بازی کارتی 200

معرفی بازی کارتی 200

در این مطلب قصد داریم به معرفی بازی کارتی 200 بپردازیم. بررسی خواهیم کرد که برای انجام این بازی از چند کارت استفاده می شود، چند بازیکن می‌توانند همراه با هم آن را انجام دهند، قوانین آن چیست، برنده چه کسی است و … . بنابراین اگر می‌خواهید بطور کامل با این بازی آشنا شوید، حتما ادامه مطلب را همراه ما باشید.

پیشنهاد ما: 5 بازی کارتی جذاب برای زمان همنیشی دور میز و نوشیدنی

اطلاعات کلی این بازی

بازی کارتی 200 یک بازی کانادایی است. اما به دلیل جذابیتی که دارد در کشورهای مختلفی انجام می‌شود.

این بازی با نام‌های دیگری از جمله Dix (دیکس)، Bidder 10 (بیدر 10 یا مناقصه گزار 10)، Le Rough (لِ راف یا خشن)، Deux Cents (دا سنتز یا دو سنت) و La Fouine (لا فوین یا راسو) شناخته می‌شود. این بازی بصورت Two Hundred (دویست) هم نوشته می شود.

کارت ها در بازی کارتی دویست

برای انجام این بازی از یک دسته کارت 36تایی استفاده می شود. این 36 کارت از بین یک دسته کارت 52تایی استاندارد انتخاب می شوند. معمولا برای بدست آوردن این 36 کارت، از 52 کارت دسته استاندارد کارت‌هایی که یکی از رتبه‌های 2 یا 3 یا 4 یا 6 دارند، حذف می شوند. همچنین در این عرشه کارت تغییریافته، رتبه بندی کارت‌ها نیز بصورت زیر خواهد بود (از بالا به پایین):

  • آس
  • شاه
  • بی بی
  • سرباز
  • · 10
  • · 9
  • · 8
  • · 7
  • · 5

تعداد بازیکنانی که می توانند در کنار هم این بازی را انجام دهند 4 بازیکن است. این 4 بازیکن به 2 تیم 2 نفره تقسیم می شوند و بازی را انجام می دهند.

اگر خودتان از قبل توافق نکرده باشید که کدام بازیکن با کدام بازیکن هم تیمی باشد، روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

یکی از روش‌های رایج برای این کار این است که از روی دسته کارت بازیکن هر کدام به نوبت یک کارت بر می دارند. دو بازیکنی که رتبه کارتشان بالاتر باشد با هم هم تیمی می شود و 2 بازیکن باقیمانده نیز با هم.

تعیین دیلر

گفتیم برای تعیین هم تیمی‌ها، بازیکنان کارت می‌کشند، در این بین بازیکنی که رتبه کارتش از همه بازیکنان دیگر بالاتر باشد، اولین دیلر بازی خواهد بود.

هم تیمی ها باید روبروی هم بنشینند.

اولین دیلر بازی از طریقی که گفتیم انتخاب می شود، اما پس از آن نقش دیلر در جهت حرکت عقربه‌های ساعت دور میز می چرخد.

زمانی که هم‌تیمی‌ها مشخص شدند و دیلر نیز تعیین گردید، نوبت به بُر زدن کارت‌ها می‌رسد.

پس از اینکه کار بر زدن نیز انجام شد، دیلر دسته کارت را به سمت یکی از بازیکنان تیم حریف می برد و اگر او بخواهد کات می کند. یعنی یک بخش از کارت‌ها را بصورت دسته‌ای از بالای کارت‌ها برمی‌دارد و در قسمت پایینی دسته کارت می‌گذارد.

مرحله پخش کارت بین بازیکنان

پس از کات کردن، دیلر شروع به تقسیم کارت‌ها بین بازیکنان می‌کند.

نحوه پخش کارت بین بازیکنان نیز به این صورت است که دیلر باید کارت‌ها را یکی یکی بین بازیکنان پخش کند. همچنین کارت‌هایی که پخش می شوند باید رو به پایین باشند. پخش کارت از بازیکنی که در سمت چپ دیلر قرار دارد، شروع می شود. دیلر به توزیع کارت در جهت جرکت عقربه های ساعت ادامه می دهد. و تا زمانی که هر بازیکن 9 کارت داشته باشد، توزیع کارت ادامه می یابد.

مرحله‌ی مناقصه

پس از اینکه دیلر کارت ها را به صورتی که توضیح دادیم پخش کرد، مرحله مناقصه فرا می رسد.

در مناقصه بازیکنان شروع به دادن پیشنهاد می کنند. هر کدام یک پیشنهاد ارائه می دهند.

این پیشنهاد، تخمینی است که بازیکنان از امتیاز تیمشان در طول بازی دارند.

حداقل امتیازی که می شود پیشنهاد داد، 50 امتیاز است. پس از آن پیشنهادات باید با افزایش 5تایی انجام شود.

در طول مناقصه در صورتی که بازیکنی نخواهد پیشنهادی را ارائه دهد و بگوید از پیشنهاد عبور می کنم، تا آخر مناقصه دیگر حق پیشنهاد دادن ندارد.

همچنین هر بازیکن فقط در صورتی می تواند پیشنهاد خود را ارائه دهد که پیشنهادش از پیشنهاد بازیکن قبلی در آن دور بیشتر باشد.

مناقصه به همین شکل بین بازیکنان ادامه می یابد. تا زمانی که یک مناقصه قانونی با سه قبولی متوالی دنبال شود.

در صورتی که 4 بازیکن پشت سر هم همگی از ارائه پیشنهاد عبور کنند، کارت ها دوباره بر زده می شوند و دیلر بعدی کارت ها را پخش می کند (بدون هیچ امتیازی برای آن دست).

مرحله سوم: برنده شدن یک بازیکن در مناقصه

پس از اینکه یک بازیکن پیشنهادی ارائه داد و سه بازیکن پس از او از ارائه پیشنهاد عبور کردند، تیم بازیکنی که این پیشنهاد بالا را داده است، پیمانکار این دست از بازی خواهد بود و باید تلاش کند که حداقل به همان میزان امتیازی که در طول دست پیشنهاد داده شده است، امتیاز کسب کند.

تعیین حکم توسط برنده‌ی مناقصه

همچنین بازیکنی که بالاترین پیشنهاد را ارائه داده است و برنده مناقصه شده است، باید خال حکم را نیز اعلام کند.

بازیکنی که حکم را مشخص می کند، نباید برای مشخص نمودن حکم با هم‌تیمی خود مشورت کند. تصمیم او باید بر اساس دانش او از کارت های خودش و پیشنهاداتی که بازیکنان (از جمله هم‌تیمی‌اش) داده‌اند باشد. همچنین کسی به این بازیکن یادآوری نمی کند که حکم را باید تعیین کند. بنابراین اگر او فراموش کند، خال اولین کارتی بازی می کند، خال حکم خواهد شد.

شروع بازی توسط برنده مناقصه

بازیکنی که بیشترین پیشنهاد را ارائه داده است، علاوه بر تعیین حکم، وظیفه شروع بازی را نیز بر عهده دارد.

این بازیکن اولین کارت را برای شروع دست در وسط می گذارد. خال این کارت شروع‌کننده اهمیت زیادی دارد. زیرا بازیکنان بعدی در جهت عقربه های ساعت باید کارتی با همین خال را بازی کنند تا زمانی که هر 4 بازیکن کارت خود را بازی کنند.

اما اگر بازیکنی کارتی با خال شروع کننده دست را در بین کارت‌هایش نداشته باشد، می تواند کارت با هر خال دیگری از جمله خال حکم را بازی کند.

پس از اینکه هر بازیکن یک کارت بازی کرد، باید مشخص شود برنده این دست 4تایی وسط میز کدام بازیکن است.

در صورتی که بین این 4 کارت، کارت حکم وجود داشته باشد، بازیکنی که حکم با رتبه بالاتری بازی کرده است، برنده خواهد بود. در غیر اینصورت بازیکن که کارت با خال شروع کننده با رتبه بالاتر را بازی کرده باشد، برنده دست خواهد بود.

این دست هایی که بازیکنان از وسط میز برنده می شوند، بصورت رو به پایین بر روی میز کنار گذاشته می شوند. در انتهای بازی امتیازدهی به بازیکنان از طریق این دست ها انجام می گیرند.

هر بازیکنی که یک دست وسط را برنده می شود، دست وسط بعدی را شروع می کند.

پس از بازی و برنده شدن تمام ۹ دست وسط، هر تیم تمام کارت‌هایی را که تیم توانسته است در طول آن دست بگیرد، بررسی می‌کند. طبق نمودار زیر، برخی از کارت‌های موجود در عرشه دارای امتیاز هستند:

کارتامتیاز
آسهر کارتی 10 امتیاز
کارت شماره 10هر کارتی 10 امتیاز
کارت شماره 5هر کارتی 5 امتیاز
شاه، بی بی، سرباز، 9، 8، 70

توجه داشته باشید که کارت‌های 2 و 3 و 4 و 6 از عرشه حذف شده بودند.

امتیازدهی به بازیکنان در بازی کارتی 200

اگر تیم پیشنهاددهنده بتواند حداقل به همان تعداد امتیازی که پیشنهاد داده بود، امتیاز کسب کند، گفته می شود که آنها دست را برده اند. بنابراین آنها کل امتیازها را برای خود حفظ می کنند.

اما از سوی دیگر اگر تیم پیشنهاددهنده نتواند حداقل به اندازه پیشنهاد خود امتیاز کارت بگیرد، به اندازه پیشنهادی که داده بود از امتیازی که بدست می آورد کم می شود و یک امتیاز منفی بدست می آورد. امتیازات منفی در بازی کارتی 200 ممکن و رایج هستند و با قرار دادن دایره یا مربع در اطراف نمره منفی در برگه امتیاز نمایش داده می شوند.

داشتن نمره کلی منفی در بازی «در سوراخ (in the hole)» یا «در جعبه (in the box)» نامیده می شود.

تیمی که در برابر تیم پیشنهاددهنده به بازی می پردازد، تیم مدافع نامیده می شود.

تیم مدافع در اکثر دست ها تعدادی امتیاز بدست می آورد.

امتیازاتی که هر تیم در هر دست بدست می‌آورد برای او جمع می‌شود و در پایان هر دست، امتیازات چه مثبت و چه منفی به مجموع امتیازات قبلی اضافه می شود.

نتیجه بازی

بازی از 2 طریق می‌تواند به نتیجه برسد.

اولین طریق این یکی از تیم‌ها در پایان یک دست موفق شود که 200 امتیاز یا بیشتر از 200 امتیاز کسب کند. این تیم برنده کل بازی خواهد شد و بازی نیز پایان می یابد. همچنین در صورتی که در پایان یک دست، 2 تیم بطور همزمان به امتیاز 200 یا بیشتر از 200 برسند، تیم پیشنهاد دهنده برنده بازی خواهد شد و بازی به پایان می رسد.

طریق دوم به پایان رسیدن بازی نیز این است که یک تیم در پایان یک دست به امتیاز 200- برسد یا پایین‌تر از -200 برسد، در این حالت نیز بازی به پایان می‌رسد. در این صورت بلافاصله تیم مقابل برنده بازی اعلام می شود و بازی پایان می یابد.

ورژن‌های مختلف بازی

این بازی نیز مانند بسیاری از بازی‌های کارتی دیگر در جاهای مختلف به اشکال مختلفی ممکن است بازی شود و تغییرات کوچک یا بزرگی در آن رخ دهد. حال ما برخی از مرسوم ترین ورژن های بازی کارتی 200 را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

بازی دویست دونفره (Two Player Two Hundred)

این نسخه از بازی خیلی تفاوتی با نسخه اصلی بازی کارتی 200 ندارد. رتبه بندی کارت ها یکسان است، مجموع امتیازات تفاوتی ندارد و از همان دسته کارت 36تایی استفاده می شود. با این تفاوت که در نسخه استاندارد 2 تیم وجود دارد در این نسخه 2 بازیکن.

نحوه توزیع کارت در این نسخه از بازی به این شکل است که درست است که 2 بازیکن فعال در بازی وجود دارد اما 4 دست جداگانه کارت داده می شود. به هر بازیکن به طور معمول یک دست 9 کارتی داده می شود. با این حال، به طور مستقیم در مقابل هر بازیکن یک دست ساختگی داده می شود. این دست ساختگی هم‌تیمی خاموش آن بازیکن است.

دست های ساختگی هم مانند دست 2 بازیکن فعال از 9 کارت تشکیل شده است. اما این 9 کارت در 3 دسته‌ی 3تایی پخش می گردد. کارت بالایی این 3 دسته، رو به بالا می شود.

این دست‌های ساختگی باید مستقیماً در مقابل هر بازیکن قرار بگیرند، به گونه‌ای که گویی چهار بازیکن فعال در بازی هستند.

ویژگی‌های نسخه دو نفره بازی 200

مرحله‌ی مناقصه نیز مانند بازی معمولی انجام می شود، اما فقط دو بازیکن واقعی در آن شرکت خواهند کرد.

اگر یکی از این دو بازیکن پیشنهادی ارائه دهد که رقیبش در برابر آن پیشنهاد بالاتری ندهد، آن بازیکن پیشنهاددهنده پیمانکار دست خواهد شد. آن بازیکن، با کمک هم‌تیمی خاموش خود، سعی می‌کند حداقل به اندازه پیشنهادی که داده است، امتیاز کسب کند.

همچون بازی استاندارد، بازیکنی که بالاترین پیشنهاد را ارائه داد، اولین کارت را وسط می گذارد و بازی را شروع می کند. هر دست وسط همچون نسخه استاندارد 4 کارت خواهد داشت. هر بازیکنِ واقعی یک کارت و هر دست ساختگی نیز یک کارت بازی می کنند. بازیکنان در جهت عقربه های ساعت بازی می کنند.

هر بازیکنی حق دارد از دست ساختگی که مستقیماً در مقابل او قرار دارد (یعنی همان هم‌‌تیمی خاموشش)، بازی کند. گفتیم از کارت هم‌تیمی خاموش یک بازیکن، 3 کارت رو به بالا قرار دارند، بازیکن ممکن است هر یک از سه کارت رو به بالا را از آن دست بازی کند.

پس از اینکه بازیکنی کارت رو به بالا از روی دسته‌ها را بازی کرد، کارت بعدی رو به پایین در آن دسته باید به سمت بالا برگردانده شود تا برای بازی احتمالی در دست بعدی در دسترس باشد.

اگر یک دست ساختگی در یک دست برنده شود، آن دست ساختگی باید اولین کارت دست بعدی را بازی کند. تمام دست‌هایی که توسط یک بازیکن و دست ساختگی او به دست می آید، در پایان بازی برای تعیین امتیاز دست شمارش می شود.

دویست 5 نفره (Five Player Two Hundred)

  • این ورژن توسط 5 نفر بازی می شود.
  • در نسخه 5نفره 40 کارت مورد استفاده قرار می گیرد. برای بدست آمدن این 40 کارت، کارت‌هایی که رتبه‌های 4، 3 و 2 دارند از دسته کارت استاندارد حذف می گردند.
  • رتبه بندی در این نسخه از بالا به پایین عبارت است از: آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6 و 5.
  • هم‌تیمی دائمی در این نسخه وجود ندارد. بنابراین، هر بازیکن امتیاز جمع آوری شده خود را در طول بازی حفظ می کند. البته بازیکنی که بالاترین پیشنهاد را ارائه دهد، می تواند یک هم تیمی موقت و پنهانی داشته باشد.
  • تعداد کارت‌های دریافتی هر بازیکن، 8 کارت است.
  • مرحله مناقصه زمانی به پایان می رسد که یک پیشنهاد ارائه شود و 4 بازیکن پس از او بالاتر از این پیشنهاد را ارائه ندهند.
  • هم‌تیمی موقت بازیکن پیشنهاددهنده به این صورت انتخاب می‌شود که این بازیکن زمانی که مناقصه را بُرد یک کارتی که در دستش ندارد را درخواست می کند. این کارت در دست هر بازیکنی باشد، آن بازیکن هم تیمی موقت او خواهد شد. البته این بازیکن اینکه این کارت را در دست دارد را اعلام نمی کند و بعنوان هم تیمی پنهانی او بازی می کند. البته در طول بازی این هم تیمی مشخص خواهد گردید.
  • امتیازدهی به شکل معمولی انجام می شود. فقط در مورد پیشنهاددهنده، اگر پیشنهاددهنده و هم‌تیمی مخفی‌اش حداقل به تعداد امتیاز کارتی که پیشنهاددهنده پیشنهاد داده بود، امتیاز به دست آورند، هر یک از این بازیکنان امتیاز کارتی را که توسط آن دو بازیکن در طول دست جمع آوری شده بود را کسب خواهند کرد.
  • در تمام جنبه های دیگر قوانین نسخه پنج نفره این بازی با قوانین نسخه استاندارد چهار نفره یکسان است.

بازی کارتی 200 With a Kitty (همراه با یک کیتی)

تعداد بازیکنان: 4 بازیکن

تعداد کارت‌های لازم: 40 کارت

رتبه بندی کارت‌های موجود از بالا به پایین: آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9 ، 8، 7 و 6 و 5.

تیم دارد؟ بله 4 بازیکن در 2 تیم 2 نفره بازی می‌کنند.

تغییرات:

  • تفاوت در نحوه پخش کارت‌ها: در این نسخه، دیلر ابتدا به هر بازیکن 3 کارت می‌دهد سپس 2 کارت را در وسط میز می گذارد تا یک کیتی تشکیل دهد. سپس دیلر باز هم به هر بازیکن 3 کارت می دهد. و پس از آن 2 کارت دیگر را به وسط میز اضافه می کند (رو به پایین) تا کیتی را تکمیل کند. پس از این، دیلر سپس یک بسته سه کارت نهایی را به هر بازیکن می‌دهد. بنابراین در پایان مرحله‌ی توزیع کارت، هر بازیکن باید 9 کارت رو به پایین داشته باشد و یک بچه گربه (کیتی) رو به پایین چهار کارته در وسط میز قرار داشته باشد.
  • تفاوت در مرحله مناقصه: روند مناقصه تفاوتی با نسخه استاندارد ندارد. اما برنده‌ی مناقصه، این حق را دارد که پس از اتمام مناقصه، چهار کارت کیتی را در دست بگیرد و 4 کارت را از دست خود بیرون بیندازد و یک کیتی جدید در وسط میز تشکیل دهد. پس از این او خال حکم را اعلام می کند. در پایان دست، هر امتیاز کارتی که در چهار کارت کیتی یافت شود، به تیم مدافع تعلق می گیرد.
  • باقی جنبه‌ها با نسخه استاندارد یکسان است.

نسخه Le Rough

نسخه لی راف یکی دیگر از ورژن های بازی کارتی 200 است.

تعداد کارت‌ها: 36 کارت

تعداد بازیکنان: 4 بازیکن که در 2 تیم تقسیم می شوند.

تغییرات:

  • تفاوت در پخش کارت: هر بازیکن در مجموع هشت کارت دریافت می کند. دیلر ابتدا به هر بازیکن 3 کارت می دهد، سپس 2 کارت در وسط می گذارد، دوباره 3 کارت به هر بازیکن و 2 کارت در وسط و در نهایت 2 کارت به هر بازیکن می دهد. کیتی 4 کارته در این نسخه هم وجود دارد.
  • پیشنهاددهنده‌ی برتر می تواند 4 کارت کیتی را بردارد، 4 کارت از دستش بیرون بیندازد و کیتی جدید تشکیل دهد. در نهایت امتیاز‌های کیتی برای تیم مدافع خواهد بود.
  • پس از دور انداختن کارت‌ها پیشنهاددهنده یا خال حکم را مشخص می کند یا می گوید “بدون حکم”.
  • در صورتی که بازی بدون حکم پیش برود، در دست بازیکنی که برنده می شود که کارت با خال شروع کننده با رتبه بیشتر را بازی کرده باشد.
  • حداقل پیشنهاد در طول مناقصه 70 است.
  • مقادیر امتیاز کارت و امتیازدهی با بازی استاندارد یکسان است، اما اگر بازی بدون حکم پیش رفت، ارزش امتیاز نهایی که به تیم ها برای آن دست تعلق می گیرد دو برابر می شود.
  • امتیاز لازم برای برنده شدن در بازی 350 امتیاز است.
  • در صورتی که 3 بازیکن اول پیشنهادی ارائه ندهند، دیلر هم نمی تواند پیشنهادی ارائه دهد. کارت ها باید جمع شوند و دیلر بعدی باید کارت ها را پخش کند.
  • ویژگی‌های دیگر یکسان است.

نسخه Cutthroat (کاتترات)

تعداد بازیکن: 4 نفر بدون تیم. هر بازیکن در این نسخه جداگانه برای خودش بازی می کند و امتیاز خاص خودش را به دست می‌آورد.

در صورتی که بازیکنی که در مرحله مناقصه برنده شده است، بتواند به اندازه پیشنهاد خود امتیاز کسب کند، حق دارد تعداد امتیازات کارتی را که در حین دست به دست آورده است را برای خود حفظ کند. همچنین هر رقیب این بازیکن نیز، می تواند امتیاز خود را دریافت کند.

اما اگر بازیکنی که در مرحله مناقصه برنده شده است، نتواند به اندازه پیشنهاد خود امتیاز کسب کند، به اندازه امتیاز کارت‌ها، امتیاز منفی بدست خواهد آورد. همچنان هر رقیب این بازیکن می تواند امتیاز خود را دریافت کند.

از آنجایی که هر بازیکن به طور مستقل بازی می‌کند، حداقل پیشنهاد معمولاً به ۲۵ کاهش می‌یابد.

نسخه‌ی دویست 6 نفره (Six Player Two Hundred)

این نسخه از بازی یکی دیگر از نسخه های جذاب بازی کارتی 200 می باشد.

تعداد بازیکنان لازم: 6 نفر

تعداد کارت‌های لازم: 36 کارت و هر بازیکن در طول توزیع کارت دقیقاً 6 کارت دریافت می کند.

تیم‌ها: “2 تیم 3 نفره” یا “3 تیم 2 نفره”

نسخه 3 تیمی: هر بازیکن روبروی هم تیمی خود در دور میز

نسخه 2 تیمی: هر بازیکن باید طوری بنشیند که در سمت راست و چپش حریف‌های او نشسته باشند.

نتیجه بازی: در نسخه سه تیمی بازی، اگر تیمی در پایان یک دست امتیاز ۲۰۰- یا پایین تر داشته باشد، آن تیم باید از بازی خارج شود. سپس دو تیم باقیمانده با استفاده از قوانین استاندارد ۲۰۰ (مانند چهار بازیکن) به بازی ادامه می‌دهند.

به غیر از این چند تفاوت، این نسخه از بازی به طور یکسان با نسخه استاندارد همانطور که در بالا توضیح داده شد بازی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *