رامی 5000

 معرفی بازی رامی 5000 (5000 Rummy)

 بازی کارتی رامی 5000 یکی از نسخه‌های بازی رامی است که در آمریکای شمالی بازی می‌شود. دلیل‌ نامگذاری این بازی این است که هدف در آن کسب امتیاز 5000 ست. ما در این مطلب به معرفی بازی رامی 5000 می‌پردازیم.

تفاوت رامی 5000 با 500

این بازی شبیه بازی رامی 500 است و فقط دو تفاوت با این بازی دارد.

اولین کارتی که به هر بازیکن داده می‌شود رو به بالا است و مقدار آن مشخص می‌کند که بازیکن باید چه تعداد کارت دریافت کند. بنابراین بازیکنان با دست‌های نابرابر بازی را شروع می‌کنند. کارت‌های وحشی نیز وجود دارد که همراه با آس‌ها دارای ارزش بالایی هستند معمولا این کارت‌ها 100 امتیاز دارند. بنابراین مهم است که کارت‌ها با ارزش بالا را بایکدیگر ترکیب کنید یا حداقل قبل از پایان بازی آن‌ها را دور بیندازید. کارت وحشی توسط کارتی که در دست دیلر است تعیین می‌شود. بنابراین از دست به دست دیگر متفاوت است.

بازیکنان و کارت‌ها

بازی کارتی رامی 5000 را به صورت 3 یا 4 نفر بازی می‌کنند. برای انجام این بازی نیاز به یک دسته ورق استاندارد 52تایی است. اگر تعداد بازیکنان 5 تا 8 نفر باشد باید از دو بسته ورق استاندارد 52تایی استفاده کنید. پخش کارت‌های و روند بازی در جهت عقربه‌های ساعت است.

پخش کارت‌ها در بازی رامی 5000

دیلر اول به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. در دست‌های بعدی بازیکن سمت چپ دیلر، دیلر جدید است. قبل از پخش کارت‌ها دیلر باید کارت‌ها را بُر می‌زند. سپس به هر بازیکن یک کارت می‌دهد. پخش کارت‌ها از بازیکن سمت چپ دیلر آغاز می‌شود.

دیلر به بازیکن یک کارت رو به بالا می‌دهد تا همه ببینند. رتبه این کارت تعداد کارت‌های که باید به آن بازیکن داده شود را تعیین می‌کند.

دیلر بقیه کارت‌ها را رو به پایین پخش می‌کند. به عنوان مثال اگر اولین بازیکن 7 باشد،  دیلر قبل از اینکه کارت‌های سایر بازیکنان را بدهد، 7 کارت دیگر رو به پایین به بازیکن اول می‌دهد. بازیکنی که اولین کارتش سرباز، شاه یا بی بی باشد، 10 کارت دریافت می‌کند. اگر کارت اول یک آس باشد بازیکن 11 کارت دیگر دریافت می‌کند.

دیلر آخرین نفری است که کارت دریافت می‌کند. اولین کارت رو به بالا دیلر، کارت وحشی است. به عنوان مثال اگر کارت رو به بالا دیلر 4 باشد، دیلر چهار کارت دیگر رو به پایین می‌گیرد و چهار کارت وحشی هستند.

دیلر بقیه کارت‌ها را در یک دسته منظم روی می‌چیند تا یک سهام تشکیل می‌شود. بازیکنان می‌توانند از این سهام کارت بکشند. کارت بالایی سهام را می‌کشند و در کنار آن یک توده دور ریختنی ایجاد می‌کنند.

همه بازیکنان کارت‌های خود را برمی‌دارند و بازی را شروع می‌کنند.

اعلام کردن در بازی رامی 5000

مانند همه اشکال بازی رامی، هدف این است که ترکیب‌هایی را تشکیل دهیم که مجموعه‌ای سه یا چند کارت مساوی یا دنباله از سه یا چند کارت متوالی از یک خال باشد.

مجموعه‌ها

یک مجموعه شامل سه یا چند کارت با همان رتبه است. برای مثال سه کارت شاه یا پنج کارت هفت. وقتی این بازی با بیش از یک دسته بازی می‌شود، یک مجموعه ممکن است حاوی کارت‌های یکسان باشد، بنابراین 5 دل، 5 خشت، 5 گشنیز یک مجموعه معتبر است.

دنباله

یک دنباله شامل سه یا چند کارت متوالی از یک خال است. برای این منظور کارت‌ها به‌ترتیب آس، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، سرباز، بی بی، شاه، آس رتبه‌بندی می‌شود. بنابراین آس می‌تواند در انتهای پایین یک دنباله در کنار 2 یا در انتها بالای در کنار شاه باشد، اما هیچگاه در وسط قرار نمی‌گیرد.

کارت وحشی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای کارت گمشده برای تشکیل مجموعه یا دنباله استفاده شود. برای مثال اگر 6ها کارت وحشی هستند، 8 خشت، 6 پیک، 10 خشت یک دنباله معتبر است.

آموزش بازی رامی 5000

بازیکن سمت چپ دیلر بازی شروع می‌کند و بازیکنان دیگر به نوبت در جهت عقربه‌های دور میز بازی می‌کنند. یک دور از سه بخش تشکیل می‌شود:

بازیکن یا کارت بالایی را از سهام می‌کشد یا یک یا چند کارت را از بالای کارت‌های دور انداخته شده برمی‌دارد. کارت یا کارت‌های گرفته شده به دست بازیکن اضافه می‌شود. یک بازیکن همیشه مجاز است کارت بالایی را از روی سهام یا کارت‌های دور انداخته شده بکشد. یک بازیکن می‌تواند بیش از یک کارت از کارت‌های دور انداخته شده بکشد به شرطی که:

پایین‌ترین کارت دور انداخته شده در نوبت جاری در مجموعه یا دنباله استفاده شود و بازیکن همچنین تمام کارت‌های بالای کارت دور انداخته شده را می‌گیرد.

بازیکنی که بیش از یک کارت از کارت‌های دور انداخته شده می‌گیرد، می‌تواند برخی یا همه کارت‌هایی را که بالای پایین‌ترین کارت دفن شده بودند، ترکیب کند. بقیه کارت‌های گرفته شده به دست بازیکن اضافه می‌شود.

بازیکن می‌تواند کارتش را در دنباله و مجموعه‌های معتبر خودش، و یا دنباله‌ها و مجموعه‌های که قبلا توسط بازیکنان دیگر ساخته شده، بگذارد. کارت‌های ترکیب شده همیشه رو به بالا در مقابل بازیکنی که آن‌ها را ترکیب کرده است، برای کسب امتیاز گذاشته می‌شود. هنگامی یک مجموعه یا دنباله توسط یک بازیکن ایجاد شد، باید مشخص کنید که آن را به کدام مجموعه یا دنباله اضافه می‌کنید و سایر بازیکنان دیگر نیز باید به این موضوع توجه کنند. به عنوان مثال، اگر بازیکن  A کارت‌های 6 گشنیز، 7 گشنیز و 8 گشنیز را ترکیب کند و بازیکن  B کارت 9 گشنیز را به آن اضافه کرده باشد، سایر بازیکنان باید بدانند که اکنون می‌توانند یک 5 گشنیز یا یک 10 گشنیز را به دنباله اضافه کنند. حتی اگر 9 گشنیز در جلوی بازیکن  B باشد و نه در کنار دنباله بازیکن  A قرار گرفته‎ باشد.

پایان نوبت یک بازیکن

برای اینکه نوبت یک بازیکن پایان یابد، بازیکن باید کارت رو به بالا را روی کارت‌های دور انداخته‎ شده‎ بیاندازد. اگر بازیکنی فقط یک کارت را از بالای کارت‌های دور انداخته‎ شده‎ بگیرد، دور انداختن همان کارت قانونی نیست. کارت‌های دور انداخته‎ شده‎ همانطور برای انجام بازیکن بعدی باقی می‌ماند. کارت‌های دور انداخته‎ شده‎ روی هم قرار می‌گیرند به‌طوری که همه چیز دیده‎ شود.

پایان بازی

اگر بازیکنی تمام کارت‌هایش را با هم ترکیب کند و چیزی برای دور انداختن نداشته باشد، این بازی به پایان نمی‌رسد. در عوض او بازیکن شناور می‌شود که هیچ کارتی در دست ندارد. در نوبت‌های آینده، بازیکن باید یک کارت از کارت‌ها کنارگذاشته‎ شده‎ بکشد، او اجازه کشیدن‎ کارت از انبوه کارت‌‌ها دور ریخته‎ ندارد. اگر کارت کشیده‎ شده‎ قابل بازی باشد، باید آن را ترکیبت و بازیکن دوباره شناور شود. اگر قابل پخش نباشد، پخش کننده آن را دور می‌اندازد و خارج می‌شود.

امتیازدهی در بازی رامی 5000

بازیکنان به ازای کارت‌های که در مقابل خود ترکیب کردند، امتیاز دریافت می‌کنند. به این منظور:

  • آس و کارت‌های وحشی هر کدام 100 امتیاز دارند، مشروط بر اینکه آس‌ها وحشی نباشند.
  • اگر آس‌ها وحشی باشند، هر کدام 200 امتیاز دارند.
  • کارت شاه، بی بی، سرباز و ده‌ها هر کدام اگر وحشی نباشند، 10 امتیاز دارند.
  • کارت‌های اعداد از 2 تا 9 اگر وحشی نباشند هر کدام 5 امتیاز دارند.

همچنین اگر بازی با بیرون رفتن یکی از بازیکنان به پایان برسد، آن بازیکن امتیاز تمام کارت‌های باقی مانده در دست بازیکنان دیگر را که نتوانستند با هم ترکیب کنند به دست می‌آورد.

دوباره کارت‌ها پخش می‌شود تا زمانی یک یا چند بازیکن امتیاز 5000 یا بیشتر را کسب کند. در آن مرحله بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *