تعریف
بیشتر کسانی که به شرط بندی علاقه دارند، نام Random Number Generators را شنیدهاند. هر کازینوی مجوزداری در جهان به RNG به دلایل زیادی احتیاج دارند. برای مثال بازی اسلات ماشین را در نظر بگیرید. اگر با کازینویی بدون مجوز و کلاهبردار سر و کار داشته باشیم، آنها راههایی برای دور زدن افراد دارند. میتوانند بازی را به شکلی که مدنظرشان است جلو ببرند. تا همیشه کازینو برنده باشد و افراد بازنده. با این حال چنین چیزی وجود ندارد. شاید اسم و خروجی RNG را بدانید. با این حال شاید شیوه کاری دقیق آن را ندانید. در ادامه توضیحاتی کامل در مورد کارکرد این سیستم خواهیم داد.
سوال اولی که این بین مطرح میشود، این است که چطور میتوان به این سیستم اطمینان کرد؟ وقتی بحث پولهای درشت است، چطور میتوان به یک سیستم اعتماد کرد؟ جواب ساده است. تولیدکننده اعداد تصادفی فقط یک کارکرد میتواند داشته باشد. آن هم تولید اعداد به صورت کاملا تصادفی است. آنها در تولید این عدد کاملا خودسر هستند و قائل به مدیریت نیستند. هر مشکلی در این سیستم، اولین چیزی است که چشم ناظران دولتی را خواهد گرفت. پس اگر در جایی مجوزدار بازی میکنید، جای نگرانی نیست.
شیوههای متفاوتی از RNG وجود دارد. آنها اپلیکیشنهای بسیار متفاوتی از یکدیگر میتوانند باشند. اینجا با آن نوع از آن کار داریم که در زمینه دنیای شرط بندی کاربرد دارد. در شبیهسازیهای کامپیوتری، علوم آمار و حتی ارزهای دیجیتال، شما تولیدکنندههای اعداد تصادفی دارید. در دنیای شرط بندی، شیوهای از RNG استفاده میشود که به آن مولد اعداد شبه تصادفی میگویند. در ادامه این مفهوم را برای شما توضیح خواهیم داد.
مولد اعداد شبه تصادفی
این مولد کاری میکند که یک سری عدد به شکلی تقریبا تصادفی تولید شود. در واقع این مولد جایی مورداستفاده قرار میگیرد که نیاز به تولید اعداد تصادفی به شکلی معقول باشد. مثلا بازی انفجار را در نظر بگیرید. تولید اعداد تصادفی کامل، ممکن است در بیست دست پیاپی، به ما عددی بالای ده بدهد. چون هیچ حساب و کتابی وجود ندارد. اساس کاملا تصادفی است. با این حال در مولد مورد اشاره، یک سری معیار و قانون برای تولید اعداد تصادفی وجود دارد.
ماشین اسلات
ماشین اسلات از محبوبترین بازیهای کازینویی است. گفته میشود بیشتر سود کازینوها از راه همین بازی به دست میآید. این بازی سابقهای صد ساله دارد. تفاوتهای فراوانی نیز این بین اتفاق افتاده است. این دستگاهها به مرور به روز شدهاند. از دستگاههای مکانیکی فاصله گرفتیم. حالا دستگاهها با تکنولوژی کار میکنند. تولید اعداد تصادفی، اینجا نیز نقش اصلی را ایفا میکند.
آر ان جی، اینجا یک میکروکامپیوتر است. این میکروکامپیوتر دائما در حال تولید اعداد تصادفی است. این اعداد، وضعیت تصاویر در هر دور بازی اسلات ماشین هستند. اعدادی بین یک تا چند میلیارد در هر ثانیه تولید میشوند. هرعدد نماد یک دنباله از شکلها در کنار یکدیگر است.
یک سری افسانه در مورد ماشین اسلات وجود دارد. مثلا اینکه اگر بازیکن قبل از شما مبلغ بزرگی برنده شود، شما نیز در دست بعدی برنده خواهید شد. این مسئله کاملا غیرعلمی و غیرمنطقی است. دو عدد پیاپی تولید شده در RNG هیچ ربطی به هم ندارند. ممکن است نزدیک به هم بیایند اما نمیتوان اصلی در خصوص ارتباط دو عدد پیدا کرد که همیشه جواب بدهد.
وضعیت برنامهریزی این بین درازمدت را نشانه گرفته است. یعنی در واقع همان مسئله نرخ بازگشت که پیشتر به آن پرداختیم. داستان چیست؟ شما یک ماشین اسلات معین را در نظر بگیرید. با یکی دو بار بازی با این ماشین، قادر به این نیستید که بگویید در زمینه دادن جایزه، چطور وضعیتی دارد. ما بازیهایی را داریم که نرخ بازگشت آنها بالای 90 درصد است. این عدد یعنی چه؟
صد دست با این دستگاه بازی میکنید. حالا نود و نه مرتبه دیگر، دستی صد تایی بازی میکنید. یعنی در واقع ده هزار مرتبه با این ماشین بازی میکنید. نرخ بازگشت نود درصد یعنی به احتمال نود درصد در مجموع چیزی نباخته و ممکن است چیزی برنده شده باشید. این بین شانس افراد نیز دخیل است. گاهی فردی برای دقایقی کوتاه بازی میکند و ناگهان به جایزهای میلیون دلاری میرسد. با این حال این مبلغ نیز با باخت دیگران جبران خواهد شد.
در واقع کار تولید کننده اعداد تصادفی، چیزی آن سوی نرخ بازگشت است. تولیدکننده اعداد تصادفی طوری برنامه ریزی شده که کازینو ورشکست نشود. باید اعداد را تصادفی بسازد. با این حال نه طوری که کازینو ضرر کند. اینطور که گاهی افراد برنده و گاهی بازنده شوند.
رولت
در رولت مجازی، یک تولیدکننده اعداد تصادفی نیاز است. وقتی حالت فیزیکی در کازینوها بازی میشود، همهچیز مکانیکی است. در کازینوهای آنلاین، به الگوریتمی برای تولید اعداد احتیاج است. اینجا نیز آر ان جی دائما در حال تولید اعداد است. هر بار که روی دکمه Spin کلیک میکنید، عددی جدید ساخته و رویت میشود. شما انیمیشنی را میبینید که از حرکت میایستد اما این انیمیشن، ربطی به روند تولید عدد ندارد. یعنی واقعا نباید چیزی فیزیکی را تصور کرد که چرخ از حرکت ایستاده و شمارهی محل ایستادن توپ همان چیزی است که نتیجه بازی شما را مشخص کرده است. در واقع برعکس است. انیمیشن، به شیوهای عمل میکند که پشت صحنه RNG عدد آن را ساخته است. هرعدد تولید شده خود نمادی از یک وضعیت بازی است. عدد به بخش انیمیشن ارسال میشود و بعد شما چرخ را میبینید که یک جای خاص مکث میکند.
دیدگاهتان را بنویسید