بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز در مجله بخت آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید.
این بازی به حداقل دو نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره و بازی های ورق چند نفره را نیز در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.
بازی گام یک بازی جذاب است که گونه های مختلفی دارد. اینجا با هم نحوه بازی گام ده امتیازی را یاد می گیریم. این بازی در طبقه بندی بازی های دورهاست. از این نظر می توان بازی های مشابهی چون بازی ورق بزیک، بازی ورق پینوکل و بازی ورق فریب را نام برد. در ادامه نحوه انجام این بازی را توضیح داده ایم. در ضمن ویدیوی آموزشی بازی هم قرار گرفته که می توانید متن آن را زیر ویدیو مطالعه کنید.
اقلام موردنیاز
54 کارت (با احتساب 2 جوکر)، 4 بازیکن، خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازات.
دست دادن کارت ها
به هر بازیکن 9 کارت می دهیم.
هدف بازی
در این بازی، تیم ها با بردن دورها امتیاز می گیرند. آنها برای این کار از کارت های امتیازی استفاده می کنند. اولین تیمی که به امتیاز 52 برسد برنده بازی است.
بازی های مشابه
در این بازی به دست آوردن کارت ها هدف اصلی بازیکنان است. بازی ورق گام در طبقه بندی بازی های دورهاست و متعلق به زیرمجموعه بردن کارت. بنابراین از میان بازی های مشابه می توان به بازی ورق 1000، بازی ورق 66 و بازی ورق موش مصری اشاره کرد.
رنک کارت
از بالا به پایین:
تک – شاه – بی بی – سرباز – جیک – جوکر بالا – جوکر پایین – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2
حکم کردن
بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین کسی است که باید حکم کند یا بگوید پاس. حداقل حکم 4 است. این روند با چرخش ساعتگرد ادامه پیدا می کند و بازیکنان باید حکم قبلی را بالاتر ببرند یا بگویند پاس. کسی که بالاترین حکم را داده باید خال حکم را مشخص کند. اگر هیچ بازیکنی حکم نکند، دست دهنده باید حکم را 4 در نظر بگیرد.
دست دادن دوباره کارت ها
وقتی خال حکم مشخص شد، هر بازیکن غیرحاکم باید کارت های غیر خال حکم را کنار بگذارد و دست دهنده هم کارت های جدید به آنها می دهد تا تعداد کارت های هر نفر به 6 کارت برسد. دست دهنده باید این کار را از نفر سمت چپش شروع کند و از بازیکن حاکم بگذرد.
وقتی کارت های همه به عدد 6 رسید، بقیه کارت ها به حاکم داده می شود. حاکم به کارت ها نگاه کرده 6کارت را برای خودش نگه می دارد. اگر او کارتی از خال حکم را کنار گذاشت باید این را اعلام کند.
نحوه انجام بازی
حاکم کارت اول را می کشد. تنها کارت های خال حکم را می توان بازی داد. بازیکنی که کارتش بالاترین رنک را دارد برنده دور است. بازیکن برنده باید دور بعدی را شروع کند. وقتی بازیکنی دیگر هیچ کارتی از خال حکم نداشت، بقیه بازیکنان هم باید کارت ها را زمین بگذارند.
امتیازگیری
برای کارت های زیر امتیاز محاسبه می شود:
یک امتیاز برای هرکدام از کارت های تک، سرباز، جیک، جوکر بالا، جوکر پایین، 10 و 2. سه امتیاز برای کارت 3.
قوانین
- اگر تیمی نتواند به اندازه حکمش در بازی دور برنده شود، میزان حکمش از امتیاز تیم کسر می شود.
- اگر بعد از پایان یک دور بازی، هر دو تیم به امتیاز 52 یا بیشتر برسند، تیم حاکم برنده است حتی اگر تیم مقابل امتیاز بیشتری داشته باشد.
متن ویدیو
بازی گام، گونه های مختلفی دارد. در این ویدیو با هم نحوه انجام بازی 10 امتیازی گام با 4 بازیکن را یاد می گیریم. در این بازی دو تیم داریم و هم تیمی ها روبروی هم می نشینند. در ابتدا به مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی می پردازیم. بعد وارد جزئیات بازی می شویم. در این ویدیو یک نمونه بازی هم ارائه شده است.
دست دادن کارت ها
در این بازی 52 کارت و دو جوکر لازم داریم. به هر بازیکن 9 کارت می دهیم.
هدف بازی
در این بازی باید برنده دورها شویم. در هر دور بازیکنان یک کارت در وسط قرار می دهند. برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک را داشته باشد.
رنک کارت
در این بازی کارت تک بالاترین کارت و کارت 2 پایین ترین کارت است. البته این تا زمانی است که خال حکم مشخص شود. روی کارت های جوکر هم باید H و L نوشت تا یکی جوکر بالا باشد و یکی هم جوکر پایین. وقتی خال حکم مشخص شد، سرباز خال دیگر که از همان رنگ است، بخشی از خال حکم می شود و آن را جیک می نامیم. رنک آن هم یکی پایین تر از سرباز است.
دو کارت جوکر را هم از خال حکم در نظر می گیریم. از نظر رنک، جوکر بالا زیر جیک قرار می گیرد و جوکر پایین هم زیر آن.
کارت های امتیاز
این ها کارت های امتیاز است که باید در بازی برنده شویم. همه کارت ها 1 امتیاز دارند غیر از کارت 3. کارت 3 سه امتیاز دارد.
حکم کردن
بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین کسی است که باید حکم کند. او باید بگوید چند امتیاز می تواند بگیرد یا اینکه بگوید پاس. کمترین حد برای حکم کردن 4 است. هر بازیکن باید حکم قبلی را بالا ببرد یا بگوید پاس. اگر هیچ بازیکنی حکم نکرد، دست دهنده باید 4 را به عنوان حکم در نظر بگیرد. به این کار، چسبیدن به دست دهنده می گوییم.
به دستی که کارت ها را پخش کردم برمی گردیم. من کارت های بازیکنان را برگردانده ام تا آنها را ببینید. در بازی واقعی باید آنها را از رقبا پنهان کنید. بازیکن ب حکم نمی کند. بازیکن ج چهار کارت پیک دارد که شامل دو کارت رنک بالا می شود. او حکم می کند 4. بازیکن د دست قوی در اختیار دارد. او کارت های گشنیز را دارد. در ضمن او جوکر پایین و جیک (سرباز پیک در این بازی) را هم دارد. بازیکن د حکم می کند 5. بازیکن الف باید حداقل 6 حکم کند ولی می گوید پاس. پس بازیکن د برنده شد.
دست دادن دوباره کارت ها
حاکم (برنده حکم کردن) خال حکم را مشخص می کند. در بازی ما، بازیکن د خال گشنیز را به عنوان خال حکم انتخاب می کند. حالا بقیه بازیکنان باید کارت های غیر خال حکم را کنار بگذارند.
حالا آنها باید به تعداد کارت هایی که کنار گذاشتند کارت جدید بگیرند. در نهایت کارت های باقیمانده را به حاکم می دهیم. او هم این کارت ها را چک کرده کارت های خال حکم را برمی دارد. بعد کارت های غیر خال حکم را کنار می گذارد.
نحوه انجام بازی
بازیکن حاکم باید بازی را شروع کند. در این نمونه، نحوه انجام بازی را با هم مرور می کنیم. تنها می توان کارت های خال حکم را کشید. بازیکن د با کارت تک گشنیز شروع می کند. بازیکن الف کارت 9 گشنیز می کشد. بازیکن ب کارت 7 گشنیز می کشد. بازیکن ج هم کارت 2 گشنیز. بازیکن د با بالاترین رنک کارت برنده این دور می شود.
اما بازیکنی که کارت پایین 2 را کشیده امتیاز می گیرد و مهم نیست چه کسی برنده دور است. برنده باید دور بعدی را شروع کند. بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. وقتی بازیکنی دیگر کارت از خال حکم نداشته باشد دیگر نمی تواند به حضور در دورها ادامه دهد.
امتیازات
در پایان دور بازی باید محاسبه کنیم هر تیم چه کارت های امتیازی را برنده شده است. تیم 2 هشت امتیاز دارد: کارت تک، سرباز، جیک، جوکر بالا و پایین و کارت 3 (که سه امتیاز دارد). تیم 1 دو امتیاز دارد: کارت 10 و 2. اولین تیمی که به امتیاز 52 برسد برنده است.
مرور قوانین
اگر تیمی نتواند به اندازه ای که حکم کرده امتیاز بگیرد، به اندازه حکم از امتیازش کسر می شود. به عنوان مثال، اگر حکم تیمی 5 امتیاز باشد ولی 4 امتیاز بگیرد، 5 امتیاز از دست می دهد. اگر امتیاز تیمی منفی شود، می گوییم در چاله است. اگر بازیکنی حکم کند 10 امتیاز می گیرد (که به آن شلیک به ماه می گوییم) و 10 امتیاز برنده شود، آن تیم به طور اتوماتیک برنده بازی می شود. البته به شرطی که در چاله نباشند.
به عنوان مثال تصور کنید دو تیم با هم بازی می کنند. تیم 2 در بازی اول با نتیجه 18-12 برنده شده است. اگر تیم 1 به ماه شلیک کند، بازی 1-0 به نفع تیم 1 می شود. بازی با نتیجه 18-12 را ادامه می دهیم ولی آن را بازی دوم در نظر می گیریم و بازی اول را تیم 1 برنده شده است.
اگر هر دو تیم بعد از یک دور به امتیاز 52 یا بیشتر برسند، تیمی که حاکم است برنده می شود. حتی اگر امتیاز تیم غیرحاکم بیشتر باشد. به عنوان مثال فرض کنید بازی با نتیجه 49-47 به نفع تیم 2 در جریان است. تیم 1 هم حاکم است و حکم هم 5. اگر هر دو تیم 5 امتیاز بگیرند، با اینکه امتیاز تیم 2 بیشتر است، تیم 1 با 52 امتیاز در برابر 54 امتیاز برنده می شود چون حاکم بوده است.
به خاطر داشته باشید کارت جیک (کارت سرباز از خال دیگر ولی با همان رنگ) جزو خال حکم در نظر گرفته می شود و نباید آن را کنار گذاشت. اگر حاکم بعد از چک کردن کارت های باقیمانده بیشتر از 6 کارت خال حکم دارد، کارت های غیر امتیازی را باید کنار گذاشت. او باید این کارت ها را برگرداند تا همه آنها را ببینند. در نهایت کارت های دست او به 6 می رسد.
بازیکنی که کارت 2 خال حکم را کشیده، هم کارت را نگه می دارد هم امتیازش را می گیرد. بازیکن فقط می تواند کارت خال حکم بکشد. اگر او کارتی از خال حکم نداشته باشد باید بقیه کارت هایش را کنار بگذارد.
نمونه
بازیکن الف به هر بازیکن 9 کارت می دهد. بازیکن ب اولین کسی است که باید حکم کند. بعد از او نوبت به بازیکنان ج، د و الف می رسد. بازیکن ج برنده حکم کردن است (حکم 4). او خال گشنیز را به عنوان خال حکم در نظر می گیرد. بقیه بازیکنان باید کارت های غیر خال حکم را کنار بگذارند و از دست دهنده، کارت های جدید بگیرند.
کارت های باقیمانده به بازیکن ج داده می شود. او بعد از چک کردن این کارت ها، کارت های خال حکم را نگه می دارد. بازیکن ج شروع کننده اولین دور بازی است. بازی ادامه پیدا می کند. به خاطر داشته باشید، بازیکنی که کارت 2 خال حکم را کشیده هم این کارت و هم امتیازش را می گیرد (بدون توجه به برنده آن دور). بازیکن د دیگر کارت از خال حکم ندارد و کارت هایش را کنار می گذارد.
در پایان این دور بازی، امتیازات را مرور می کنیم. تیم 1 نه امتیاز دارد: کارت تک، سرباز، جیک، جوکر بالا و پایین، کارت 10 و 3. تیم 2 یک امتیاز دارد: کارت 2. تیم 1 با نتیجه 9-1 پیش است.
دیدگاهتان را بنویسید