بازی سفیر دیپلمات و جاسوس (Ambassadors, Diplomats and Spies)

بازی سفیر دیپلمات و جاسوس (Ambassadors, Diplomats and Spies)

در این مطلب به معرفی بازی کارتی – اجتماعی سفیر دیپلمات و جاسوس (Ambassadors, Diplomats and Spies) خواهیم پرداخت.

سفیر دیپلمات و جاسوس یک نوع بازی با موضوع اجتماعی است. از سال 1986 میلادی که دیمیتری دیویدوف در آمریکا بازی مافیا را ایجاد کرد، بازی های اجتماعی مختلفی توسط افراد مختلف ساخته شدند. هر کدام از این بازی ها طرفداران خاص خود را داشتند و هر کدام در منطقه ای از دنیا محبوب می شدند. یکی از این بازی ها، همین بازی سفیران، دیپلمات ها و جاسوسان است. البته این بازی بیشتر یک بازی اجتماعی است تا کارتی. زیرا کارت‌ها معمولاً در درجه دوم نقش‌آفرینی قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند هویت سایر شرکت‌کنندگان را مشخص کنند.

نسخه های مختلفی از این بازی تاکنون ایجاد شده است و بر تعداد این ورژن‌ها نیز افزوده می شود.

مانند بسیاری از بازی های دیگر از این نوع، Ambassadors, Diplomats and Spies نیز حول محور داستانی هیجان انگیز می چرخد:

داستان بازی سفیر دیپلمات و جاسوس چیست؟

در سرزمینی که ملت آن به تازگی مستقل شده بودند، ذخایر گرانبهایی در زیر زمین کشف شد. از این رو این سرزمین مورد توجه سرزمین‌ها دیگر قرار گرفت. افراد مختلفی در صدد این برآمدند که به روش های مختلف از منابع این سرزمین بهره ببرند.

در این بازی هم مانند مافیا بازیکنان نقش های خاصی دارند و برخی از دسته های خاص بازیکنان دیگر از این نقش ها بی‌خبرند. در واقع هدف از انجام بازی نیز همین است که این نقش‌ها کشف گردند.

ما پیشنهاد می‌کنیم که این بازی هیجان انگیز را انجام دهید. ببینیم آیا شما یک دیپلمات خواهید بود که در تلاش برای حفظ حاکمیت و قدرت این کشور جدید هستید یا یک جاسوس خارجی خواهید بود که در تلاش برای تغییر موازنه قدرت برای پیشبرد برنامه کشورهای خود هستید.

برای انجام این بازی بهتر است حداقل 7 بازیکن و حداکثر 20 بازیکن درگیر شوند.

نقش مدیر (Moderator) در بازی

این بازی یک مدیر (Moderator) دارد که قبل از شروع بازی تعیین می شود (مانند نقش گاد در مافیا). مدیر با نام های دیگری مانند ناظم و ناظر بازی نیز شناخته می شود. مدیر در بازی کارتی س د ج، نقش خاصی نمی‌گیرد و کارتی دریافت نمی‌کند. وی وظیفه‌اش در طول بازی نظارت بر روند بازی و بازیکنان است. گاهی اوقات نیز باید در رابطه با مسائل مختلف پیش آمده در بازی تصمیماتی بگیرد. بهتر است باتجربه‌ترین بازیکن بعنوان مدیر بازی انتخاب شود. اما اگر بازیکنان نتوانستند یک مدیر انتخاب می کنند، می توانند برای این کار از روش‌هایی مانند کشیدن کارت بهره ببرند. یعنی بازیکنان هر کدام یک کارت از روی دسته کارت برمی‌دارند و هر بازیکنی که رتبه کارتش از دیگر بازیکنان بیشتر بود، مدیر بازی خواهد شد. در صورتی که 2 بازیکن بالا کارت‌هایشان هم‌رتبه بود، یکبار دیگر کارت می شکند. تا زمانی که بالاترین رتبه خاص باشد.

وظیفه مدیر در بازی چیست؟

پس از اینکه مدیر تعیین شد، باید کارت‌ها را مخلوط کند و بُر بزند و بین بازیکنان پخش کند. بر اساس کارتی که هر بازیکن دریافت کرده است، نقشی پنهانی می‌گیرد که دیگر بازیکنان از آن بی‌خبر هستند.

کارت‌ها در بازی

قرار نیست همه کارت‌های دسته کارت پخش شوند. بلکه هر بازیکن به غیر از مدیر، هر کدام یک کارت دریافت می کنند. هر کارت نشان دهنده یک نقش خاص است. در جدول زیر آورده‌ایم که کارت و نقش نماینده آن چیست؟

کارت دریافت‌شده توسط بازیکننقشی که آن بازیکن در طول بازی خواهد داشت
کارت‌های عدد تک رقمی (2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9)سفیر
کارت‌های دارای چهره (شاه و بی بی و سرباز)جاسوس
کارت شماره 10دیپلمات
آسبازپرس ویژه
در این جدول مشخص کردیم که هر بازیکنی بر اساس کارتی که می‌گیرد چه نقشی خواهد داشت. فقط مدیر از این نقش ها خبردار است و بازیکنان نقش بازیکن دیگر بجز خودشان را نمی‌دانند.

تعداد نوع کارت‌ها باید بر اساس تعداد بازیکنان انتخاب شود تا تعادل نقش ها وجود داشته باشد. توجه شما را به جدول زیر جلب می کنیم:

تعداد بازیکنان به غیر از مدیرتعداد سفیرانتعداد جاسوستعداد دیپلمات‌هاتعداد بازرسان ویژه
73211
84211
94311
105311
116311
126411
137411
147511
158511
168611
179611
189711
1910711
2010811
2111811
2211911
2312911
24121011
در جدول بالا مشخص شده است که در هر بازی با توجه به تعداد بازیکنان، دقیقا چند جاسوس، چند سفیر، چند دیپلمات و چند بازرس ویژه نیاز است.

انتخاب کارت‌های مورد نیاز توسط مدیر

باید مدیر کارت‌های مورد نیاز را انتخاب کند.

برای مثال فرض کنید 7 بازیکن می خواهند این بازی را انجام دهند، پس از اینکه مدیر مشخص شد باید 3 کارت برای انتخاب سفیرها، 2 کارت برای انتخاب جاسوس‌ها، 1 کارت برای انتخاب دیپلمات و 1 کارت نیز برای انتخاب بازرس ویژه از بین 52 کارت استاندارد جدا کند.

همانطور که گفته شد کارت شماره 10 دیپلمات را مشخص می کند و کارت آس بازرس ویژه را. همچنین سفیر کارت تک عددی لازم دارد و جاسوس کارت چهره‌دارد. با توجه به این‌ها در مثال بازی 7 نفره، مدیر باید از بین 52 کارت، یک کارت شماره 10 (10 پیک یا 10 خشت یا 10 گشنیز و یا 10 دل) جدا کند، 1 کارت آس (آس پیک یا آس خشت یا آس گشنیز یا آس دل). همچنین 2 کارت دارای چهره نیز باید برای تعیین جاسوس انتخاب کند، فرقی ندارد که بی بی باشد یا سرباز یا شاه یا اینکه از چه خالی باشد. همچنین باید 3 کارت بردارد که دارای عدد تک رقمی (2، 3، 4، 5، 6، 7، 8 یا 9) باشد تا بتواند با این 3 کارت 3 سفیر را انتخاب کند.

توزیع کارت‌ها توسط مدیر

پس از اینکه همانطور که گفتیم مدیر کارت‌ها را از یک دسته کارت جدا کرد، باید آن‌ها را به خوبی مخلوط کند و در صورت امکان بُر بزند.

سپس به هر بازیکن (به غیر از خودش)، یک کارت می دهد.

بازیکنان به کارت خودشان نگاه می‌کنند تا بفهمند چه نقشی در بازی دارند. همچنین باید کارت خود را از دیگر بازیکنان پنهان کنند تا نقششان برای دیگران لو نرود.

چرخه شب و روز

همچون بازی مافیا، بازی کارتی سفیر دیپلمات و جاسوس نیز دارای چرخه شب و روز است. معمولا بازی چند چرخه طول می کشد.

در هر چرخه نیز با توجه به دستورات مدیر و اقدامات بازیکنان، فعالیت‌های مختلفی صورت می گیرد.

شروع بازی: شب می شود!

برای شروع، ابتدا شب می شود و مدیر از همه بازیکنان می خواهد که چشمان خود را ببندند و سر خود را روی میز بگذارند (صورتشان به سمت میز). هیچ کدام از بازیکنان در طول شب، حق صحبت کردن ندارند. تمامی اقدامات بازیکنان با استفاده از حرکت‌های چشم و دست و … انجام می شود و صدایی از بازیکنان در طول شب درنمی آید.

برخی کارها با توجه به سلیقه بازیکنان ممکن است انجام شود.

برای مثال برخی بازیکنان هنگام شب از چشم بند استفاده می کند.

برخی بازیکنان تصمیم می گیرند که در طول شب، بازیکنان با انگشت بر روی میز بکوبند تا صداهای احتمالی بازیکنان شنیده نشود و هویت ها فاش نگردد.

بیدار شدن جاسوس‌ها

زمانی که چشم‌ها بسته است، مدیر دستور می دهد که جاسوس‌ها چشم‌هایشان را باز کنند. جاسوس ها بدون هیچ سروصدای خاصی باید چشم‌هایشان را باز کنند. بنابراین جاسوس‌ها از هویت یکدیگر باخبر می شوند و یکدیگر را می شناسند. این جاسوس‌ها همراه با هم یکی از بازیکنان را (به غیر از خودشان) برای اخراج از بازی انتخاب می کنند، پس از اینکه با حرکات سر و چشم و دست همگی تایید کردند که چه کسی را می خواهند اخراج کنند، به دستور مدیر، جاسوس‌ها دوباره چشم‌هایشان را می بندند و سر خود را روی میز می گذارند.

بازپرس ویژه

پس از اینکه جاسوس ها خوابیدند، مدیر به بازپرس ویژه دستور می دهد که چشمان خود را باز کند.

بازپرس ویژه چشمانش را باز می کند و به هر بازیکنی که مشکوک به جاسوسی‌اش است، اشاره خواهد کرد. مدیر بازی، یادداشت می کند که این بازپرس به چه کسی اشاره کرده و بازپرس ویژه دوباره می‌خوابد.

دیپلمات

حالا نوبت دیپلمات است که مدیر از او بخواهد چشمانش را باز کند. دیپلمات بیدار می شود. وظیفه دیپلمات در این لحظه این است که یک بازیکن را برای در امان بودن انتخاب کند. هر بازیکنی از جمله خودش را با اشاره مصون می کند. بعد از آن، دیپلمات می خوابد.

روز می شود!

حال مرحله روز از چرخه شب و روز بازی فرا می رسد.

مدیر دستور بیدار شدن را به همه بازیکنان می دهد. بازیکنان همگی بیداری می شوند.

مدیر خلاصه ای از رویدادهای چرخه شب را ارائه می دهد.

سپس اعلام می کند که جاسوس ها کدام بازیکن را حذف کرده اند. این بازیکن باید از بازی خارج شود (البته شاید این بازیکن همچنان روی میز بماند اما نباید به هیچ وجه در بقیه بازی شرکت کند). اما اگر آن بازیکنی که جاسوس ها تصمیم به حذفش گرفته اند، همان بازیکنی باشد که دیپلمات او را را مصون کرده بود، آنگاه این بازیکن در بازی باقی خواهند ماند و خارج نمی شود. بنابراین مدیر بازی، بازیکنی را که به دلیل مصونیت دیپلماتیک اخراج شده یا اخراج نشده است را اعلام می کند.

گفتیم بازپرس ویژه نیز یک بازیکن را که مشکوک به جاسوسی است انتخاب می کند. حالا زمانی که روز می شود، اگر آن بازیکن واقعا جاسوس بوده باشد، دستگیر می شود. بنابراین از بازی باید اخراج شود.

اما در صورتی که بازپرس ویژه به یک بازیکنی که جاسوس نیست شک کرده باشد و او را انتخاب کرده باشد، هیچ چیزی اعلام نمی‌شود یا اتفاق نمی افتد.

بحث بین بازیکنان

پس از این، بازیکنان شروع به بحث با یکدیگر می کنند. این بحث باید توسط مدیر مدیریت شود.

هدف هر بازیکن از این بحث این است که مشخص کند، بازیکنان دیگر چه نقشی را در بازی دارند.

در بین این بحث ها گاهی اتفاقات به سمتی پیش می رود که یک یا چند بازیکن در مورد جاسوس بودن یک بازیکن خاص مشکوک هستند، ممکن است آن ها این موضوع را اعلام کنند. بازیکنان باید توضیح دهند که چرا به این بازیکن مشکوک هستند و این بازیکن نیز باید استدلال کند که چرا جاسوس نیست. بقیه بازیکنانی نیز که اعلام شک نکرده بودند می توانند در این بین نظرات خود را بیان کنند.

پس از پایان بحث، باید یک رأی شفاهی گرفته شود و اگر اکثریت آرا نشان دهند که بازیکن جاسوس است، آن بازیکن اخراج می شود، در غیر اینصورت در بازی می ماند و همچنان بازی پیش می رود و بحث ادامه می یابد. به همین روال روز ادامه می یابد تا زمانی که یک بازیکن با رای اکثریت از بازی اخراج گردد. پس از آن روز تمام می شود و شب فرا می رسد.

بازی به منوالی که توضیح دادیم با چرخه‌های شب و روز ادامه می یابد.

این تا زمانی ادامه می یابد که به شرط برنده شدن برسد.

شرط برنده شدن در بازی سفیر دیپلمات و جاسوس ها چیست؟

تیم سفیر شامل بازپرس ویژه و دیپلمات است.

تیم جاسوسی هم شامل بازیکنان جاسوس می باشد.

اگر تمام جاسوس‌ها دستگیر یا اخراج شده باشند، بازیکنان غیرجاسوس (تیم سفیر) برنده خواهند شد.

با این حال، اگر تعداد جاسوس‌های باقی‌مانده در بازی بیشتر باشد، جاسوس‌ها برنده بازی می شوند. در این مرحله، بازیکنان باید کارت های خود را برای افشای هویت خود در معرض دید قرار دهند.

انواع مختلف بازی کارتی – اجتماعی سفیر دیپلمات و جاسوس (Ambassadors, Diplomats and Spies)

این بازی محبوبیت زیادی بین بازیکنان دارد اما ممکن است با تغییراتی در برخی قوانین اجرا شود. در این بخش می خواهیم برخی از متداول ترین ورژن های این بازی را به شما معرفی کنیم.

اضافه شدن تعدادی نقش‌ ویژه

یکی از تغییراتی که در این بازی ممکن است رخ دهد این است که نقش های ویژه ای که در بازی حضور دارند، تغییر کنند یا نقش های مخصوص جدیدی به بازی اضافه شوند. برخی نقش هایی که به بازی ممکن است اضافه شوند، عبارتند از:

مامور دوطرفه (Double Agent)

این نقش یکی از بی نظیرترین نقش‌هایی است که می تواند هیجان را به بازی بیفزاید. همانطور که از نامش پیداست، قرار است نقش خود را با یک حالت دوگانه ای پیش ببرد. این دوگانگی به این صورت است که در واقع در تیم دیپلمات است اما وقتی جاسوسان بیدار می شوند، او نیز بیدار می شود. از این رو، او هویت همه بازیکنان جاسوس را خواهد دانست، اما آنها لزوما نمی دانند که او کیست. در صورت وجود این نقش در بازی، جاسوس‌ها می توانند زمانی که می خواهند یک نفر را بکشند، حتی از بین خودشان نیز انتخاب کنند (زیرا ممکن است شک کنند یکی از خودشان مامور دوطرفه است و دوست داشته باشند او را از بازی خارج کنند).

نگهبان شب

یکی دیگر از نقش‌هایی که می‌تواند به این بازی اضافه گردد، نقش نگهبان شب می باشد. این نقش نیز عضوی از تیم دیپلمات است. و کاری که می تواند انجام دهد این است که در طول شب زیرچشمی جاسوس ها را ببیند. اما باید حواسش باشد که توسط جاسوس های دیگر لو نرود، زیرا بدون شک برای اخراج انتخاب می شود.

نماینده داخلی

سومین نقشی که ممکن است به بازی اضافه شود، نماینده داخلی است. این نقش عضوی از تیم جاسوس‌ها می باشد. در زمان استفاده از این نقش، پس از اینکه جاسوس‌های عادی خوابیدند، مدیر این نماینده را صدا می زند. او بیدار می شود و به هر بازیکنی که بخواهد اشاره می کند. اگر بازیکنی که به او اشاره می کند نقش ویژه ای داشته باشد (مانند بازپرس ویژه یا دیپلمات)، بازیکنی که به او اشاره می‌شود، از توانایی خود در آن دور استفاده نخواهد کرد.

تغییر در نقش‌ها

گاهی اوقات تعدادی تغییر در نقش‌های موجود انجام می‌شود که معمولاً برای تنوع بخشیدن به بازی است.

تغییر در نقش دیپلمات

یکی از این تغییرات در نقش‌ها، تغییر در نقش دیپلمات است. برای مثال یکی از تغییراتی که در نقش دیپلمات گاهی اوقات ایجاد می شود این است که دیپلمات نمی تواند خودش را مصون کند و از طرفی می تواند در طول یک دور هیچ کسی را مصون نکند.

تغییر در نقش بازرس ویژه

گاهی اوقات نیز بازیکنان تصمیم می گیرند برای تنوع دادن به بازی، در نقش بازرس ویژه تغییراتی را ایجاد نمایند. این تغییر معمولا به این صورت است که به بازپرس ویژه در روز اول نوبت بازی نمی دهند. اما پس از آن در هر دور بعدی یک نوبت خواهد داشت (تا زمانی که او مجبور به ترک بازی نباشد).

تغییر در تعداد بازرسان ویژه (تعداد محققان)

برخی بازیکنان نیز هنگام انجام این بازی تصمیم می گیرند که چند بازرس ویژه داشته باشند. در زمانی شب، وقتی که مدیر می خواهد بازرسان ویژه را بیدار کند، برای اینکه این افراد از هویت هم باخبر نشوند، مدیر یکی یکی آن ها را صدا می زند.

ملیت‌های مختلف جاسوسان

از دیگر ورژن های بازی کارتی سفیر دیپلمات و جاسوس می توان به نوعی از آن که در آن جاسوس های بازی از ملیت های مختلفی هستند، اشاره کرد.

از این رو جاسوسان هویت یکدیگر را در طول شب نخواهند فهمید. بنابراین در شب چشمان جاسوس ها نیز بسته است. مدیر یکی یکی نام بازیکنان را نام می برد. اگر جاسوسی بخواهد آن فرد را برای اخراج در آن دور انتخاب کند، دست خود را بالا می برد.

بازیکنی که اکثریت آرا را برای اخراج داشته باشد، در طول روز اخراج خواهد شد (مگر اینکه مصونیت دیپلمات را دریافت کند). اگر اکثر آرا برای دو یا چند بازیکن مساوی باشند، هیچ بازیکنی در این دور اخراج نمی شود.

تیمی بودن جاسوس‌ها

یکی دیگر از تغییراتی که ممکن است در بازی سفیر دیپلمات و جاسوس رخ دهد و یک ورژن جدید از این بازی بسازد این است که هر چند جاسوس با هم یک تیم را تشکیل دهند. این موضوع مخصوصا برای حالت‌هایی از بازی است که تعداد بازیکنان خیلی زیاد باشد. در این نوع، هر تیم جاسوسی مستقل از دیگری کار می کند و با تیم دیگر جاسوسان متحد نیست. سپس هر تیم جاسوسی (مانند گروه جاسوسی 1 و گروه جاسوسی 2) به صورت جداگانه اعلام می شود.

گروه‌های بازی در این ورژن بصورت گروه جاسوسی 1 و گروه جاسوسی 2 و سفیران (دیپلمات و بازرس ویژه و … همه جزء گروه سفیران هستند) است.

شرط برد برای دیپلمات ها این است که همه جاسوس ها را از بین ببرند.

اما شرط برد برای برنده شدن یک گروه یا جناح جاسوسی این است که همه اعضای سایر گروه های جاسوسی اخراج یا دستگیر شده باشند و تعداد سفیران باقیمانده نیز یا برابر با تعداد آن‌ها باشد یا کمتر از تعداد آن‌ها (جاسوس‌های باقیمانده).

در طول شب، گروه‌های جاسوسی مستقل از هم بیدار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *