیرد و سپس به دست حاکم اضافه می شود.
در صورتی که خود حاکم یک دست را با کارتی از خال حکم شروع کند و همه بازیکنان دیگر کارتی بازی کنند که از خال حکم نیست (این حالت حکم خسته نامیده میشود.)، حاکم باید ترفندهای دیگر را نیز با همین خال حکم شروع کند، تا زمانی که هیچ کارتی از خال حکم باقی نماند. این قانون حتی برای حالتی که خال حکم هنوز ناشناخته است نیز، برقرار میباشد. با این حال، خود کارت نشانگر حکم همچنان به قوانینی که در بالا ذکر شد محدود است.
در صورتی که تیم حریف حاکم متوجه شود که هیچ یک از بازیکنان این تیم کارتی با خال حکم نداشتهاند، میتواند Spoiled Trumps اعلام کنند. فقط این کار را حتما باید قبلی از اینکه ترفند هشتم را بازی کنند، انجام دهند.
در صورتی که Spoiled Trumps اعلام گردد، بازی متوقف می شود. تمامی کارت ها به وسط ریخته می شوند. دیلر دوباره کارت پخش می کند. کسی از این دست امتیازی دریافت نمیکند.
اگر بالاترین پیشنهاد، پیشنهاد ویژه یا همان “Partner Close Caps” باشد، همتیمی بازیکنی که Spoiled Trumps را اعلام کرده است، دست خود را رو به پایین روی میز قرار می دهد؛ بنابراین او و کارت هایش دیگر نقشی در دست نخواهند داشت. از این رو بازیکنی که Spoiled Trumps را اعلام کرده بود، از اینجا به بعد هم تیمی نخواهد داشت و بصورت انفرادی بازی خود را ادامه میدهد. این بالاترین پیشنهاد در نظر گرفته میشود و با برنده شدن موفقیتآمیز هر هشت ترفند هنگام انجام این پیشنهاد، تیم او حق امتیاز بازی (درباره حق امتیاز بازی در قسمتهای بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.) را دریافت میکند.
در حین بازی Partner Close Caps، قانون حکم خسته و قوانین Calling Caps (درباره قوانین Calling Caps نیز در بخش بعدی صحبت میکنیم.) اعمال نمیشود.
برنده شدن هر هشت ترفند در دست توسط یک تیم، caps (کلاه) نامیده میشود.
زمانی که یک بازیکن در تیمی که پیشنهاد بالا را ارائه داده بود، در طول یکی از ترفندها به این باور برسد که اگر کارتهای آن بازیکن به ترتیب خاصی بازی میشد، تیم او هر ترفندی را برنده می شد، او باید “Caps” را صدا کند (calling caps). یعنی فقط بگوید کَپس.
بازیکن میتواند هر لحظه از بازی این کار را انجام دهد. علی الخصوص اگر او مطمئن باشد که بقیهی ترفندها را تیم او می تواند ببرد.
Calling caps باید قبل از اینکه اولین کارت برای ترفند هفتم وسط گذاشته شود، انجام گردد. در صورتی که این فراخوانی کَپس، صحیح باشد، آن تیم حق خواهد داشت که بونوس امتیازات بازی (Game Points) را در آخر دست بدست بیاورد.
پس از اینکه بازیکن “Caps” را صدا زد، بلافاصله کارتهای باقیمانده دست خود را رو به بالا روی میز قرار می دهد. سپس او باید ترتیب کارتهای مورد نظر خود را بیان کند تا مشخص شود که چگونه تضمین میکند برنده هر ترفند باقیمانده خواهد بود.
اگر ادعای او صحیح باشد و به بازیکنان نشان دهد که بر اساس کارتها می تواند برنده هر ترفندی شود، آنگاه تیم او در پایان بازی مستحق دریافت امتیاز پاداش است. با فراخوانی موفقیت آمیز Caps on a hand یک بازیکن 1 امتیاز بازی در پایان دست به دست می آورد.
از سوی دیگر اگر مشخص شود که تیم او یک یا چند ترفند را نمیتوانسته برنده شود، او تعدادی Game Points را از دست خواهد داد.
در صورتی که یک بازیکن می توانست کپس را فراخوانی کند اما نتوانست این کار را بکند، یا اینکه خیلی دیرتر از زمان باید، این کار را انجام داد یا حتی خیلی زود فراخوانی کرد (اینها پس از پایان آخرین ترفند مشخص میگردد)، به آن کپس اشتباه یا Wrong Caps میگویند.
کپس اشتباه باعث جریمه تیم میگردد.
Wrong Caps باعث می شود که بازیکن دو امتیاز بازی را علاوه بر امتیازات از دست داده، از دست بدهد. هیچ امتیاز بازی در طول تماس Wrong Caps کسب نمی شود حتی اگر پیشنهاد موفقیت آمیز باشد.
در صورتی که یک بازیکن کپس را فراخوانی کند، اما مشخص گردد که تیم او یک یا چند ترفند باقی مانده در دست را از دست می دهد، پنج امتیاز از کل امتیازات بازی تیمش کم می شود.
همچنین اگر یک تیم بصورت عمدی یک یا چند ترفند را برای جلوگیری از Wrong Caps از دست بدهد، و یکی از اعضای تیم مقابل متوجه این موضوع شود و به آن اشاره کند، تیمی که باید Caps را فرا میخواند، باز هم دو امتیاز را از دست میدهد.
نمودار زیر ارزش هر کارت در عرشه را نشان می دهد:
کارت | |
سرباز | 30 |
9 | 20 |
آس | 11 |
10 | 10 |
شاه | 3 |
بی بی | 2 |
8 و 7 | 0 |
در بازی کارتی 304، برای مشخص شدن نتیجه بازی باید به امتیازاتی که تیم ها بدست می آورند توجه کنید.
در صورتی که تیمی که بالاترین پیشنهاد را ارائه داده بود، بتواند به اندازه پیشنهادش یا بیشتر امتیاز بدست آورند، برنده آن بازی خواهد شد. و امتیاز را برای این بازی ثبت می کنند. اما اگر این تیم کمتر از پیشنهادی که ارائه داده بود، امتیاز بدست آورد، تعدادی امتیاز بازی از دست می دهند. امتیاز بازی متفاوت با امتیاز کارتها است و این دو را با هم اشتباه نگیرید. امتیاز کارتها که به اختصار به آن امتیاز میگوییم از طریق کارت هایی که بازیکنان بدست می آورند، کسب می شود. اما امتیاز بازی از طریق رسیدن یا نرسیدن به پیشنهاد در بازی کسب می شود.
در صورتی که پیشنهاد، کمتر از 200 باشد، تیم در صورت موفق شدن 1 امتیاز بازی بدست می آورد و در صورت عدم موفقیت 2 امتیاز بازی از دست می دهد.
اما در صورتی که پیشنهاد بیشتر از 200 و کمتر از 250 باشد، تیم در صورت موفق شدن 2 امتیاز بازی بدست می آورد و در صورت عدم موفقیت 3 امتیاز بازی از دست می دهد.
و اگر پیشنهاد 250 یا بیشتر بود، تیم در صورت موفق شدن 3 امتیاز بازی بدست می آورد و در صورت عدم موفقیت 4 امتیاز بازی از دست میدهد.
گاهی اوقات چندین بار بازیکنان این بازی را انجام می دهند که به کل بازی یک جلسه بازی می گویند. از این رو تیم برندهی کل جلسه، تیمی است که بیشترین امتیاز بازی را در پایان جلسه بازی داشته باشد. معمولاً این امتیازات بازی با استفاده از توکن ها نشان داده می شوند. توکنها اغلب برای حفظ امتیاز در امتیازدهی نهایی 304 استفاده میشوند. در این صورت، چند روش وجود دارد که با آن می توان تیم برنده را تعیین کرد:
هر تیم در شروع جلسه، 11 توکن دارد. یعنی 2 تیم هر کدام 11 توکن دارند و در کل جلسه 22 توکن موجود است. تیمی که بتواند تمام 22 توکن را برای خود جمع کند برنده کل جلسه بازی خواهد شد.
امتیاز بازی باعث می شود شما توکن بدست آورید یا توکن از دست بدهید. به ازای هر امتیاز بازی که یک تیم بدست می آورد یک توکن از تیم مقابل می گیرد. همچنین به ازای هر امتیاز بازی که از دست می دهد، توکن به تیم مقابل می دهد. اولین تیمی که تمام 22 توکن را جمع آوری کند، برنده بازی اعلام می شود.
به یک روش دیگر نیز برنده کل جلسه بازی مشخص می گردد. به این صورت که همچنان هر تیم در شروع بازی 11 توکن دارد، اما به تیم دیگری نمی دهد. بلکه فقط توکن های از دست رفته را در یک توکن مرکزی قرار می دهند. اولین تیمی که آخرین توکن خود را از دست دهد بازنده است و تیم مقابل برنده می شود.
انواع مختلفی از این بازی وجود دارد که هر کدام در برخی قوانین با نسخه اصلی متفاوت هستند. برخی از این انواع را در ادامه نام می بریم:
سایت شرط بندی مگاپاری (به انگلیسی: MegaPari) یکی از سایتهای شرط بندی خارجی دارای کازینو…
آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…
پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرمهای پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…