آموزش

آموزش بازی کارتی تیوت (Tute)

بازی کارتی تیوت (Tute) یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کارتی در اسپانیا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین است. این یک بازی ترفند نقطه‌ای (point-trick) می‌باشد . نسخه‌های مختلفی از بازی کارتی تیوت وجود دارد که همگی دارای ساختار اولیه یکسانی از حقه‌بازی و تعداد مشخص کارت هستند، تنها تفاوت در انواع تیوت تعداد بازیکنان است. بازی که در ادامه در این مقاله بخت توضیح می‌دهیم برای چهار بازیکن که به صورت گروه دو نفره انجام می‌شود. سپس نسخه‌های دیگر برای تعداد بازیکن بیشتر را توضیح می‌دهیم.

کارت‌ها

برای انجام بازی کارتی تیوتی، به یک بسته ورق استاندارد اسپانیایی 40 کارتی نیاز دارید. اگر ورق‌ها اسپانیایی ندارید با ورق‌ها استاندارد معمولی می‌توانید آن را بازی کنید فقط باید کارت‌های 9، 8 و 7 را از دست ورق‌ها خارج کنید. ارزش هر کارت به شرح زیر است:

  • ارزش کارت آس: 11
  • ارزش‌ کارت 3: 10
  • ارزش کارت شاه: 4
  • ارزش‌ کارت بی بی: 3
  • ارزش کارت سرباز: 2
  • ارزش کارت 6، 5، 4 و 2: 0

مجموع امتیازات یک بسته ورق 120 (30 امتیاز برای هر خال) است. علاوه بر این امتیازات، به بازیکنی که آخرین مرحله را برنده می‌شود 10 امتیاز تعلق می‌گیرد که مجموع امتیازات را به 130 می‌رسد. همچنین امتیازات دیگری نیز توسط بازیکنی که شاه و سرباز یک خال را دارد، داده می‌شود.

در هر بار پخش کارت‌ها یک ‌خال به عنوان حکم تعیین می‌شود، که همه کارت‌های آن می‌توانند هر کارتی از سه خال دیگر را شکست دهند. در اکثر اشکال بازی، خال حکم با کشیدن یک کارت رو به بالا در مرحله آخر پخش کارت‌ها تعیین می‌شود. به این کارت la carta que pinta در زبان اسپانیایی می‌گویند.

پخش کارت‌ها

دیلر اول به طور تصادفی انتخاب می‌شود و به نوبت در هر دست بازیکن سمت راست دیلر، دیلر دست بعدی می‌گردد. دیلر کارت‌ها را بُر می‌زند، بازیکن سمت چپ دیلر یکبار دیگر بُر می‌زند، و سپس همه کارت‌ها یکی یکی، رو به پایین، از بازیکن سمت راست دیلر پخش می‌شود. و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت پخش کارت‌ها ادامه می‌یابد. در انتها پخش کارت‌ها هر بازیکن باید 10 کارت داشته باشد.

آخرین کارت بسته که متعلق به دیلر است رو به بالا است و خال این کارت حکم است. این کارت بخشی از دست دیلر است. هنگامی‌که سایر بازیکنان آن را دیدند، دیلر می‌تواند آن را بردارد و به همان روشی که با کارت‌های دیگر بازی می‌کند، با آن بازی کند.

نحوه انجام بازی کارتی تیوت

کارت‌ها به صورت ترفندی بازی می‌شوند، هدف برنده شدن در هر دور است که حاوی کارت‌های با ارزش است. جهت بازی خلاف جهت عقربه‌های ساعت است. بازیکن سمت راست دیلر اولین دست را آغاز می‌کند.

بازیکن اول با هر کارتی می‌تواند بازی کند. در صورت امکان، سایر بازیکنان باید از همان خال که بازیکن اول بازی کرد، پیروی کنند. با توجه به لزوم پیروی، بازیکنان همچنین موظفند کارتی را بازی کنند که بهترین کارتی را که تا به حال بازی کرده است را شکست دهد. این بدان معنی است که:

قوانین بازی Tute

  • اگر می‌توانید از آن پیروی کنید، و هنوز هیچ‌کس موفق بُرد آن دور نشده است، باید کارتی را بازی کنید که از کارت سایر بازیکنان که تاکنون بازی کرده‌اند بالاتر است و آن را شکست می‌دهد.
  • اگر قادر به پیروی از خال بازیکن اول نیستید، و یک نفر قبلا دست را برنده شده است، اگر می‌توانید باید با کارت خال حکم بازیکن کنید. در این حالت با کارت خال حکم بازی کنید که بتواند سایر بازیکنان را شکست دهد.
  • اگر بهترین کارت که توانای شکست سایر بازیکنان را دارند، ندارید. هیچ تعهدی مبنی بر پیروی از خال یکسان با کارت بازیکن اول ندارید.

این بدان معنی است که:

  • اگر می‌توانید پیروی کنید اما نمی‌توانید بالاترین کارت رهبر را که بازی کرده‌اید شکست دهید، می‌توانید هر کارتی از ‌خال رهبر را بازی کنید.
  • اگر‌ کارتی غیر از خال حکم، خال رهبر است و  بازیکنی با کارت خال حکم برنده آن تریک شد، شما می‌توانید با هر کارتی از کارت خال رهبر بازی کنید.
  • اگر یک کارت غیرخال حکم، خال رهبر شد و شما کارتی سازگار با خال کارت رهبر که ارزش ان از کارت بازیکنان قبلی که بازی کرده‌اند ندارید. همچنین کارت خال حکم ندارید. می‌توانید با هر کارتی که مایل هستید بازی کنید.
  • اگر خال حکم، خال رهبر شد و نمی‌توانید بالاترین کارت حکم را که در آن دور بازی شده است را شکست دهید، همچنان باید با یک کارت خال حکم بازی کنید. اما می‌توانید هر کارتی که می‌خواهید را بیندازید.
  • اگر هیچ کارتی از خال رهبر ندارید و نمی‌توانید برنده شوید، می‌توانید هر کارتی را که می‌خواهید بازی کنید.
  • هر بازیکنی که برنده شد، کارت‌ها را در مقابل هم گروهی او به پشت قرار می‌گیرد.

اعلام کردن

بازیکنی که کارت شاه و سرباز یک ‌خال را در دست دارد، می‌تواند با گفتن (“اعلام”) و نشان دادن دو کارت امتیاز اضافی کسب کند. شاه و سرباز با خال به جزء ‌حکم 20 امتیاز دارند و شاه و سرباز خال ‌حکم 40 امتیاز دارد. هنگام اعلام باید خال را نیز ذکر کنید. برای مثال شاه و سرباز پیک را بگویید تا 20 امتیاز را کسب کنید. البته اگر خال حکم است لازم نیست خال را بگویید.

شما فقط پس از برنده شدن در یک دور مجاز به اعلام کردن هستید. قبل از رفتن به دور بعدی، می‌توانید یک ترکیب اسب و شاه را که در دست دارید، اعلام کنید. اگر بیشتر از یک چنین ترکیبی دارید، باید دوباره یک دور دیگر را برنده شوید تا بتوانید دوباره اعلام کنید. اگر یک ترکیب 40 و یک ترکیب 20 دارید. باید ابتدا ترکیب 40 را اعلام کنید و سپس 20 را اعلام نمائید. اعلام ترکیب 40 توسط بازیکنی که قبلا ترکیب 20 را اعلام کرده است، غیرقانونی است.

امتیازدهی

هنگامی ‌که تمام کارت‌ها بازی شد، هر تیم امتیازات را در دورهای مختلف برنده شده است را می‌شمارد. تیمی ‌که آخرین دور را بُرد، 10 امتیاز اضافی به دست می‌آورد. و هر تیمی‌که امتیاز 20 یا 40 را اعلام کرده باشد، امتیازاتی که بدست آورده است به امتیازات کل خود اضافه می‌کند.

تیمی‌که در مجموع امتیاز بیشتری داشته باشد برنده بازی است. در صورت مساوی بودن تیمی‌که آخرین دور را بُرد برنده می‌شود.

بازیکنان پیش از بازی باید توافق کنند که چند دست بازی کنند. معمولا تعداد دست‌ها در این بازی 6 یا 8 است. تیمی که بازی‌‌ها بیشتری را بُرد، برنده مسابقه است و بازنده‌ها هزینه نوشیدنی‌ یا یک خوراکی را پرداخت ‌کنند. گاهی اوقات توافق می‌شود که مسابقه تا زمانی ادامه یابد که تیم برنده با اختلاف دو دور از تیم بازنده پیشی بگیرد.

تغییرات در قوانین بازی تیوت

در برخی از انواع بازی کارتی تیوت، اگر بازیکنی چهار کارت شاه یا چهار کارت سرباز داشته برنده آن دست بازی می‌باشد. در‌ این حالت بازیکن بعد از اینکه یک دور را برنده شد، اعلام می‌کند تیوت و برنده کل آن دست می‌شود.

در برخی از انواع این بازی، بازیکن هم‌گروهی که یک دور را برنده شده است نیز می‌تواند برای هم‌گروهی خود اعلام کند. بنابراین هر کدام که برنده یک دور شدند، می‌توانند اعلام کنند. اما هر بازیکن فقط یک ترکیب 20 یا 40 را در هر دور می‌تواند اعلام نمائید.

در یک نوع دیگر از بازی کارتی تیوت اگر تیمی به امتیاز 101 یا بیشتر برسد، به جای یک دست، دو دست برای او محاسبه می‌گردد.

آموزش انفرادی بازی تیوت

بازی کارتی تیوت را می‌توانید سه نفره یا دو نفره به صورت انفرادی بازی کنید. نحوه انجام بازی در این حالت به صورت زیر است:

‌دیلر هر بار 10 کارت به هر بازیکن ‌می‌دهد. کارت اخر رو به بالا قرار داده ‌می‌شود تا ‌خال ‌حکم مشخص شود و کارت های باقیمانده سها‌می ‌را تشکیل ‌می‌دهند که رو به پایین هستند. این کارت‌ها به بازیکن برنده تعلق می‌گیرد. پس از هر دور، بازیکن برنده دور قبلی، دور جدید بازی را آغاز می‌کند و روند بازی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت است. هر بازیکنی که برنده شود، یک کارت از سهام را بدون اینکه به سایر بازیکنان نشان دهد می‌کشد.

در بازی دو نفره، باید یک کارت از روی سهام بکشد تا خال حکم مشخص شود. در بازی سه نفره، سهام رو به پایین پس از سه دور تمام ‌می‌شود و ‌حکم رو به بالا روی میز باید رها ‌می‌شود. پس از اتمام موجودی سهام، بازیکنان با استفاده از کارت‌هایی که در دست دارند به بازی ادامه ‌می‌دهند.

قوانین و امتیازدهی مانند بازی چهار نفره گروهی است، با این تفاوت که هر یک از بازیکنان امتیازات خود را جداگانه می‌شمارند و بازیکنی که بیشترین برد را دارد، برنده است.

بازیکنان در ابتدا تصمیم ‌می‌‌گیرند که چه مدت ‌می‌خواهند بازی کنند. در پایان مدت بازی، بازیکنی که بیشترین بازی را برده باشد، برنده کلی است.

بازی کارتی تیوت کورینته (Tute corriente)

براساس منابع تاریخی این بازی دو نفره قدیمی‌ترین شکل بازی کارتی تیوت است. شش کارت به هر بازیکن داده ‌می‌‌شود و کارت سیزدهم رو به بالا روی میز قرار ‌می‌گیرد و ‌خال ‌حکم را مشخص ‌می‌‌کند. سهام باقیمانده به صورت رو به پایین و کارت حکم رو به بالا در وسط میز قرار می‌گیرد. بازیکنی که دیلر نیست، دور اول را آغاز می‌کند.

تا زمانی که سهام تمام نشده باشد، هیچ الزامی برای پیروی از خال حکم وجود ندارد. بازیکن دومی که یک ‌دور را انجام ‌می‌‌دهد، می تواند هر کارتی را بازی کند. برنده ‌دور دوم کارت بالایی سهام را بدون نشان دادن آن می‌کشد، بازیکن دیگر کارت بعدی را می‌کشد و بازی به همین صورت ادامه می‌یابد. ‌حکم رو به بالا به عنوان آخرین کارت سهام در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که هیچ کارتی باقی نمانده است، بازی مانند قبل ادامه می‌یابد، با این تفاوت که بازیکن دوم در هر ‌دور موظف است از خال پیروی کند و در صورت امکان کارت رهبر را بزند، و اگر هیچ کارتی از ‌خال را در دست نداشته باشد، در صورت امکان با کارت ‌حکم بازی کند.

اعلام کردن در بازی تیوت کورینته

بازیکنی که به تازگی یک ‌دور برنده شده است می تواند یک ترکیب40 یا 20 را اعلام کند. اعلام 20 شما را از اعلام 40 بعداً منع نمی‌کند. اگر بلافاصله پس از برنده شدن در یک ‌دور، 4 شاه یا 4 سرباز در دست دارید، می‌توانید آن‌ها را اعلام کنید و در بازی برنده شوید.

جایگزینی کارت حکم با کارت دیگر

اگر ‌حکم رو به بالا یک کارت آس، 3 یا کارت تصویر باشد، می‌توان آن را با ‌حکم 6 عوض کرد. در حالتی که کارت حکم رو به بالا کارت 4، 5 یا 6 باشد، می‌توان آن را با ‌حکم 2 مبادله کرد. اگر مایل به مبادله هستید، باید با قرار دادن ‌حکم دو یا هفت در زیر ‌حکم رو به بالا، به حریف خود اطلاع دهید. سپس دفعه بعد که پس از آن یک ‌دور را برنده شدید (با فرض اینکه یک ‌دور را قبل از تمام شدن سهام برنده شوید)، می‌توانید کارت رو به بالا را به دست خود اضافه کنید. اگر قبل از اینکه ‌حکم رو به بالا از سهام کشیده شود، هیچ ‌دوری برنده نشدید، به سادگی دو یا هفت خود را پس می‌گیرید.

امتیازی در تیوت کورینته

پس از بازی کردن همه کارت‌ها، هر بازیکن امتیازهای کسب شده برای کارت‌ها را در ‌دورها، اعلام کردن و ده امتیاز را برای بُرد دست آخر را جمع می‌زند. برای برنده شدن به 101 امتیاز یا بیشتر نیاز است. اگر هیچ یک از بازیکنان به اندازه این تعداد نداشته باشند. دوباره کارت‌ها پخش می‌شود. بازیکنان امتیازاتی را که در هر دور بدست می‌آورند به امتیازات کل دست قبلی اضافه می‌کنند. به محض اینکه امتیاز یک بازیکن به 101 یا بیشتر رسید، آن بازیکن می‌تواند ادعا کند که برنده است. اگر ادعای او درست باشد برنده می‌شود، اما اگر ادعا کند و مشخص شود که امتیاز او کمتر از 101 است، بدون توجه به اینکه حریفش چند امتیاز دارد بازنده بازی می‌شود.

بازی کارتی تیوت habanero

این یک بازی دو نفره دیگر است. قوانین مربوط به بازی کارتی تیوت  habanero به جز موارد زیر یکسان است:

به جای شش کارت، به هر بازیکن هشت کارت داده می‌شود.

یک راه جایگزین برای برنده شدن وجود دارد که کاپوتی نام دارد. در لحظه‌ای که سهام تمام شد، اگر فکر می کنید می‌توانید تمام هشت ترفند آخر را برنده شوید، می‌توانید این را اعلام کنید. اگر موفق شدید، صرف نظر از تعداد امتیازات هر بازیکن، برنده می‌شوید. از طرف دیگر اگر بعد از اعلام کاپوت حتی یکی از هشت ترفند آخر را از دست بدهید، حریف شما برنده بازی است.

بازی تیوت آمریکایی

این یک بازی دو نفره دیگر است. قوانین مربوط به بازی تیوت آمریکایی به جز موارد زیر یکسان است:

  • به جای شش کارت، به هر بازیکن هشت کارت داده می شود.
  • اعلام کردن 4 کارت شاه و 4 کارت سرباز معتبر نیستند.

در قسمت اول بازی، در حالی که کارت‌هایی هنوز در سهارم وجود دارد، اگر با کارت حکم بازی شود، شما باید حتما با خال حکم بازی کنید، اما لازم نیست که حتما با کارت بالاتر بازی کنید. اگر با کارتی غیر از خال حکم بازی شود، می‌توانید هر کارتی را بازی کنید.

 اگر کارتی با خال حکم برای بازی کردن نداشتید، باید تمام کارت‌هایی را که متعاقباً  از سهام می‌کشید، باید به حریف خود نشان دهید تا او مطمئن شود زمانی که از او پیروی نکردید، هیچ کارت خال حکم نداشتید. وقتی سهام تمام شد، باید طبق روال عادی بازی کنید، کارت رهبر را شکست دهید، و اگر هیچ کدام از آن‌ها را ندارید، طبق معمول، با استفاده از خال حکم بازی کنید.

برنده اولین بازیکنی است که 121 امتیاز یا بیشتر کسب کند.

بازی تیوت arrastrado

این بازی یک بازی سه نفره است، که اغلب با یک دیلر که کارت‌ها را پخش می‌کند بازی می‌شود.

سیزده کارت به هر بازیکن داده می‌شود و آخرین کارت رو به بالا می‌کشند تا خال حکم مشخص شود. اگر بالاتر از 6 باشد، می‌توان آن را با کارت خال حکم 6 معاوضه کرد. اگر 4، 5 یا 6 باشد، می توان آن را با خال  حکم 2 تعویض کرد. دارنده خال 6 یا 2 قبل از اینکه دور اول شروع شود، مبادله را انجام می‌دهد.

بازی در جهت خلاف عقربه‌های ساعت است و قوانین اعلام کردن نیز در این نوع بازی کارتی تیوت وجود دارد. بازیکنی که 4 کارت شاه یا سرباز دارد می‌تواند پس از برنده شدن در یک دور این موضوع را اعلام کند و کل دست را برنده شود.

امتیازدهی در بازی تیوت  arrastrado

در پایان بازی، هر بازیکن امتیازات خود را برای کارت، اعلام کردن و برد آخرین دور محاسبه می‌کند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد، در صورتی که امتیازش 100 امتیاز یا کمتر باشد، 100 چیپ از هر حریف خود می‌گیرد. 200 چیپ از هر حریف اگر امتیازش 101 یا بیشتر داشته باشد. همچنین هر بازیکنی که یک 40 یا 20 اعلام کرده باشد برای این کار از هر حریف 40 یا 20 چیپ دریافت می‌کند. اگر چهار نفر سر میز باشند، دیلر در پرداخت‌ها شرکت نمی‌کند.

همچنین امکان انجام این بازی با پات نیز وجود دارد. در این حالت، همه افراد حاضر در میز در ابتدا بازی و زمانی که پات خالی است، 100 چیپ در آن قرار می‌دهند. برای بردن‌ کل چیپ‌ها در پات‌ باید قبل از شروع بازی اعلام کنید. که حداقل 101 امتیاز در دست خواهید گرفت.

اگر هیچ کس چنین اعلامیه‌ای ندهد، دست به روال قبل بازی می شود و برنده‌ همانطور که در بالا توضیح داده‌ شد چیپ دریافت می‌کند. اگر برای پات بازی کنید و موفق به گرفتن 101 امتیاز یا بیشتر شوید، 200 چیپ از هر حریف و کل پات را دریافت می‌کنید.

اما اگر برای پات بازی کنید و 100 امتیاز یا کمتر بگیرید، باید 200 چیپ به هر حریف بپردازید و پات را نیز دو برابر کنید. در صورت بعید که بیش از یک بازیکن بخواهند برای پات بازی کنند، حراجی برگزار می‌شود و هرکسی که برای گرفتن امتیاز بیشتر آماده عقد قرارداد باشد، مجاز است برای آن بازی کند و اگر حداقل تعداد امتیازات قرارداد را کسب کند، برنده می‌شود.

مطالب مرتبط: “آموزش بازی کارتی بوتی فارا (Botifarra)

مطالب جدید

آی مون (i moon)

آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…

نوامبر 6, 2024

پلی مارکت (PolyMarket) چیست؟ پلتفرم پیش بینی غیرمتمرکز

پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرم‌های پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…

نوامبر 6, 2024

پویان مختاری کیست؟ بیوگرافی مدیر سایت حضرات

پویان مختاری (Pooyan Mokhtari) اینفلوئنسر و خواننده ایرانی است و به خاطر زندگی بسیار لاکچری…

نوامبر 5, 2024