به این مطلب از سری مطالب آموزش بازیهای کارتی و مناسب دورهمی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی ساساکی (Sasaki) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع میکنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان میکنیم.
بازی کارتی ساساکی (Sasaki)، یک بازی ورق محبوب در کره شمالی است که با چهار بازیکن انجام میشود. نام آن برگرفته از یکی از ترکیبهای خاصی است که میتوان آن را در این بازی، بازی کرد. یعنی نام این ترکیب، ترکیب ساساکی (사사끼) است و به معنی 44A، یعنی دو چهار و یک آس.
هدف اصلی این بازی این است که از شر همه کارت های خود قبل از بازیکنان دیگر خلاص شوید.
یک بازیکن، یک کارت یا ترکیب معتبری از کارت ها را بعنوان اولین بازی در وسط قرار میدهد. و هر بازیکن به نوبه خود باید بازی قبلی را با یک کارت یا ترکیبی بالاتر شکست دهد یا اینکه بدون بازی از نوبت خود عبور کند.
وقتی کسی نمیتواند یا نمیخواهد یک ترکیب یا کارت بالاتر را بازی کند، کارتهای بازی کنار گذاشته میشوند و شخصی که بالاترین بازی را انجام داده است، دوباره شروع میکند.
ساساکی یک بازی تیمی با مشارکتهای موقتی است که بر اساس مکان دو 10 قرمز تعیین می شود. بنابراین بازیکنان علاوه بر بازی با کارت های خود، تا جایی که می توانند به همتیمیهای خود نیز کمک می کنند.
بازی کارتی ساساکی (Sasaki)، با یک دسته کارت 48تایی انجام میشود. این 48 کارت از داخل یک دسته کارت 52 تایی استاندارد برداشته میشوند؛ به این ترتیب که باید جوکرها و همهی کارتهای شماره 2 از یک دسته کارت استاندارد 52تایی حذف شوند و این 52کارت باقی بمانند.
این بازی یک بازی 4نفره است و رتبه بندی کارتها از بالا به پایین عبارتند از: (از چپ به راست بخوانید.)
A-K-Q-J-10-9-8-7-6-5-4-3
جهت انجام بازی در خلاف جهت عقربههای ساعت به دور میز است.
در هر بازی یک سری ترکیبات قابل بازی وجود دارد. مثلا در بازی پوکر، ترکیبهای فلاش هوس، استریت و … وجود دارند. و در این بازی نیز یک سری ترکیبات معمولی و خاص از کارتها وجود دارد که بازیکنان میتوانند آنها را بر حسب شرایط بازی کنند.
بین ترکیب معمولی و ترکیب خاص تفاوت وجود دارد. برای مثال، یک ترکیب معمولی فقط می تواند یک ترکیب پایین تر از همان نوع ترکیب با همان تعداد کارت را شکست دهد. اما یک ترکیب خاص می تواند هر ترکیب معمولی یا ترکیب خاص کمتری را شکست دهد.
در ادامه در رابطه با این ترکیبها بیشتر صحبت میکنیم و آنها را معرفی خواهیم کرد.
ترکیبات معمولی قابل بازی در این بازی کارتی جذاب، عبارتند از تک کارت، جفت کارت، توالی. در ادامه هر کدام را توضیح میدهیم.
ترکیب تک کارت، همانطور که از نامش پیداست، تنها از یک کارت تشکیل شده است. در رابطه با این ترکیب کارت، باید بگوییم که یک تک کارت صرف نظر از این که چه خالی دارد، یک تک کارت دیگر با رتبه پایینتر را شکست میدهد.
ترکیب جفت کارت، از 2 کارت با رتبه برابر تشکیل شده است؛ مثلا 5-5 یا Q-Q.
جفت کارت با رتبهی بالاتر، جفت کارت با رتبه پایینتر را شکست میدهد.
منظور از ترکیب توالی، یک ترکیب متشکل از حداقل سه کارت با رتبه متوالی میباشد. مانند 4-5-6-7 یا 9-10-J. در ترکیب توالی، خالها اهمیتی ندارد. یک ترکیب توالی را میتوان با یک ترکیب توالی دیگر با همان تعداد کارت اما با رتبه بالاتر شکست داد. برای مثال، ترکیب 6 پیک، 7 خشت، 8 گشنیز، ترکیب توالی دیگر با کارتهای 5 دل، 6 دل و 7 دل را شکست میدهد.
همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، ترکیبات خاص قابل بازی در بازی کارتی ساساکی، می توانند هر ترکیب معمولی یا ترکیب خاص کمتری را شکست دهند. در ادامه در این مورد، توضیحات بیشتری را ارائه میدهیم.
اولین ترکیب خاص در بازی کارتی ساساکی که میخواهیم به شما معرفی کنیم، ترکیب کارت سه تایی یا تریپل است. این ترکیب از سه کارت با رتبهی یکسان تشکیل شده است؛ مانند 7-7-7 یا J-J-J. یک تریپل میتواند، تریپل با رتبه پایین تر یا هر کارت یا ترکیب معمولی را شکست می دهد.
همانظور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، ترکیب ساساکی به معنای 44A است؛ یعنی از دو چهار و یک آس تشکیل شده است. ساساکی در این بازی میتواند هر ترکیب تریپل یا هر کارت یا ترکیب معمولی را شکست دهد.
همانطور که از نام این ترکیب انتظار میرود، ترکیب چهارگانه یا چهارتایی از چهار کارت هم رتبه مانند 6-6-6-6 تشکیل شده است. ترکیب چهارتایی میتواند هر چهارتایی با رتبه پایینتر یا ساساکی یا ترکیب سهگانه یا هر کارت یا ترکیب معمولی را شکست دهد.
ترکیب خوک از دو 10 قرمز تشکیل شده است: 10 دل و 10 خشت. این ترکیب هر ترکیب معمولی و خاصی را شکست میدهد. و اینکه این ترکیب را فقط ترکیب خوک سیاه میتواند شکست.
این ترکیب از یک جفت 10 سیاه، یعنی 10 گشنیز و 10 پیک، تشکیل شده است. می توان از این ترکیب، برای شکست دادن یک ترکیب خوک (دو ده قرمز) استفاده کرد. اما قدرت خاصی برای شکست دادن هر ترکیب دیگری ندارد: فقط می تواند دو 10 قرمز یا یک جفت کارت کمتر از 10 را شکست دهد. پس از بازی، ترکیب خوک سیاه، به عنوان یک جفت کارت 10 معمولی به حساب می آید که می تواند با یک جفت بالاتر یا هر ترکیب خاصی شکست بخورد.
همچون بسیاری از بازی های ورق شرقی، در بازی کارتی ساساکی نیز هیچ دیلری وجود ندارد. یعنی یک شخص خاص کارتها را بین بازیکنان توزیع نمیکند. در عوض، کارتها با هم مخلوط میشوند یعنی بر زده میشوند و سپس به صورت یک دسته کارت رو به پایین، روی میز قرار میگیرند.
هر بازیکن به نوبه خود یک کارت از بالای دسته کارت برمیدارد و این کار تا زمانی ادامه می یابد که همه کارت ها برداشته شوند و هر بازیکن یک دست 12 کارتی داشته باشد.
بازیکنانی که 10 دل و 10 خشت را در دست دارند در مقابل دو بازیکن دیگر، موقتاً با هم همتیمی میشوند. اگر یک بازیکن هر دو 10 قرمز را در دست داشته باشد، آن بازیکن تنها است و سه بازیکن دیگر به صورت تیمی بازی می کنند.
بازیکنی که 10 قرمز دارد ممکن است قبل از شروع بازی آن را افشا کند. در این صورت دارنده 10 قرمز دیگر نیز باید آن را فاش کند و دو بازیکن این کارت ها را بین خود رد و بدل می کنند. این موضوع به عنوان “رانینگ” شناخته می شود:
رانینگ، تیمها را مشخص می کند و امتیاز توزیع را دو برابر می کند. هنگامی که تیم 10 قرمز با استفاده از رانینگ، خود را نشان داد، هر یک از اعضای تیم مقابل ممکن است با گفتن ‘stop’ دوباره امتیاز را دو برابر کند. یعنی در این حالت، امتیاز توزیع 4 برابر حالتی از توزیع میشود که رانینگ وجود نداشته باشد.
بازیکنی که هر دو 10 قرمز را در دست خود دارد و قرار شده است که به تنهایی بازی کند، ممکن است هر دوی تیم را در معرض دو برابر شدن امتیاز قرار دهد، در این صورت هر یک از اعضای تیم مقابل میتواند برای دو برابر کردن امتیاز، “ایست” را فراخوانی کند.
اگر هیچ کس قبل از شروع بازی، 10 قرمز را فاش نکند، همتیمیها مخفی می مانند تا زمانی که 10 قرمز در طول بازی ظاهر شود.
اگر بازی در طول روز انجام شود، بازیکنی که 3 دل را در دست دارد بازی را آغاز می کند. اگر در عصر به بعد بازی انجام شود، دارندهی کارت پیک 3 است که بازی شروع می کند.
اولین بازیکن با بازی کردن هر کارت یا ترکیب معتبری بصورت رو به بالا بر روی میز بازی را شروع می کند. این اولین بازی نباید شامل کارت 3 دل یا 3 پیک باشد. گفتیم که 3 دل یا 3 پیک به بازیکن حق شروع بازی را میدهد.
پس از اینکه اولین بازیکن بازی را شروع کرد، سپس، به ترتیب خلاف جهت عقربه های ساعت، هر بازیکن به نوبه خود یا باید بدون اینکه کارتی را بازی کند از نوبت خود عبور کند، یا کارت یا ترکیبی را بازی کند که بازی قبلی را شکست دهد.
این کار به تعداد دورهای مورد نیاز دور میز ادامه می یابد تا زمانی که سه بازیکن پشت سر هم بدون انجام بازی از نوبت خود عبور کنند. دقت داشته باشید که عبور یک بازیکن از نوبت خودش بدون بازی هیچ کارتی، بازیکن را از بازی کارت در نوبت بعدی باز نمیدارد.
وقتی سه بازیکن پشت سر هم از نوبت خود عبور میکنند، تمام کارت های بازی کنار گذاشته می شوند. شخصی که آخرین و بالاترین کارت یا ترکیب را بازی کرده است، رهبر جدید می شود. یعنی به عنوان اولین نفر بازی را شروع میکند. و دوباره با بازی کردن هر کارت یا ترکیب معتبری بازی را شروع می کند. که سایر بازیکنان به نوبه خود ممکن است این ترکیب یا کارت را با بازی کارت یا ترکیب دیگری شکست دهند و یا از نوبت خود بگذرند.
یک کارت یا ترکیب معمولی را می توان با یک ترکیب معمولی با رتبه بالاتر از همان نوع با همان تعداد کارت یا هر یک از ترکیب های خاص شکست داد.
یک ترکیب خاص را می توان با یک ترکیب خاص بالاتر شکست داد؛ یا یک ترکیب با رتبه بالاتر از همان نوع یا هر ترکیبی از یک نوع بالاتر.
ترکیب خوک را فقط می توان توسط یک ترکیب خوک سیاه شکست داد، که پس از آن، به عنوان یک ترکیب معمولی به حساب می آید.
یک استثنا برای ترتیب عادی بازی خلاف جهت عقربه های ساعت وجود دارد. هنگامی که یک کارت بازی می شود، هر بازیکنی که دارای یک جفت کارت با همان رتبهی تک کارت بازیشده باشد، می تواند آن جفت را برای شکست دادن تک کارت بازی کند. این حالتِ بازی که با نام جاتا یا کاتا شناخته می شود، بر تمام بازیهای دیگر اولویت دارد.
به عنوان مثال، اگر یک کارت شماره 9 بازی شود، بازیکن بعدی به نوبه خود مایل است ترکیب خاص Q-Q-Q (بی بی، بی بی، بی بی) را بازی کند، اما بازیکن دیگری یک جفت 9 دارد که مایل است آن را بازی کند، جفت 9 اولویت دارد و بازیکنان صاحب کارتهای بیبی نمی تواند بازی کند. وقتی یک جفت همسان به این شکل بازی می شود، فقط می توان با کارت چهارم هم رتبه، آن را شکست داد. بازی چهارمین کارت همرتبه، بعد از جاتا به عنوان کاتا شناخته می شود.
هر بازیکنی که کارت چهارم را دارد می تواند آن را بازی کند، از جمله بازیکنی که تک کارت اصلی را بازی کرده یا همان بازیکنی که این جفت را بازی کرده است. این کارت چهارم قابل شکست نیست.
بعد از یک کاتا یا بعد از یک جاتا بدون کاتا، کارت های بازی کنار گذاشته می شوند. بازیکنی که کاتا بازی کرده است، یا در صورتی که کاتا وجود نداشته است، بازیکنی که جاتا بازی کرده است، رهبر جدید است و میتواند دوباره با هر کارت یا ترکیبی شروع کند.
بازیکنی که کارت هایش تمام می شود از بازی خارج می شود. بقیه به بازی ادامه می دهند و از نوبت بازیکنانی که کارت ندارند، میگذرند.
اگر هیچکس آخرین کارت(های) بازیکن را شکست ندهد، از آنجایی که آن بازیکن کارت دیگری برای بازی ندارد، نوبت بازی به بازیکن بعدی به ترتیب خلاف جهت عقربه های ساعت که هنوز کارت دارد، میرسد. آن بازیکن در این بازی seon نامیده میشود و هر کارت یا ترکیبی را میتواند وسط بگذارد.
اگر دو کارت آخر بازیکن دو کارت 10 قرمز (ترکیب خوک) باشد، نمی توان از آنها به عنوان یک ترکیب خاص استفاده کرد. در این مورد آنها فقط به عنوان یک جفت ده ده معمولی حساب می شوند.
وقتی سه بازیکن کنار رفتند، بازی به پایان می رسد. آخرین بازیکنی که کارت دارد هر 10 قرمزی را که در دست دارند نشان می دهد تا تیمها مشخص شود.
بازیکنان بر اساس اینکه نفر چندم کارتهای خود را تمام کردند، به ترتیب بعنوان اول، دوم، سوم و چهارم رتبهبندی میشوند.
هر بازیکنی بر اساس نتایج تیمش، امتیازاتی را بدست میآورد یا از دست میدهد. در ادامه در این رابطه توضیحات بیشتری را ارائه میدهیم:
اگر بازی 2 نفر در برابر 2 نفر باشد (10های قرمز در دست بازیکنان مختلف باشد):
نتیجهی تیم | امتیاز | نتیجهی تیم | امتیاز |
جایگاه اول و دوم | هر کدام +2 امتیاز | جایگاه سوم و چهارم | هر کدام -2 امتیاز |
جایگاه اول و سوم | هر کدام +1 امتیاز | جایگاه دوم و چهارم | هر کدام -1 امتیاز |
جایگاه اول و چهارم | بدون امتیاز | جایگاه دوم و سوم | بدون امتیاز |
اگر بازی12 نفر در برابر32 نفر باشد (10های قرمز در دست یک بازیکن باشد):
بازیکن تنها | امتیاز | تیم سه نفره | امتیاز |
جایگاه اول | +6 امتیاز | دوم، سوم و چهارم | -2 امتیاز هر بازیکن |
جایگاه دوم | بدون امتیاز | اول، سوم و چهارم | بدون امتیاز |
جایگاه سوم | بدون امتیاز | اول، دوم و چهارم | بدون امتیاز |
جایگاه چهارم | -3 امتیاز | اول، دوم و سوم | +1 امتیاز هر بازیکن |
توجه: در صورتی تیم یا بازیکنی که 10 قرمز دارد در ابتدای بازی آن را فاش کند، امتیازاتی که در بالا بدست میآیند و از دست میروند، دو برابر میشود. و در صورتی تیم یا بازیکنی که 10 قرمز دارد در ابتدای بازی آن را فاش کند و تیم دیگر اعلام “توقف” کند، امتیازاتی که در بالا بدست میآیند و از دست میروند، چهار برابر میشود.
در برخی از انواع بازی کارتی ساساکی (Sasaki)،یک نوع دیگر از ترکیبهای معمولی قابل بازی وجود دارد. این نوع از ترکیب، متشکل از 3 یا تعداد بیشتر جفت کارت است که در توالی قرار دارند. نام آن نیز دنباله دوتایی است. مانند 4-4-5-5-6-6 یا 8-8-9-9-10-10-J-J-Q-Q.
در این نوع بازی فقط میتوان با یک دنبالهی دوتایی با رتبهی بالاتر با همان طول، یا با یک ترکیب خاص چهارتایی یا ترکیب خاص خوک، دنباله دوتایی را شکست داد. با ترکیب سهتایی یا ساساکی نمیتوان آن را تشخیص داد.
همچنین چندین روش مختلفی برای انجام بازی کارتی ساساکی (Sasaki) وجود دارد که در آنها نحوهی امتیازدهی متفاوت است. اما جزئیات خاصی از آن موجود نیست.
در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی ساساکی (Sasaki)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمیهایتان لذت ببرید.
آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…
پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرمهای پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…
پویان مختاری (Pooyan Mokhtari) اینفلوئنسر و خواننده ایرانی است و به خاطر زندگی بسیار لاکچری…