آشنایی با بازی ورق سوئکا

بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز در مجله بخت آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید.
این بازی به حداقل دو نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره و بازی های ورق چند نفره را نیز در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.

بازی سوئکا، یک بازی ورق جذاب برای چهار بازیکن است. بازیکنان در دو تیم دونفره بازی می کنند. در این بازی باید دورها را با کارت های باارزش برنده شوید. این بازی در طبقه بندی بازی های دورها قرار می گیرد. بنابراین می توان بازی ورق سوئکا را شبیه بازی های بازی ورق فریب، بازی ورق پینوکل و بازی ورق شیکاگو دانست. در ادامه نحوه انجام این بازی را توضیح داده ایم. در ضمن ویدیوی آموزشی بازی هم قرار گرفته که می توانید متن آن را زیر ویدیو مطالعه کنید. 

اقلام موردنیاز

40 کارت (یک بسته استاندارد با حذف 10 ها و 9 ها و 8 ها)، 4 بازیکن، خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازات.

آماده کردن مقدمات

چهار بازیکن به دو گروه دو نفره تقسیم می شوند. هم تیمی ها روبروی هم می نشینند.

دست دادن کارت ها

بازیکن سمت راست دست دهنده کارت ها را به هم می ریزد. بازیکن سمت چپ دست دهنده کمک می کند. به هر بازیکن 10 کارت می دهیم. کارت زیرین دست دهنده برگردانده شده به همه بازیکنان نشان داده می شود. خال این کارت، خال حکم در دور اول بازی است.

هدف بازی

هدف در این بازی این است که زودتر از تیم رقیب به 4 امتیاز بازی برسیم. برای گرفتن یک امتیاز بازی باید در یک دور بازی بیش از 60 امتیاز کارت گرفت. امتیاز کارت هم براساس ارزش کارت هایی است که بازیکنان در دورها برنده می شوند. بالاترین امتیاز کارتی که در یک دور بازی می توان کسب کرد 120 امتیاز است.

بازی های مشابه

در این بازی همه چیز به عملکرد بازیکنان در دورها بستگی دارد. بنابراین باید تا حدی که می توانید در بردن دورها موفق عمل کنید تا تعداد کارت های بیشتری جمع کنید. هم تیمی ها باید بتوانند با هم در ارتباط بوده بیشترین امتیاز کارت را برای تیم شان کسب کنند. این بازی در طبقه بندی بازی های دورها قرار می گیرد. اگر به زیردسته این طبقه بندی بزرگ بپردازیم، باید گفت بازی ورق سوئکا در طبقه بندی بازی های برنده شدن کارت قرار می گیرد. یعنی هدف، برنده شدن کارت های بیشتر و باارزش تر است. از این نظر می توان بازی های مشابهی چون بازی ورق موش مصری، بازی ورق بزیک و شیپس هد را مثال زد.

رنک کارت ها

از بالا به پایین

تک – 7 – شاه – سرباز – بی بی – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

نحوه انجام بازی

بازیکن سمت راست دست دهنده اولین دور را شروع می کند. بازیکن بعدی هم باید از همان خال، کارت بکشد. بازیکنی که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم داشته باشد برنده دور است. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشد، بازیکنی که کارتش بالاترین رنک در خال آغازگر را داشته برنده دور است. بازیکن برنده باید دور بعدی را آغاز کند.

بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که با همه کارت ها بازی شود. اگر بازیکنی نمی تواند از خال آغازگر کارت بکشد، می تواند با هر کارتی بازی کند.

امتیازگیری

در پایان دور بازی، بازیکنان هم تیمی امتیاز کارت هایی که برده اند را حساب می کنند. تیمی که بیش از 60 امتیاز کارت گرفته یک امتیاز بازی می گیرد. تیمی که زودتر از تیم دیگر به 4 امتیاز بازی برسد برنده بازی است.

ارزش کارت ها

  • هر تک: 11 امتیاز
  • هر 7: 10 امتیاز
  • هر شاه: 4 امتیاز
  • هر سرباز: 3 امتیاز
  • هر بی بی: 2 امتیاز
  •   2 تا 6: هیچ امتیاز

قوانین بازی

  • اگر تیمی در یک دور بازی به 91 امتیاز کارت یا بیشتر رسید، 2 امتیاز بازی دریافت می کند.
  • اگر یک تیم برنده تمام دورهای یک دور بازی شد، آن تیم 4 امتیاز بازی می گیرد و برنده بازی است.
  • اگر در یک دور بازی، دو تیم در امتیاز کارت 60 مساوی شوند، امتیاز بازی آن دور بازی به دور بعدی منتقل می شود. در دور بعدی بازی هر تیمی برنده شد 2 امتیاز بازی دریافت می کند.

متن ویدیو

در این ویدیو با نحوه انجام بازی ورق سوئکا آشنا می شویم. ویدیو با مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی شروع می شود و در ادامه وارد جزئیات بیشتر بازی می شویم. در این بازی چهار بازیکن در دو تیم رقابت می کنند. هم تیمی ها روبروی هم می نشینند. در این بازی به 40 کارت نیاز دارید. از کارت تک تا کارت 2 در هر خال. کارت های 10 و 9 و 8 را هم باید کنار گذاشت.

دست دادن کارت ها

بازیکن سمت راست دست دهنده باید کارت ها را به هم بریزد. بازیکن سمت چپ دست دهنده هم باید به او کمک کند. به هر بازیکن 10 کارت داده می شود. کارت زیرین دست دهنده را باید برگرداند تا همه آن را ببینند. خال این کارت، خال حکم در این دور بازی است. در نمونه ما خال دل، خال حکم است.

هدف بازی

سوئکا یک بازی ورق برپایه دورهاست. در هر دور بازیکنان یک کارت در وسط قرار می دهند و بازیکنی که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم دارد برنده است. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشود، برنده کسی است که کارتش بالاترین رنک را در خال آغازگر داشته است.

بالاترین کارت در این بازی کارت تک است. بعد از آن هم کارت های 7 و شاه قرار می گیرند. کارت های سرباز، بی بی و 6 تا 2 در رده های بعدی قرار دارند. بنابراین کارت 2 پایین ترین کارت در بازی است.

هدف در این بازی این است که زودتر از تیم رقیب به 4 امتیاز بازی برسیم. برای گرفتن یک امتیاز بازی باید در یک دور بازی بیش از 60 امتیاز کارت بگیریم. امتیاز کارت هم به ارزش کارت هایی بستگی دارد که شما و هم تیمی تان در دورها برنده شده اید.

نحوه انجام بازی

به دستی برمی گردیم که کارت هایش را پخش کردم. من کارت ها را برگردانده ام تا آن ها را ببینید. در بازی واقعی باید کارت هایتان را از رقبا پنهان کنید. بازیکن سمت راست دست دهنده کارت اول را می کشد و اولین دور را شروع می کند. بازیکن B کارت تک پیک کشید. بقیه بازیکنان در صورت امکان باید از همین خال کارت بکشند.

بازیکن C کارت 2 پیک کشید. بازیکن D کارت بی بی پیک کشید. بازیکن A هم کارت 5 پیک. بازیکن B که کارتش بالاترین رنک را در خال آغازگر داشته است برنده این دور است. برنده باید دور بعدی را شروع کند. او کارت 6 دل از خال حکم را می کشد. بقیه بازیکنان هم از همین خال کارت می کشند و بازیکن D که کارتش بالاترین رنک را داشته برنده می شود.

او دور بعدی را شروع می کند و کارت 7 پیک می کشد. بازیکن A هم کارت 6 پیک. بازیکن B نمی تواند از خال موردنظر کارت بکشد بنابراین می تواند با هر کارتی بازی کند. او کارت سرباز خشت می کشد. بازیکن C هم کارتی از خال آغازگر ندارد و کارت 7 دل از خال حکم می کشد. بازیکن C که از خال حکم کارت کشیده، برنده این دور است. او دور بعدی را شروع می کند و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می کند تا جایی که با همه کارت ها بازی شود.

امتیازگیری

در پایان دور بازی، هم تیمی ها کارت هایی که برنده شده اند را یک جا جمع می کنند. هر تیم باید میزان امتیاز کارتی که برنده شده را محاسبه کند. تیم 1 در مجموع 65 امتیاز کارت گرفته و تیم 2 هم 55 امتیاز کارت. تیم 1 توانست بیش از 60 امتیاز کارت بگیرد و بدین ترتیب یک امتیاز بازی می گیرد.

اولین تیمی که به 4 امتیاز بازی برسد برنده بازی است. اگر یک تیم در یک دور بازی به امتیاز 91 یا بیشتر برسد، 2 امتیاز بازی می گیرد. اگر یک تیم در یک دور بازی همه دورها را برنده شود 4 امتیاز بازی می گیرد و برنده بازی است. اگر در یک دور بازی دو تیم در امتیاز کارت 60 مساوی شوند، هیچ امتیاز بازی داده نمی شود و دور بازی بعدی 2 امتیاز بازی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *