اگرچه نام این بازی نروژی به معنای آمریکایی است، اما شبیه هیچ کدام از بازیهای آمریکایی نیست. این بازی بیشتر شبیه بازی Kani است. ما در این مقاله قصد داریم بازی کارتی آمریکانر (Amerikaner) آموزش دهیم.
بازیکنان و کارتها
بازی آمریکانر را به صورت چهار نفره بازی میکنند. البته امکان انجام این بازی به صورت سه نفره و پنج نفره نیز وجود دارد. ما در ابتدا نحوه بازی چهار نفره را توضیح میدهیم.
برای انجام این بازی شما به بسته ورق 52تایی نیاز دارید. رتبه بندی کارتهای از بالا به پایین به شرح زیر است:
- آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2
پخش کارتها و روند بازی در جهت عقربههای ساعت است.
پخش کارتها در بازی آمریکانر
اولین دیلر با قرعه انتخاب می شود و در دستهای بعدی بازیکن سمت چپ او دیلر جدید میشود. قبل از پخش کارتها، دیلر کارتها را با هم بُر میزند. کارتها یکی یکی پخش میشوند تا زمانی که هر بازیکن 12 کارت داشته باشد و 4 کارت باقیمانده رو به پایین در مرکز میز قرار میگیرد تا یک دسته قرعه تشکیل شود.
مناقصه
بازیکن سمت چپ دیلر ابتدا صحبت می کند. هر بازیکن در نوبت خود ممکن است پاس یا پیشنهاد دهد. بازیکن باید اعلام کند که همراه همگروهی خود در چند دور را برنده میشود، البته پیشنهاد هر بازیکن باید بیشتر پیشنهاد بازیکن قبلی باشد. حداقل پیشنهاد 6 است. از آنجایی که بازی 12 دور است، بالاترین تعداد پیشنهاد 12 میباشد. اما یک پیشنهاد بالاتر به نام امریکانر وجود دارد که در آن بازیکن متعهد میشود تمام دورها را بدون کمک همگروهی خود برنده شود.
مناقصه به تعداد دفعات مورد نیاز دور میز ادامه مییابد تا زمانی که هیچکس حاضر به پیشنهاد بالاتر نباشد. بازیکنی که پاس داده است اجازه ندارد در نوبت بعدی پیشنهاد دهد. در حالت بعید که هر چهار بازیکن پاس بدهند، کارتها پرتاب میشوند و دوباره توسط دیلر پخش میشود. اگر کسی پیشنهاد دهد، مناقصه تا زمانی که نوبت سه بازیکن دیگر شود ادامه مییابد.
روند بازی
پیشنهاد دهنده بازی را شروع میکند. اگر پیشنهاد عدد باشد، کارت رهبر تبدیل به خال حکم آن دست میشود. و پیشنهاد دهنده به طور همزمان کارتی از آن خال را که در دستش نیست (معمولا بالاترین) را درخواست میکند. صاحب آن کارت باید در اولین دور آن را بازی کند و در نتیجه آن بازیکن همگروهی پیشنهاددهنده در آن دور میشود. 4 کارت وسط میز را نیز پیشنهاددهنده برمیدارد و به دسته کارتهای خودش اضافه میکند.
بازیکنان باید در صورت امکان از کارت رهبر پیروی کنند. بازیکنی که قادر به پیروی از آن نیست، میتواند هر کارتی را بازی کند. بالاترین کارت خال حکم، یا اگر هیچ کارت حکم بازی نشد، بالاترین کارت رهبر برنده آن دور است. برنده هر دور، دور بعدی را شروع میکند.
اگر پیشنهاد آمریکانر بود، پیشنهاد دهنده دور اول را شروع میکند و هیچ خال حکمی وجود ندارد.
امتیازگیری
اگر پیشنهاد دهنده و شریک با هم حداقل به همان تعداد دور که پیشنهاد دادهاند برنده شوند، امتیازی برابر با پیشنهاد خود به دست میآورند (نه به تعداد دورهای که برنده شده اند). اگر شکست بخورند این تعداد امتیاز را از دست میدهند. هر یک از بازیکنان دیگر برای هر دوری که برنده شدهاند، صرف نظر از موفقیت یا شکست پیشنهادی، یک امتیاز به دست میآورند.
به عنوان مثال بازیکن شماره شمال پیشنهاد 8 میدهد و بازیکن شماره غرب همگروهی او میشود. بازیکن شمال و غرب در طی بازی 9 دور، بازیکن شرق 2 دور و بازیکن جنوب 1 دور برنده میشود. شمال 8 امتیاز، غرب 8 امتیاز، جنوب 1 امتیاز، شرق 2 امتیاز میگیرد.
مثالی دیگر شمال پیشنهاد 8 میدهد و جنوب شریک او میشود. شمال و جنوب با هم 7 دور، شرق 2 دور، غرب 2 برنده میشوند. شمال -8 امتیاز، جنوب -8 امتیاز، غرب 3 امتیاز، شرق 2 امتیاز دارد.
اگر پیشنهاد نهایی آمریکانر بود، پیشنهاد دهنده در صورت موفقیتآمیز بودن امتیاز 52+ و در غیر این صورت 52- امتیاز میگیرد. اگر در پیشنهاددهنده امریکانر شکست بخورد، سایر بازیکنان به ازای هر برد یک امتیاز به طور معمول بدست میآورند.
یک امتیاز انباشته برای هر بازیکن حفظ میشود و بازی زمانی به پایان می رسد که یک یا چند بازیکن امتیاز 52 یا بیشتر داشته باشند. بازیکنی که بالاترین امتیاز را داشته باشد برنده است. بنابراین پیشنهاد موفقیتآمیز امریکانر در کل بازی برنده میشود مگر اینکه بازیکن قبلاً امتیاز منفی داشته باشد.
بازی آمریکانر 3 یا 5 نفره
اگر 3 بازیکن وجود داشته باشد، به هر کدام 16 کارت داده میشود، یک دسته قرعه از 4 کارت وجود دارد و حداقل پیشنهاد 8 کارت است.
اگر 5 بازیکن وجود داشته باشد به هر کدام 10 کارت داده میشود، فقط 2 کارت در دسته وجود دارد و حداقل پیشنهاد 5 کارت است.
انواع بازی آمریکانر
برخی از بازیکنان از پیشنهاد دهنده میخواهند که قبل از برداشتن، کارتها دسته قرعه را نشان دهد. برخی دسته قرعه را به عنوان یک دور اضافی پیشنهاد دهنده محسوب میکنند، در این صورت حداقل پیشنهاد باید 1 افزایش یابد.
در برخی نقاط بازی آمریکانر را بدون کارتهای قرعه بازی میکنند. در این حالت به هر بازیکن 13 کارت داده میشود. اگر بازی سه نفره باشد، 2 کارت حذف میشود و در حالت پنج نفره نیز 2 کارت حذف میشود تا کارتها به طور مساوی تقسیم شوند. حداقل پیشنهاد نصف تعداد کل دورها گرد شده است، بنابراین اگر 4 بازیکن وجود دارد، حداقل پیشنهاد 9، برای سه بازیکن حداقل پیشنهاد 9 و در حالت پنج نفره 5 است.
هنگامی که بازی بدون دسته قرعه بازی میشود، زمانی که تعداد بازیکنان بیشتر یا کمتر از 4 نفر است، برخی به جای حذف دو کارت، جوکرها را به کارتها اضافه می کنند. 3 بازیکن 2 جوکر، 5 بازیکن 3 جوکر و حتی یک نسخه 6 نفره با 2 جوکر وجود دارد. در هر دوری که بازیکنی از جوکر به عنوان کارت رهبر استفاده کند، آن دور را برنده میشود و بازیکنان دیگر میتوانند از هر کارتی استفاده کند. بازیکنی که هیچ کارتی از خال رهبر رهبری ندارد، ممکن است جوکر را کنار بگذارد، در این مورد جوکر قدرتی ندارد و نمیتواند برنده دور باشد.
Kani
کانی یک بازی ایسلندی است که بسیاری شبیا بازی آمریکانر است و تنها چند تفاوت بین این دو بازی وجود دارد:
- بازی به صورت چهار نفره است و دسته قرعه وجود ندارد. به هر بازیکن 13 کارت داده میشود. کارتها به صورت 4 تایی داده میشود و کارت آخر تکی.
- پیشنهاد دهنده و شریک در صورت موفقیت به اندازه مقدار پیشنهاد خود امتیاز میگیرند. اگر آنها شکست بخورند، مخالفان به مقدار پیشنهاد امتیاز میگیرند. بنابراین همه مخالفان مناقصه دهنده به یک اندازه امتیاز میگیرند و هیچ امتیاز منفی وجود ندارد. امتیاز هدف برای برنده شدن در بازی در ابتدا توافق میشود.
- بالاترین پیشنهاد، 13 است، به نام کانی نیز شناخته میشود و امتیاز آن در صورت موفقیت 50 امتیاز و در غیر این صورت حریفان 50 امتیاز می گیرند.
- در برخی از نسخههای کانی به همه پیشنهاد امتیاز 10 میدهند بدون اینکه به امتیاز پشنهاد توجه کنند. البته امتیاز پشنهاد کانی یا همان 13 بیشتر است.
- آخرین و بالاترین پیشنهاد دهنده دسته قرعه را بدون نشان دادن آن برمیدارد و تعداد مساوی کارت را رو به پایین دور میاندازد. کارت های دور ریخته شده میتواند شامل کارتهایی باشند که برداشته شدهاند.
دیدگاهتان را بنویسید