چگونه امبیشن (Ambition) بازی کنیم؟

بازی کارتی امبیشن (Ambition)، یک بازی ورق سرگرم‌کننده است که توسط سازنده بازی مایک چرچ طراحی شده است. مایک اولین بار این بازی را در سال 2003 منتشر کرد، اما از آن زمان او صدها ساعت را صرف اصلاح و تکمیل بازی کرده است که نتیجه آن یک بازی استراتژیک عالی است.

تعداد بازیکنان مورد نیاز: 4 بازیکن

تعداد کارت‌های مورد نیاز: 52 کارت

رتبه بندی کارت‌ها از بالا به پایین: آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.

با اینکه کارت‌های شماره 2 کمترین ارزش را دارند اما قابلیت های خوبی برای برنده شدن دارا هستند.

ابزار مورد نیاز برای بازی: علاوه بر کارت، کاغذ و خودکار برای ثبت امتیاز و تعدادی چیپ پوکر (20 چیپ سفید هر کدام به ارزش 1 امتیاز و 12 چیپ قرمز هر کدام به ارزش 5 امتیاز: در مجموع 80 امتیاز).

در شروع بازی همه چیپ‌ها در مرکز میز قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 بازی کارتی برای زمان همنشینی

کارت ها در بازی امبیشن

کارت های موجود در بازی به 3 گروه ویژه تقسیم می شوند.

این 3 دسته عبارتند از:

  • کارت‌های ویژه: آس ها، شاه‌ها، بی بی‌ها و سربازها
  • نقاط بالا: 10، 9، 8، 7
  • نقاط پایین: 6، 5، 4، 3، 2

تعیین دیلر در بازی امبیشن

در بازی های کارتی معمولا نحوه تعیین اولین دیلر یکی از موضوعات مهم است. در این بازی از یک روش مرسوم استفاده می شود. روشی که استفاده می شود این است که بازیکنان از بالای دسته کارت بُر زده شده هر کدام یک کارت برمی دارند و هر بازیکنی که رتبه کارتش از همه بازیکنان بالاتر باشد، اولین دیلر بازی خواهد شد. در صورتی که کارت با رتبه‌های یکسان در دستان 2 بازیکن باشد، باید آن ها را کنار بگذارند و دوباره کارت بکشند. تا زمانی که هر بازیکن یک کارت با رتبه منحصر به فرد داشته باشد.

بازیکنی که کارتش بالاترین رتبه را دارد ابتدا بر روی یک صندلی یا جایگاه می نشیند، این بازیکن دیلر بازی خواهد بود. سپس رتبه های دیگر به ترتیب از بالا به پایین در جهت عقربه های ساعت در کنار دیلر می نشینند.

همچنین در طول بازی، با پایان هر دست و شروع یک دست جدید، نقش دیلر نیز در جهت عقربه های ساعت به بازیکن بعدی می رسد.

در ادامه، دیلر کارت‌ها را بُر می زند. بازیکن سمت راست دیلر این امکان را دارد که کارت ها را کات کند. پس از کات، دیلر شروع به پخش کارت ها در اطراف میز در جهت عقربه های ساعت می کند و این کار را از بازیکن سمت چپ شروع می کند. او کارت ها را یکی یکی و رو به پایین در اطراف میز بین بازیکنان تقسیم می کند، تا زمانی که کل عرشه پخش شود و باید برای هر بازیکن 13 کارت داشته باشد.

پس از اینکه جلوی هر بازیکن 13 کارت به صورت رو به پایین قرار گرفت، بازیکنان می تواند کارت های خود را بردارند تا بررسی کنند که چه کارت‌هایی در دستشان دارند. در اینجا دور پاس شروع می شود.

منظور از دور پاس در بازی کارتی امبیشن چیست؟

هر بازیکن باید از بین 13 کارتی که دارد، 3 کارت را انتخاب کند. هر بازیکن باید این 3 کارتی که انتخاب کرده است را به بازیکن سمت راست خود بدهد.

در دست اول هر بازیکن باید 3 کارت به بازیکنی که دقیقا در سمت راستش نشسته است بدهد.

سپس در دست دوم نیز بطور مشابه هر بازیکن 3 کارت به بازیکنی که دقیقا در سمت راستش نشسته است می دهد.

اما در دست سوم، هر بازیکن 3 کارت از دستش را به بازیکنی می دهد که دقیقا روبروی او نشسته است.

در دست چهارم، بازیکن به هر حریف یک کارت می دهد. همه کارت‌ها باید رو به پایین ارسال شوند تا سایر بازیکنان هویت کارت را نبینند. بازیکن تا زمانی که ابتدا سه کارتی را که قصد دارد به بازیکن یا بازیکنان مربوطه بدهد، انتخاب نکرده باشد و نداده باشد، نباید کارت‌هایی را که به او داده شده است را بردارد.

بعد از دور پاس، بازی دست شروع می شود.

بازی دست چطور انجام می شود؟

پس از اینکه دور پاس به اتمام رسید، نوبت به انجام بازی دست می رسد.

دست کیک آف

اولین دست بازی در امبیشن، دست Kickoff نام دارد که نحوه انجام آن با سایر دست ها متفاوت است. دست کیک آف فقط با خال خشت انجام می شود و بازیکنی که کارت خشت با بالاترین رتبه را در کیک آف بازی کرده باشد، آن را برنده خواهد شد.

در دست کیک آف هر بازیکنی یک کارت خشت بازی می کند. در صورتی که یک بازیکن هیچ کارتی با این خال نداشته باشد، یک کارت دیگر را انتخاب می‌کند اما آن را بصورت رو به پایین بازی می‌کند. زمانی که تمام بازیکنان یک کارت خود را بازی کردند، کارت‌هایی که ممکن است رو به پایین باشند نیز برگردانده می شوند. سپس همچنان بازیکنی که کارت خشت با رتبه بالاتر را بازی کرده باشد برنده دست کیک آف است. با این حال، باید به دوها نیز در هر دستی توجه داشت.

نقش خاص دوها در بازی امبیشن

باید این را در نظر داشت که کارت های شماره 2 نقش های ویژه ای در این بازی دارند.

در هر دست وسطی که بازیکنان بازی می‌کنند، زمینه‌ی بازی (خالِ اولین کارتی که در آن دست بازی شده است)، هر چه باشد، فقط اگر آن دست وسط شامل یک کارت‌ ویژه (آس ها، شاه‌ها، بی بی‌ها و سربازها) از همان خال باشد، کارت شماره 2 از آن خال بطور اتوماتیک آن دست وسط را خواهد بُرد. در غیر اینصورت در صورتی که هیچ کارت ویژه‌ای بازی نشده باشد، کارت شماره 2 یک کارت معمولی خواهد ماند که رتبه‌اش زیر رتبه‌ی کارت شماره 3 است.

برنده اولین دستِ وسط، برای کارت‌هایی که در دست بدست آورده است، امتیازاتی را کسب می‌کند. همچنین دست وسط بعدی را نیز شروع خواهد کرد.

دست‌های بعد از دست کیک آف

پس از اولین دست، کارت‌ها به روش معمولی در دست وسط بازی می شوند. بازیکنی که باید دست را شروع کند، اولین کارت را بازی خواهد کرد. سپس در جهت چرخش عقربه‌های ساعت هر بازیکن دیگر نیز یک کارت با همان خالِ اولین کارت بازی خواهد کرد (کارتی که در این خال بالاترین رتبه را بین کارتهای بازی شده داشته باشد، برنده دست وسط است). اگر بازیکن کارت با آن خال داشت که باید بازی کند اما در غیر اینصورت، هر کارت دیگری می تواند بازی کند.

کسب امتیاز توسط بازیکنان

به منظور به ثمر رساندن امتیاز کارت در طول دست، هر کارت در عرشه دارای ارزش منحصر به فردی بر اساس رتبه و نوع خود است. نمودار زیر ارزش هر کارت در عرشه را نشان می دهد:

خالرتبه کارتامتیاز
خشتکارت‌های ویژه3 امتیاز
نقاط بالا1 امتیاز
نقاط پایین0
دلکارت های ویژه3 امتیاز
نقاط بالا1 امتیاز
نقاط پایین0
پیککارت های ویژه5 امتیاز
نقاط بالا3 امتیاز
نقاط پایین0
گشنیزشاه13 امتیاز
بقیه کارت‌ها0
هر چیزبرنده شدن دست وسط اول3 امتیاز

برای کمک به ثبت امتیاز کارت‌‌ها در بازی امبیشن ، پس از هر دست وسطی که بازی شد و یک نفر برنده آن شد، برنده‌ی آن دست، تعدادی چیپ را از چیپ‌های موجود به ازای امتیازاتی که کسب کرده است برای خود برمی دارد.

طرح امتیازدهی به کار رفته در بازی Ambition یکی از ویژگی های منحصر به فرد این بازی است.

دریافت امتیاز بازی توسط بازیکنان

در این بازی 2 نوع امتیاز داریم. امتیاز کارت و امتیاز بازی. امتیازاتی که در بالا گفتیم، امتیاز کارت هستند، با توجه به این‌ها، بازیکنان امتیاز بازی (گیم پوینت) بدست می آورند.

موارد زیر آمار نهایی امتیازات بازیکنان را در پایان هر دست نشان می دهد:

اگر یک بازیکن موفق شود در طول بازی 51 امتیاز کارت یا بیشتر جمع‌آوری کند، آن بازیکن 40 امتیاز بازی (گیم پوینت) برای دست به دست می آورد و هر حریف نیز 0 امتیاز می گیرد.

با این حال، اگر هیچ بازیکنی موفق به کسب حداقل 51 امتیاز نشد، امتیازات احتمالی هر بازیکن برای آن دست به شرح زیر است:

  • در صورتی که فقط یک بازیکن موفق شود در طول دست هیچ دست وسطی را برنده نشود آن بازیکن 20 امتیاز می گیرد.
  • اما در صورتی که دو بازیکن موفق شوند در طول دست هیچ دست وسطی را برنده نشوند هر بازیکن 10 امتیاز می گیرد.
  • اگر بازیکنی یک یا چند دست وسط را برنده شود، اما کمتر از 10 امتیاز کارت در طول دست کسب کند، آن بازیکن 0 امتیاز بازی برای دست به دست می آورد (به نام آندرستریک).
  • در صورتی که بازیکنی بتواند 10 امتیاز کارت یا بیشتر را در طول بازی بگیرد، اما آن بازیکن بیشترین امتیاز را در طول بازی کسب نکرده باشد، آن بازیکن تعداد امتیازهایی را به دست می آورد که برابر تعداد امتیازهای کارت گرفته شده در آن دست است.
  • بازیکن یا بازیکنانی (در صورت مساوی بودن) که بیشترین امتیاز را در طول دست (به جز در صورت اسلم) می گیرند، در طول دست 0 امتیاز کسب می کنند.

برنده‌ی بازی امبیشن

اگر هر بازیکنی پس از اعطای امتیاز بازی، امتیاز تجمعی 100 یا بیشتر را به دست آورد، آن بازیکن برنده اعلام می شود. اگر چند بازیکن امتیاز بیش از 100 داشته باشند، بازیکنی که بیشترین تعداد کل را داشته باشد برنده می شود.

و در صورتی که هیچ بازیکنی به 100 امتیاز نرسد، دست دیگری بازی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *