مقدمه
به این مطلب از سری مطالب آموزش بازیهای کارتی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی تراکتور (tractor) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع میکنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان میکنیم.
معرفی بازی
بازی کارتی تراکتور (tractor) یک بازی چینی است و در زبان چینی با نام tuo la ji (به معنی تراکتور) یا باشی فن (به معنی ۸۰ امتیاز) شناخته می شود. بازی کارتی تراکتور یک نسخه توسعه یافته از sishi fen (’40 امتیاز’) است که از دو یا چند دسته کارت استفاده می کند. همه این بازیها در مجموع با نام Sheng1 Ji2 شناخته میشوند که به معنای «بالا بردن سطح» یا «ترفیع» است. بازی کارتی تراکتور به طور گسترده در چین محبوب است، به ویژه در شانگهای.
بازیکنان و کارت ها
در بازی کارتی تراکتور چهار بازیکن در دو تیم ثابت قرار میگیرند و همتیمیها مقابل یکدیگر مینشینند. برای انجام این بازی، از دو دسته کارت استاندارد بین المللی استفاده می شود، همراه با چهار جوکر، دو قرمز و دو سیاه. یعنی در مجموع 108 کارت نیاز است.
هدف از انجام بازی کارتی تراکتور ، برنده شدن دستهایی است که حاوی شاه، ده و پنج هستند. شاهها و دهها هر کدام 10 امتیاز و پنجها هر کدام 5 امتیاز ارزش دارند. اما همهی کارت های دیگر بی ارزش هستند. در مجموع 200 امتیاز در دسته کارت وجود دارد.
معمولاً جوکرها، همه کارتهای یک خال خاص و همه کارتهای یک رتبه خاص، کارتهای حکم هستند. بالاترین کارتهای حکم عبارتند از جوکرهای قرمز، سپس جوکرهای سیاه، سپس کارتهایی که هم به خال حکم و هم به رتبهی حکم تعلق دارند، سپس دیگر کارتهای رتبهی حکم (همه برابر)، سپس کارتهای باقیمانده از خال حکم در ترتیب نزولی از آس به دو. در سایر خالها، کارتها از آس (بالاترین) به دو (کمترین) با حذف کارتهایی که رتبهی حکم دارند، رتبهبندی میشوند.
به عنوان مثال، اگر هفت رتبهی حکم و گشنیز خال حکم باشد، کارتهای حکم از بالا به پایین عبارتند از: جوکر قرمز، جوکر سیاه، گشنیز 7، کارتهای 7 دیگر (در رتبه برابر)، آس گشنیز، شاه گشنیز، بی بی گشنیز، سرباز گشنیز، 10 گشنیز، 9 گشنیز، 8 گشنیز، 6 گشنیز، 5 گشنیز، 4 گشنیز، 3 گشنیز، 2 گشنیز.
کارتها در هر یک از خالهای دیگر به این صورت رتبهبندی میشوند: A، K، Q، J، 10، 9، 8، 6، 5، 4، 3، 2.
توجه داشته باشید که برای اهداف بازی، کارت های رتبهی حکم، به عنوان کارتهای متعلق به خال حکم محسوب می شوند، نه به خالهایی که روی آنها مشخص شدهاست. جوکرها هم متعلق به خال حکم هستند.
در برخی توافقات در این بازی، هیچ خال حکمی وجود ندارد. در این مورد تنها کارتهای حکم، چهار جوکر هستند، جوکرهای قرمز که جوکرهای سیاه را شکست می دهند. کارت های هر چهار خال از بالا به پایین به این صورت رتبه بندی می شوند: A، K، Q، J، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.
اعلام کنندگان و رقیبان: امتیازات و هدف در بازی کارتی تراکتور
امتیازات تیم ها به عنوان رتبه کارت بیان می شود. در شروع بازی، هر تیمی دارای کمترین امتیاز ممکن یعنی دو است. با برنده شدن در بازی ها، یک تیم می تواند امتیاز خود را به رتبه بالاتری برساند: سه، چهار، پنج و غیره. بالاتر از ده، سرباز، بی بی، شاه و آس می آیند. هدف، دستیابی به امتیاز بالاتر از آس است. تیمی که به این امر دست می یابد، برنده بازی است.
در هر دست، یک تیم اعلام کننده است که گاهی در چین به عنوان dang1 zhuang1 شناخته می شود. و تیم دیگر حریف (رقیب) است.
در دست اول، هر یک از تیم ها می توانند اعلام کننده باشند، بسته به اینکه چه کسی حکم را انتخاب میکند. اما در دستهای بعدی، تیمی که دست قبلی را ببرد، اعلامکننده و تیم دیگر حریف خواهد بود.
یکی از اعضای تیم اعلام کننده ها، شروع کنندهی دست خواهد بود که این مزیت را دارد که آخرین کارت ها را در توزیع کارت بگیرد، برخی از کارت ها را دور بیندازد و اولین کارت دست اول را بازی کند.
در حالی که اعلام کنندگان سعی می کنند امتیاز خود را افزایش دهند، هدف حریف گرفتن حداقل 80 امتیاز کارت است که در این صورت آنها اعلام کننده دست بعدی می شوند.
توزیع کارت و انتخاب حکم در بازی کارتی تراکتور
در بازی کارتی تراکتور توزیع کارت و بازی در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام میشود. کارت ها بُر زده میشوند و رو به پایین، در مرکز میز روی هم قرار میگیرند.
هر بازیکن به نوبه خود یک کارت از بالای کارتها برمیدارد و در خلاف جهت عقربه های ساعت دور میز، این عمل ادامه پیدا میکند تا زمانی که هر بازیکن 25 کارت داشته باشد و 8 کارتِ رو به پایین روی میز باقی بماند.
بازیکنان به کارت هایی که می گیرند نگاه می کنند، آنها را به دست خود اضافه می کنند، اما آنها را به بازیکنان دیگر نشان نمی دهند.
در دست اول، رتبهی حکم دو (2) است. در دستهای بعدی، رتبه حکم با امتیاز تیم اعلامکنندهها (تیمی که دست قبلی را برنده شده است) برابر خواهد بود.
حکم در حین توزیع کارت، توسط بازیکنی انتخاب میشود که یک کارت با رتبه حکم، یا دو کارت یکسان با رتبه حکم یا دو جوکر یکسان، بصورت رو به بالا روی میز نشان میدهد. خال حکم، خال کارت نشان داده شده، است. اگر جوکرهای یکسان توسط بازیکن نمایش داده شوند، هیچ حکمی وجود نخواهد داشت (و رتبه حکم جایگاه خاصی در آن توزیع کارت ندارد).
اگر در حین توزیع کارت، کارتی از رتبهی حکم را از وسط میز برداشتید، موظف به افشای فوری یا کلا افشای آن نیستید. شاید بخواهید بیشتر منتظر بمانید تا بیشتر دست خود را ببینید، تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این خال را حکم کنید یا خیر. و یا شاید امیدوار باشید که بعداً کارت های دیگری از رتبه حکم را برخواهید داشت که به شما امکان انتخاب خال را بدهند.
با این حال، اگر بازیکن دیگری قبل از انجام این کار، حکم را انتخاب کند، دیگر نمیتوانید با افشای یک کارت، حکم را انتخاب کنید. پس از فاش شدن یک کارت با رتبهی حکم، تنها زمانی می توان خال حکم را تغییر داد که بازیکن دیگری دو کارت با رتبهی حکم یکسان را فاش کند. سپس خال این کارتها جایگزین اولین خال نشاندادهشده میشوند.
اگر یک جفت کارت با رتبهی حکم یکسان پیش از این، نشان داده شده باشد، خال حکم را نمی توان تغییر داد، اما می تواند توسط بازیکن دیگری که یک جفت جوکر یکسان را در معرض دید قرار میدهد حذف شود، به طوری که هیچ حکمی به جز جوکرها در آن دست وجود نخواهد داشت.
شما همچنین میتوانید با افشای یک جفت کارت با رتبهی حکم یکسان، حتی اگر هیچکس قبلاً کارتی را فاش نکرده باشد، حکم را ایجاد کنید، و حتی اگر کسی سعی نکرده یک خال حکم بسازد، میتوانید با افشای جوکرها حالتی را شکل دهید که هیچ حکمی وجود ندارد.
اگر پیش از این، با نشان دادن یک کارت حکم را ساختهاید، بعداً نمی توانید با لو دادن یک جفت کارت، خال حکم را عوض کنید، اما در صورت تمایل می توانید از یک جفت برای تغییر خال حکمی که توسط همتیمیتان با استفاده از یک کارت، ساخته شده است، استفاده کنید.
اگر بازیکن دیگری با یک جفت، حکم را باطل کرد، شما میتوانید با افشای یک جفت جوکر حکم را از بین ببرید.
در هر توزیع کارت، یک نفر از تیم اعلام کنندگان شروعکننده است. این بازیکن هشت کارت آخر را می گیرد، بدون اینکه به سایر بازیکنان نشان دهد به دست خود اضافه می کند و هشت کارت را از دست خود بصورت رو به پایین دور می اندازد. دور انداختن کارتهای با ارزش میتواند خطرناک باشد، زیرا ارزش امتیاز (در صورت وجود) این کارتهای دور ریخته شده دو برابر میشود (یا احتمالاً در یک فاکتور بالاتر ضرب میشود) و به تیمی داده میشود که آخرین دست را برنده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر بخش امتیازدهی را ببینید. شروع کننده همچنین اولین دست را شروع میکند.
در اولین توزیع کارت، بازیکنی که کارتها را بُر میزند و اولین کارت را از کارتهای روی میز برمیدارد، بهطور تصادفی انتخاب میشود. بازیکنی که در نهایت حکم را می سازد شروع کننده می شود و تیمی که بازیکن شروع کننده در آن است، تیم اعلام کننده خواهد بود.
در توزیع کارتهای بعدی، اگر اعلام کنندگان دست قبلی را برنده شده باشند، شروع کنندهی جدید، همتیمی شروع کننده قبلی است. اگر حریفان برنده شدند و به اعلام کنندگان جدید تبدیل شدند، شروع کننده بازیکنی است که در سمت راست شروع کنندهی قبلی قرار دارد.
گاهی اوقات اتفاق میافتد که وقتی همه 25 کارت خود را گرفتهاند، همچنان هنوز هیچ کسی کارت یا کارتهایی را برای تعیین حکم در معرض نمایش قرار نداده است.
این مورد زمانی اتفاق میافتد که بازیکنانی که کارتهای حکم را در دست خود دارند، کارتهای دیگری در همان خال را نیز در دست خود دارند، و بنابراین خال را به عنوان حکم نمیخواهند.
سپس یک مکث وجود دارد تا ببینیم آیا کسی در این مرحله مایل است یک حکم را افشا کند یا خیر. و اگر باز هم کسی مایل نباشد که کارت یا کارتهایی را نشان دهد، هشت کارت آخر یکی یکی رو به بالا می شوند. اگر کارتی از رتبه حکم پیدا شود، خال آن کارت تبدیل به خال حکم می شود و هیچ کارت دیگری آشکار نمی شود.
اما اگر هر هشت کارت در معرض دید قرار گیرند و فاقد کارت رتبهی حکم باشند، حکم با بالاترین کارت تعیین می شود (بدون احتساب جوکرهایی که ممکن است آنجا باشند). اگر دو یا چند کارت مساوی بالاترین وجود داشته باشد، خال اولین کارتی که در معرض دید قرار گرفته است، خال حکم را تعیین می کند.
سپس شروع کننده طبق معمول هشت کارت را می گیرد و هشت کارت دست خود را دور میریزد.
رویه فوق در دست دوم و بعدی نیز اعمال می شود، یعنی در دستهایی که شروع کننده قبل از توزیع کارت مشخص است. بسیار بعید است که در دست اول هیچ کس یک کارت حکم را از بین 25 کارت خود آشکار نکند، زیرا با تعیین حکم، تیم شما مزیت اعلام کننده بودن را به دست می آورد. اگر این اتفاق می افتاد، کارت ها بر روی هم ریخته میشوند و توزیع کارت تکرار میشود.
انجام بازی کارتی تراکتور
پس از دور انداختن هشت کارت، شروع کننده اولین دست را شروع میکند. چهار نوع اقدام برای شروع بازی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود در زیر مورد بحث قرار خواهند گرفت:
- هر کارت تکی
- هر جفت کارت یکسانی که با هم بازی می شوند
- دنباله ای از جفت های متوالی با کارت های یکسان
- مجموعه ای از کارت های برتر
هر یک از بازیکنان دیگر به ترتیب خلاف جهت عقربههای ساعت در اطراف میز باید همان تعداد کارتی را که شروع کننده در ابتدای دست قرار داده است، بازی کنند و تا آنجا که ممکن است باید خال را دنبال کنند.
توجه داشته باشید که جوکرها و کارتهای رتبهی حکم متعلق به خال حکم محسوب می شوند. برندهی دست طبق قوانینی که در زیر برای هر نوع شروعی، تعیین شده است مشخص می شود. برنده هر دست، دست بعدی را شروع میکند و میتواند دوباره یا یک کارت تک، یا یک جفت کارت، یا دنباله جفت یا مجموعه برتر را بازی کند.
اگر رقیبِ شروع کننده، دست را برنده شود، هر کارت ارزشمند (شاه، ده و پنج) که در آن دست وجود دارد رو به بالا در مقابل یکی از حریفان قرار می گیرد.
کارتهای باقیمانده به صورت رو به پایین در مقابل همتیمیِ شروعکننده قرار میگیرند. آنها باید به خوبی از کارتهای دور انداخته شدهی شروعکننده که رو به پایین در جلوی شروعکننده ذخیره میشوند، جدا نگه داشته شوند.
اگر تیم اعلامکنندهی حکم برندهی دست باشد، تمام کارت های موجود در آن به صورت رو به پایین در مقابل همتیمی شروع کننده قرار میگیرند. به این ترتیب همیشه می توان با نگاه کردن به کارت های رو به بالا در مقابل حریفان متوجه شد که آنها تاکنون چند امتیاز کسب کرده اند. مجموع امتیازهای کارت جمع آوری شده توسط حریفان نتیجه را تعیین می کند: حریفان اگر 80 امتیاز یا بیشتر داشته باشند برنده می شوند.
اقدام برای شروع بازی: هر تک کارتی
هر کارتی ممکن است بعنوان اولین کارت دست بازی شود. اگر حکم بازی شود، سایر بازیکنان در صورت داشتن یک حکم باید حکم را بازی کنند. هر کسی که حکم ندارد می تواند هر کارتی را که خواست بازی کند. در چنین دستی هر کسی که حکم بالاتری را بازی کرده باشد، برندهی دست خواهد بود. اگر چند کارت حکم با رتبهی بالای همرتبه بازی شده باشند، بین اینها اولین حکمی که بازی شده است، دیگر کارتها را شکست می دهد و اگر حکم بالاتری بازی نشود، این حکم دست را برنده میشود.
اگر کارت غیرحکمی بعنوان اولین کارتِ دست بازی شود، سایر بازیکنان باید در صورت امکان، یک کارت غیرحکم از همان خال را بازی کنند. هر بازیکنی که نتواند از این کار پیروی کند، میتواند با هر کارتی بازی کند.
اگر یک حکم توسط هر بازیکنی در یک دست بازی شود، آن دست توسط کسی که بالاترین حکم در آن دست را بازی کرده است، برنده میشود. اگر کارت های مساوی حکم بازی شوند، آن کارتی که اول بازی شده است، بقیه را شکست میدهد.
اقدام برای شروع بازی: جفت کارت یکسان
هر جفت کارت یکسان را می توان بعنوان اولین ترکیب در یک دست بازی کرد، اما توجه داشته باشید که آنها باید یکسان باشند، نه فقط مساوی. به عنوان مثال، اگر نه ها رتبهی حکم و پیک خال حکم است، می توانید دو کارت 9 خشت و 9 خشت را بعنوان اولین ترکیب بازی کنید، اما 9 دل و 9 گشنیز را نمیشود بازی کرد.
هنگامی که یک جفت کارت حکم یکسان بعنوان اولین ترکیب بازی می شود، هر یک از بازیکنان دیگر باید در صورت داشتن یک جفت حکم یکسان، آن را بازی کنند. کسانی که نمی توانند این کار را انجام دهند باید در صورت امکان همچنان دو کارت حکم بازی کنند. بازیکنی که فقط یک حکم دارد باید آن را با یک کارت دیگری که میتواند هر کارتی باشد، بازی کند. بازیکنی که کارت حکم ندارد هر دو کارتی را میتواند بازی کند (اجباری برای بازی کردن یک جفت کارت یکسان وجود ندارد).
این دست توسط بازیکنی که بالاترین جفت مشابه حکم را بازی کند، برنده می شود. حکمهایی که جفت نیستند، نمی توانند برنده شوند، حتی اگر بالاتر باشند.
هنگامی که یک جفت کارت غیرحکم یکسان بعنوان اولین ترکیب بازی میشوند، هرکسی که یک جفت کارت یکسان در یک خال دارد باید چنین جفتی را بازی کند. کسانی که چنین جفتی ندارند می توانند هر دو کارتی از یک خال را بازی کنند.
اگر آنها فقط یک کارت از خال اولبازیشده را داشته باشند، آن را همراه با هر کارت دیگری بازی می کنند. بازیکنی که هیچ کارتی از خال اولبازیشده ندارد می تواند هر دو کارتی را بازی کند، در این مورد هیچ الزامی برای بازی یک جفت وجود ندارد. این دست توسط هر کسی که بالاترین جفت یکسان را در خال اولبازیشده، بازی کرده باشد، برنده می شود، مگر اینکه بازیکن دیگری که هیچ کارتی از آن خال نداشته است، با یک جفت حکم یکسان، دست را برنده شود.
اگر یک جفت حکم یکسان بازی شود، بالاترین جفت حکم یکسان در چنین دستی، برنده می شود. اگر قرار باشد، دو بازیکن جفت حکم که به یک ارزش هستند را بازی کنند، مثلا یکی دل 9 و دل 9 بازی کند و یکی هم 9 خشت و 9 خشت، که 9ها و پیکها حکم هستند، آنگاه آن جفتی که اول بازی شده است، دیگری را شکست خواهد داد.
اقدام برای شروع بازی: یک دنباله از جفتها
اگر بازیکنی که نوبت او است که دست را شروع کند، دو یا چند جفت کارت متوالی یکسان در یک خال داشته باشد، میتواند آنها را بصورت گروهی بازی کند.
هنگامی که یک دنباله طولانی از جفتهای مجاور در یک دست اول بازی شوند، سایر بازیکنان باید هر کدام به تعداد مساوی کارت بازی کنند، مانند یک جفت.
اگر اولین دنبالهای که بازی شده از خال حکم باشد، سایر بازیکنان باید تا آنجا که ممکن است با جفت های حکم یکسان بازی کنند، حتی اگر این جفت ها متوالی نباشند.
اگر آنها هیچ جفت حکمی نداشته باشند، باید حکمهای غیریکسان بازی کنند. و اگر تعداد حکمهای آنها کمتر از تعداد کارتهایی باشد که در ابتدای دست بازی شده است، باید تمام حکمهای خود را همراه با سایر کارتهای انتخابی خود بازی کنند تا تعداد کارتهای لازم را تشکیل دهند. کارتهای غیرحکم لزومی ندارد که به صورت جفت باشند. این دست توسط بالاترین مجموعه از جفت های حکم متوالی با همان طولی که شروعکننده بازی کرده بود، به دست می آید؛ سایر حکمها، جفت یا غیرجفت، هیچ قدرتی ندارند.
اگر اولین کارت یا کارتهایی که بازیکن شروعکننده در دست بازی کرده است، خال غیرحکم داشته است، سایر بازیکنان باید با همان تعداد کارت او را دنبال کنند، با جفتهای یکسان (نه لزوماً متوالی) و تا آنجا که ممکن است در همان خالی که شروعکننده بازی کرده است و سپس در صورت لزوم کارتهای بیشتری از همان خال شروع کننده را بازی کنند تا تعدادی کارتی که بازی میکنند با تعداد کارتهایی که شروع کننده بازی کرده است برابر باشد.
اگرکارتهایی که همخال با خال کارتهای شروعکننده است برای یک بازیکن تمام شده بود، او میتواند کارت های دیگری را انتخاب کند تا تعداد را برابر کند و لازم نیست لزوماً جفت باشند.
این دست توسط بالاترین مجموعه از جفتهای متوالی با طول برابر با دنبالهی شروعکننده، برنده میشود، مگر اینکه بازیکنی که هیچ کدام از خالهای دنبالهی شروعکننده را ندارد، بتواند با یک دنباله به همان اندازه طولانی از جفتهای متوالی حکم بازی کند، در این صورت بالاترین دنباله با خال حکم برنده است.
اقدام برای شروع بازی: مجموعهای از کارتهای برتر
شروع کردن یک دست با هر مجموعه ای از کارت های یک خال (یا از حکمها)، که می تواند ترکیبی از تک کارت ها و جفت ها باشد، قانونی است، مشروط بر اینکه هیچ کارتی از آن خال در بازی باقی نمانده باشد که بتواند هر یک از آن کارت های تک یا جفت را شکست دهد.
وقتی یک دست با مجموعهای از کارتهای برتر شروع میشود، سایر بازیکنان باید تا آنجا که ممکن است بازی را با کارتهایی با همان خال دنبال کنند. اگر مجموعه شامل جفت بود، سایر بازیکنان باید حداقل آن تعداد جفت را در کارتهایی که از آن پیروی می کنند، در صورت توانایی، بگنجانند. اگر آنها کارت های کافی از خال مجموعهی شروع را نداشته باشند، تعداد کارت های مورد نیاز را با هر کارت از هر خال دیگر تشکیل می دهند.
بازیکنی که این دست را شروع کرده است، آن را برنده خواهد شد، مگر اینکه خال شروع، خال غیرحکم باشد و بازیکن دیگری که هیچ کارتی از خال شروعشده را ندارد، یک بازی کاملاً متشکل از حکم، به تعداد جفتهای حکم یکسان با جفت حکمهای مجموعهی شروع انجام دهد. در این صورت حکمها پیروز می شوند.
اگر بیش از یک بازیکن موفق شوند ترکیب مناسبی از حکم را بازی کنند و مجموعهی شروعکننده شامل یک جفت باشد، هر کدام از آنها بالاترین زوج حکم را بازی کند برنده می شود (در صورت تساوی، آن که اول بازی کرده است، طبق معمول برنده خواهد شد).
اگر مجموعهی شروع شامل هیچ جفتی نمی شد، بالاترین تک حکم توسط هر کسی بازی شده باشد، او برنده دست است. در صورت تساوی در بالاترین کارت حکم، آن که اول بازی کرده است برنده دست است.
امتیازدهی در بازی کارتی تراکتور
نتیجه به تعداد امتیازات کارتی که توسط حریفان به دست میآید بستگی دارد.
اگر حریفان آخرین دست را برنده شوند، هشت کارتی که شروعکننده دور انداخته است، در معرض دید قرار می گیرد. اگر کارتهای دورانداختهشده توسط شروعکننده، شامل شاه، ده یا پنج باشد، و اگر آخرین دست یک دست تک کارتی باشد، حریفان دو برابر ارزش این کارت ها را به دست میآوردند. اما اگر آخرین دست یک دست چندگانه بوده باشد، ارزش کارتهای دورانداختهشده در دو برابر تعداد کارتهای شروع آخرین دست ضرب میشوند.
اگر اعلامکنندهها آخرین دست را برنده شوند، حریفان فقط ارزش امتیاز کارتهایی را که در دستها به دست آوردهاند، میبرند که رو به بالا بر روی میز نگه داشته میشوند.
نتایج احتمالی در بازی کارتی تراکتور در جدول زیر آورده شده است.
امتیاز کارت حریفان | نتیجه | شروع کنندهی بعدی |
0 | امتیاز اعلام کنندگان سه مرتبه افزایش یافت | همتیمی شروعکننده |
5-35 | امتیاز اعلام کنندگان دو مرتبه افزایش یافت | همتیمی شروعکننده |
40-75 | امتیاز اعلام کنندگان یک مرتبه افزایش یافت | همتیمی شروعکننده |
80-115 | حریفان تبدیل به اعلام کنندگان شدند، تغییری در امتیازات ایجاد نشد | بازیکنی که در سمت راست شروعکننده نشسته است |
120-155 | حریفان تبدیل به اعلام کنندگان شدند و یک رتبه بالا می روند | بازیکنی که در سمت راست شروعکننده نشسته است |
160-195 | حریفان تبدیل به اعلام کنندگان شدند و دو رتبه بالا می روند | بازیکنی که در سمت راست شروعکننده نشسته است |
200-235 | حریفان تبدیل به اعلام کنندگان شدند و سه رتبه بالا می روند | بازیکنی که در سمت راست شروعکننده نشسته است |
حرف آخر
در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی تراکتور ، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمیهایتان لذت ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید