بازی کارتی صبر استرالیایی

آموزش بازی کارتی صبر استرالیایی (Australian Patience)

بازی کارتی صبر استرالیایی (Australian Patience) اساسا یک بازی یک نفره است، اما می‌توان آن را به صورت رقابتی و دو نفره نیز بازی کرد. همانطور که از اسم این بازی مشخص مبدا آن کشور استرالیا است. هدف این بازی این است که همه کارت‌ها از یک خال در یک ستون قرار گیرند، در حالی که که آس کارت اول است. کارت‌ها هر خال از پایین به سمت بالا مرتب می‌شوند.

ما در این مطلب از مجله بخت به آموزش بازی کارتی صبر استرالیایی (Australian Patience) می‌پردازیم.

آموزش بازی کارتی صبر استرالیایی

برای انجام بازی کارتی صبر استرالیایی به یک بسته ورق استاندارد 52تایی نیاز دارید. رتبه‌بندی کارت‌ها در هر خال از بالا به پایین به شرح زیر است:

  • شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2 و آس

بازیکن کارت‌ها را به هم می‌ریزد و تابلویی از 2 کارت، متشکل از 7 ستون 4 کارتی که همه کارت‌ها رو به بالا هستند را ایجاد می‌کند. کارت‌ها هر ستون روی هم قرار می‌گیرند به طوری که سه کارت اول در هر ستون کاملا پوشانده شده باشند و فقط انتهای آن‌ها قابل مشاهده باشد تا بازیکن بتواند رتبه آن را بخواند و فقط کارت چهارم ستون کاملا نمایان است. 24 کارت باقیمانده به صورت انباشته رو به پایین روی هم چیده می‌شوند و یک دسته کارت قرعه را تشکیل می‌دهند. در کنار دسته کارت قرعه باید دسته کارت زباله رو به بالا نیز وجود داشته باشد. دسته کارت زباله در ابتدایی بازی خالی است. باید روی میز چهار قسمت خالی نیز برای انجام بازی تعبیه شود، در اصلاح به این قسمت‌های خالی پایه گفته می‌شود. در زیر یک نمونه طرح اولیه بازی نشان داده شده است.

بازی کارتی صبر استرالیایی

روند بازی

بعد از اینکه کارت‌ها چیده شده زمان آن است که بازی را شروع کنید. در هر مرحله از بازی چهار حرکت احتمالی وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید:

  • چرخاندن کارت بالای دسته قرعه و قرار دادن آن به سمت رو در بالای دسته زباله.
  • انتقال هر کارت موجود در تابلو یا بالای دسته زباله به پایه که در آن جا می‌شود. اولین کارت هر پایه باید یک آس باشد، که کارت‌های دیگر همان خال به ترتیب صعودی روی آن قرار می‌گیرند.
  • شما می‌توانید کارت‌های یک تابلو یا دسته زباله را به یک تابلو دیگر منتقل کنید. البته باید کارت که انتقال می‌دهد کارت بالاتر همان خال کارت آشکار باشد، با این کارت ستون تابلو را گسترش می‌دهید. اگر یک کارت سرپوشیده از تابلو جابجا شود، تمام کارت‌های که آن را پوشش می‌دهند نیز باید به صورت گروهی جابجا شوند. ولی فقط بالاتر کارت تابلو انتقالی باید با کارت آشکاری که در مجاورت آن قرار می‌گیرد مرتبط باشد. بقیه گروه منتقل شده می‌تواند حاوی هر تعداد کارت نامرتبط باشد.

اگر یک کارت شاه سرپوشیده جابجا شود، تمام کارت‌های پوشانده آن باید به صورت گروهی جابجا شوند.

