اسکرچ کارت کارتهایی کوچک هستند که معمولا از کاغذ یا مقوا ساخته شدهاند و با پلاستیک پوشانده شدهاند. این کارتها شامل یک شماره PIN میشوند. برای دیدن این کد باید بخش مخصوص را بخراشید. چنین کارتی، کاربردهای زیادی دارد. مثلا برای لاتاری و کوئیزها و حتی کارتهای تلفنی پیش پرداخت. گاهی باید یک سمت این کارتها را کامل خراشید تا متوجه شد که کارت برنده است یا بازنده. در سایرین خراشیدن یک بخش از کارت کفایت میکند. در زمینه قمار نیز، گاهی بسته به اینکه کجای کارت خراشیده میشود برنده یا بازنده خواهید بود. یا مثلا اگر جاهای زیادی را خراشیده باشید، بازنده خواهید شد.
سایتهای شرط بندی زیادی در جهان اسکرچ کارت آنلاین ارائه میدهند. وقتی به صفحه مخصوص اسکرچ کارتها میروید، معمولا نامهای متنوعی را خواهید دید. باید از بین آنها انتخاب کنید. در شرایطی که هر بازی ممکن است مکانیک خاص خود را داشته باشد، کارکرد همه یکسان است. نمادها و شکل کار تفاوتهایی دارد. مثلا برای برخی لازم است یک خط نماد را بتراشید و عدد زیرش را بخوانید. در خصوص برخی دیگر لازم است ویدئویی را تماشا کنید که در پایان مشخص شود برنده شدهاید یا خیر. در مجموع وقتی بازی را شروع میکنید، قدمهایی که باید بردارید مشخص است. آنها را دنبال میکنید و سعی میکنید برنده باشید . لذت ببرید.
بیشتر نام دو شیوه اسکرچ کارت را در سایتهای شرط بندی میبینید. اولی کینگ کونگ اسکرچ کارت نام دارد. چند نوع نماد در این بازی دیده شده که باید کنار زده شود و عدد یا حرف پشت آن خوانده شود. مثلا تصویری از یک گوریل عصبانی یا یک بشکه، شیوههای متداول هستند. مسئله این است که شما در ابتدا شماره یا ترکیب برنده را میدانید. اما نمیدانید کارتی که انتخاب کردهاید چه سری عدد یا حروفی را نشان خواهد داد. پس نماد اولیه را کنار میزنید تا پی به ماهیت اصلی کارت ببرید. برای افزایش شانس، معمولا افراد کارتهای زیادی تهیه میکنند، چیزی بین 2 تا 99 کارت. به این شیوه شانس خود را برای پیروزی بالا میبرند.
شیوه دوم به راکی بالبوا معروف است. ویدئویی است که در آن راکی و رقبایش را میبینید. اسکرچ کارت به این شیوه را میتوانید در ویدئوی زیر ببینید:
هر اسکرچ کارت قوانین خاص خود را دارد. در سایتها و مراکز متفاوت، قیمت هر کارت متفاوت است. باید مطمئن شوید که پول کافی را برای خرید کارتی که ممکن است بازنده شود داشته باشید. از آنجا که با خرید تعداد زیادی کارت شانس بیشتری خواهید داشت، بهتر است که مبلغ بیشتری کنار بگذارید.
هر کارت خراشیدنی ضرایب خود را دارد. کازینوها برای بازیهای چیزی به نام RTP یا نرخ بازگشت دارند. البته کازینو به شما نمیگوید که نرخ بازگشت یک بازی خاص چقدر است. مثلا ما در ماشینهای اسلات بازیهایی را داریم که نرخ بازگشت آنها 100% است و برخی دیگر حتی به کمتر از 80% میرسد. به این معنی که اگر شما صد دست صد تایی بازی کنید، در چند مورد پول اولیه خود را از دست نمیدهید. با دانستن نرخ بازگشت هر بازی، شانس بیشتری خواهید داشت.
کارتهای کونگ نرخ بازگشت 95% دارد. یعنی بابت هر یک دلاری که خرج کنید، به طور میانگین 95 پنی به شما بازخواهد گشت. اسکرچ کارد راکی نرخ بازگشت 94.79% دارد. یعنی بابت هر یک پوند، 94.79% پنی به طور متوسط بازخواهد گشت.
اسکرچ کارتهای مختلف، شیوههای پرداخت متفاوتی نیز دارند. برخی که کوچکتر هستند چندصد پوندی هستند. برخی نیز که اعداد بیشتری را باید برای خرید آنها هزینه کنید، تا یک میلیون پوند ارزش دارند. مبلغ پرداختی البته ربط مستقیم به میزان شرط شما دارد. برخی از اسکرچ بوکها یک دست هستند و قابل شرط بندی نیستند. در خصوص عمده آنها ولی بسته به میزان شرط، میزان جایزه نیز تغییر خواهد کرد. مسئله این است که وقتی شرط بزرگتری بسته باشید، مبلغ کل بالا میرود. شما به نسبت میزانی که به کار گرفته باشید، شانس بیشتری خواهید داشت. در واقع پس از گذاشتن پول و پیش از خراشیدن، متوجه خواهید بود در صورت برنده شدن تا چه مبلغی به دست میآورید.
مشکل بازیهایی که قرار است در آنها شمارههای رندوم تولید شود، مسئله اعتماد است. شما باید اعتماد کنید که فرایند تولید اعداد تصادفی، واقعا تصادفی باشد. مشکلی که مسئله در خصوص بازی انفجار برخی با آن دارند این است که اگر این اعداد واقعا اتفاقی نباشد و بنا بر وضعیت شرط بندیها، دستی وارد شده باشد چه؟ برای حل این مشکل تنها میتوان یک توصیه کرد. اینکه تنها در سایتهایی باید بازی کنید که بررسی شده و نمره قبول گرفته باشند. پیشتر با سایت SBR آشنا شدید. این سایت ارزشگذار، سایتهای شرط بندی را بارها بررسی کرده و به برخی نمره قبولی و به برخی نمره مردودی است. توصیه این است که هرگز سراغ سایتی نروید که پیش از شروع کار در آن، نقدهایش را نخوانده و نمرههایش از لحاظ امنیت را ندیده باشید.
سال 1974 کمپانی آمریکایی Scientific Games که هنوز هم در زمینه تولید بازی یکی از مهمترین نامهای جهان است، دست به یک خلاقیت زد. مهدس آنها جان کوزا با کمک یک متخصص تبلیغات به نام دنیل بوئر اولین کامپیوتر قادر به تولید اعداد لاتاری را ساختند. سال 1987 در منطقه رود آیلند، شرکتی به نام Astro-Med این اجازه را از مقامات دریافت کرد تا اولین لاتاری با بلیت خراشیدنی را راهاندازی کند. نیاز بود که بازیکنان سه یا بیشتر محل تعین شده روی یک کارت را بخراشند تا مشخص شود برنده هستند یا خیر. همین شیوه در سالهای بعد پیشرفتهای زیادی را تجربه کرد. مثلا اسکرچ کارتهایی با تم هارلی دیویدسون، لیگ MLS، ناسکار، لیگ هاکی، کمیکهای مارول و جام جهانی فوتبال از راه رسیدند.
آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…
پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرمهای پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…
پویان مختاری (Pooyan Mokhtari) اینفلوئنسر و خواننده ایرانی است و به خاطر زندگی بسیار لاکچری…