بازی کارتی گورکا

آموزش بازی کارتی گورکا (Gurka) سوئدی

بازی کارتی گورکا (Gurka) یک بازی سوئدی است که نحوه انجام آن شبیه بازی کیوکامبر دانمارکی است. هدف از انجام این بازی این است که در دور آخر برنده نشوید. ما در این مطلب به صورت کامل نحوه انجام این بازی مهیج را آموزش می‌دهیم.

ارزش کارت‌ها

برای انجام این بازی از یک بسته استاندارد 52 تایی استفاده می‌شود. کارت آس بالاترین و کارت 2 کمترین کارت از نظر رتبه‌بندی است. در این بازی خال‌ها هیچ برتری بریکدیگر ندارند. این بازی را می‌توان به صورت 3 تا 8 نفر بازی کرد. در شروع بازی به همه بازیکنان به تعداد مساوی کارت داده می‌شود. به هر بازیکن شش کارت در جهت عقربه‌های ساعت داده می‌شود. بازی در جهت عقربه‌های ساعت انجام می‌شود و بازیکن سمت چپ دیلر شروع کننده مسابقه است.

دیلر به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. برای انتخاب دیلر به هر بازیکن یک کارت بدهید، بازیکنی که بالاترین کارت را دریافت کرد در دست اول دیلر می‌شود. در دست‌های بعدی دیلر بازیکن سمت چپ دیلر قبلی است.

شروع بازی گورکا

بازیکن سمت چپ دیلر با هر کارتی می‌تواند بازی را شروع کند. کارتی که او اول روی میز قرار می‌دهد کارت رهبر است. سایر بازیکنان باید در نوبت خود با کارتی بازی کنند که حداقل از بالاترین کارتی که تا حال بازی شده است بیشتر باشد. یا اینکه با کمترین کارت خود بازی کنند. در هر دور بازیکنی برنده است که بالاترین کارت را روی میز قرار داده است. و اگر چناچنه چندین بازیکن کارت یکسان روی میز قرار دهند، اخرین بازیکنی که کارت یکسان را قرار داده است برنده می‌شود. در نتیجه امتیاز پنالتی را این بازیکن دریافت می‌کند.

امتیازدهی

هرکسی که بالاترین کارت را در آخرین دور بازی گورکا روی میز قرار دهد، امتیازات پنالتی کسب می‌کند. امتیاز پنالتی کارت آس 14، شاه 13، بی بی 12 و سرباز 11 و سایر کارت‌ها امتیاز پنالتی برابر با ارزش خود را دارند. اگر دو یا چند بازیکن کارت یکسانی را در آخرین دور روی میز قرار دهند، همگی آن‌ها امتیاز پنالتی برابر با امتیاز کارت دریافت می‌کنند. هر بازیکنی که در مجموع به امتیاز 30 برسد از بازی خارج می‌شود. این بازیکن می‌تواند به بازی خود ادامه دهد در صورتی که دوباره پولی در پات وسط میز قرار دهد.

هر بازیکن یک فرصت برای خرید دارد، مشروط بر اینکه در آن زمان حداقل سه بازیکن دیگر در بازی باقی مانده باشند. بازیکن مبلغ دیگری را در پات می‌گذارد (برابر با شرط اصلی) و امتیاز برابر با بالاترین امتیاز (بیشترین امتیازات جریمه) هر یک از بازیکنان دیگر که هنوز در بازی هستند، بدست می‌آورد. در حالت معمول بازیکن بعد از حذف باید زندگی دوم را خریداری کند. اما گاهی اوقات ممکن است فرد در زمانی که هنوز شکست نخورده است زندگی بخرد.

به عنوان مثال، اگر دو دست اول با کارت 10 و سرباز دور آخر را برنده شده‌اید. اگر زندگی دوم را بخرید امتیاز شما صفر است. حال اگر به امتیاز 30 یا بیشتر رسیدید، می‌توانید به سادگی شکست خود را بپذیرید و بازی را ترک کنید. به عنوان مثال، اگر امتیاز سایر بازیکنان 0، 5، 28، 2 بود، احتمالاً خرید برای امتیاز 28 غیرعاقلانه خواهد بود. شما فقط می‌توانید یک بار خرید کنید، اگر امتیاز شما پس از خرید از 30 بیشتر شود. در نهایت تا مشخص شدن برنده پات از بازی حذف می‌شوید.

به نظر می رسد این نسخه اصلی بوده است اما چندین تغییر قابل توجه در قوانین این بازی ایجاد شده است.

تغییر قوانین بازی

مهمترین تغییری که در بازی گورکا ایجاد شده است اینکه بازیکن موظف است فقط بازیکن قبلی را شکست دهند. در کشور سوئد اکثر بازیکنان از این قانون پیروی می‌کنند. حال در این حالت بازیکن باید با کارتی بازی کند که کارت بازیکن قبلی را شکست دهد یا با آن برابر باشد. در صورت نداشتن چنین کارتی باید با کمترین کارت خود بازی کند. در این حالت لازم بالاترین کارتی که در آن دور بازی شده است را شکست دهید.

به عنوان مثال بازیکن اول با کارت شاه بازی می‌کند، بازیکن دوم با کارت شاه که برابر با این کارت است بازی می‌کند. حال بازیکن سوم که هیچ آس یا شاهی ندارد، مجبور است کمترین کارت خود، که کار سه را بازی کند. چهارمین بازیکنی کارت‌های بی بی، 7 و 2 را دارد مجاز است که با کارت 7 بازی کند، زیرا این کارت کارت 3 را شکست می‌دهد. در حالی که در بازی معمولی گورگا بازیکن باید با کارت 2 بازی می‌کند.

احتمالا دلیل ایجاد این قانون این بود که زمانی که این بازی از دانمارک به سوئد برده‎ شده‎ است قوانین به صورت مبهم بیان شد. زیرا این قانون که بالاترین کارت در یک دور باید شکست داده‎ شود فقط در صورتی روشن است که مثالی از بازی را بخوانید.

در یک حالت دیگر هر بازیکن در صورت امکان باید کارت بازیکن قبلی را بزند یا برابر آن کارت بیندازد. فقط بازیکنی که نتواند کارت قبلی را شکست دهد باید کمترین کارت خود را بازی کند. این قانون به هیچ وجه جهانی نیست. بسیاری از آن‌ها به بازیکنان این امکان را می‌دهند که کمترین کارت خود را حتی زمانی که می‌توانند کارت قبلی را شکست دهند، بازی کنند.

کارت آس

آس ها نمی‌توانند آس ها را شکست دهند. یک قانون جدیدتر که اکنون به طور گسترده اجرا می شود این است که وقتی یک بازیکن با کارت آس بازی می‌کند، بازیکن بعدی باید کمترین کارت خود را بازی کند. تمام کارت‌های دیگر را می توان با یک کارت مساوی “شکست” داد، اما یک کارت آس را نمی‌توان بلافاصله‎ پس از یک آس دیگر برای شکست دادن‎‎ آن بازی کرد.

بازی با کمترین کارت

در برخی از انواع بازی گورکا وقتی یک دور را برنده می‌شوید، در دور بعدی باید بازی را با کمترین کارتی که دارید شروع کنید.

امتیاز هدف و خرید مجدد

یک نوع بازی گورکا وجود دارد که در ان به جای امتیاز 30، امتیاز 20 به عنوان امتیاز پایانی بازی در نظر گرفته‎ می‌شود. بازی با قرار دادن‎ مقدار مشخصی چیپ داخل پات آغاز می‌شود و هر بازیکن این امکان را دارد که حداقل یک بار زندگی دوباره برای ادامه بازی خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *