مارافون

آموزش بازی کارتی مارافون (Marafon)

بازی کارتی مارافون (Marafon) یکی بازی ایتالیایی است. این بازی را به صورت چهار نفره بازی می‌کنند. نحوه انجام این بازی کارتی بسیار ساده است و شما در دورهمی‌های خانوادگی می‌توانید آن را بازی کنید. ما در این مقاله مجله بخت به معرفی بازی کارتی مارافون می‌پردازیم.

بازیکنان و کارت‌ها

بازی مارافون یک بازی گروهی چهار نفره است. هم‌گروهی‌ها روبه روی هم می‌نشینند. مانند اکثر بازی‌های کارتی ایتالیایی، بازی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت است.

برای انجام این بازی به یک بسته ورق استاندارد 52تایی نیاز دارید. شما باید کارت 8، 9 و 10 را جدا کنید و با مابقی کارت‌ها بازی کنید. رتبه‌بندی کارت‌ها در هر خال از بالا به پایین به شرح زیر است:

  • 3، 2، آس، شاه، بی بی، سرباز، 7، 6، 5، 4

هدف بازی این است که کارت‌های باارزش را در دورهای مختلف برنده شوید. امتیاز هر کارت به شرح زیر است:

  • آس: 1 امتیاز
  • کارت‌های 3،2، شاه، بی بی، سرباز: یک سوم امتیاز
  • برنده آخرین دور: 1 امتیاز

پایین‌ترین کارت در یک خال، کارت‌های 7، 6، 5 و 4 هستند که به عنوان اسکارتین شناخته می‌شوند. این کارت‌ها هیچ ارزشی ندارند.

کارت‌های تصویر شاه، بی بی و سرباز فیگور نامیده می‌شوند.

کارت‌های 3، 2 و آس کریچه نامیده می‌شوند و بیشترین ارزش را دارند.

پخش کارت‌ها در بازی مارافون

دیلر کارت‌ها را بُر می‌زند و سپس به هر بازیکن 10 کارت می‌دهد. پخش کارت‌ها خلاف عقربه‌های ساعت است. در هر مرحله به بازیکنان 5 کارت داده می‌شود.

پس از پخش کارت‌ها، یکی از بازیکنان خال حکم را برای آن دست انتخاب کرده و اعلام می‌کند. این بازیکن “باتزانته” نامیده می‌شود زیرا او خال حکم را تعیین می‌دهد.

در اولین دست، باتزانته کسی که 4 کارت خشت دارد. در دست دوم و بعدی‌ها، باتزانته بازیکن سمت راست دیلر است.

انتخاب حکم باید بدون هیچ بحث و علامتی بین هم‌گروهی‌ها انجام شود. به همین دلیل، در دور دوم و بعدی، شریک “باتزانته”، بازیکن سمت چپ دیلر، اجازه ندارد قبل از اعلام خال حکم به کارت های خود نگاه کند.

روند بازی

باتزانته شروع کننده بازی است. او می‌تواند با هر کارتی دور اول را رهبری کند. سایر بازیکنان در صورت داشتن کارتی از همان خال باید از کارت رهبر پیروی کنند. بازیکنی که هیچ کارتی از خال رهبر ندارد، می‌تواند با کارت حکم یا کارت هر خال دیگری بازی کند. بالاترین کارت از خال رهبر برنده آن دور است، مگر اینکه بازیکنی از کارت خال حکم استفاده کرده باشد. در این صورت بازیکنی که با بالاترین کارت حکم بازی کرد، برنده است. برنده هر دور، دور بعدی را شروع می‌کند.

بازیکنی که سه کارت باارزش 3، 2 و آس را دارند می‌تواند در اولین دور اعلام کند و 3 امتیاز اضافی دریافت نمائید. به این حالت مارافونا می‌گویند.

امتیاز دهی

هنگامی که تمام 10 دور بازی شد، هر طرف ارزش کل تمام کارت‌هایی را برنده شده را محاسبه می‌کند. همانطور که در بالا ذکر شد، طرفی که آخرین دور را برد 1 امتیاز اضافی دریافت می‌کند. مجموع امتیازهای موجود در هر دست یازده و دوم سوم است، اما کسری‌ها نادیده گرفته می‌شود. بنابراین مجموع امتیازهای کسب شده در هر دست 11 است. برای مثال اگر امتیاز یک تیم هفت و یک سوم شود، امتیاز آن‌ها در واقع 7 است. در حالی که امتیاز تیم مقال 4 می‌باشد.

تیمی که ابتدا به امتیاز 41 برسد، برنده بازی است. برای رسیدن به این امتیاز لازم حداقل 4 دست بازیکنان بازی شود. اگر دو تیم به صورت همزمان به این امتیاز برسند، باید یک دست دیگر برای تعیین نتیجه مسابقه بازی کنند.

یک بازیکن می تواند بازی را در هر نقطه‌ای متوقف کند و ادعا کند که تیمش با دورها که قبلاً تا آن مرحله به دست آورده است به اضافه امتیاز هر مارافونا اعلام شده به امتیاز 41 رسیده است. بازیکنان اجازه ندارند به دورها قبلی نگاه کنند، بنابراین باید به صورت ذهنی امتیازات خود را حفظ کنند. طرف مدعی برنده می‌شود (بدون توجه به مجموع طرف مقابل). اگر نادرست باشد، طرف مدعی ضرر می‌کند. امکان ادعا در زمانی که امتیازات نزدیک به 41 باشد روی استراتژی بازی تاثیر می‌گذارد.

انواع بازی کارتی مارافون

در برخی نقاط به جای 41 امتیاز 31 امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

در یک نسخه دیگر از بازی مارافون بازیکنان برای برنده شدن به 31 و یک سوم امتیاز نیاز دارند. بنابراین اگر تیمی 31 امتیاز به‌دست آورد برنده بازی نیست و باید یک دست دیگر بازی کند.

Trionfo

Trionfo یک بازی 5 نفره است. در هر دست، بازیکنان برای حق انتخاب حکم پیشنهاد می‌دهند. بازیکنی که کمترین پیشنهاد را می‌دهد اجازه دارد هم‌گروهی خود را انتخاب کند. یک تیم در این بازی دو نفره و یک تیم سه نفره است. اگر پیشنهاد بالا باشد، بازیکن باید به تنهایی با 4 بازیکن دیگر بازی کند.

پخش کارت‌ها

هشت کارت در دسته‌های چهارتایی به هر بازیکن داده می شود. در اولین دست، بازیکنی که 5 خشت را دریافت می‌کند، ابتدا در مناقصه صحبت می‌کند. از دست دوم به بعد، بازیکن به سمت راست دیلر ابتدا در مناقصه صحبت می‌کند و نوبت پخش کارت به سمت راست حرکت می‌کند.

مناقصه، تعیین حکم برنده

چهار پیشنهاد احتمالی وجود دارد. آنها به ترتیب صعودی عبارتند از: chiamo، di più، maso، maso dei masi. بازیکنی که مایل به پیشنهاد دادن می‌تواند پاس بدهد.

بازیکنان به ترتیب خلاف جهت عقربه‌های ساعت صحبت می‌کنند و از بازیکن سمت راست دیلر شروع می‌کنند (در اولین دست، دارنده 5 خشت شروع کننده است). پیشنهاد دهنده نهایی کسی است که بالاترین پیشنهاد را ارائه دهد. این بازیکن خال حکم را تعیین می‌کند. اگر همه بازیکنان پاس بدهند، کارت‌ها جمع و دوباره پخش می‌‌شود.

روند بازی

صرف نظر از اینکه چه کسی و چقدر بالا پیشنهاد داده‎ است، کسی که اولین پیشنهاد را داد، بازی را شروع می‌کند. همچنین سه امتیاز اضافی برای کارت‌های 3، 2 و آس وجود ندارد. همیشه در بازی فقط 11 امتیاز وجود دارد. مانند بازی مارافون، بازیکنان باید در صورت امکان از کارت رهبر پیروی کنند. در غیر اینصورت می‌توانند با هر کارتی بازی کنند.

بالاترین کارت حکم، یا اگر هیچ حکم بازی نشود، بالاترین کارت رهبر برنده دور است. برنده هر دور شروع کننده دور بعدی است.

امتیاز دهی

در این بازی، بازیکنان پس از هر دست با پول تسویه حساب می‌کنند. این امتیازات بازی کاملاً جدا از امتیازهای کارت هستند که فقط برای تعیین اینکه کدام طرف برنده شده‎ است استفاده می شود.

مطالب مرتبط: “بازی کارتی کیوکیو (QiuQiu)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *