بازی کارتی بید وست

آموزش بازی کارتی بید وست (Bid Whist)

بازی کارتی بید وست (Bid Whist) یک بازی تریکت تیکینگ که به صورت گروهی انجام می‌شود. این بازی بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بسیار محبوب است. ما در این مطلب مقاله بخت به معرفی بازی کارتی بید وست می‌پردازیم.

بازیکنان و کارت‌ها

برای انجام این بازی به یک بسته ورق 52تایی استاندارد به اضافه 2 جوکر، در مجموع 54 کارت نیاز دارید. دو کارت جوکر متمایز یک جوکر بزرگ و دیگری جوکر کوچک نیاز است. این بازی به صورت چهار نفره که دو به دو یک تیم هستند انجام می‌شود. هر بازیکن مقابل هم‌گروهی خود می‌نشیند. بازی با امتیاز صفر شروع می‌شود و هدف از بازی رسیدن به امتیاز 7 یا بیشتر یا اینکه تیم مقابل را مجبور کنیم امتیاز منفی 7 یا کمتر بدست آورد.

امتیازها با توجه به پیشنهادها در هر دور مشخص می‌شود که ما در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

پخش کارت‌ها

هنگامی که بازی برای اولین بار شروع می شود، کارت‌ها بُر زده می‌شود و به هر بازیکن یک کارت داده می‌شود. اولین بازیکنی که کارت با خال خشت را دریافت کرد، اولین دیلر می‌شود. کارت ها یک به یک در جهت عقربه‌های ساعت تقسیم می‌شوند. هر بازیکن باید 12 کارت در مجموع 48 کارت به کل بازیکنان داده می‌شود. در زمان پخش کارت‌ها، شش کارت باید رو به پایین در مرکز میز قرار داده شود تا یک کیتی (kitty) تشکیل شود. چهار کارت اول و چهار کارت آخر را نمی‌توان در کیتی  قرار داد. به جز این هشت کارت، دیلر می‌تواند کارت‌های کیتی را در هر مرحله از پخش کارت‌ها، تکی یا چندتایی وسط میز قرار دهد.

بعد از هر دست، بازیکن سمت چپ دیلر جدید می‌شود.

مناقصه

به هر بازیکن فقط یکبار اجازه داده می‌شود که در مناقصه پیشنهاد دهد. مناقصه از بازیکن سمت چپ دیلر آغاز می‌شود. هر پیشنهاد شامل یک عدد از 3 تا 7 و پسوند ” uptown”، ” downtow” یا ” No Trump ” می‌شود.

این عدد تعداد دورهای بالای 6 را نشان می‌دهد که تیم مناقصه‌دهنده برای برنده شدن آن‌ها قرارداد می‌بندد. برای مثال پیشنهاد 5، وعده برنده شدن حداقل 11 دور (6 + 5) است. از آنجایی که در مجموع 13 دور وجود دارد، 7 دور بالاترین پیشنهاد ممکن است.

  • Uptown : به این معنی است که شما قصد دارید یک خال حکم مشخص را انتخاب کنید و کارت‌ها بالا در آن برنده خواهند شد.
  • Downtown: به این معنی است که شما قصد دارید یک خال حکم مشخص را انتخاب کنید و کارت‌های پایین برنده خواهند شد.
  • No Trump : به این معنی است که هیچ خال حکم وجود نخواهد داشت و اگر در مناقصه برنده شوید، تعیین خواهید کرد که کارت های بالا یا پایین اولویت دارند.

هر بازیکن به نوبه خود باید پاس بدهد یا پیشنهادی را نام ببرد که بالاتر از پیشنهاد قبلی است. اعداد بیشتر از اعداد کمتر، بالاتر هستند. پیشنهادات با عدد یکسان Uptown و Downtown با یکدیگر برابر هستند، و هیچ کدام بر دیگر برتری ندارند. بنابراین پیشنهادات ممکن از کمترین به بالاترین به شرح زیر باشد:

  • 3 Uptown یا 3 Downtown
  • 3 No Trump
  • 4 Uptown یا 4 Downtown
  • 4 No Trump
  • 5 Uptown 5 Downtown
  • 5 No Trump
  • 6 Uptown یا 6 Downtown
  • 6 No Trump
  • 7 Uptown یا 7 Downtown
  • 7 No Trump

قوانین مناقصه

توجه داشته باشید که وقتی پیشنهاد شما شامل یک خال به عنوان حکم است، جهتی را که پیشنهاد می‌دهید (بالا یا پایین) را تا زمانی که در مناقصه برنده نشده‌اید، اعلام نکنید.. از سوی دیگر، هنگام پیشنهاد دادن یک بازی بدون خال حکم، تا زمانی که در مناقصه برنده نشده‌‌اید، جهت (بالا یا پایین) را مشخص نکنید.

اگر سه بازیکن اول پاس بدهند، دیلر مجبور به پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که هیچ مزیتی در پیشنهاد بیش از حداقل 3 وجود ندارد، دیلر در این مورد معمولاً پیشنهاد 3 Uptown ، 3 Downtown یا No Trump  را می‌دهد.

نحوه انجام بازی کارتی بید وست

بالاترین قیمت پیشنهادی، خال حکم را تعیین می‌کند، یا اگر پیشنهاد No Trump ، باید بازیکن مشخص ‌کند که بازی Uptown یا Downtown است. سپس پیشنهاد دهنده 6 کارت کیتی را برمی دارد و شش کارت را دور می‌اندازد. کارت‌هایی که دور ریخته می‌شوند می‌توانند از دست پیشنهاددهنده، کیتی اصلی یا هر ترکیبی از اینها باشند. شش کارتی که دور انداخته می‌شوند رو به پایین در مقابل پیشنهاد دهنده قرار می‌گیرند و به عنوان اولین دور برنده شده توسط پیشنهاد دهنده محسوب می‌شود.

سپس پیشنهاد دهنده اولین کارت را به عنوان کارت رهبر می‌اندازد. هر کارتی ممکن است کارت رهبر باشد، و سایر بازیکنان اگر آن را در دست داشته باشند، باید از رهبر پیروی کنند. بازیکنی که کارتی از خال رهبر ندارد این امکان را دارد که با کارت خال حکم یا یک خال متفاوت بازی کند. یک کارت خال حکم همیشه بر هر کارت غیرحکمی که در یک دوره بازی می شود ارجح‌تر.

اگر بیش از یک کارت خال حکم توسط بازیکنان انداخته شود، برنده بهترین کارت خال حکم بر اساس نوع پیشنهاد ارائه شده، برنده آن دور خواهد بود. اگر هیچ کس با یک کارت خال حکم بازی نکند، آنگاه بالاترین کارت خال رهبر، آن دور را برنده می شود. برنده هر دور، دور بعدی را شروع می‌کند.

رتبه‌بندی کارت‌های در بید وست

رتبه‌بندی کارت ها در هر خال به نوع پیشنهاد بستگی دارد. رده بندی از بالا به پایین به شرح زیر است:

  • خال حکم در پیشنهاد Uptown: جوکر بزرگ، جوکر کوچک، آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.
  • خال غیر حکم در پیشنهاد Uptown: آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.
  • خال حکم در پیشنهاد Downtown: جوکر بزرگ، جوکر کوچک، آس، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، سرباز، بی بی، شاه
  • خال غیر حکم در پیشنهاد Downtown: آس، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، سرباز، بی بی، شاه.

اگر پیشنهاد No Trump  باشد، هیچ کارتی خال حکم نیست. در این حالت جوکرها هیچ ارزشی ندارند و نمی‌توانند دور را ببرند. اگر کارتی از خال رهبر ندارید، می‌توانید با هر کارت دیگری بازی کنید. در حالت غیرمعمولی که بازیکنی جوکر را به عنوان رهبر بازی می‌کند، بازیکن بعدی ممکن است هر کارتی را بازی کند، و اولین کارتی که بازی شده است که جوکر نیست، خال رهبر را تعیین می‌کند که باید در آن دور دنبال شود. بالاترین کارت بازی شده از این خال برنده دور است.

قانون Renege

اگر شخصی کارتی با خال رهبر داشته باشد، ولی در آن دور از کارت رهبر پیروی نکرده باشد، می‌گویند Renege شده است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، 3 دور برنده شده توسط تیم reneging در آن دست به تیم غیر reneging داده می‌شود. اگر تیم ردکننده کمتر از سه دور برد باشد، دست به‌گونه‌ای امتیاز می‌گیرد که انگار تیم مقابل تمام 13 دور را برده است.

امتیاز دهی

هر تیم با امتیاز صفر شروع می‌کند. در پایان هر دست، تیم پیشنهاد دهنده یا برنده می‌شود یا برخی از امتیازها را از دست می‌دهد. بازی زمانی به پایان می‌رسد که یک تیم با کسب امتیاز تجمعی 7 یا بیشتر برنده شود یا با رسیدن به امتیاز تجمعی منهای هفت یا بدتر بازنده شود.

در پایان بازی دورها شمارش می شود. در مجموع 13 کارت وجود دارد که مربوط به 12 کارت بازی شده توسط هر بازیکن به اضافه کیتی است که به عنوان یک کتاب برنده شده توسط تیم پیشنهاد دهنده به حساب می‌آید. هر کتاب برنده به عنوان یک امتیاز به حساب می‌آید. برای کسب امتیاز، تیم پیشنهاد دهنده باید حداقل به همان تعداد امتیازی که پیشنهاد داده است، امتیاز بدست آورد.

اگر تیم پیشنهاد دهنده حداقل به اندازه پیشنهاد خود امتیاز داشته باشد، تمام امتیازاتی را که به دست آورده است را کسب می‌کند. اگر آنها نتوانند به اندازه کافی دور  برای پیشنهاد خود بگیرند. آن‌ها هیچ امتیازی برای دورهای که برنده شدند بدست نمی‌آورند و در عوض امتیازهایی که پیشنهاد  داده‌اند از امتیاز آن‌ها کم می‌شود. در هر صورت، حریفان تیم پیشنهاد دهنده نه برنده می‌شوند و نه امتیازی را از دست می‌دهند.

به عنوان مثال اگر تیم اول پیشنهاد Uptown5 دهد و فقط 4 امتیاز بگیرد (یک کیتی و 9 دور دیگر) پیشنهاد آن‌ها شکست خورده است و 5 امتیاز از دست می‌دهد. از طرف دیگر اگر در 5 پیشنهاد خود 6 دور (کیتی به اضافه 11 دور دیگر) بدست آورد، در مجموع 6 امتیاز برای آن دست خواهد گرفت.

امتیاز دو برابر

اگر پیشنهاد برنده یک پیشنهاد No Trump  باشد، امتیاز دست دو برابر می‌شود. به عنوان مثال، اگر در پیشنهاد با 4 No Trump  برنده شوید و 11 دور را برنده شوید، 10 امتیاز کسب می‌کنید (که بازی را برنده می‌شود مگر اینکه دست را با امتیاز منفی شروع کنید). اگر فقط 8 دور برنده شوید، 8 امتیاز از دست می‌دهید.

انواع بازی کارتی بید وست

بازی کارتی بید وست در نقاط مختلف با قوانین متفاوتی بازی می‌شود.

بازی بدون جوکر

در یک نوع از بازی کارتی بید وست، وقتی پیشنهاد No Trump داده می‌شود، باید کارت‌های جوکر از بازی خارج شوند. اگر در جوکر No Trump برنده شد، هر جوکری که در کیتی است باید همه آنجا دور انداخته شود، و باید هر جوکری که در دست اصلی دور ریخته شود. پس از دور انداختن، قبل از شروع بازی، هر بازیکن دیگری که جوکر دارد باید آن‌ها را دور بیندازد و به جای آنها کارت‌های جدیدی از کیتی رو به پایین بردارد.

استفاده از جوکر

در بخش دیگری قوانین به این صورت است که در No Trump ، جوکر را می‌توان در هر دور بازی کرد، حتی اگر کارتی از خال رهبر داشته باشید. اما جوکر هرگز نمی‌تواند هیچ دور را برنده شود. اگر براساس این قانون بازی می‌کنید، گاهی اوقات می‌توانید از جوکر سودآور برای نگه داشتن یک خال باارزش خود استفاده کنید.

تغییر مناقصه

یکی دیگر از تغییرات در قوانین بازی کارتی بید وست تعیین حداقل پیشنهاد 4 است.

همچنین ممکن است در برخی از نقاط No Trump کم نسبت به No Trump بالا با همان تعداد اولویت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن 4 عدد بالا پیشنهاد دهد، بازیکن بعدی می تواند با 4 عدد کم اورکال کند.

در یک حالت دیگر بعد از این پیشنهاد دهنده مناقصه را برنده شد، قبل از اینکه کیتی را به دست خود اضافه کند باید با آن ورزش کند. ورزش کردن با کیتی به این معنی است که پس از برنده شدن یک بازیکن در مناقصه، کارت‌های کیتی را در معرض دید قرار می‌دهند تا همه بتوانند ببینند چه کارت هایی در آن وجود دارد.

تغییر تعداد کارت‌ها

گاهی اوقات بازی کارتی بید وست را فقط با یک جوکر بازی می‌کنند و بنابراین فقط با پنج کارت در کیتی وجود دارد.

در یک حالت دیگر نیز فقط از یک کارت جوکر استفاده می‌کنند، اما از کارت 2 پیک بیل به عنوان دومین خال حکم برتر در بازی استفاده می کنند. در این مورد فقط یک دست کارت کیتی پنج کارتی وجود دارد، و خال پیک 2  از بقیه بالاتر است. این دو به عنوان بخشی از خال حکم محسوب می‌شوند. در هیچ پیشنهادی، دو پیک عملکرد عادی خود را به عنوان پیک ندارد.

همچنین ممکن است دو کارت جوکر وجود داشته باشند و کارت 2 پیک به عنوان سومین کارت برتر در بازی استفاده شود. در این حالت کیتی شش کارتی است.

امتیازدهی متفاوت

اگر پیشنهاد دهنده بیش از 6 کتاب برنده شوند به ازای هر دور بیشتر 1 امتیاز مازاد می گیرند.

پیشنهاد هفت (Uptown، Downtown یا No Trump  ) به عنوان بوستون نیز شناخته می شود. این پیشنهاد به معنای همه یا هیچ است. یعنی اینکه پیشنهاد دهندگان در صورت موفقیت در برنده شدن همه دورها، برنده بازی خواهند بود، و در صورت برنده شدن هر دوری توسط حریفان، حریفان برنده بازی خواهند بود.

در یک حالت دیگر نیز یک تیم فقط مجاز به دو پیشنهاد موفق در هر بازی است. این برای جلوگیری از تمدید نامحدود یک تیم بازنده از طریق یک سری پیشنهادات بی پروا است. تیمی که برای سومین بار در پیشنهاد خود شکست بخورد، بدون توجه به امتیازات، به طور خودکار بازی را می‌بازد.

آموزش بازی کارتی بید وست 52 کارتی

یک نوع بازی کارتی بید وست 52 کارتی وجود دارد که در شمال شرقی ایالات متحده بازی می‌شود. در این بازی از کارت جوکر استفاده نمی‌شود. در این حالت کیتی تنها از چهار کارت تشکیل شده است.

طبق معمول، پیشنهاد تعداد «دورهای» بالای شش است که تیم قول می‌دهد آن‌ها را بگیرد، اما در این نسخه پیشنهادها فقط اعداد هستند، از 1 تا 7. توجه داشته باشید که پیشنهادهای 1 و 2 نیز در این بازی امکان‌پذیر است. همانطور که در بازی با جوکرها، هر بازیکن فقط یک فرصت برای صحبت دارد و باید پاس دهد یا پیشنهاد دهد.

برای سه بازیکن اول، هر پیشنهاد باید بالاتر از پیشنهاد قبلی در صورت وجود باشد. دیلر ممکن است با تطبیق با قیمت بالای فعلی، پیشنهاد را از بالاترین پیشنهاد دهنده تاکنون دریافت کند. دیلر حتی ممکن است پیشنهاد را از هم گروهی خودش دریافت کند. اگر سه بازیکن اول پاس بدهند، دیلر می‌تواند پیشنهاد 1 بدهد یا کارت‌ها را جمع‌آوری کند، و دوباره پخش کند.

به طور استثنایی، اگر هر بازیکنی، از جمله دیلر، کارت چهره نداشته‎ باشد (پادشا، بی بی یا سرباز، کارت‌ها آس به عنوان کارت چهره در نظر گرفته‎ نمی‌شوند) می توانند در نوبت خود به جای پیشنهاد دادن‎، درخواست کند که دوباره کارت‌ها پخش شود. سپس کارت‌ها با هم مخلوط می‌شوند و دوباره توسط همان دیلر پخش می‌شوند. بازیکنی که قبلا پاس یا پیشنهاد داده است، دیگر نمی تواند تقاضای خرید مجدد کند.

مناقصه در بازی کارتی بید وست 52کارتی

برنده مناقصه یک خال را به عنوان خال حکم نامگذاری می‌کند یا no trump  را انتخاب می کند و یکی از سه احتمال برای رتبه‌بندی کارت‌ها رخ می‌دهد:

  • Uptown : که در آن هر خال از بالا به پایین رتبه‌بندی می‌شود: آش، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.
  • Downtown, : در این حالت آس بهتری کارت است، که در این حالت رتبه‌بندی هر خال از بالا به پایین به این صورت است: آس، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، سرباز، بی بی، شاه
  • Downtown, : که در آن آس بدترین کارت است، که در این حالت رتبه‌بندی هر خال از بالا به پایین به این صورت است: 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، سرباز، بی بی، شاه، آس

پس از انتخاب خال و رتبه بندی، پیشنهاد دهنده چهار کارت را از کیتی برمی‌دارد و چهار کارت را به جای آن‌ها دور می‌اندازد. کیتی دور ریخته‎ شده‎ متعلق به پیشنهاد دهنده‎ نیست بلکه به برنده‎ دور اول تعلق دارد. بنابراین ترفند اول ارزش دو کتاب را دارد.

امتیازدهی در بید وست 52 کارتی

هیچ امتیاز منفی وجود ندارد:

اگر تیم مناقصه‌دهنده‎ بتواند به اندازه که پیشنهاد داده‎ است برنده شود امتیاز کامل را بدست می‌‌آورد. اگر تعداد کتاب‌های بیشتر از تعداد مناقصه برنده شود، امتیاز بیشتر به ازای هر کتاب بیشتر بدست می‌آورد. به عنوان مثال برای اگر پیشنهاد 4 دهد، 11 کتاب برنده شود. 5 امتیاز کسب می‌کند.

اما اگر تیم پیشنهاد دهنده نتوانید به تعداد پیشنهادی که ارائه کرده است کتاب برنده شود. تیم مقابل امتیاز آن دست را می‌گیرد. به عنوان مثال تیم پیشنهاد دهنده، پیشنهاد 4 بدهد. این تیم باید 10 کتاب برنده شود. حال اگر نتواند به این تعداد برنده شود، تیم مقابل 4 امتیاز این دست را می‌گیرد.

هیچ پیشنهاد قیمتی مانند قیمت پیشنهادی با خال No trump که امتیاز دو برابر داشتند در این نسخه وجود ندارد. اولین تیمی که امتیاز 21  یا بیشتر کسب کند برنده است.

برنده شدن کمترین پیشنهادها، 1 و 2، نسبتاً آسان است و بنابراین، پیشنهاد تقریباً همیشه به 3 یا بیشتر می‌رسد. بنابراین طبیعی است که دو بازیکن اول از قیمت‌های پایین به عنوان سیگنال استفاده کنند:

  • 1 برای یک دست ترکیبی (برخی کارت های بالا، برخی کارت های کم)
  • 2 برای یک دست « downtown» (عمدتاً کارت‌های کم)
  • 3 برای یک دست ” uptown” (عمدتا کارت‌های بالا)

مطالب مرتبط: “آموزش بازی وست (Whist)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *