بازی کارتی تریکو

آموزش بازی کارتی تریکو (Truco)

بازی کارتی تریکو (Truco) احتمالاً محبوب‌ترین بازی با ورق در برزیل است. این یک بازی پر سر و صدا و پر جنب و جوش که ممکن است به نظر یک فرد خارجی اینطور باشد که چهار فرد مست در حال دعوا هستند. در این به هر بازیکن سه کارت داده می‌شود و هدف این است که بازیکن هر سه دور بازی را برنده شود. با این حال در وسط بازی بازیکنان می‌توانند روند بازی را برای بالا بردن مبلغ شرط‌بندی متوقف کنند. در اینجاست که بازیکنان می‌توانند بلوف بزنند، سر و صدا کنند یا آرامش درخواست افزایش مبلغ را کنند. در این مطلب مجله بخت به صورت کامل نحوه انجام این بازی کارتی را آموزش می‌دهیم.

بازیکنان و قالب بازی کارتی تریکو

این به صورت چهار نفره و گروهی بازی می‌شود. هم گروهی‌ها باید مقابل هم بنشینند. جهت بازی خلاف جهت عقربه‌های ساعت است.

می‌توان این بازی را با یک بسته ورق استاندارد 52تایی که کارت‌های 8، 9 و 10 آن حذف شده است و 40 کارت باقیمانده بازی کنید. رتبه‌بندی این کارت‌ها از بالا به پایین به صورت زیر است:

  • کارت چهار گشنیز
  • هفت دل
  • آس پیک
  • هفت خشت
  • کارت‌های سه
  • کارت‌ها دو
  • آس از دل، گشنیز و خشت
  • کارت‌های شاه
  • کارت‌های‌ سرباز
  • کارت‌های بی بی
  • کارت هفت پیک و گشنیز
  • کارت‌های شش
  • کارت‌های پنج
  • کارت 4 به غیر از گشنیز

چهار کارت برتر Manilhas نامیده می‌شوند. به استثنای چهار کارت اول، خال‌های دیگر هیچ برتری بریکدیگر ندارند. به عنوان مثال همه کارت‌های 3، 2 و غیره با هم از نظر رتبه برابر هستند. مانند اکثر بازی‌های پرتغالی، کارت سرباز در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

همچنین می توان با یک دسته ورق 27تایی نیز بازی کردید. در این حالت تمام کارت‌های که در مرتبه کمتر از کارت بی بی قرار دارند حذف می‌شوند و یک کارت جوکر اضافه می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز برای امتیازدهی در بازی تریکو

در این بازی بازی برای امتیازدهی از حبوبات یا سنگ استفاده می‌شود. شما حداقل به 22 دانه نیاز دارید که در زمان شروع بازی باید آن را در ظرف مناسب شیشه بریزد. یک بازی شامل یک سری پخش کارت می‌شود که در هر یک از آن‌ها بازیکنان ممکن است چند دانه برنده شود.

بازیکنی که برنده می‌شود، تعداد مشخصی دانه را از ظرف برداشته و آن را روی میز مقابل خود می‌گذارد تا امتیاز تیمش مشخص شود. اولین تیمی که به امتیاز 12 یا بیشتر برسد، کل دانه‌ها باقیمانده را جمع می‌کند و برنده بازی می‌شود.

آماده‌سازی و پخش کارت‌ها

برای تعیین هم‌تیمی می‌توانید از هر روشی استفاده کنید. اگر از قبل هماهنگ نشده باشید و بازیکنان تجربه نابرابر داشته باشند، معمول است که هر یک از دو بازیکن با تجربه‌تر، یکی از بازیکنان با تجربه کمتر را به عنوان هم‌گروهی برای تعادل بازی انتخاب کنند. یک روش دیگر این است که بازیکنان هر کدام یک ورق از دسته ورق‌ها بکشند و کسانی که بالاترین کارت‌ها را کشیدند در مقابل یکدیگر قرار گیرند. بازیکنی که پایین‌ترین کارت را کشیده با بازیکنی که بالاترین کارت‌ را کشیده هم گروهی شود. دو بازیکن دیگر نیز باهم یک تیم را تشکیل دهید.

از آنجایی که هم‌گروهی‌ها اجازه دارند اطلاعات را با یک کد حرکات مخفی به اشتراک بگذارند، هر گروهی می‌تواند قبل از شروع بازی چند لحظه بایکدیگر توافق کنند. برای حفظ سیگنال‌ها در طول بازی بهتر است که در کل بازی هم‌گروهی‌ها تغییر نکنند.

دیلر اول با فرآیندی تصادفی انتخاب می‌شود. برای مثال هر کسی که کمترین کارت را از دسته ورق‌ها بکشد، دیلر شود و در دست بعدی بازیکن سمت راست او دیلر گردد. دیلر، آخرین نفری است که در اولین دور بازی می‌کند به او پا (pé) گفته می‌شود، و بازیکنی که سمت راست دیلر قرار می‌گیرد که به او مائو گفته می‌شود، اولین دور بازی را شروع می‌کند.

قوانین بازی

دیلر کارت‌ها را بُر می‌زند. طبق قانون بازی، دیلر سه کارت بالا یا سه کارت پایین بسته را به بازیکن سمت راست خود می‌دهد که به آنها نگاه می‌کند و سه گزینه دارد:

کارت‌ها را نگه دارد؛

  • کارت‌هایش را به شریک خود بدهد. کارت‌ها به صورت رو به پایین روی میز ارسال می‌شوند و دیلر و هم‌گروهی او نمی‌توانند کارت‌ها را ببینند.
  • کارت‌ها را بسوزاند. سه کارت رو به بالا روی میز قرار می‌گیرند تا همه ببینند و سپس دور انداخته می‌شوند و تا مرحله بعدی پخش کارت‌ها استفاده نشوند.

اگر گزینه 2 یا 3 انتخاب شود، دیلر سه کارت بعدی را به مائو می‌دهد که دوباره همان گزینه‌ها را دارد، با محدودیت‌های زیر:

  • فقط یک مجموعه از سه کارت می‌تواند به هم‌گروهی انتقال دهد، بنابراین پس از انتخاب گزینه 2، تنها 1 و 3 در دسترس هستند.
  • بیش از سه مجموعه کارت را نمی‌توان رد کرد، بنابراین پس از اینکه مائو 9 کارت را دید و آن‌ها را سوزاند یا به شریک داد، مجموعه چهارم از سه کارت باید نگه داشته شود.

هنگامی که مائو گزینه 1 را انتخاب می‌کند و کارت ها را نگه می‌دارد، دیلر سه کارت بعدی را به شریک او می‌دهد، سه کارت بعدی را به بازیکن سمت چپ (مگر اینکه بازیکن سمت چپ قبلا کارت هایی داشته باشد که توسط مائو رد شده است)، و سه کارت بعدی را دیلر دریافت می‌کند.

سیگنال‌های بازی کارتی تریکو

بازی کارتی تریکو یک بازی پر جنب و جوش و پر سر و صدا است. بازیکنان می‌توانند در هر نقطه از بازی با حرکات به یکدیگر علامت دهند تا به یکدیگر بگویند چه کارت‌هایی دارند، نشان دهند که دوست دارند شریکشان با چه کارتی بازی کند یا فقط حریف را گیج کنند. کد حرکات از قبل به صورت خصوصی بین هم‌گروهی‌ها توافق شده است و برای گروه مخالف فاش نمی‌شود. با این حال، بازیکنان اجازه ندارند با صحبت کردن، اطلاعات خاصی در مورد کارت‌هایی که در اختیار دارند مبادله کنند. این قانونی است که با عبارات مبهم در مورد قدرت دست خود صحبت کنند، و با شریک خود در مورد شرط بندی، پذیرش یا بالا بردن شرط بندی بحث کنند. اما آن‌ها اجازه ندارند به هیچ کارت خاصی اشاره کنند، و از شریک خود در مورد قدرت کارت‌های که در دستشان است بپرسند.

نحوه بازی کارت

اصولا بازی سه دور دارد که در برزیل به آن rodadas می‌گویند. در هر مرحله هر بازیکن از یک کارت خود استفاده می‌کند. مائو اولین کارت را بازی می‌کند. در نتیجه او اولین دور را هدایت می‌نمائید. سایر بازیکنان به ترتیب خلاف جهت عقربه‌های ساعت هر کدام یک کارت بازی می‌کنند. بالاترین کارت بازی شده در هر دور برنده آن مرحله است. برد برای کل تیم محاسبه می‌گردد. بازیکنی که دور اول را برنده شده، دور دوم را هدایت می‌کند. روند دور دوم نیز مانند دور اول است و برنده دور دوم به دور سوم و آخر را هدایت می‌کند. هر تیمی که اکثر دورها را برنده شود، دست را برنده می‌شود و یک دانه می‌گیرد.

هیچ محدودیتی در مورد کارتی که می توان برای یک دور بازی کرد وجود ندارد. برای مثال هیچ الزامی برای پیروی از این خال یا شکست دادن کارت‌های قبلی وجود ندارد. در دور دوم و سوم این گزینه وجود دارد که کارت خود را رو به پایین به جای رو به بالا بازی کنید. کارتی که رو به پایین بازی می‌شود هرگز نمی‌تواند برنده یک دور باشد، اما یک بازیکن ممکن است به دلایل تاکتیکی، کارت رو به پایین بازی کند. در اولین دور نمی‌توان کارت‌ها را رو به پایین بازی کرد.

بازی با دو کارت برابر

از آنجایی که برخی از کارت ها از نظر قدرت برابر هستند، این احتمال وجود دارد که یک ترفند مساوی شود. زمانی که بیش از یک کارت با ارزش مساوی وجود دارد، هر دو کارت باارزش‌ترین کارت‌ هستند و بازیکن دو تیم مختلف در یک دور آن را بازی کرده باشند. کارت‌های آن دور، به هیچ یک از تیم‌ها تعلق نمی‌گیرد. به این حالت گره خورده گفته می‌شود. بازیکنی که اولین کارت مساوی را در آن دور بازی کرد، دور بعدی را هدایت می‌کند. هنگامی یک دور گره می‌خورد، اولین تیمی که یک دور را برنده شود، کارت‌ها دور قبلی را نیز دریافت می‌کند

در حالت غیرمعمولی که دو شریک با بالاترین کارت‌های برابر به یک ترفند بازی می‌کنند در حالی که حریفان کارت‌های پایین‌تر (یا رو به پایین) را بازی می‌کنند، این ترفند مساوی نمی‌شود، بلکه تیمی که بالاترین کارت‌ها را بازی کرده برنده می‌شود. هر کسی که اولین کارت را بازی کرد، ابتدا دور بعدی را بازی می‌کند.

تریکو

فراخوان تریکو تلاشی است برای بالا بردن مبلغ شرط‌بندی برای دست از 1 دانه به 3 دانه، با شرط بندی بر روی اینکه دور فعلی نتیجه بازی است. هر بازیکنی ممکن است زمانی که نوبت او برای انجام یک دور است، تریکو بگوید. سپس بازیکن باید قبل از بازی کردن کارت منتظر پاسخ باشد. تیم مقابل سه گزینه دارد:

فرار کردن

حریفان تسلیم می‌شوند و تیمی که می‌گوید تریکو، بدون بازی بیشتر 1 دانه می‌گیرد. کارت‌های بازی نشده نشان داده نمی‌شوند. تروکادور (بازیکنی که تروکو را صدا می‌کند) اغلب کارت(های) خود را در بسته‌ای که پخش نشده پنهان می‌کند تا مطمئن شود هیچ‌کس نمی‌بیند که متوجه شود کال بلوف بوده است یا خیر.

قبول

شرط پذیرفته می‌شود و برندگان دور فعلی 3 دانه به دست خواهند آورد. بازی برای مشخص شدن نتیجه از سر گرفته می شود.

ریز کردن

شرط پذیرفته می‌شود و حریفان مایلند که مبلغ را دوباره به 6 دانه برسانند. این موضوع را می‌توان با گفتن ریز، بیان کنند در این صورت تیم تروکادور باید پاسخ دهد.

در صورت ریز کردن تیم مقابل، تیم تروکادور سه پاسخ دارد. آن‌ها یا باید فرار کنند، قبول کنند یا دوباره ریز دهند. تیم‌ها می‌توانند به طور متناوب، با افزایش 3 دانه، به بالا بردن ادامه دهند. پس از هر افزایش، تیم دیگر یا فرار می‌کند و به تیمی که ریز می‌کند اجازه می‌دهد تا شرط قبلی را بدون بازی برنده شود، یا شرط پیشنهادی جدید را می‌پذیرد و دور را بازی می‌کند، یا دوباره افزایش می‌دهد. بعد از سه ریز، یک جهش وجود دارد. تیم می‌تواند درخواست کند تا مبلغ را به 12 دانه افزایش دهد که این به معنی پایان بازی است.

چه کسی پاسخ تریکو را می‌دهد؟

پس از یک تریکو، هر یک از بازیکنان می‌تواند از طرف تیم خود صحبت کند و اولین پاسخی که هر یک از اعضای تیم می‌دهد الزام‌آور است. معمولاً پاسخ توسط عضوی از تیم که نوبت بعدی او است که بازی کند داده می‌شود. اغلب پس از یک بحث کوچک با شریک با کلمات یا حرکات، پاسخ داده می‌شود.

در صورت پذیرفته شدن شرط نهایی، تروکادور باید منتظر بماند تا تمام شرط بندی‌ها تمام شود و کارت خود را بازی کند. هر بازیکنی که باقی مانده است، کارت‌های خود را بازی می‌کند و نتیجه بدون شرط بندی بیشتر بازی می‌شود.

تریکو شرط بندی بر روی نتیجه دور فعلی است. اگر شرط پذیرفته‌ شود، برنده‌ دور فعلی دست را برنده می‌شود. توجه داشته باشید که یک تریکو می‌تواند نتیجه دست را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر تیم A در دور اول برنده‌ شود، در دور دوم یک تریکو وجود دارد و تیم B آن دور را برنده‌ شود، تیم B دست را برده‌ است، حتی اگر در دست سوم بدون تریکو بازیکنان تیم A بتوانند برنده شوند.

مساوی در تریکو

اگر تریکو پذیرفته‌ شود و دور مساوی شود، نتیجه‌ به‌ این بستگی دارد که آیا هر یک از کارت‌های تساوی قبل از تریکو بازی شده‌ است یا خیر. اگر هر یک از بالاترین‌ کارت‌ها در آن دور، قبل از گفته‌ شدن تریکو بازی شده‌ باشد، تیمی که آخرین‌ شرط بندی کرد یا صدا کرده‌ است، دست را می‌بازد (حتی اگر قبلاً یک دور را برده‌ باشد). اما اگر بالاترین کارت‌ها هر دو (همه) بعد از تریکو بازی می‌شدند، دور مساوی است و دور دیگری برای تعیین نتیجه بازی می‌شود. اگر آخرین‌ دور پس از پذیرفته‌ شدن یک تریکو مساوی شود، کل دست بسته‌ می‌شود و هیچ یک از تیم‌ها برنده نمی‌شود.

اگر فقط قبول کردن تریکو امتیاز کافی برای برنده شدن در بازی را به شما بدهد، ریز کردن تریکو غیرقانونی است. به عنوان مثال، فرض کنید تیم A دارای امتیاز 7 و تیم B دارای امتیاز 5. تیم A می گوید تریکو و تیم B ریز کند. در این حالت ریز کردن‌ دوباره برای تیم A غیرقانونی و همچنین احمقانه ‌است، زیرا 6 امتیاز برای بردن‌ آن‌ها کافی است.

دست‌های خاص

هنگامی که یک یا هر دو تیم فقط 1 دانه با برنده شدن در بازی فاصله دارند، با امتیاز 11، قوانین کمی تغییر می‌کند.

پخش کارت در طول دست‌های خاص

کارت‌ها طبق معمول مخلوط و بُر زده‌ می‌شود و به دیلر گروه مقابل باید دستور می‌دهد که از پایین به سمت بالا یا از بالا به سمت پایین کارت‌ها را پخش کند. سپس دیلر هر بار سه‌ کارت را پخش می‌کند و همه باید با دستی که داده‌ شده‌ بازی کنند. مائو مجاز به رد کارت یا دادن‌ کارت به شریک نیست.

نحوه انجام دست‌های خاص

زمانی که فقط یک تیم امتیاز 11 داشته باشد. پس از پخش کارت‌ها، تیم پیشرو که 11 دانه دارد، ممکن است به کارت های یکدیگر نگاه کنند، دستان خود را به صورت رو به پایین به یکدیگر بسپارند و سپس آن‌ها را پس از بررسی بازگردانند، اما تمام این مراحل باید بدون بحث انجام شود. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که برای 3 دانه بازی کنند یا فرار کنند و به تیم بازنده 1 دانه بدهند. اگر آن‌ها تصمیم به بازی گرفتند، دور به روش معمول انجام می‌شود، با این تفاوت که هیچ تریکو مجاز نیست. در این حالت تیم پیشرو دست را برد، بازی را می‌برد. اگر ببازند تیم دیگر 3 دانه می‌گیرد.

زمانی که هر دو تیم امتیاز 11 داشته باشند. به این دست، “دست آهنی” می‌گویند. بازیکنان مجاز نیستند به کارت‌های خود نگاه‌ کنند، آن‌ها را باید روبه‌رو خود بگذارند و وقتی نوبت به آن‌ها رسید، به سادگی با برگرداندن‌ کارت بالایی بازی کنند. تریکو وجود ندارد. اگر دست بسته‌ باشد، یک دست آهنی دیگر نواخته‌ می‌شود. بنابراین نتیجه بازی به طور تصادفی مشخص می‌شود. منطق این موضوع این است که اگر هیچ یک از تیم‌ها آنقدر مهارت نداشته‌اند که بدون رسیدن‌ امتیاز بالا به مقام قهرمان برسند. پس تا به حال به شانس تکیه کرده‌اند و سرنوشت نهایی آن‌ها اکنون باید با شانس تعیین شود.

بی نظمی‌ها

اگر دیلر به طور تصادفی کارتی را که به حریف داده‌ شده‌ است، نشان دهد، بازیکن می‌تواند کارت را نگه دارد یا آن را دور بیندازد (سوزاند) و درخواست کارت جدید کند. کارتی که به دیلر یا شریک دیلر داده‌ می‌شود باید توسط بازیکن نگه داشته شود.

اگر هر بازیکنی در طول پخش کارت‌، کارت‌های کمتری دریافت کند، بازیکن می‌تواند به سادگی یک کارت اضافی برای تکمیل دست بخواهد. در حالتی که تعداد زیادی کارت به دیلر یا شریک دیلر داده‌ شود، کارت(های) اضافی می‌توانند به دسته ورق‌ها بازگردانده شوند، اگر هنوز دستشان دیده‌ نشده ‌باشد. اگر بازیکن کارت‌ها را دیده‌ باشد، حریف یک کارت را به طور تصادفی از دست انتخاب می‌کند، آن را در معرض دید قرار می‌دهد و دور می‌اندازد (می‌سوزاند). اگر حریف دیلر کارت‌های زیادی داشته باشد، حریفان به طور خودکار برنده دست می‌شوند. همچنین بازیکنی که تعداد کارت‌هایش زیاد است، می‌تواند با نشان دادن‌ اینکه تعداد کارت‌هایش زیاد است، در صورت قبولی، تریکو را برنده شود.

جریمه بی‌نظمی

وقتی امتیاز هر دو تیم کمتر از 11 باشد، جریمه هر بی نظمی این است که تیم دیگر یک دانه بگیرد. بی‌نظمی‌هایی که از این طریق جریمه می‌شوند عبارتند از:

  • روش‌های غیرقانونی بُر زدن‌
  • صحبت کردن در مورد کارت‌هایی که در دست دارد
  • نشان دادن‌ کارت‌های خود به بازیکن دیگر در زمانی که به طور خاص مجاز نیست
  • ریز دادن‌ فراتر از ارزشی که تیم شما برای برنده شدن در بازی نیاز دارد.

یک تیم نباید با استفاده از چنین پنالتی بتواند در یک بازی پیروز شود، بنابراین زمانی که هر یک از تیم‌ها امتیاز 11 را کسب کند، جریمه بی‌نظمی این است که تیم خاطی 1 دانه از دست می‌دهد. علاوه‌ بر موارد فوق، اکنون جریمه‌هایی دیگری نیز در نظر گرفته‌ شده‌ است:

  • تلاش برای رد کارت در طول پخش کارت،
  • کال با تریکو

مطالب مرتبط:‌ “آموزش بازی کارتی تیوت (Tute)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *