بازی کارتی مینه سوتا (Minnesota) در منطقه مینه سوتا ایالات متحده آمریکا بسیار محبوب است. این بازی توسط مهاجران از نروژه به آمریکا آورده شده است. همچنین در داکوتای جنوبی، که تعداد زیادی از مهاجران نروژی زندگی میکنند، بازی میشود. این بازی بسیار شبیه به یک بازی اسکاندویناوی به نام وست است. ما در این مطلب به معرفی این بازی کارتی محبوب میپردازیم، با ما همراه باشید.
بازیکنان بازی کارتی مینه سوتا
این بازی به صورت چهار نفره انجام میشود که بازیکنان دو به دو با همگروهی هستند. همگروهیهای روبروی هم مینشینند و بازی در جهت عقربههای ساعت انجام میشود.
کارتها در بازی Minnesota
در این بازی از یک بسته ورق استاندارد 52تایی استفاده میشود. کارتهای هر خال از بالاترین به پایینترین به صورت زیر رتبهبندی میشوند:
- آس، شاه، بی بی، سرباز، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3 و 2
هیج خال بر خال دیگر در بازی کارتی مینه سوتا برتری ندارند.
پخش کارتها
دیلر تمام کارتها را یکی یکی میدهد این روند تا زمانی که به هر بازیکن 13 کارت داده شود ادامه دارد.
دست بالا یا کم
در ابتدا بازی باید مشخص شود که دست “بالا” یا “کم” است. اگر دست “بالا” بازی شود، هر گروهی که 7 دست از 13 دست را برنده شود، امتیاز میگیرد. دست اگر “کم” بازی شود، تیمها باید تلاش کنند که 6 دست یا کمتر برنده شوند. اگر بیشتر از 6 دست گروهی برنده شود، امتیاز از دست میدهد.
هر چهار بازیکن باید به صورت همزمان یک کارت را رو به پایین در مقابل خود قرار دهند تا مشخص کنند که میخواهند دست را به صورت “بالا” یا “کم” بازی کنند. کارت با خال سیاه نشان میدهد که بازیکن میخواهد “بالا” بازی کند. کارت قرمز نشان میدهد که بازیکن مایل به بازی “کم” هست. معمولا بازیکنان کمترین کارت قرمز یا سیاه خود را برای نشان دادن پیشنهاد خود انتخاب میکنند.
بازیکن سمت چپ دیلر شروع کننده است، هر بازیکن در نوبت خود کارت پیشنهادیش را بر میگرداند. اگر کارت قرمز باشد، بازیکن بعدی سمت چپ کارت خود را برمیگرداند. اگر هر کارتی سیاه باشد، تمام پیشنهادهای قبلی از بین میرود و دست “بالا” بازی میشود. اگر بازیکنی کارت سیاه نشان دهد، دیگر کارت بازیکن بعدی برگرداند نمیشود. زیرا تنها در صورتی که هر چهار کارت پیشنهاد قرمز باشد، دست «کم» بازی میشود.
بازیکن که اولین کارت مشکی را نشان میدهد در بازی به عنوان گرند شناخته میشود.
بازی و امتیاز در دست بالا
بازیکنی که در سمت راست بازیکن گرند نشسته است، اولین دور بازی را شروع میکند. بازیکنان دیگر باید از او پیروی کنند. بازیکنی که بالاترین کارت خال رهبر را وسط میز قرار دهد، برنده آن دور است و دور بعدی را نیز او آغاز میکند. وقتی تمام 13 دور بازی شد، تیمی که دورهای بیشتر را برد، به ازای هر دور که بیشتر از 6 باشد، 1 امتیاز میگیرد.
بازی و امتیاز در دست پایین
بازیکن سمت چپ دیلر نشسته است اولین دور را بازی میکند. بازیکنان دیگر باید از او پیروی کنند. بازیکنی که بالاترین کارت خال رهبر را وسط میز قرار دهد، برنده آن دور است و دور بعدی را نیز او آغاز میکند. وقتی تمام 13 دور بازی شد، تیمی بیشتری را برد داشته، به ازای هر دوری که بیش از 6 دور برنده شدهاند، 1 امتیاز از دست میدهد.
پایان بازی
تیمی که ابتدا به امتیاز 13 برسد، برنده بازی است. برای اینکه مشخص شود چه تیمی برنده است، حداقل باید بازیکن دو دست بازی کنند.
انواع بازی کارتی مینه سوتا
بازی کارتی مینه سوتا را در نقاط مختلف جهان بازی میشود. در برخی از نقاط یک سری تغییرات در قوانین ایجاد کردهاند.
تغییر امتیاز
در برخی از نقاط قوانین بازی را به صورتی تغییر دادند که امتیاز دو تیم در صورت برد متفاوت باشد. تیمی که گرند نیست اگر بیش از 6 دور برنده شود، برای هر دور بیشتری که برنده شود 2 امتیاز دریافت میکند. اما تیم گرند فقط 1 امتیاز برای برد بیشتر از 6 دور دریافت میکند.
این نوع امتیازدهی منعکس کننده این ایده است که تیم گرند یک قرارداد را پذیرفت و مجازات شکست آن باید بیشتر از پاداش موفقیتش باشد.
قوانین آسکوف
در نوع بازی کارتی مینه سوتا امتیاز برد 15 است. در یک دست “بالا” اگر گروه گرند بیش از 6 دور برنده شوند، 2 امتیاز برای هر دور اضافی دریافت میکنند.
در این بازی دو گزینه به سولا نولا و گرند دیکس وجود دارد. اگر بازیکنی هر کدام از این گزینهها را انتخاب کند باید به تنهایی در مقابل تیم دیگر بازی کند، در حالی که هم گروهی او بیرون از بازی نشسته است.
یک بازیکن ممکن است پیشنهاد سولا نولا یا گرند دیکس را بدهد تا پیشنهاد بازیکن دیگری را رد کند. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن یک کارت سیاه نشان دهد، که آن دست “بالا” باشد، بازیکن دیگر (حتی کسی که قبلا پیشنهاد قرمز/ پایین داده است) می تواند بگوید سولا نولا تا پیشنهاد سیاه را لغو کند. بازیکنی که با کارت سیاه پیشنهاد داده بود، اگر مطمئن بود، ممکن است گرند دیکس پیشنهاد دهد. یک بازیکن حتی میتواند پیشنهاد شریک خود را رد کند.
با پیشنهاد سولا نولا، بازیکن متعهد میشود که هیچ دورهای برنده نشود. قبل از اولین دور بازی، بازیکنی که پیشنهاد داد و همگروهیش باید یک کارت را مبادله کنند. هر کدام به طور همزمان یک کارت را به صورت رو به پایین بهم پاس میدهند. بازیکن تیم مقابل که سمت راست پیشنهاد دهنده اولین دور بازی را شروع میکند.
با پیشنهاد گرند دیکس، بازیکن متعهد میشود که هفت دور اول را برنده شود. در این حالت بازی، تبادل کارت وجود ندارد، اما هم گروهی بازیکن پیشنهاد دهنده، قبل از اینکه بقیه دست را بیرون بنشیند، اولین دور را شروع میکند. بدیهی است که این بازیکن باید عاقلانه انتخاب کند تا باعث شکست هم گروهی خود نشود.
امتیازدهی در سولا نولا
بازیکنان برای سولا نولا یا گرند دیکس امتیاز نمیگیرند. در عوض، یک ستاره برای این موضوع میگیرد که در صورت برد کلی بازی مبلغی که برنده میشوند بیشتر میشود. این برد در امتیاز فعلی هیچ تاثیری ندارد. اگر این تیم زودتر به امتیاز 15 یا بیشتر برسد. تیم بازنده باید 15 سنت برای بازی و 15 سنت اضافی برای هر ستارهای که تیم مقابل به دست آورده به برنده بدهد.
South Dakota Whist
بازیکنی که اولین کارت سیاه را نشان میدهد، اولین دور را آغاز میکند و خال حکم آن دست را نیز باید او مشخص کند. در دوری که کارت خال حکم بازی میشود، بازیکنی برنده که بالاترین کارت خال حکم را در وسط میز قرار دهد. اگر بازیکنی با کارتی غیر از خال حکم بازی کند، بازیکنی که بالاترین کارت حکم را انداخته است برنده آن دور است. بازیکنان باید طبق معمول از کارت رهبر پیروی کنند. بازیکنانی که نمیتواند پیروی کنند ممکن است با یک کارت خال حکم بازی کند یا یک کارت دیگر از هر خالی بیندازد.
تیم تعیین کننده خال حکم برای هر دور بالای 6 که برنده میشود 1 امتیاز میگیرد. اگر آنها کمتر از 7 دور برنده شوند، برای هر دور زیر هفت 1 امتیاز را از دست میدهند. تیم دیگر امتیازی نمیگیرد. اگر همه بازیکنان کارت قرمز نشان دهند، تیمی که 7 دور یا بیشتر برنده شده است، برای هر دور بیش از 6 امتیاز یک امتیاز از دست میدهد. بازی به جای 13 امتیازی 11تایی است.
Whist parties
گاهی اوقات بازی به صورت همزمان در چندین میز انجام میشود و بازیکنان بعد از هر بازی حرکت میکنند. میزها از بالا به پایین شمارهگذاری میشوند. بعد از هر بازی، جفت برنده به میز بالاتر بعدی (تیم برنده که در بالاترین میز نشسته است جای خود را تغییر نمیدهد) و جفت بازنده به میز پایینتر بعدی (بازندههای میز پایین در آنجا میمانند) میروند. بازیکنان در همه میزها به جز میز بالا، هم تیمی خود را عوض میکنند، در میز برتر، بازیکنان هم گروهی دست قبلی خود را نگه میدارند و تغییر نمیدهند.
دیدگاهتان را بنویسید