بازی پینوکل یک بازی ورق ترکیبی است. در این بازی برای کسب امتیاز باید در فاز ورق رو کردن و فاز دورها موفق عمل کنید. این بازی هم گونه های مختلفی دارد. اینجا با هم نحوه بازی پینوکل 4 نفره را یاد می گیریم. این بازی ورق از نظر سبک شبیه بازی هایی چون بازی ورق 1000، بازی ورق سوئکا و دل است. که در ادامه آن ها را نیز معرفی خواهیم کرد. توضیحات و ویدیوی آموزشی در ادامه آمده است.
بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز در مجله بخت آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید. این بازی به 4 نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره را نیز در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.
آموزش بازی پینوکل به صورت 2 نفره
48 کارت پینوکل، 4 بازیکن، خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازات.
از بالا به پایین تک – 10 – شاه – بی بی – سرباز – 9
به هر بازیکن 12 کارت می دهیم.
هدف در این بازی این است که زودتر از تیم رقیب به امتیاز 150 برسیم. برای کسب امتیاز باید کارت ها را رو کرده و در دورها برنده شویم.
بازی ورق پینوکل از نظر هدف، در دسته بازی هایی قرار می گیرد که شما باید با برنده شدن دورها به هدف برسید. یعنی بازیکن هر چقدر دورهای بیشتری را برنده شود، بیشتر به برنده شدن در بازی نزدیک می شود. از این نظر پینوکل شبیه بازی های هاکی، ناک آوت ویست و گروهبان یکم است. این بازی ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد تا از حیث هدف هم بازی های مشابه پینوکل را یاد بگیرید.
بازیکن سمت چپ دست دهنده اول از همه باید حکم کند. کمترین مقدار برای حکم هم 20 است. البته بازیکن می تواند به جای این کار بگوید پاس. روند حکم کردن به نوبت و با چرخش ساعتگرد ادامه پیدا می کند. هر بازیکن باید حکم قبلی را بالاتر ببرد یا بگوید پاس. بازیکنان می توانند چند بار حکم کنند. یک بازیکن وقتی حاکم می شود که بقیه حکم او را بالاتر نبرند و بگویند پاس.
هم تیمی حاکم باید 3 کارت به او بدهد. حاکم به کارت ها نگاه می کند و بعد تصمیم می گیرد کدام 3 کارت را به هم تیمی اش پاس بدهد. بین بازیکنان تیمی که در حکم کردن برنده نشده هیچ مبادله ای اتفاق نمی افتد.
بازیکنان امتیازات کارت هایشان را محاسبه می کنند. امتیازات به این شکل محاسبه می شود:
حاکم باید کارت اول را بکشد. بازیکنان به نوبت و با چرخش ساعتگرد بازی می کنند. در صورت امکان باید آنها کارتی از خال آغازگر بکشند. اگر بازیکن کارتی از خال آغازگر ندارد باید کارتی از خال حکم بکشد. اگر او کارتی از خال آغازگر و حکم ندارد، می تواند از کارت های دیگرش استفاده کند. همچنین بازیکن باید در صورت امکان، کارت بالا را بزند حتی اگر آن کارت را بازیکن هم تیمی اش کشیده باشد.
برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک در خال حکم را داشته است. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشد، برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک در خال آغازگر را داشته است.
هر کارت تک، 10 و شاه که در یک دور برنده شده اید، 1 امتیاز (برای هرکدام) برای شما دارد. تیمی که آخرین دور را برنده می شود یک امتیاز پاداش می گیرد.
امتیازات فاز روکردن را به امتیازات فاز بازی اضافه می کنیم.
گونه های مختلفی از بازی ورق پینوکل وجود دارد. اینجا با هم نحوه انجام بازی پینوکل با 4 بازیکن در دو تیم را یاد می گیریم. هم تیمی ها باید روبروی هم بنشینند. در ابتدا به مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی می پردازیم و بعد وارد جزئیات می شویم. در پایان این ویدیو یک بازی نمونه هم به نمایش درمی آید.
برای انجام این بازی به بسته کارت های پینوکل نیاز دارید. در این بسته دو مجموعه کارت داریم: از 9 ها تا تک ها در هر خال. در این بازی کارت تک بالاترین کارت است. بعد از آن، کارت 10 و بعد هم کارت شاه قرار می گیرد. کارت 9 هم پایین ترین کارت است. به هر بازیکن 12 کارت می دهیم.
هدف در این بازی این است که زودتر از تیم رقیب به امتیاز 150 برسیم. برای کسب امتیاز می توانیم از فاز بازی و بخش رو کردن ورق استفاده کنیم.
بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین کسی است که باید حکم کند. او باید بگوید چند امتیاز می تواند بگیرد یا اینکه بگوید پاس. برای شروع حداقل باید از حکم 20 کار را آغاز کرد. هر بازیکن باید حکم قبلی را بالاتر ببرد یا بگوید پاس.
این روند حکم کردن به نوبت و با چرخش ساعتگرد ادامه پیدا می کند و بازیکنان چند بار حکم می کنند تا جایی که همه به جز یک نفر بگویند پاس. مفهوم این حکم کردن را در جریان بازی بهتر می فهمید.
به دستی که کارت هایش را پخش کردم برمی گردیم. من کارت ها را برگردانده ام تا آنها را ببینید. در بازی واقعی باید کارت ها را از رقبا پنهان کنید. فرض می کنیم حاکم، بازیکن ج است و خال خشت را به عنوان خال حکم مشخص کرده است.
هم تیمی برنده حکم کردن، سه کارت به او می دهد. بازیکن ج به آن کارت ها نگاه کرده سه کارت به بازیکن الف می دهد. تیم دیگر نباید پاس دادن کارت ها را انجام دهد.
در روکردن ورق، بازیکنان با این ترکیب ها امتیاز می گیرند. ردیف کارت های تک، 10، شاه، بی بی، سرباز در خال حکم 15 امتیاز دارد. یک کارت شاه و یک کارت بی بی از یک خال می توانند با هم ازدواج کنند. اگر این کارت ها از خال حکم باشند 4 امتیاز، و در بقیه خال ها هم این ازدواج 2 امتیاز دارد.
کارت 9 خال حکم 1 امتیاز دارد. کارت تک از هر خال 10 امتیاز دارد. کارت شاه از هر خال 8 امتیاز دارد. کارت بی بی از هر خال 6 امتیاز دارد. کارت سرباز از هر خال 4 امتیاز دارد. در دست داشتن کارت بی بی پیک و سرباز خشت هم یک پینوکل است و 4 امتیاز دارد. اگر بازیکنی دو تا از ترکیب های گفته شده را داشته باشد، امتیازات به این شکل است.
معمولا به سختی می توان این ترکیب ها را پیدا کرد. البته دو تا پینوکل استثناست و 30 امتیاز دارد. به نمونه برمی گردیم و رو کردن های بازیکن ج را محاسبه می کنیم. او یک ردیف از کارت های خال حکم دارد و این یعنی 15 امتیاز. یک کارت 9 خال حکم هم 1 امتیاز دارد. و البته کارت های تک که هر کدام 10 امتیاز دارد.
هم تیمی او، بازیکن الف دو ازدواج غیرحکم دارد و برای هرکدام 2 امتیاز می گیرد. بازیکن ب (تیم 2) یک کارت 9 خال حکم دارد که یعنی 1 امتیاز. بازیکن د (تیم 2) یک ازدواج خال حکم دارد که یعنی 4 امتیاز. کارت های بی بی از هر خال هم هرکدام 6 امتیاز دارند. در ضمن او یک پینوکل دارد که یعنی 4 امتیاز.
در فاز بازی، دورها شروع می شوند. در هر دور، بازیکنان یک کارت را وسط می گذارند و برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک را داشته باشد. کارت های خال حکم از هر کارتی بالاتر هستند. به عنوان مثال، اگر خال گشنیز خال حکم باشد، کارت 9 گشنیز بالاتر از کارت تک دل است.
در این بخش از بازی، هر کارت تک، 10 و شاهی که در دورها برنده شده اید 1 امتیاز دارد. در ضمن تیمی که برنده دور آخر می شود 1 امتیاز می گیرد. در هر دور بازی حداکثر 25 امتیاز می توان کسب کرد.
بازیکن ج که حاکم است کارت اول را می کشد. هر بازیکن باید در صورت امکان کارتی از خال آغازگر بکشد. اگر بازیکن کارتی از این خال ندارد، باید کارتی از خال حکم بکشد. اگر او از این خال هم هیچ کارتی ندارد می تواند هرکارتی خواست بکشد. بازیکن ج با بالاترین کارت، برنده این دور شد.
برنده باید دور بعدی را شروع کند. بازیکن ج کارت تک از خال های مختلف را می کشد تا شانس برنده شدنش را در دورها بالا ببرد. بازیکنان باید در صورت امکان، یک کارت در رنک بالاتر (در مقایسه با کارت وسط) بکشند. بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.
بعد از پایان دور بازی، بازیکنان باید تمام کارت های تک، 10 و شاهی که در دورها برنده شده اند را بشمارند. تیم 1 هجده کارت از کارت های مذکور را دارد و تیم 2 هم شش کارت.
یک خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازت نیاز دارید. وقتی برنده بخش حکم کردن مشخص شد، میزان حکم و خال حکم را بنویسید. در این نمونه، بازیکن ج حاکم شد و میزان حکم هم 35 بود. خال حکم هم خال خشت بود.
در رو کردن ورق، تیم 1 سی امتیاز گرفت. امتیاز تیم 2 هم پانزده بود. در فاز بازی، تیم 1 هجده امتیاز گرفت و با توجه به برنده شدن دور آخر، این امتیاز به 19 رسید. تیم 2 هم شش امتیاز گرفت. تیم 1 با نتیجه 49-21 پیش است.
بازیکن باید در صورت امکان، از خال آغازگر کارت بکشد. در غیر این صورت او باید از کارت های خال حکم استفاده کند. اگر او از این خال هم هیچ کارتی ندارد می تواند هر کارتی را خواست بکشد. بازیکن همیشه باید کارتی با رنک بالاتر بکشد (برنده شود) حتی اگر کارت وسط را بازیکن هم تیمی او گذاشته باشد.
به عنوان مثال، اینجا بازیکن ج باید کارت 10 هم تیمی اش را شکست دهد و از کارت تک استفاده کند. اگر دو کارت هم رنک در دور وجود داشت، کارتی که اول در وسط قرار گرفته برنده است. تیم غیرحاکم باید در فاز بازی حداقل یک دور را برنده شود. وگرنه آنها امتیازات بخش روکردن ورق در آن دور بازی را از دست می دهند.
اگر تیمی نتواند به اندازه حکمی که کرده امتیاز بگیرد، می گوییم ست کرده است. در این صورت آنها به اندازه میزان حکم، امتیاز از دست می دهند. اگر هر دو تیم در یک دور بازی بیش از 150 امتیاز بگیرند، تیم حاکم برنده است حتی اگر امتیاز تیم غیرحاکم بیشتر باشد. وقتی بازیکنی یک ردیف از کارت های خال حکم دارد، او به خاطر ازدواج خال حکم که در بین آن کارت هاست امتیاز نمی گیرد.
اگر به یک بازیکن پنج کارت 9 یا بیشتر داده شود و او هیچ ترکیبی برای روکردن نداشته باشد، می توان کارت ها را جمع کرده به هم ریخت و دوباره دست داد. این کار را باید قبل از شروع حکم کردن انجام داد.
12 کارت به هر بازیکن می دهیم. حکم کردن را بازیکن سمت چپ دست دهنده شروع می کند. بازیکن ب با 20 شروع می کند. بازیکن ج می گوید پاس. بازیکن د می گوید 21. بازیکن الف می گوید 22. بازیکن ب می گوید پاس. بازیکن د: 23. بازیکن الف: 24. این روند همچنان ادامه پیدا می کند و در نهایت بازیکن الف می گوید پاس. بازیکن د برنده حکم کردن شد. میزان حکم 29 است و او خال گشنیز را به عنوان خال حکم تعیین می کند.
بازیکن ب سه کارت به هم تیمی اش می دهد. بازیکن د هم سه کارت به بازیکن ب می دهد. حالا بازیکنان باید ورق رو کنند. بازیکن د یک ردیف از کارت های خال حکم دارد و 15 امتیاز می گیرد. یک کارت 9 خال حکم هم یعنی 1 امتیاز. از یک ازدواج غیر حکم هم 2 امتیاز می گیرد. بازیکن ب یک پینوکل دارد که یعنی 4 امتیاز.
بازیکن الف (تیم 1) یک کارت 9 خال حکم دارد و 1 امتیاز می گیرد. یک ازدواج غیرحکم هم یعنی 2 امتیاز. بازیکن ج (تیم 1) یک ازدواج خال حکم دارد که یعنی 4 امتیاز. او 4 امتیاز هم با یک پینوکل می گیرد. بعد از رو کردن ورق، تیم 1 یازده امتیاز دارد. تیم 2 هم 22 امتیاز.
حاکم بازی را در فاز بازی شروع می کند. به خاطر داشته باشید که برنده هر دور باید دور بعدی را شروع کند. وقتی دو کارت در یک دور بالاترین رنک را داشته باشند، کارتی که اول کشیده شده برنده است. بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.
در پایان دور بازی، تیم 2 به خاطر داشتن کارت های تک، 10 و شاه، 22 امتیاز دارد. در ضمن آنها به خاطر برنده شدن در دور آخر 1 امتیاز می گیرند. تیم 1 به خاطر کارت های تک و 10 دو امتیاز می گیرد. تیم 2 با 45 امتیاز پیش است. تیم 1 هم در دور اول بازی 13 امتیاز گرفت.
بکس بت (Bax Bet) یک سایت شرط بندی مبتنی بر ارزهای دیجیتال است که به…
پیش بینی فوتبال امشب به بررسی بازیهای امشب برای شرط بندی فوتبال میپردازد و بهترین…
راهنمای فرآیند دریافت مجوز بازی آنلاین کوراسائو به بررسی دقیق چگونگی گرفتن لیسانس شرکت بازی…