بازی کارتی کیوکامبر (Cucumber) نوعی بازی تریکت تیکینگ (trick-taking) که در آن برعکس بسیاری از بازیهای برنده شدن در آخرین دور باعث شکست بازیکن می شود. براساس قوانین این بازی بازیکنان در هر دور باید یا از هم سبقت بگیرید یا با کمترین کارت خود بازی کنند. بنابراین برای در امان ماندن از باخت، شما نه تنها به یک کارت کم برای آخرین دور نیاز دارد، بلکه به کارتهای بالا نیز برای سبقت گرفتن از سایر بازیکنان نیز نیاز دارید تا مجبور نباشید کارتهای پایین خود را زودتر از موعد واگذار کنید. ما در این مطلب مجله بخت به معرفی بازی کارتی کیوکامبر میپردازیم.
کارتها در بازی کیوکامبر
در بازی کیوکامبر از یک دسته ورق معمولی 52تایی استفاده میشود. تعداد بازیکنان در این بازی بین 2 تا 7 نفر است. کارتها از بالا به پایین آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3 و 2 رتبهبندی میشوند. خالها هیچ اهمیتی ندارند. کارتهای توسط دیلر بُر زده میشوند و سپس به صورت یکجا در جهت عقربههای ساعت 7 کارت رو به پایین به بازیکنان داده میشود. کارتهای باقیمانده پخش نمیشوند و کنار گذاشته میشوند و هیچ کس کارتها را نمیبیند. پخش کارت از بازیکن سمت چپ دیلر آغاز میگردد.
بازیکنان هفت دور بازی میکنند. کارتهای توسط بازیکنان بازی میشود در مقابل آنها رو به بالا روی میز قرار میگیرند. کارتهای پس از هر دور که بازی میشوند جمعآوری میگردد. بازیکنان میتوانند کارتهای که در دورهای قبلی بازی شده است را بازرسی کنند. بازیکن سمت چپ دیلر اولین دور بازی را آغاز میکند. برنده هر دور شروع کننده دور بعدی است. هنگامی که یک کارت به عنوان رهبر انتخاب میشود، بازیکنان باقیمانده هر کدام باید با یک کارت در نوبت خود بازی کنند. بازی در جهت عقربههای ساعت است.
بازیکنان در انتخاب کارت رهبر آزاد هستند. سایر بازیکنان در نوبت خود یکی از انتخابهای زیر دارند:
با کارتی بازی کنند که رتبه آن از بالاترین کارتی که تا حال بازی شده است، بیشتر باشد.
- یا با پایینترین کارت خود بازی کند.
- بازیکنی که بالاترین کارت را قرار داده است برنده آن دور است. اگر چند کارت با ارزش یکسان وجود داشته باشد، بازیکنی که آخرین کارت باارزش یکسان را قرار داده است برنده آن دور است.
دیلر در جهت عقربههای ساعت میچرخد. اگر بازیکنی که باید دیلر شود از بازی حذف شده باشد، بازیکن بعد که هنوز در بازی است دیلر جدید میشود.
امتیازگیری
بازیکنی که آخرین دور را برد، نمیتواند دیلر شود و جریمه نیز میشود. امتیاز هر بازیکن مجموع پنالتیهای است که جمع کرده است. بازیکن بازنده در یک مرحله به اندازه رتبه کارتی که در آخرین دور انداخته است، امتیاز پنالتی دریافت میکند. کارت آس 14، شاه 13، بی بی 12، سرباز 11 و سایر کارتها امتیاز برابر با ارزشی که بر روی آنها ثبت شده است.
زمانی که امتیاز بازیکن به 21 برسد یا از آن فراتر رود، جان خود را از دست میدهد. بار اول که امتیاز بازیکنی به 21 برسد یک علامت در مقابل جانش قرار میگیرد. اما برای بار دوم که امتیاز به 21 یا بیشتر برسد، برای همیشه از بازی اخراج میشود و دیگر اجازه بازی کردن ندارد. در نهایت باید دو بازیکن در بازی باقی بمانند. آنها به بازی ادامه میدهند تا اینکه یکی از آنها زندگی دوم خود را از دست بدهد. تنها بازمانده برنده بازی است.
اگر چندین بازیکن در دور آخر با یک کارت بالا بازی کنند، بازیکن آخر به اندازه امتیاز کارتهای که انداخته امتیاز پنالتی میگیرد. به سایر بازیکنان پاداشی به اندازه جریمه بازنده تعلق میگیرد و این امتیاز از مجموعه امتیازتشان کسر میشود. این جریمه از کل امتیاز بازیکن کسر میشود. به عنوان مثال در آخرین دور یک بازی شش نفره، کارتهای بازی شده به ترتیب 5، 9، 3، 9، 9، 7 هستند. بازیکن پنجم با انداختن کارت 9 برنده آخرین دور می شود و 9 امتیاز پنالتی میگیرد. بازیکنان دوم و چهارم هر کدام 9 امتیاز از امتیازاتشان کم میشود.
جوایز نمیتوانند امتیاز بازیکن را کمتر از صفر کنند. برای بازیکنانی که در زندگی دوم خود هستند، یک جایزه نمیتواند امتیاز آنها را زیر یک و صفر کاهش دهد. پاداشها فقط پس از اضافه شدن امتیاز بازنده کسر میشود.
برنده اولین دور بازی بعدی را انجام می دهد.
استراتژی
بهترین دست ممکن چهار آس، دو شاه و با یک کارت کم است. به عنوان فردی که اولین نفر بازی را آغاز کرده است، میتوانید با چهار آس خود بازی را رهبری کنید، چهار کارت دیگر را از تمام بازیکنان دیگر بگیرید، و حال با دو کارت شاه خود بازی کنید تا تمام کارتهای کم بازیکنان دیگر را جمع کنید. دست دهها و سربازها معمولاً خبر از فاجعه میدهد.
استراتژی fimp
سادهترین استراتژی در بازی کیوکامبر این است که سعی کنید بدون بردن آخرین دور، در هر دست جان سالم به در ببرید. این کار با تخمین اینکه آخرین دور در چه سطحی ممکن است انجام شود و از شر کارتهای که از آن سطح بالاتر هستند راحت شوید انجام میشود. به بازی به این طریق به fimp گفته میشود. قلع و قمع کردن یک استراتژی ضعیف در دراز مدت است. در میان بازیکنان باتجربه، «فیم» یک کلمه تحقیرآمیز است. با این حال، با کارتهای پایینتر، تنها راهبرد موجود است. اگر همه بازیکنان fimp بزنند، رتبه آخرین دور پایین خواهد بود و بازنده جریمه ناچیزی را متحمل خواهد شد.
استراتژی بازی تیز
اگر در عوض، بازیکنان با کارت های بالا (آس، پادشاه، و با کمتر از سه بازیکن، شاید هم بیبیها و سربازها) به طور مداوم دستها را هدایت کنند، بازیکنان بدبخت بدون کارت بالا مجبور میشوند کارت های پایین خود را در اوایل بازی کنار بگذارند. در نتیجه در ترفند آخر بازیکنان مجبور میشوند با کارت بالا بازی کنند. این به عنوان “تند بازی” شناخته می شود. در دستهای که به صورت تیز انجام میشود، تعدادی از بازیکنان یک اتحاد تشکیل میدهند تا مطمئن شوند که شخصی با کارت بسیار بالاتری گرفتار میشود. منطق پشت این استراتژی این است که وقتی شخص دیگری مجازات میشود، باید تا حد امکان شدید باشد. بازی تیز با کارتهای خوب یک استراتژی برتر در دراز مدت است. اما شما همیشه کارتهای خوبی در دست ندارید.
بازی اغلب پر سر و صدا است. این بدان معنی است که اتحادها در واقع میتوانند به صورت شفاهی در طول بازی پیشنهاد شوند. البته این شامل بلوف زدن نیز میشود. مشخص نیست که آیا صحبت کردن تفاوتی با بازی واقعی دارد، زیرا به هر حال اتحادها ضمنی هستند.
بازی دو نفره، کاملاً با بازی چند نفره متفاوت است و یادگیری خوب بازی کردن به طرز شگفتآوری دشوار است. استراتژی برنده در درازمدت این است که تقریباً همیشه تیز بازی کنید، اما گهگاه از اتحاد بازیکنان تیزبین دور شوید (زمانی که کارتها برای بازی تیز ناامید هستند).
انواع بازی کارتی کیوکامبر
در برخی نقاط برای انجام بازی کارتی کیوکامبر از یک بسته ورق 55تایی که شامل سه جوکر است استفاده میکنند. در این حالت جوکرها بالاترین کارت هستند، بالاتر از آسها قرار میگیرند و امتیاز این کارت 15 است.
حال در یک نوع دیگر پس از اینکه کارتها را پخش کردند، بازیکن سمت چپ دیلر (نخستین بازیکن) میتواند تعدادی کارت ناخواسته را دور بیندازد. سپس تعداد مساوی کارت جایگزین را از بالای قسمت باز نشده بسته بکشد. سپس هر یک از بازیکنان دیگر به نوبه خود این گزینه را دارند که همان تعداد کارت بازیکن اول کنار بگذارند و دست خود را دوباره پر کنند. شما مجاز به دور انداختن تعداد کارتهای متفاوت از بازیکن اول نیستید، اما ممکن است انتخاب کنید که دور نریزید، بلکه با دست اصلی خود بازی کنید.
اگر بازیکن اول رد نکند، هیچ کس دیگری مجاز به دور انداختن نیست. و اگر تعداد کارتهای کمتری نسبت به اولین بازیکن رد و بدل شده در بسته باز نشده باقی مانده باشد، بازیکن بعدی باید به همان تعداد کارتی که در بسته باقی مانده است کارت دور بیندازد. اگر هیچ کارتی در بسته باقی نمانده باشد، او نمیتواند هیچ کارتی را دور بیندازد.
برخی از بازیکنان با گذاشتن کارت بازنده هر دست روی میز در مقابل شخصی که آن را بازی کرده است، امتیاز او را ثبت میکنند. هیچ پاداشی برای داشتن کارتی برابر با کارت بازنده وجود ندارد. بازیکنی که تعداد کارتهایش بیش از 21 است از بازی خارج میشود و زندگی دومی وجود ندارد.
در یک حالت دیگر اگر بالاترین کارت در انتهای یک دست توسط چند بازیکن انداخته شود، همه بازیکنانی که آن کارتهای بالا را در دست دارند، به همان میزان امتیاز از دست میدهند، که ممکن است با قرار دان کارتها در جلوی آنها امتیازشان ثبت میشود.
پخش کارت
در یک نوع دیگر از بازی کیوکامبر به جای اینکه همیشه هفت کارت داده شود، از دست دوم به بعد تعداد کارتهایی که به هر بازیکن داده میشود، برابر ارزش کارت بازنده دست قبلی است. بنابراین اگر یک دست با سرباز تمام شود، به هر کدام از بازیکنان 11 کارت داده میشود و 11 دور بازی میشود. اگر در یک دست بازی با کارت 2 تمام شود، بازیکنان هر کدام فقط دو کارت دریافت میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید