Dai Fugo

بازی کارتی دای فوگو (Dai Fugo) یا مرد خیلی ثروتمند (very rich man)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی دای فوگو (Dai Fugo) یا مرد خیلی ثروتمند (very rich man) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

معرفی بازی

بازی دای فوگو که با نام دای هینمین (Dai Hinmin) نیز شناخته می‌شود، یک بازی کارتی ژاپنی است. هدف در این بازی این است که قبل از دیگر بازیکنان، از شر کارت‌های دست خود خلاص شوید.

به نظر می رسد این بازی در دهه 1970 در چین معرفی شده باشد. در دهه های 1980 و 1990 در سراسر ژاپن رایج شد و در این مدت قوانین و تغییرات اضافی متعددی معرفی شد.

بازیکنان و کارت ها

دای فوگو معمولاً توسط 3 تا 6 بازیکن بازی می شود. برای انجام آن نیز یک بسته استاندارد 52 کارتی استفاده می شود که معمولاً یک جوکر به آن اضافه می شود، به طوری که در کل 53 کارت برای بازی وجود دارد. رتبه کارت ها از بالا به پایین به این ترتیب است:

جوکر، کارت شماره 2، آس، شاه، بی بی، سرباز، کارت شماره 10، کارت شماره 9، کارت شماره 8، کارت شماره 7، کارت شماره 6، کارت شماره 5، کارت شماره 4، کارت شماره 3.

توزیع کارت

توزیع کارت و بازی بصورت ساعتگرد انجام می‌شود. هر بازیکنی می‌تواند در دست اول کارت پخش کند. پس از دست اول، بازنده‌ی دست، در دست بعدی کارت‌ها را بین بازیکنان پخش می‌کند. کسی که وظیفه‌ی توزیع کارت را بر عهده دارد، کارت‌های را یکی یکی بین بازیکنان پخش می‌کند و به ترتیب به هر کدام یک کارت می‌دهد تا زمانی که کارت‌ها تمام شوند. ممکن است برخی بازیکنان نسبت به برخی دیگر، کارت‌های بیشتری داشته باشند که اهمیتی ندارد.

نحوه انجام بازی کارتی دای فوگو

در اولین توزیع کارت در شروع یک بازی جدید، برای پخش کارت، اولین بازیکن به طور تصادفی انتخاب می شود. مانند بسیاری از بازی های ژاپنی، این کار معمولاً با بازی یانکن (شبیه به سنگ-کاغذ-قیچی) انجام می شود.

هر بازیکن یا “سنگ”، یا “کاغذ” یا “قیچی” را در ذهن خود انتخاب می کند و همه انتخاب خود را به طور همزمان با دست نشان می‌دهند. اگر هر سه گزینه، حداقل یکبار نشان داده شده باشند، و یا اگر تمامی بازیکنان یک گزینه یکسان را انتخاب کرده باشند، این یک حالت مساوی است و فرآیند باید تکرار شود.

و اگر از بین 3 گزینه، فقط 2 گزینه توسط بازیکنان انتخاب شده باشند، تمامی بازیکنانی که گزینه‌ی بازنده را انتخاب کرده‌اند، (قیچی، کاغذ را شکست می‌دهد، سنگ، قیچی را شکست می‌دهد و کاغذ، سنگ را شکست می‌دهد.)، حذف می‌شوند. و این روند با شرکت بازیکنان باقیمانده در فرایند بازی، تکرار می‌شود. این کار ادامه می‌یابد تا تنها یک بازیکن باقی بماند. بازیکنی که باقی مانده است، بازی را شروع می‌کند. بازیکن اول می تواند هر کارت یا ترکیب قابل بازی‌ای را بازی کند و کارت(ها) را رو به بالا در مرکز میز قرار دهد.

ترکیب‌های قابل بازی عبارتند از:

تک کارت

تک کارت ها همانطور که در بالا توضیح داده شد از 3 (کم‌ارزش‌ترین کارت) تا جوکر (باارزش‌ترین کارت) رتبه بندی می شوند. هر یک از این کارت‌ها بعنوان تک کارت، در بازی کارتی دای فوگو یا مرد خیلی ثروتمند، قابل بازی است. یک تک کارت تنها با یک تک‌کارت با ارزش بالاتر شکست می‌خورد.

جفت کارت

دو کارت هم‌رتبه با هم، یک ترکیب جفت را تشکیل می‌دهند. یک جفت با رتبه‌ی بالاتر، ترکیب جفت با رتبه‌ی پایین تر را شکست می دهد. در بین جفت‌ها، کم‌ارزش‌ترین جفت 3-3 و باارزش‌ترین جفت، 2-2 است.

سه تایی (سه گانه)

ترکیب سه تایی یتا سه گانه، از سه کارت هم رتبه تشکیل شده است. یک سه گانه با رتبه‌ی بالاتر، یک ترکیب سه گانه با رتبه‌ی پایین تر را شکست می دهد. بالاترین ترکیب سه گانه 2-2-2 و کمترین آن 3-3-3 است.

چهارتایی یا چهارگانه

متشکل از چهار کارت هم رتبه. از نظر ترتیب نیز، آن‌ها نیز به همان ترتیب کارت‌های تک است و به همان شکل رتبه بندی می شوند.

توالی

سه یا چند کارت متوالی از یک خال. مانند 4 پیک، 5 پیک، 6 پیک. یا 9 خشت، 10 خشت، سرباز خشت، بی بی خشت.

یک توالی را فقط می توان با یک توالی بالاتر که دارای همان تعداد کارت است شکست داد.

بالاترین توالی 3 کارتی 2، آس و شاه است و کمترین توالی نیز 3-4-5 است. (آس-2-3 و 2-3-4 توالی‌های معتبری نیستند، زیرا 2 و 3 در این بازی مجاور یکدیگر نیستند.)

حضور جوکر در ترکیب‌های معتبر بازی

جوکر را می توان به عنوان جایگزینی برای هر کارت، در یک جفت، سه تایی، چهار تایی یا توالی استفاده کرد. ترکیبی که حاوی جوکر است از نظر رتبه با ترکیبی معادل ساخته شده از کارت های طبیعی برابر است.

بنابراین به عنوان مثال جفت‌های 8-8 و 8-joker با هم برابر هستند: هیچ کدام دیگری را شکست نمی‌دهد و یک توالی شامل جوکر، 9 دل، 10 دل، از نظر رتبه با 9 گشنیز، 10 گشنیز، سرباز گشنیز، برابر است.

چرخش بازی بین بازیکنان

پس از اینکه بازیکن اول یک کارت یا ترکیب را بازی کرد، هر بازیکن به نوبه خود در نوبتش می تواند بازی نکند (بدون کارت بازی او بگذرد) یا یک کارت بالاتر بازی کند یا ترکیبی از همان نوع ترکیب بازی‌شده‌ی قبلی را بازی کند.

این کار به تعداد دفعات لازم در اطراف میز ادامه می یابد تا زمانی که شخصی کارت یا ترکیبی را بازی کند که هیچ کس قادر یا مایل به شکست دادن آن نباشد.

وقتی همه بازیکنان دیگر از نوبت خود عبور کردند و بازی نکردند، بازیکنی که کارت یا ترکیب شکست‌ناپذیر را بازی کرده است، تمام کارت‌های بازی شده را بصورت رو به پایین کنار می‌گذارد و دوباره یک دست وسط جدید را با یک کارت یا ترکیب معتبر شروع می‌کند.

مثال از بازی کارتی دای فوگو 4 نفره

در اینجا یک مثال با چهار بازیکن آورده شده است:

  1. بازیکن A: ترکیب جفت کارت 4-4 بازی می‌کند.
  2. بعد از آن، بازیکن B، از نوبت خود عبور می‌کند.
  3. سپس بازیکن C، جفت کارت 7-7 بازی می‌کند.
  4. بعد آن، بازیکن D، جفت 8-8 بازی می‌کند.
  5. A بازی نمی‌کند
  6. B بازی نمی‌کند.
  7. C، جفت شاه-شاه بازی می‌کند.
  8. D بازی نمی‌کند.
  9. A بازی نمی‌کند.
  10. B جوکر-آس بازی می‌کند.
  11. C بازی نمی‌کند
  12. D بازی نمی‌کند.
  13. A بازی نمی‌کند.

همانطور که در مثال بالا می‌بینید، بازیکن B، یک ترکیب شکست‌ناپذیر بازی کرده است که 3 بازیکن پس از اون نتوانسته‌اند کارت یا ترکیبی را بازی کنند که ترکیب او را شکست دهد و همگی نوبت بازی خود را پاس داده‌اند به بعدی تا رسیده است به خود بازیکن B.

بنابراین او کارت‌های بازی‌شده‌ی وسط را بصورت رو به پایین کنار می‌گذارد و با یک ترکیب جدید، دست دیگری را شروع می‌کند.

برای شکست جفت کارتی که B بازی کرد، یعنی آس و جوکر، یک جفت کارت 2-2 لازم بود. توجه داشته باشید که در طول این فرآیند فقط ترکیب‌های جفت می توانند بازی شوند. به عنوان مثال در نوبت اول، بازیکن D اجازه ندارد سه‌گانه‌ی 8 یا تک 2 بازی کند.

نکات مهم

به نکات زیر نیز دقت کنید:

شما مجبور نیستید که ترکیب بازی‌شده‌ی قبلی را شکست دهید چون می‌توانید این کار را انجام دهید. گاهی اوقات بهتر است شما نوبت خود را بازی نکنید و کارت‌های خوبتان را برای بعدا ذخیره کنید.

اگر از نوبت خود عبور کنید، این کار شما را از بازی در نوبت بعدی پاس نمی‌دارد و از آن جلوگیری نمی‌کند.

مثلا در مثالی که پیش از این توضیح دادیم دقت کنید که بازیکن B، دو دفعه در طول این مثال از نوبت خود عبور کرده است، در حالی که از همان اول می‌توانست ترکیب آس-جوکر خود را بازی کند. اما او تصمیم گرفت که این ترکیب را بگذارد برای شکست یک ترکیب رتبه‌بالا، ماننده همان شاه-شاه که بازیکن C بازی کرد.

هدف از انجام بازی کارتی دای فوگو (Dai Fugo) یا مرد خیلی ثروتمند (very rich man)، ، این است که از شر تمام کارت های خود خلاص شوید. وقتی کارت‌های یک بازیکن تمام می‌شود، بازی بین بازیکنان دیگر ادامه می‌یابد تا زمانی که فقط در دست یک بازیکن، کارت باقی بماند.

وقتی بازیکنی آخرین کارت یا کارت های خود را بازی می کند، سایر بازیکنان طبق معمول این فرصت را دارند که این ترکیب بازی‌شده را شکست دهند. اگر کسی آن را شکست ندهد، از آنجایی که بازیکنی که ترکیب شکست ناپذیر را بازی کرده بود، دیگر چیزی برای بازی ندارد، نوبت شروع مجدد به بازیکن بعدی سمت چپ این بازیکن می رسد که هنوز کارت دارد.

نتیجه

اگر تعداد بازیکنان، 5 بازیکن یا بیشتر باشد، بازیکنی که زودتر از همه کارت‌هایش را تمام کرد دای فوگو (مرد خیلی ثروتمند) است. و دومین بازیکنی که کارت‌هایش را تمام کرد فوگو (مرد ثروتمند) است. همچنین بازیکنی که آخرین نفر کارت برایش باقی مانده است، دای هینمین (مرد خیلی فقیر) و بازیکنی که نفر یکی مانده به آخر در دستش کارت باقی می‌ماند، بازیکن هینمین (مرد فقیر) است.

در بازی‌هایی که با 3 یا 4 بازیکن انجام می‌شود، بازیکن برنده، یعنی همان بازیکنی که اولین نفر کارت‌هایش را تمام می‌کند، فوگو است. و بازنده، همان بازیکنی که آخر از همه کارت در دستش باقی می‌ماند، بازیکن هینمین است.

مانند بسیاری از بازی های کارتی ژاپنی، بازی بدون امتیاز یا پرداخت است. هدف بازی صرفاً این است که تا آنجا که ممکن است ثروتمند باشید. اگر ترجیح می دهید نتیجه را امتیازی کنید، دای فوگو باید 2+ امتیاز و فوگو 1+ امتیاز باید کسب کند.

تعویض کارت

در دست‌های دوم و بعدی‌ بازی، پس از توزیع کارت و پیش از شروع بازی، یک فرآیند تعویض کارت وجود دارد. دای هینمین، باید رتبه بالاترین دو کارت خود را به دای فوگو بدهد. و هینمین نیز باید رتبه‌ بالاترین کارت خود را به فوگو بدهد.

در عوض، دای فوگو دو کارت خود را که نمی‌خواهد، هر دو کارتی می‌توانند باشند، را به دای هینمین می‌دهد و فوگو هر کارت خود را که نمی‌خواهد به هینمین می دهد.

پس از انجام فرآیند تعویض کارت، بازنده دست قبلی (دای هینمین یا هینمین اگر فقط سه یا چهار بازیکن وجود دارد) بازی دست جدید را با هر کارت یا ترکیب معتبری شروع می کند.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی دای فوگو (Dai Fugo) یا مرد خیلی ثروتمند (very rich man)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *