تاریخ:جولای 7, 2022
تاروت فرانسوی

آموزش بازی کارتی تاروت فرانسوی (French Tarot)

با کارت‌های تاروت در کشورهای مختلف اروپا بازی‌های مختلفی می‌کنند، اما در هیچ کجا به اندازه فرانسه این بازی‌ها محبوب نیست. در فرانسه یک فدراسیون برای این بازی وجود دارد و تورنمنت‌های مختلفی در این کشور برگزار می‌شود. بازی تاروت فرانسوی در مناطق فرانسوی زبان کانادا نیز بازی می‌شود. ما در این مطلب بخت به معرفی این بازی شناخته می‌پردازیم.

بازیکنان

تاروت یک بازی trick-taking است که در آن گروه‌ها از دستی به دست دیگر متفاوت است. این بازی معمولا چهار نفره انجام می‌شود. ما در این مطلب نیز بازی چهار نفره تاروت فرانسوی را معرفی می‌کنیم. با این حال در برخی نقاط به صورت پنج نفره یا سه نفره نیز آن را بازی می‌کنند.

کارت‌ها در بازی تاروت فرانسوی

کارت‌های بازی تاروت فرانسوی 78 تا است. در این 78 کارت چهار خال استاندارد دل، خشت، پیک و گشنیز وجود دارند که هر خال شامل 14 کارت می‌شوند که رتبه‌بندی آن‌ها از بالا به پایین به شرح زیر است:

  • شاه، بی بی، شوالیه، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2 و 1
  • علاوه بر چهار خال استاندارد، یک خال اضافی به اسم آوت (atouts) نیز وجود دارد که این خال شامل 21 کارت می‌شود. که کارت 21 باارزش‌ترین کارت و کارت 1 بی‌ارزش‌ترین کارت است.
  • در نهایت یک کارت مخصوص با نام فول (fool) وجود دارد که در کنار آن یک ستاره قرار داده شده است.
  • کارت 1 آوت، 21 آوت و فول در این بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به عنوان bouts شناخته می‌شوند.
  • کارت‌های bouts نه تنها امتیاز مازاد دارند، بلکه داشتن آن‌ها در دست‌تان تعداد کل امتیازهایی که برای برنده شدن نیاز دارید را کاهش می‌دهد.

ارزش کارت‌ها تاروت فرانسوی

در هر دست، یک بازیکن با عنوان تیکر وجود دارد که به تنهایی در برابر سه بازیکن دیگر که یک گروه هستند بازی می‌کند. هدف تیکر جمع آوری امتیازات کارت به اندازه کافی برای بردن دست‌های مختلف است. امتیاز کارت‌ها در این بازی به شرح زیر است:

  • کارت‌های bouts ( فول، 1 و 21 آوت): هر کدام 4.5 امتیاز دارند.
  • کارت های شاه: هر کدام 4.5 امتیاز
  • کارت بی بی: هر کدام 4.5 امتیاز
  • شوالیه‌ها: هر کدام 2.5 امتیاز
  • سربازها: هر کدام 1.5 امتیاز
  • کارت‌های دیگر: هر کدام 0.5 امتیاز دارند

ساده‌ترین کار برای شمارش امتیازها این است که آن‌ها را به صورت جفت بشمارید. هر کارت چهره یا bouts با یک کارت 0.5 را در یک گروه برای شمارش امتیاز قرار دهید. به عنوان مثال، یک کارت بی بی و یک کارت سه با هم 4 امتیاز دارند. مجموع امتیازات کل کارت‌‌ها 91 است.

تعداد امتیازهایی که بازیکن تیکر برای بردن نیاز دارد بستگی به تعداد bouts دارد که بازیکن در ترفندهای خود دارد:

  • با 3 bouts، بازیکن برای برنده شدن به حداقل 36 امتیاز کارت نیاز دارد.
  • با 2 bouts، بازیکن برای برنده شدن به حداقل 41 امتیاز کارت نیاز دارد.
  • با‌ 1 bouts، بازیکن برای برنده شدن به حداقل 51 امتیاز کارت نیاز دارد.
  • با 0 bouts، بازیکن برای برنده شدن به حداقل 56 امتیاز کارت نیاز دارد.

پخش کارت‌ها

دیلر اول به طور تصادفی انتخاب می‌شود. پس از آن در هر دست بازیکن سمت راست او دیلر جدید می‌شود. کل بازی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت انجام می‌شود. بازیکنی که روبروی دیلر یک بار کارت‌ها را بُر می‌زند و سپس کارت‌ها را به دیلر می‌دهد.

در هر دست به هر بازیکن 18 کارت داده می‌شود، پخش کارت‌ها در سه مرحله 6تایی انجام می‌شود. در طول بازی شش کارت رو به پایین در مرکز میز قرار می‌گیرد که به آن تالون می‌گویند. کارت‌های تالون در هر زمانی از پخش کارت با توجه به انتخاب دیلر روی میز قرار می‌گیرند. با این تفاوت که سه کارت اول و سه کارت آخر دسته را نمی‌توان به عنوان تالون کنار گذاشت.

بازیکنی که فقط 1 کارت فول به او داده می‌شود قبلا از اینکه سایر بازیکنان اعلام کنند، باید این موضوع را بگویید تا کارت‌ها دوباره پرتاب شود و دیلر بعدی کارت‌ها را پخش می‌کند.

مناقصه ها

 از بازیکنی که در سمت راست دیلر بازی شروع می‌شود و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد. هر بازیکن فقط یک فرصت برای پیشنهاد دادن برای دستش یا پاس دادن دارد. اگر کسی پیشنهاد دهد، بازیکنان بعدی می توانند پیشنهاد بالاتر یا پاس دادن را انتخاب کنند. اگر هر چهار بازیکن پاس بدهند، دست به داخل پرتاب می‌شود و دیلر بعدی کارت‌ها را پخش می‌کند (این حالت اغلب اتفاق می‌افتد).

پیشنهادات ممکن از کمترین به بالاترین به شرح زیر است:

  • کوچک (Petite): در بسیاری از آموزش‌ها از آن به عنوان جایزه یاد می‌شود. تیکر می‌توانید از کارت‌های تالون برای بهبود دست خود استفاده کنید و سپس سعی کند به اندازه کافی کارت امتیاز برای بردن آن دست برای خود نگه دارد.
  • گارد (Guard): همان Petite است اما در مناقصه از Petite بالاتر است.
  • گارد تالون: هیچ کس به کارت‌های تالون نگاه نمی‌کند، اما کارت‌ها به عنوان بخشی از دست بازیکن تیکر در نظر گرفته می‌شود.
  • گارد در برابر تالون: هیچ کس به تالون نگاه نمی‌کند و جزء کارت‌های حریفان تیکر محسوب می‌شود.

بازیکنی که بالاترین قیمت را پیشنهاد می دهد، تیکر می‌شود. سه بازیکن باقی‌مانده یک تیم موقت تشکیل می‌دهند و سعی می‌کنند از بدست آوردن امتیاز کافی برای پیشنهاد دهنده جلوگیری کنند.

در Petite یا Garde، تیکر شش کارت تالون را رو به بالا می‌چرخاند تا همه ببینند و سپس آن‌ها را در دست خود اضافه می‌دهد. سپس هر شش کارت را که نباید شامل آوت، پادشاه یا فول باشد، رو به پایین دور می‌اندازد. در مورد (بسیار نادر) که تیکر نتواند از این قانون پیروی کند، می‌تواند آوت را کنار بگذارد (اما هرگز شکست نخورد). هر کارتی دور انداخته شده باید به سایر بازیکنان نشان داده شود. کارت‌های دور انداخته شده توسط تیکر به عنوان بخشی از دست او محسوب شود.

نحوه انجام بازی کارتی تاروت فرانسوی

وقتی دور انداختن کامل شد، بازی شروع می‌شود. بازیکن سمت راست دیلر اولین دور را شروع می‌کند. در هر دور بازیکنی برنده است که بالاترین کارت آوت را بیندازد. برنده یک دور، دور بعدی را آغاز می‌کند.

اگر می‌توانید، باید از کارت رهبری پیروی کنید، و اگر کارتی از خالی که دور را هدایت می‌کند ندارید، باید با کارت آوت بازی کنید. اگر کارت رهبر آوت است، سایر بازیکنان باید در صورت امکان با آن کارت بازی کنند.

محدودیت دیگری نیز وجود دارد. هر زمان که مجبور به بازی با آوت هستید (یا به دلیل اینکه خال آوت رهبر است یا به این دلیل که کارتی از خالی که بازی را هدایت می‌کند ندارید)، در صورت امکان باید با کارت آوت را بازی کنید که بالاتر از بالاترین کارت آوت است که تاکنون بازیکنان دیگر در آن دور بازی کرده‌اند. اگر قادر به انجام این کار نیستید، می‌توانید با هر کارت آوت بازی کنید، اما همچنان باید یک آوت را بازی کنید، حتی اگر نمی‌توانید با آن دوره را برنده شوید.

بازی با کارت فول

کارت فول از قوانین فوق مستثنی است. اگر کارت فول را نگه‌دارید، می‌توانید آن را در هر دور که دوست دارید بازی کنید. صرف نظر از اینکه چه خال رهبر است و اینکه آیا آن خال را دارید یا نه. کارت فول هرگز نمی‌تواند برنده یک دور باشد. برنده هر ترفند طبق معمول توسط بالاترین آوت و در غیات آوت توسط بالاترین خال مشخص می‌شود.

استفاده از کارت فول برای رهبری یک دور قانونی است و در این حالت بازیکن دوم می‌تواند با هر کارتی بازی کند و این کارت دوم که مشخص می‌کند که چه خال رهبر است. اگر از کارت فول قبل از آخرین ترفند استفاده شود، تیمی که با کارت فول بازی کرده است آن را برمی‌دارد. حتی اگر در آن دور شکست خورده باشد.

بونس

برخی از بونس‌های ویژه وجود دارد. امتیازات این بونس‌ها امتیاز کارت نیستند، بنابراین به شما کمکی نمی‌کنند که برنده پیشنهاد خود شوید. آن‌ها امتیاز اضافی هستند که می‌توانند علاوه بر چیزی که برای پیشنهاد خود برنده یا از دست می دهید به دست آورید.

پونیه

این پاداشی است که اگر بازیکنی اعلام کند که 10 کارت آوت یا بیشتر دارد، بدست می‌آورد:

  • 10 آوت: 20 امتیاز (تک پونی)
  • 13 آوت: 30 امتیاز (دو پونیه)
  • 15 آوت: 40 امتیاز (تریپل پونیه)

برای اعلام پونیه، دارنده باید تعداد صحیح آوت‌ها را درست قبل از بازی و شروع اولین دور بگوید. کسی که کارت آوت دارد باید آن‌ها را مرتب قرار دهد تا بازیکنان دیگر بتوانند به راحتی آنچه در آنجا وجود دارد را ببینند. کارت فول را می‌توان به عنوان یک آوت در یک پونیه به حساب آورد، اما اگر کارت فول نشان داده شود، این نشان می‌دهد که بازیکن هیچ کارت آوت دیگری را پنهان نکرده است. پاداش برای تیمی که دست را برنده می‌شود است، بنابراین اگر شما یک پونیه را اعلام کنید و سپس ببازید، امتیاز بونس را به طرف مقابل داده‌اید. پونیه فقط در صورتی امتیاز دارد که اعلام شود. اعلام پونیه در صورت داشتن اجباری نیست. اگر 10 کارت آوت یا بیشتر دارید اما مطمئن نیستید که طرف شما پیروز خواهد شد، شاید عاقل‌تر باشید که به آن اشاره نکنید.

پتی bout

این بونسی است که اگر 1 آوت در آخرین دور پخش شود به دست می‌آید. در این صورت تیمی که آخرین ترفند را انجام دهد برنده بونس (10 امتیاز) می‌شود.

چلم (Chelem)

چلم بونسی است برای انجام تمام دورها توسط تیکر در نظر گرفته شده است. امتیاز بستگی به این دارد که از قبل اعلام شده باشد یا خیر:

  • Chelem annoncé: تیم قبل از شروع بازی چلم را اعلام می‌کند و اولین دور را انجام می‌دهد. اگر آن‌ها موفق به پیروزی در هر دور شوند، 400 امتیاز بدست می‌آورند و در صورت شکست 200 امتیاز جریمه می‌شوند.
  • Chelem non annoncé: تیم تمام دورها را بدون اعلام برنده می‌شود و 200 امتیاز بونس می‌گیرد.

اگر یک تیم تمام دورها را به جز دور آخر را برنده شود و کارت فول را به آخرین دور برساند، کارت فول برنده است. این قانون خاص، که احتمالاً یک بار در طول بازی قابل اجرا است، اجازه می‌دهد یک بازیکن با کارت فول امتیاز چلم را بگیرد. هنگام استفاده از کارت فول برای کسب امتیاز چلم، یک پتی bout نیز بدست می‌آورید.

امتیاز دهی در بازی تاروت فرانسوی

در پایان دست، بازیکن امتیاز کارت خود را می‌شمارد و تیم حریف دورها که برنده شده‌اند را با هم ترکیب می‌کند و امتیازات کارت‌های خود را می‌شمارند. ارزش شش کارت تالون به دست تیکر اضافه می‌شود. مگر اینکه او پیشنهاد گارد در برابر تالون را داده باشد. در این صورت امتیاز این کارت‌ها برای حریفان او محاسبه می‌شود. بازیکن تیکر در صورتی برنده است که با توجه به کارت‌های bouts که در دست دارد، امتیاز کسب کرده باشد.

میزان امتیاز کسب یا از دست دادن بازیکن به شرح زیر محاسبه می شود:

  • 25 امتیاز برای بازی
  • به علاوه تفاوت بین امتیازات کارتی که بازیکن در واقع کسب کرده و حداقل امتیاز مورد نیاز او (pt)
  • در صورت وجود، پاداش پتی bout اضافه یا کم می شود (pb)

این کل بسته به قیمت پیشنهادی در یک ضریب (mu) ضرب می‌شود:

  • کوچک (Petite) در 1 ضرب می‌شود
  • گارد در 2 ضرب می‌شود
  • گارد تالون در 4 ضرب می‌شود
  • گارد در برابر تالون در 6 ضرب می‌شود.

پاداش های زیر در صورت وجود اضافه یا کم می‌شوند. آن‌ها تحت تأثیر ضریب قرار نمی‌گیرند:

  • بونس پونیه (pg)
  • بونس چلم (ch)

امتیازات به صورت روبرو محاسبه می‌شود:  ((25 + pt + pb) * mu) + pg + ch

امتیازات محاسبه شده یا توسط تیکر از سه حریف گرفته می‌شود یا این امتیازات را تیکر به حریف می‌دهد. حریفان همیشه به طور مساوی برنده می‌شوند یا می‌بازند. برای مثال اگر یکی از آنها در پتی bout برنده شود، همه آن‌ها سود می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.