مثال

برای درک بهتر نحو انتقال‌ها به مثال زیر توجه کنید:

  • کارت آس را به یک پایه منتقل می‌کنیم. (در تصویر بالا ستون 4)
  • گروه 9 پیک، آس پیک، 10 خشت را به تابلو کارت 10 منتقل می‌کنیم. (در تصویر بالا ستون 2 را به ستون 5 منتقل می‌شود)
  • انتقال گروه سرباز دل و 6 گشنیز به بی بی دل. ( انتقال ستون 4 به ستون 6)
  • انتقال گروه 6 پیک، 10 پیک، 9 پیک، آس پیک، 10 خشت به گروه 7 پیک ( انتقال ستون 5 به ستون 4)

برای انتقال آس گشنیز به یک پایه، لازم است که با انتقال سرباز خشت به روی بی بی خشت در معرض دید قرار دهید (انتقال ستون1 به  ستون 3). این حالت تنها زمانی امکان‌پذیر است که شاه پیک به ستون خالی منتقل شود. این روند می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • کل ستون آس گشنیز، سرباز خشت، سرباز گشنیز، 3 خست به روی کارت 2 گشنیز منتقل شود. (انتقال ستون 1 به ستون 7)
  • حرکت گروه شاه گشنیز، 4 گشنیز، 8 خشت به ستون پایه خالی (ستون 3 به ستون 1)
  • انتقال سرباز خشت، سرباز گشنیز، 3 خشت به ستون بی بی خشت (ستون 7 به ستون 3)

حال کارت آس گشنیز در معرض دید قرار می‌گیرد و آن را می‌توانید به یک پایه منتقل کنید و کارت 2 گشنیز (ستون 7) را بر روی قرار دهید. گشنیز 3 (ستون 6) را نیز می‌توان به پایه گشنیز اضافه کنید، زیرا با حرکت 6 پیک در معرض دید قرار گرفته است.

استراتژی‌ها بازی کارتی صبر استرالیایی

کارت 4 گشنیز در حال حاضر برای افزودن به پایه گشنیز در دسترس نیست زیرا 9 خشت در طرح وجود ندارد که بتوان 8 خشت را روی آن جابجا کرد. همچنین پایه پیک را نمی‌توان راه‌اندازی کرد زیرا کارت آس پیک توسط کارت 10 خشت پوشانده شده است که تا زمانی که راهی برای حرکت دادن سرباز گشنیز وجود نداشته باشد نمی‌توان سرباز خشت را نمایان کرد.

حال که دیگر امکان انجام هیچ حرکت وجود ندارد، زمان آن است که کارت قرعه را بردارید و روی دسته زباله قرار دهید. این ایده خوبی است. شما می‌توانید این کار را هر زمان که دسته زباله خالی شده انجام دهید. زیرا کارت روی دسته زباله ممکن است انتخاب حرکات را برای شما افزایش دهد. اگر کارت بالای دسته زباله مفید نباشد، ممکن است لازم باشد کارت‌های بیشتری برگردانده شده و بالای آن قرار گیرند.

با این حال، این باید با احتیاط انجام شود. زیرا در بازی کارتی صبر استرالیایی برخلاف بسیاری از بازی‌های یک نفر دیگر بازیکن مجاز نیست انبوه کارت‌ها زباله را برگرداند و یک دسته قرعه جدید ایجاد کند.

بنابراین هر کارتی که در انبوه کارت‌ها زباله دفن شده‎ باشد، تنها زمانی قابل استفاده است که کارت‌های بالای آن به تابلو یا توده‌های پایه منتقل شده‎ باشند. اگر دسته قرعه خالی باشد، هیچ حرکت دیگری امکان‌پذیر نیست و بازی تمام می‌شود.

بازی کارتی صبر استرالیایی دو نفره

برای انجام بازی کارتی صبر استرالیایی دو نفره شما به دو بسته‎ ورق استاندارد 52 تایی نیاز دارید. هر دسته‎ به یک بازیکن داده‎ می‌شود. ببسته ها باید دارای پشتی متفاوت از یکدیگر باشند، اما در صورت امکان باید تقریباً یک اندازه باشند. اولین بازیکن با هر روش راحت انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، هر کدام از بازیکنان می‌تواند از یک دسته روق درهم و برهم کارت بکشد و هرکس کارت بالاتری را بکشد بازی را شروع می‌کند.

دو دسته ورق به طور جداگانه به هم ریخته‎ می‌شوند، برای جلوگیری از هرگونه سوءظن بُر ناکافی، احتمالاً ایده خوبی است که هر بازیکن دسته ورق بازیکن دیگر هم بُر بزند. سپس هر بازیکن از روی دسته ورق خود تابلوی 28 کارتی خود ایجاد می‌کند و بقیه کارت‌ها را رو به پایین روی هم می‌گذارد تا انبوه قرعه 24 کارتی خود را تشکیل دهد و در کنار آن فضایی برای دسته زباله وجود دارد. بین دو تابلو باید فضایی برای هشت پایه پایه وجود داشته باشد که همگی در دسترس هر دو بازیکن است.

یک دور کامل شامل تمام حرکاتی می‌شود که در بالا توضیح دادیم. یعنی حرکت‌ دادن‎ کارت‌های تابلو، انتقال از دسته زباله به تابلو یا زباله یا تابلو به پایه.

هر بازیکن ممکن است فقط در تابلو و انباشت زباله خود حرکت کند، اما ممکن است در هر یک از هشت پایه بازی کند. برای هر خال دو عدد وجود دارد.

وقتی بازیکن هیچ حرکت دیگری نتواند انجام دهد، کارت بالایی دسته قرعه خود را می‌چرخاند و آن را رو به بالا روی دسته زباله خود قرار می‌دهد. با این کارت نوبت او به پایان می‌رسد و نوبت بازیکن دیگر است.

پایان بازی دو نفره

زمانی که یک بازیکن همه کارت‌های قرعه خود را بازی کرده باشد، بازی مانند قبل ادامه می‌یابد، اما الان بازیکنان به سادگی می‌توانند پاس دهند تا نوبتشان پایان یابد.

وقتی هر دو بازیکن پشت سر هم بدون انجام هیچ حرکت دیگری پاس کنند، بازی تمام می شود. در این بازی رقابتی به ندرت پیش می‌آید که هر هشت شمع پایه تکمیل شود. معمولاً بازیکنان در پایان بازی کارت‌های غیرقابل بازی در انباشته‌های زباله یا تابلوهایشان باقی می‌مانند.

اکنون کارت های موجود در شمع های پایه برگردانده‎ شده‎ و بر اساس پشت خود مرتب می‌شوند. بازیکنی که بیشتر کارت ها را در انبوه پایه‌ها آورده‎ است برنده است.

بازی دو نفره همزمان

در نسخه همزمان، قوانین مانند نسخه نوبتی است که در بالا توضیح داده‎ شد، اما هر دو بازیکن همزمان شروع به بازی می‌کنند و سعی می‌کنند بازی را با بیشترین سرعت ممکن به پایان برسانند.

همانطور که در بازی نوبتی، هر بازیکن استفاده انحصاری از تابلوی خود دارد، اما هر دو می توانند با هر یک از هشت پایه بازی کنند. اگر هر دو بازیکن سعی کنند همزمان کارت‌هایی را با در یک پایه قرار دهند، هر کسی که ابتدا به آنجا می‌رسد، کارت خود را روی پایه می‌گذارد و بازیکن دیگر باید کارت خود را پس بگیرد و آن را در جایی که در طرحش بود جایگزین کند. آن‌ها ممکن است بعداً فرصتی پیدا کنند تا آن را روی پایه دیگر همان خال بازی کنند.

بازی تا زمانی ادامه می یابد که هیچ یک از بازیکنان نتوانند و مایل به انجام هر حرکت دیگری نباشند. سپس کارت‌های متعلق به هر بازیکن در انبوه پایه شمارش می‌شود و هرکسی که کارت‌های بیشتری به آن‌ها کمک کرده باشد برنده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *