بازی کارتی کیوکیو (QiuQiu)

هدف بازی کارتی کیوکیو این است یک دست چهار کارته را به دو زیرمجموعه دو کارته تقسیم کنیم، به طوری که تعداد کل نقاط در هر زیر مجموعه دارای یک رقم یکان باشد. این رقم یکان هر چه به عدد 9 نزدیک باشد احتمال برد بیشتر است. کلمه Qiu از تلفظ گویش چینی به معنای 9 گرفته شده است. در واقع نام بازی به معنای 9-9 است. این بازی در سراسر اندونزی بازی می‌شود.

بازیکنان، کارت‌ها و سهام

برای انجام بازی کارتی کیوکیو نیاز به یک دسته ورق دومینوی وسترن دارید. بر روی هر کارت صفر تا شش نقطه وجود دارد. ترکیب یک کارت از 0-0 تا 6-6 ادامه دارد. نقاط قرمز هستند و نقطه 1 به طور قابل توجهی بزرگتر از نقاط سایر اعداد است. تصاویر کارت‌های دومینوی اندونزی را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

بازی کارتی کیوکیو

این بازی را 2 تا 6 نفره می‌توانید بازی کنید. هر چه تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی مهیج‌تر است. 6 بازیکن حالت ایده‌آل این بازی است. پخش کارت‌های و انجام بازی در جهت عقرب‌های ساعت است.

قبل از شروع بازی، بازیکنان باید در مورد مقدار شرط بندی اولیه، حداقل و حداکثر مبلغ در طول بازی به توافق برسند.

رتبه بندی دست در بازی کارتی کیوکیو

یک دست کامل از چهار کارت تشکیل شده است. چهار نوع دست ویژه وجود دارد که همه دست‌های دیگر را شکست می دهد. از بالاترین به پایین ترین موارد عبارتند از:

  • Enam Dewa  (شش خدا). یک دست متشکل از چهار کارت که دارای 6 نقطه است: [3-3]، [4-2]، [5-1]، [6-0]. این بهترین دست ممکن است.
  • Empat Balak  (چهار دونفره). نقاط روی کارت بالا و پایین باهم برابر باشد، برای مثال [6-6]، [4-4]، [1-1]، [0-0]. این دست همه دست‌ها را شکست می‌دهد به جز دست شش خدا.
  • Murni Besar  (بزرگ خالص). دستی با حداقل 39 نقطه، برای مثال [6-5]، [5-4]، [5-5]، [6-3].
  • Murni Kecil (کوچک خالص). دستی که بیش از 9 نقطه نداشته باشد، برای مثال [0-0]، [0-2]، [2-1]، [2-2].

امکان اینکه دو بازیکن دست برابر داشته باشند غیرممکن است. به عنوان مثال هشت کارت بزرگ در مجموع تنها 77 نقطه دارند، بنابراین بیش از یک بازیکن نمی‌تواند کارت‌های با 39 نقطه داشته باشد. به طور مشابه، هشت کارت کوچک 19 نقطه دارد. بنابراین فقط یک بازیکن می‌تواند یک کارت با 9 نقطه یا کمتر داشته باشد.

اگر کسی دست خاصی نداشته باشد، بهترین دست معمولی برنده خواهد شد. هر بازیکن دست خود را به دو مجموعه دو کارتی تقسیم می‌کند و ارزش هر جفت کارت، رقم یکان تعداد کل نقاط است. برای مثال [6-1]+[5-2] با هم دارای 14 نقطه هستند، بنابراین مقدار امتیاز آن 4 است. [3-2]+[4-0] با هم دارای 9 نقطه هستند، بنابراین مقدار 9 است، که بالاترین مقدار ممکن است. [3-3]+[4-0] دارای 10 نقطه است، بنابراین مقدار آن صفر است.

قوانین بازی کارتی کیوکیو

هنگام مقایسه دو دست معمولی، ابتدا جفت‌های با ارزش بالاتر و سپس جفت‌های با ارزش کمتر مقایسه می‌شوند. بنابراین، هر بازیکن با دو کارت، در صورت امکان 9، بالاترین مجموع خود را به دست می‌آورد، و ارزش دو کارت دیگر تنها در صورتی استفاده می‌شود که برای بهترین جفت بالا مساوی باشد. به عنوان مثال 8-2 7-7 را می‌زند زیرا 8 بزرگتر از 7 است و 9-5 9-4 را می‌زند زیرا 9 برابر است و 5 بزرگتر از 4 است.

بهترین دست معمولی 9-9 است که نام بازی را به وجود می‌آورد. برای مثال [3-1]، [6-6]، [5-0]، [5-2] به صورت [3-1]+[5-0]، [6-6]+[5-2] مرتب می‌شوند تا 9-9 ساخته شود. دست[6-6]، [6-2]، [5-2]، [3-3] به صورت [6-6]+[5-2]، [6 -2]+[3-3] مرتب می‌شوند تا جفت 9-4 را بسازند.

پخش کارت

دیلر اول به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و پس از آن دیلر به صورت نوبتی به بازیکن سمت منتقل می‌گردد. قبل از پخش کارت، هر بازیکنی که می‌خواهد یک دست کارت به او داده شود، باید مبلغ شرط بندی از پیش تعیین شده را در پات قرار دهد.

دیلر کارت ها را بُر می‌زند، پس از آن هر بازیکن دیگری که مایل به بازی کردن است می‌تواند این کار را انجام دهد. وقتی همه راضی شدند، دیلر 3 کارت رو به پایین به هر بازیکن می‌دهد. دیلر می تواند روش پخش کارت‌ها را انتخاب کند. اولین کارت(های) را می‌توان به هر بازیکنی داد و پخش کارت‌های از آنجا در جهت عقربه‌های ساعت ادامه دهد. کارت‌ها را می‌توان به صورت تکی، یا یک دور 1 کارتی و دور بعد 2 کارتی، یا 2 کارت به دنبال آن یک کارت، یا در دسته های 3 کارتی پخش کرد.

شرط بندی در بازی کارتی کیوکیو

بازیکنان به سه کارت خود نگاه می‌کنند و یک دور شرط‌بندی شبیه به پوکر وجود دارد که در آن دیلر اولین اقدام را انجام می‌دهد. گزینه‌های موجود برای شرط بندی در این بازی به شرح زیر است:

  • چک کردن. در این حالت پول بیشتری در پات قرار نمی‌گیرد
  • شرط بندی کردن. مبلغی را به پات اضافه می‌شود و از سایر بازیکنان می‌خواهند که اگر قصد ماندن در بازی را دارند حداقل برابر با آن مقدار پول در پات قرار دهند.

پس از انجام یک شرط بندی یا افزایش، بازیکن سه گزینه دارند که به شرح زیر است:

  • فولد کردن. بازیکن دیگر پولی نمی‌گذارد، دست خود را به صورت پایین دور می‌اندازد و شانس بردن پات را از دست می‌دهد.
  • کال کردن. بازیکن به اندازه‌ای به پات پول اضافه می‌کند که مجموع سهم او در پات برابر با مبلغی باشد که بازیکنی که اخیرا شرط‌بندی کرده یا افزایش داده است.
  • بالا بردن بازیکن بیشتر از آنچه برای کال لازم است پول اضافه می‌کند، و از سایر بازیکنان می‌خواهد که در صورت تمایل به ماندن، سهم خود را مطابقت دهند.

دور تا زمانی که فقط یک بازیکن بازمانده باقی بماند و بقیه بازیکنان فولد شده باشند، یا تا زمانی که همه فرصتی برای بازی داشته باشند و همه بازیکنان بازمانده به مقدار مساوی پول در پات داشته باشند، ادامه می‌یابد.

اگر بیش از یک بازیکن بعد از اولین دور شرط بندی زنده بماند، دیلر یک کارت دیگر رو به پایین به هر یک از بازیکنان بازمانده می‌دهد. آنها به این کارت‌ها نگاه می‌کنند و دور دوم شرط‌بندی وجود دارد که با دیلر یا اولین بازیکن در جهت عقربه‌های ساعت از دیلر شروع می‌شود که بازی را ترک نکرده است.

برنده شدن

اگر در هر مرحله از بازی فقط یک بازیکن زنده بماند، بقیه بازیکنان فولد شده باشند، بازیکن بازمانده کل پات را بدون نشان دادن هیچ کارتی جمع می‌کند و نوبت پخش کارت به دیلر بعدی می رسد.

اگر در پایان آخرین دور شرط بندی دو یا چند بازیکن در بازی وجود داشته باشند، بازیکنان بازمانده کارت‌های خود را رو به پایین مرتب می‌کنند، به طوری که کارت هایی که می خواهند اضافه کنند در کنار یکدیگر قرار گیرند (مگر اینکه دست خاصی داشته باشند). وقتی همه آماده شدند، کارت‌های خود را نشان می‌دهند و دستی که بالاترین رتبه را دارد، همانطور که در بالا توضیح داده شد، کل پات را جمع می‌کند.

 اگر برای بالاترین دست تساوی وجود داشته باشد – برای مثال دو بازیکن هر کدام 9-7 دارند – آنگاه پات را به طور مساوی بین خود تقسیم می‌کنند.

تغییرات بازی کارتی کیوکیو

انواع مختلفی از این بازی وجود دارد. بنابراین مهم است هنگام انجام این بازی بر روی نوع آن و قوانین به توافق برسید.

دست های خاص

در برخی از نقاط یک دست ویژه به نام مستقیم یا متوالی به دست‌های بازی اضافه می‌شود. حال در این حالت کارت‌ها باید دارای مجموع نقاط در یک روند متوالی باشند. در این حالت، مجموع کامل، نه فقط رقم یکان شمارش می‌شود. برای مثال [6-4]، [5-4]، [6-2]، [4-3] یک سری 10-9-8-7 است. این دست بلافاصله زیر دست 9-9 قرار می گیرد و دست 9-8 و همه دست‌های پایین‌تر را شکست می‌دهد.

اگر دو بازیکن هر کدام یک سری داشته باشند، بازیکنی که نقاط بیشتری دارد برنده است. توجه داشته باشید که در عمل 10-9-8-7 بهترین سری است، زیرا 12-11-10-9 به عنوان مورنی بسر و 11-10-9-8 به صورت 9-9 پخش می‌شود.

در برخی از نقاط دست شش خدا را به عنوان یک دست خاص نمی‌شناسند و برخی دست‌ها را به روش دیگر رتبه‌بندی ‌می‌کنند. این بستگی به خود شما دارد که دست‌ها را چگونه رتبه بندی کنید.

برخی محدودیت‌های امتیازی متفاوتی برای murni besar و murni kecil دارند، اما محدودیت‌های ذکر شده در بالا منطقی‌ترین هستند، زیرا تضمین می‌کنند که دو بازیکن نمی‌توانند یک دست خاص را ایجاد کنند.

حتی شما می‌توانید بازی را بدون هیچ دست خاصی بازی کنید.

کارت‌های ویژه و ترکیبات

برخی از [2-1] و [4-2] به عنوان ‘hui’  می‌شناسند یعنی می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند. یعنی هر کدام از این کارت‌ها را می‌توان به انتخاب بازیکن 3 یا 6 حساب کرد. بنابراین برای مثال [5-1]، [4-2]، [6-2]، [1-0] را می توان به عنوان 9-9 بازی کرد، در این [4-2] به عنوان 3 نقطه در نظر گرفته می‌شود.

 از این قدرت نمی‌توان برای ساخت دست‌های خاص استفاده کرد: برای مثال [2-1] را نمی توان به عنوان یک عدد 6 برای ساخت یک دست شش خدا حساب کرد، [4-2] را نمی توان به عنوان 3 برای ساخت Murni Kecil مورد استفاده قرار داد. هنگام ساخت یک سری [4-2] همیشه 6 و [2-1] همیشه 3 است.

سه دوبل. در برخی از نقاط می‌توان سه دوبل را نیز به عنوان 9 در نظر کارت و کارت چهارم به تنهایی شمارش می‌شود. در این مورد، برای مثال، [0-0]، [2-2]، [3-3]، [6-3] را می توان به عنوان 9-9 شمارش کرد. بدون این قانون فقط 9-5 خواهد بود.

مقایسه دست‌ها

یکی دیگر از تغییراتی که در بازی کارتی کیوکیو ایجاد کردند این است که در صورت تساوی که در آن یک یا هر دو دست دارای دو برابر باشد، دستی که دارای بالاترین دوبل برنده می‌شود.

در یک نوع دیگر نیز هنگام مقایسه دست‌هایی که در آن هیچ جفت کارتی ارزش 9 ندارد، هر یک از جفت‌ها با هم مقایسه می‌شوند. پات بین بازیکنی با بهترین جفت بالا بهترین جفت کم تقسیم می‌شود. اگر یک تساوی برای جفت بالاترین بالا یا بالاترین جفت کم وجود داشته باشد، احتمالاً نیمی از پات دوباره تقسیم می‌شود.

 با این حال، هر دستی که در آن یک جفت کارت 9 ارزش داشته باشد، هر دست معمولی را بدون هیچ جفتی 9 می‌زند. به عنوان مثال اگر دو بازیکن 8-4 و 7-7 را داشته باشند باید پات بین آن‌ها تقسیم شود زیرا 8 کارت 7 را می‌زند و 7 کارت 4 را می‌زند. اما 9-4 دست 8-8 را می‌زند و کل پارت را می‌گیرد.

به همین ترتیب 9-4 9-3 را می‌زند و کل پات را می‌گیرد. توجه داشته باشید که در این نوع ممکن است همیشه بهترین عددی که می توانید با یکی از جفت‌های خود بدست آورید بهترین نباشد. برای مثال اگر [2-2]، [3-0]، [6-6]، [6-5] دارید، ممکن است گاهی اوقات بهتر است آنها را به صورت 5-5 مرتب کنید تا 7-3 تا نصف را ببرید. اگر حریف شما چیزی شبیه به [3-3]، [3-1]، [2-0]، [6-4] داشته باشد و آن را به صورت 8-4 مرتب کند.

پخش کارت‌ها و تعداد دور شرط بندی

برخی از بازیکنان ابتدا دو کارت می‌دهند، سپس یک دور شرط‌بندی، سپس یک کارت دیگر، سپس دور دوم شرط‌بندی، سپس کارت چهارم و در نهایت دور سوم شرط بندی انجام می‌شود.

در یک نوع دیگر نیز بازیکنان تنها با یک دور شرط بندی پس از پخش سه کارت اول بازی می‌کنند و پس از دریافت کارت چهارم بازیکنان، شرط بندی نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *