پلی بوی-بازی کرپس

آشنایی با بازی کرپس (Craps)

شاید اسم بازی کرپس یا seven-eleven را کمتر شنیده باشید، اما با بازی‌ای روبرو هستیم که در تمام کازینوها و کازینوهای آنلاین وجود دارد. این بازی به نسبت بلک جک پیچیده‌تر است و حتی با سر و صدای زیادی انجام می‌شوند. بازیکنان این بازی دائما کلمات عجیبی رو بر زبان می‌آورند که اگر به طور کامل با بازی آشنا نباشید، بیشتر شما را گیج خواهند کرد. بازی کرپس، با تمام بازی‌های کازینویی متفاوت است اما با دانش اندک هم می‌توانید آن را بازی کنید.

بازی کرپس در کازینو
بازی کرپس در کازینو

میز بازی کرپس

با یکی از بازی‌هایی روبرو هستیم که تاس در آن همه‌کاره است. میزی بزرگ با نقش و نگار داریم که دور تا دور آن برخلاف پوکر، صندلی‌ای به چشم نمی‌خورد. تمام این بازی به صورت سرپا انجام می‌شود. دور میز چند نفر از کارکنان قرار گرفته اند: باکس‌من، استیک‌من ناظر میز و دیلر پول این افراد هستند. استیک‌من مسئول پرتاب تاس است و همینطور وظیفه صدا زدن نتایج و اعلام سرعت بازی را برعهده دارد. سمت دیلر اعدادی در باکس نامبر قرار گرفته‌اند که 3 4 5 6 7 8 9 10 هستند. بختش دیگر که سمت چپ میز است که نام آن don’t come bar است. همینطور دو تصویر تاس یا عدد 6 در این بخش می‌بینید. بین این اعداد نیز خطوط pass و don’t pass قرار گرفته‌اند و در همان سمت، به صورت بزرگ واژه COME را می‌بینید. در بخش Field که بین pass و Come است، اعداد 2 11 10 9 4 3 12 را می‌بینید. در کنج میز هم عبارات big 6 و big 8 به چشم می‌خورند. مرکز میز محل قرار دادن شرط است که با علامت hardway bets برای اعداد 4 6 8 10 مشخص است. بالای این بخش نیز قسمت any 7 به چشم می‌خورد و زیر بخش hardway هم ترکیبی از علامت‌ها قرار دارد که برخی با حرف E یعنی (eleven) و برخی دیگر با حرف C یعنی Craps نوشته شده‌اند.

میز کرپس
میز کرپس

شیوه انجام بازی کرپس

هر بازی کرپس می‌تواند تا سقف هشت بازیکن داشته باشد که دور تا دور میز می‌ایستند. هرکدام از بازیکنان می‌توانند به نوبت وظیفه پرتاب تاس را برعهده بگیرند. دو تاس قرمز شش وجهی وجود دارند. شوتر از سمت خود، تاس‌ها را به سوی دیگر پرتاب می‌کند تا تاس‌ها به دیوار کناری برخود کنند. دیوارهای داخلی با فوم پوشانده شده است که باعث می‌شود برخورد تاس به آن، باعث جهش بیشتر و البته نتیجه (1 تا 6) را غیرقابل پیشبینی‌تر کند. هر پرتاب تاس، یک رول نامیده می‌شود. رول اول come out نام دارد. اگر شوتر نتواند آن را به نقطه پیروزی برساند اصطلاحات می‌گویند seven out شده است. سپس دور بازی جدید آغاز می‌شود و شوتر نفر سمت چپ شوتر قبلی (بازیکن کناری) است.

آموزش بازی کرپس

در صورتی در پرتاب اول کسانی که روی خط pass شرط بندی کرده‌اند برنده می‌شوند که جمع تاس عددی بین 7 و 11 باشد. اگر اعداد ظاهر شده 2 3 یا 12 باشد، شرط خود به خود می‌سوزد و اصطلاحات rolling craps اتفاق می‌افتد. اگر شوتر به هر عددی در بازه 4 5 6 8 9 10 برسد، پیروزی منوط به این است که این هرکدام از این اعداد پیش از آمدن عدد 7 تکرار شود. رسیدن به هرکدام از این اعداد در رول come out را نقطه شروع می‌نامند. اگر رول come out منجر به آمدن اعداد 7 11 2 3 12 شود، بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به نقطه شروع برسیم. یک نشانگر مانند توپ هاکی وجود دارد که به آن «پاک» می‌گویند. یک طرف آن سیاه و طرف دیگر سفید است. پاک تا وقتی شوتر به نقطه شروع برسد، رو به سمت سفید است. اما پس از موفقیت شوتر، پاک به سمت don’t come منتقل می‌شود و رنگ آن سیاه خواهد بود. طرف سفید یعنی بازی ادامه دارد و هدف رسیدن به باکس نامبر است. طرف سیاه هم یعنی اینکه باید یک رول come out دیگر انجام شود.

احتمالات تاس
احتمالات تاس

در پرتاب دو تاس، 36 احتمال متفاوت وجود دارد. برای رسیدن به 2، فقط یک حالت و برای رسیدن به 7، شش حالت متفاوت وجود دارد. در بازی کرپس باید بدانید از 36 احتمال موجود، چطور به شش احتمالِ منجر به 7 برسید. می‌توانید با بازی خط pass بازی کنید؛ جایی که شوتر به نقطه شروع میرسد اما باید بدانید که در رول come out اعداد 7 و 11 بازنده‌اند. با 2 و 3 برنده می‌شوید و 12 مساوی است. پس از رسیدن به نقطه شروع، به عدد 7 نیاز دارید. اگر 10 دلار روی خط don’t pass شرط بندی کنید و برنده شوید، 10 دلار دیگر برنده می‌شوید. برخی احتمالات، ضرایبی متفاوتی دارند. مثلا اگر روی 4 یا 10 شرط 10 دلاری ببندید، در صورت برد 5 دلار برنده می‌شوید. اگر روی 5 یا 9 شرط 14 دلاری ببندید، 10 دلار می‌برید. با بستن 12 دلار روی 6 یا 8 هم می‌توانید 10 دلار برنده شوید.

شرط های بازی کرپس

pass line: نزدیک ترین خط به بازیکنان است. این خط دور تا دور میز به صورت منحنی کشیده شده است. در واقع شرط می‌بندید که تاس به عنوان اولین عدد، 7 یا 11 بیاید. همینطور می‌توانید شرط don’t pass ببندید که یعنی اعداد 2 3 12.

come bet: شباهت هایی به pass line دارد. شرط پس از پرتاب تاس انجام می‌شود و مانند شرط بندی در جریان مسابقات ورزشی است. این نوع شرط بندی بسیار در کرپس محبوب است و سبب سر و صداهای پر استرس نیز می‌شود.

proposition bet: قسمتی بین سرپرست بازی و باکس‌من در وسط میز کنار قسمت فیلد است که می‌توانید این نوع شرط خود را آنجا انجام دهید. روی یک پرتاب خاص انجام می‌شود. مثلا اینکه شرط ببندید دو عدد 5 می‌آیند و جمع 10 می‌شود.

field bet: بخش فیلد روی میز مشخص است و کنار کام قرار دارد. این فضاها جایی هستند که روی اعداد 2 3 4 10 11 12 شرط بندی می‌کنید. تعداد اعداد بیشتر است و ممکن است به اشتباه بیافتید که این نوع شرط ریسک کمتری دارد اما آمارها می‌گوید احتمال اعداد 5 6 7 8 بیشتر است.

شش بزرگ و هشت بزرگ: ماهیت آن در گوشه‌های میز مخشص است. شرط می‌بندید که پیش از آمدن 7، دو عدد 6 و 8 می‌آیند.

اصطلاحات بازی کرپس

  • اعداد باکس: اعداد شرط بندی مکان هستند. 4 5 6 8 9 10
  • come out roll: اولین پرتاب تاس
  • اعداد کرپس: اعداد 2 3 12
  • روش سخت: شرط بندی روی 4 6 8 10 که تنها در صورت جفت آمدن تاس برنده می‌شوید.
  • hi lo: شرط بندی تاس روی 2 و 12 (جفت یک و جفت شش)
  • hi lo yo: شرط بندی روی 2 12 و 11
  • اعداد داخلی: شرط بندی روی 5 6 8 9
  • نشانگر: یک صفحه دایره‌ای از جنس پلاستیک که برای علامت گذاری امتیازی به کار می‌رود. دو طرف آن on و off نوشته شده است.
  • علامت‌گذاری امتیاز: دیلر نمایشگر را روی میز می‌گذارد تا عدد امتیاز را بیان کند
  • اعداد بیرونی: شرط بندی روی اعداد 4-10 و 5-9
  • امتیاز: عدد به دست آمده توسط پرتاب تاس
  • شرط بند راست: بازیکنی که روی پس لاین می‌بندد.
  • شوتر: بازیکنی که تاس می‌اندازد.
  • استیک‌من: دیلری که چوب بلندی به دست دارد و تاس را به سمت شوتر هل می‌دهد.
  • شرط بندی چپ: بازیکنی که مخالف شوتر شرط بندی می‌کند.
میز بازی کرپس
میز بازی کرپس

آموزش بازی های کازینویی

Freak