ناک اوت ویست

آموزش بازی کارتی ناک اوت ویست (Knock-Out Whist)

بازی کارتی ناک اوت ویست (Knock-Out Whist) یک بازی ساده و راحت است. این بازی اغلب به عنوان یک بازی کودکان انجام می‌شود، اما به اندازه کافی تاکتیک‌های جالب دارد که بین بزرگسالان نیز محبوب باشد. این بازی را گاهی اوقات با شرط‌بندی کوچک انجام می‌دهند. در بریتانیا به این بازی Knockout Whist می‌گویند. یک دست این بازی شامل هفت دور می‌شود.

بازیکنان و کارت‌ها

این بازی را به صورت دو نفره و هفت نفره می‌توانید بازی کنید. در این بازی از یک بسته ورق استاندارد 52تایی استفاده می‌شود. در هر چهار خال رتبه‌بندی از بالا به پایین آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3 و 2 است.

مراحل انجام بازی

بازیکنی برای پخش کارت‌ها انتخاب می‌شود و به هر کدام از بازیکنان هفت کارت در جهت عقربه‌های ساعت می‌دهد. بالاترین کارت روی دسته رو به بالا چرخانده می‌شود تا خال حکم مشخص شود.

بازیکن سمت چپ دیلر اولین دور را بازی می‌کند. بازیکنان باید در صورت امکان از این روش پیروی کنند، در غیر این صورت می‌توانند هر کارتی را بازی کنند. در هر دور بازیکنی برنده است که بالاترین کارت حکم را بازی کرده باشد. در غیر این صورت بازیکنی برنده است که بالاترین کارتی که آن دور را رهبری کرده است، وسط انداخته است. برنده هر دور، دور بعدی را آغاز می‌کند.

پس از دست اول، کارت‌های دست دوم توسط بازیکن بعدی پخش می‌شود و این روند در اطراف میز ادامه می‌یابد. در این دست به هر بازیکن شش کارت داده می‌شود. به همین ترتیب در هر دست یک کارت کمتر از دست قبلی پخش می‌شود. تا زمانی که در دست آخر به هر بازیکن فقط یک کارت داده شود.

برنده اکثر دورهای یک دست، پس از نگاه کردن به کارت های خود، خال حکم دست بعدی را انتخاب می‌کند. اگر تعداد کسانی که بیشترین دور را برنده شده باشند یکسان باشد، دو بازیکنی که تعداد مساوی برنده شدند با قرعه کشی باید تعیین کننده چه کسی باید خال حکم را مشخص کند.

ناک اوت

بازیکنی که هیچ دور را نتواند با کارت‌های دستش برنده شود، ناک اوت می‌شود، دیگر کارتی به او داده نمی‌شود و دیگر در بازی شرکت نمی‌کند.

یک استثنا در قاعده در مورد ناک اوت شدن وجود دارد: اولین بازیکنی که در طول بازی هیچ دور را برنده نمی‌شود فوراً ناک اوت نمی‌شود بلکه به او جایزه «جان سگ» داده می‌شود. از طرف دیگر، فقط یک کارت به او داده می‌شود و او باید تصمیم بگیرد که کدام ترفند را بازی کند.

در جریان بازی، یک بازیکن “در زندگی سگی” ممکن است، وقتی نوبت به بازی می‌رسد، یا کارت خود را بازی می‌کند یا روی میز بکوبد تا نشان می‌دهد که می‌خواهد آن را برای دور بعدی نگه دارد. اگر او بازیکن سمت چپ دیلر باشد، مجبور نیست کارت خود را به اولین دور را هدایت کند. او ممکن است آن دور را آغاز کند یا ضربه بزند و به بازیکن بعدی اجازه رهبری بدهد.

دریافت امتیاز جان سگی

اگر دو یا چند بازیکن در یک معامله هیچ دوری برنده نشوند، کسی که قبلاً از زندگی سگ استفاده نکرده، در دست بعدی امتیاز جان سگی را دریافت می‌کند. جدا از این مورد، در طول بازی فقط یک سگ در دسترس است. بازیکنانی که در معاملات بعدی هیچ دوری برنده نمی‌شوند بلافاصله حذف می‌شوند.

اگر یک بازیکن در زندگی سگ موفق شود با کارت خود یک دور را برنده شود، بازیکن سمت چپ او دور بعدی را شروع می‌کند و بازیکن زندگی سگ در معامله بعدی یک دست عادی داده می‌شود و مانند سایر بازیکنان بازمانده با او رفتار می‌شود. اگر بازیکن زندگی سگ نتواند برنده یک دور شود، مانند هرکس دیگری که هیچ دور برنده نشده است، از بازی حذف می شود.

از آنجایی که حق هدایت به دور اول یک مزیت است، عادلانه است که همه به نوبه خود این فرصت را داشته باشند. بنابراین، اگر بازیکن سمت چپ دیلر ناک اوت شود، این بازیکن باید قبل از ترک بازی دست بعدی را بزند. به این ترتیب بازیکن سمت چپ بازیکنی که ناک اوت شده است از شانس بازی اولین کارت دست بعدی محروم نمی‌شود.

برنده شدن در بازی

بازیکنی که در دست آخر برنده شود، برنده کلی بازی است. یا اگر همه بازیکنان به جز یک نفر قبل از این ناک اوت شوند، بازیکن بازمانده برنده است.

مشاوره در مورد بازی کارتی ناک اوت ویست

در زمان انتخاب خال حکم همیشه کارتی که از خال آن تعداد بیشتری کارت دارید را انتخاب کنید. در دستی که شامل کارت‌های زیر است:

  • گشنیز‌های 6
  • پیک بی بی و شاه
  • کارت دل 5، 6 و 4

کارت دل را به عنوان خال حکم انتخاب کنید.

در انتخاب بین خال‌های با تعداد کارت‌هایشان یکسان، خالی که کارت‌ها با ارزش است را به عنوان خال حکم انتخاب نکنید. زیرا ممکن است این خال‌ها حتی اگر خال حکم نیز نباشند برنده دور شوند. در دست‌های شامل کارت‌های زیر:

  • گشنیز‌های آس و بی بی
  • پیک 8 و 6
  • کارت دل 4

کارت پیک را به عنوان حکم انتخاب کنید.

تغییرات

بازی کارتی ناک اوت ویست را در برخی از نقاط با یک سری تغییرات بازی می‌کنند.

تغییر دیلر

در بسیار از نقاط از دست دوم به بعد، نه تنها خال حکم را برنده انتخاب می‌کند، بلکه کارت‌های دست دوم را پخش می‌کند و شروع کننده بازی نیز هست. در برخی نقاط نیز دیلر اولین دست، شروع کننده اولین دوره بازی نیز هستند. همچنین تعداد کارت‌های شروع بازی نیز متفاوت است به عنوان مثال به هر بازیکن 9 کارت می‌دهند.

مطالب مرتبط: “آموزش بازی کارتی سیسرا (Cicera)

تعویض کارت

در یک نسخه دیگر از بازی کارت ناک اوت ویست پس از انتخاب خال حکم هر بازیکن ممکن است 1، 2 یا 3 کارت را کنار بگذارد و قبل از شروع بازی به تعداد مساوی کارت جایگزین به او داده شود. همه این کارت‌ها باید به یکباره دور ریخته شوند.

بازیکن نمی‌تواند یک کارت را دور بیندازد، جایگزین آن را بگیرد و سپس کارت دیگری را دور بیندازد. بدیهی است که وقتی به هر بازیکن فقط 2 کارت داده می‌شود، فقط 1 یا 2 کارت را می‌تواند دور بیندازد و زمانی که فقط 1 کارت پخش شد، تنها 1 کارت را می‌توان دور انداخت. یک بازیکن همیشه مجاز است هیچ چیز را کنار نگذارد و با کارت‌هایی که به او داده شده بازی کند.

حذف زندگی سگی

در بسیاری از نسخه‌ها بازی بدون جان سگ بازی می‌شود. هر بازیکنی در یک دست هیچ دور برنده نشود‌ بلافاصله از بازی خارج می‌شود.

یک نوع دیگر نیز وجود دارد، که هیچ بازیکنی را نمی‌توان در دست اول حذف کرد. به بازیکنی که در دست اول هیچ دوری را برنده می‌شود، در دست دوم 6 کارت داده می‌شود. از دست دوم به بعد، هر کسی که هیچ دوری را برنده نشود حذف می‌شود.

گزینه‌ها هنگام انتخاب حکم

در یک نسخه از بازی ناک اوت ویست گزینه‌های مختلفی برای برنده‎ دست قبلی در نظر گرفته‎ می‌شود. برنده این امکان را دارد دست جدید را بدون خال حکم انتخاب کند یا اینکه کارت آس را از بالاترین رتبه به پایین‌ترین رتبه منتقل کند. همچنین او ممکن است تعیین کند که آیا کارت‌ها به ترتیب عادی یا ترتیب معکوس رتبه‌بندی شوند. بنابراین رتبه‌بندی از بهترین به بدترین کارت می‌تواند به عنوان مثال به شرح زیر باشد:

  • آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3 و 2
  • شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2 و آس
  • آس، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، سرباز، بی بی و شاه
  • 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، سرباز، بی بی، شاه و آس

تساوی برای برنده

در برخی از نسخه‌ها در صورت تساوی برنده‌ها، خال حکم دست بعدی با برداشتن یک کارت از روی دست ورق‌ها مشخص می‌شود.

کارت 2 خشت

در یکی دیگر از نسخه‌ها کارت 2 خشت به عنوان بالاترین کارت در تمامی حالات در نظر گرفته‎ می‌شود و این کارت از آس خال حکم و هر کارت حکم دیگری بالاتر است.

رنگین کمان

در یک نسخه‎ دیگر از بازی ناک اوت ویست که اگر به بازیکن چهار کارت از چهار خال مختلف داده‎ شود، می‌گویند به او رنگین کمان داده‌اند و آن بازیکن بلافاصله برنده بازی است. اگر به دو یا چند بازیکن رنگین کمان داده‎ شود، کارت‌ها برای تصمیم‌گیری برنده شدن کدام یک از آن‌ها دوباره پخش می‌شود.

نسخه پولی بازی کارتی ناک اوت ویست

نسخه پولی بازی کارتی ناک اوت ویست به شرح زیر است:

  • همه بازیکنان برای شروع بازی 1 واحد چیپ داخل پات می‌گذارند.
  • برنده هر دست دیلر می‌شود، خال حکم را انتخاب می‌کند و همچنین اول دور دست بعدی را شروع می‌کنند.
  • همه بازیکنانی که با موفقیت یک دور را در یک دست برنده می‌شوند، دوباره وارد مرحله بعدی می‌شوند.
  • در اولین موقعیتی که کسی موفق به برنده شدن یک دور نمی‌شود، به او زندگی سگ را پیشنهاد می‌کنند که یک “دست کامل” است (مثلاً 6 کارت برای دست 2 و غیره) و او باید یک واحد چیب خریداری کند که بتواند بازی را ادامه دهد. دور بعدی با همان شرایط و با همان قیمت به سایر بازیکنان فروخته‎ می‌شود. اگر در اولین موقعیت بیش از یک بازیکن موفق به برنده شدن یک دور نشود، به همه این بازیکنان نیز یک زندگی سگ پیشنهاد می‌شود. با این حال، پس از اولین موقعیت، زندگی سگ دیگرب به بازیکنان دیگر ارائه نمی‌شود.
  • اگر بازیکنی که زندگی سگی دارد دوباره در یک دست شکست بخورد، به او «پاریش» برای دست بعدی به قیمت 1 واحد پیشنهاد می‌شود. به آن بازیکن یک کارت داده‎ می‌شود تا در هر دور در آن دست بازی کند.
  • مجدداً، اگر کارت «پاریش» از کار بیفتد، بازیکن می‌تواند یک «پاریش کور» برای واحد دیگری بخرد، که تک کارت دیگری است. این بار بازیکن نمی‌تواند به کارت نگاه کند، و در هر دوری می‌‌تواند از آن استفاده کند.
  • در طول بازی، هر قرعه‌کشی با بُر زدن‎ کارت حل می‌شود. برنده دور نهایی یا آخرین بازمانده بازی کل پات را می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *