بازی کازینویی هازارد

بازی هازارد (Hazard)

مقدمه

هازارد (Hazard) یک بازی کازینویی انگلیسی است که در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی به اوج محبوبیت خود رسید. اما شواهد وجود این بازی حداقل به قرن ۱۴ برمی‌گردد. بازی مدرن کرپس (craps) که مبتنی بر این بازی است، احتمالاً دلیل افول آن نیز است.

تاریخچه بازی هازارد

اطلاعات زیر در مورد تاریخچه بازی هازارد، بر اساس کتاب Doctrine of chances اثر استوارت اتیِر (Stuart N. Ethier) نوشته شده است. این کتاب، اثری برجسته در مورد تاریخ و ریاضیات مربوط به قمار است.

بازی هازارد احتمالا پس از محاصره‌ی قلعه‌ای به نام حضرت (Hazrat) در سال ۱۱۲۵ میلادی به جهان غرب شناخته شد. نسخه قدیمی تر این بازی، شباهت بسیار به بازی که امروز به نام سیک بو (Sic bo) می‌‌شناسیم دارد. بازی هازارد در مسیر تکامل خود، در قرن ۱۳ یا ۱۴ میلادی به نسخه‌ی دو تاس خود تبدیل شد که به توصیف آن خواهیم پرداخت. بازی هازارد از انگلستان به فرانسه رفت و سپس از آنجا وارد آمریکا شد. جایی که هازارد به بازی کرپس امروزی تبدیل گشت.

قوانین بازی هازارد

یک کاپ و دو تاس: از وسایل لازم برای بازی هازارد
یک کاپ و دو تاس: از وسایل لازم برای بازی هازارد

هازارد اصطلاحات متفاوتی نسبت به بازی کرپس دارد. اما نحوه بازی آن‌ها تقریبا مشابه است. برای آن‌ها که با بازی کرپس آشنا هستند، هازارد شبیه به شرط Pass the Line بازی می‌شود. اما در هازارد مجموع تاس عدد ۷ است در حالیکه در کرپس، بر اساس انتخاب شوتر، تاس بین ۵ تا ۹ است. اگر شوتر چیزی به جز ۷ را انتخاب کند، اتفاقات زیر ممکن است بیافتد.

۱- شوتر (فردی که تاس می‌اندازد) عدد ۵ و ۹ را انتخاب کند. (این اعداد همان کاربرد عدد ۷ در کرپس را دارند.

۲- اگر اولین تاس که ریخته می‌شود، اعداد ۵ و ۹ باشد، بازیکن برنده است. (در کرپس به اولین تاس ریخته شده Come out roll می‌گویند.)

۳- اگر اولین تاس که ریخته می‌شود، ۲ یا ۳ باشد، شوتر بازنده است.

۴- اگر اولین تاس که ریخته می‌شود ۱۱‌ یا ۱۲ باشد، بر اساس انتخاب تاس‌های اصلی یکی از گزینه‌های زیر اتفاق می‌افتد.

  • اگر تاس اصلی ۵ یا ۹ باشد: ۱۱ و ۱۲ بازنده است.
  • اگر تاس اصلی ۶ یا ۸ باشد: ۱۱ بازنده و ۱۲ برنده است.
  • اگر تاس اصلی ۷ باشد: ۱۱ برنده و ۱۲ بازنده است.

اعداد باقی مانده شانس‌ها یا Chances نام دارد. مثلا اگر تاس اصلی ۵ باشد، شانس‌ها ۴،۶،۷،۹،۸ و ۱۰ هستند. اگر تاس شوتر یکی از این اعداد را نشان دهد، نام آن امتیاز شانس یا Chance point قرار می‌گیرد. سپس شوتر تاس می‌اندازد تا عدد تاس اصلی نمایان شود یا یکی از اعداد شانس‌ها روی تاس‌ باشد. اگر عدد تاس ریخته شده یکی از اعداد شانس باشد، شوتر برنده است. و اگر تاس عدد اصلی (در مثال ما ۵) را نشان دهد شوتر برنده است.

۶- همه شرط‌ها به صورت Even Money پرداخت می‌شود. یعنی در ازای هر دلار همان مقدار برنده می‌شود.

اصطلاحات بازی کرپس و هازارد

هازاردکرپس
تاس اصلی (Main)تاس هفت
شانس‌ها (Chances)اعداد داخلی
شانسامتیاز
نیک (Nick)برنده شدن با تاس اول
نیک اوتبازنده شدن با تاس اول
کستر (Caster)شوتر
ستر (Setter)دیلر

تحلیل شانس‌ها

در جدول زیر، نتایج احتمالی بر اساس تاس اصلی انتخاب شده آمده است. ردیف پایین، میزان House Edge در تاس اصلی ۵ یا ۹ را ۱/۵۲ درصد نشان می‌دهد. این میزان در تاس‌های ۶ یا ۸، ۲/۳۴ درصد می‌باشد و در تاس‌ ۷، ۱/۴۱ درصد است.

روبدادتاس اصلی ۵ یا ۹تاس اصلی ۶ یا ۸تاس اصلی ۷
برنده شدن با تاس اول۰/۱۱ ٪۰/۱۶ ٪۰/۲۲ ٪
بازنده شدن با تاس اول۰/۱۶ ٪۰/۱۳ ٪۰/۱۱ ٪
برنده شدن با اعداد داخلی۰/۳۴ ٪۰/۳۲ ٪۰/۲۷ ٪
بازنده شدن با اعداد داخلی۰/۳۸ ٪۰/۳۷ ٪۰/۳۹ ٪
هر برد۰/۴۹ ٪۰/۴۸ ٪۰/۴۹ ٪
بازگشت پول ٪۰/۰۱۵۰/۰۲۳ ٪۰/۰۱۴ ٪

قوانین فرانسوی

در بازی هازارد با قوانین فرانسوی، بازیکن تاس اصلی یا Main را انتخاب نمی‌کند. برای تعیین آن، تاس انداخته می‌شود تا عددی بین ۵ تا ۹ نمایان شود. بدین ترتیب، میزان House Edge عدد ۱/۸۳ درصد است.

استراتژی

تاس اصلی را ۷ انتخاب کنید تا House Edge را به ۱/۴۱ درصد کاهش دهید. شاید همه بازیکنان این استراتژی را یاد گرفته‌اند و هر بار ۷ را انتخاب و هازارد را به کرپس تبدیل کرده‌اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *