معرفی بازی کارتی شویمن
بازی کارتی شویمن (Schwimmen) جزء گروه بازیهای کارتی تجارت (Commerce) است که در آن بازیکنان با تبادل کارتهای خود با یک دسته کارتی که در وسط میز رو به بالا قرار دارد، دست خود را بهبود میبخشند. در این بازی بازیکنان هر کدام سه کارت دارند و هدف اصلی آنها جمعآوری کارتهایی از یک خال است که ارزش کل آن تا حد امکان بالا باشد ولی از 31 عبور نکند.
نامهای دیگر این بازی 31، Schnautz، Knack و Hosen ‘runter میباشد. اگر چه این بازی در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است، اما به نظر میرسد که در آلمان و بخش غربی اتریش محبوبیت خاصی دارد.
دو نوع دیگر از بازی کارتی با نام 31 وجود دارد که به شرح زیر است:
- بازی کشیدن و دور انداختن 31 که در ایالات متحده به آن اسکات میگویند.
- بازی بانکداری یونانی 31 که شبیه بازی 21 است با این تفاوت که هدف در آن کسب امتیاز 31 است.
بازیکنان، کارتها و پخش کارت
بازی کارتی شویمن را میتوان به صورت 2 تا 8 نفره بازی کرد. در ابتدا بازی به همه بازیکنان به تعداد مساوی چیپ داده میشود. هر چه چیپ بیشتری به بازیکنان داده شود، بازی بیشتر طول میکشد، سه چیپ به هر بازیکن برای انجام یک بازی مهیج مناسب است.
در این بازی شما به 32 کارت (سرباز، بی بی، شاه، آس، 10، 9، 8، 7) نیاز دارید. ارزش کارتها به شرح زیر است:
- آس: 11 امتیاز
- شاه، بی بی، سرباز، 10: 10 امتیاز
- کارت نه، هشت و هفت: امتیاز برابر با ارزش اسمی خود
دیلر 3 کارت رو به پایین برای هر بازیکن و خودش میگذارد، همچنین یک دسته کارت اضافی که شامل 3 کارت میشود، را برای خود قرار میدهد. دیلر به 3 کارت خود نگاه میکند و تصمیم میگیرد که با آن بازی کند یا با دست اضافی، این انتخاب باید قبل از دیدن کارتها دست اضافی انجام شود. کارتهای که توسط دیلر رد میشوند ( اعم از دست اصلی یا اضافی) رو به بالا وسط میز گذاشته میشود.
نحوه انجام بازی
بازیکن سمت چپ دیلر ابتدا بازی کارتی شویمن را شروع میکند و سپس بازی در جهت عقربههای ساعت ادامه مییابد.
هر بازیکن در نوبت خود سه گزینه دارد:
- یک کارت دست خود را با یکی از کارتهای رو به بالا روی میز مبادله کند.
- هر سه کارت خود را به سه کارت روی میز تعویض کند.
- عبور کند و هیچ کاری انجام ندهد.
سپس نوبت به بازیکن بعدی میرسد. توجه داشته باشید که هرگز مجاز به تعویض دو کارت به صورت همزمان نیستید.
اگر ترکیب خاصی از کارتها را در دست خود دارد (چه در ابتدا بازی و چه پس از تعویض کارتها)، باید فورا آن را در معرض دید قرار دهید تا بازی تمام شود. با این کار شما به بازیکنان دیگر اجازه تعویض نمیدهید. ترکیبات خاص به شرح زیر است:
آتش (Feuer): یک دست که شامل سه آس، به ارزش 32
Schnauz یا 31: سه کارت از یک خال که مجموع مقادیر آن به 31 میرسد. یعنی یک آس و دو کارت چهره که هر کدام 10 امتیاز دارند.
اگر همه بازیکنان پشت سر هم پاس بدهند، سه کارت رو به بالا با سه کارت جدید از دسته کارتهای پخش نشده، جایگزین میشوند. بعد از جایگزینی بازی طبق روال معمول ادامه مییابد.
اگر بازیکنی در پایان نوبت خود تصور کند که امتیاز کافی برای برنده شدن دارد، بازی بسته میشود. پس از آن هر بازیکن فقط یک نوبت دیگر دارد و سپس دست تمام میشود و همه بازیکنان باید کارتهای خود را نشان دهند.
امتیاز دهی در بازی کارتی شویمن
وقتی بازی کارتی شرمین تمام میشود، تمام کارتهای بازیکنان در معرض دید قرار میگیرد. امتیاز یک دست با جمع کردن مقادیر کارتهای از یک خال بدست میآید. به عنوان مثال، امتیاز دست 7 دل، 9 دل و شاه پیک، 16 که برای دو خال دل است. یا امتیاز دست 9 خشت، سرباز پیک، 8 گشنیز، 10 که برای سرباز پیک است.
سه کارت از یک نوع (سه کارت با رتبه یکسان مانند 3 بی بی یا 3 هفت) امتیاز 30.5 دارند. البته اگر کارتها آس باشند، امتیاز سه کارت برابر 32 است. بنابراین دست آس پیک، شاه پیک، سرباز پیک، 31 امتیاز و دست آس خشت، آس گشنیز، آس دل 32 امتیاز دارند که دست دوم، دست اول را میبرد. یا امتیاز دست 9 پیک، 9 دل، 9 گشنیز 30.5 است که از دست بی بی گشنیز، شاه گشنیز، سرباز گشنیز (30 امتیاز) بیشتر میباشد.
از دست دادن چیپ
اگر بازی به دلیل بسته شدن توسط بازیکن یا اعلان ترکیب 31 به پایان برسد، هر بازیکنی که بدترین دست را داشته باشد، یک چیپ خود را از دست میدهد. اگر دو بازیکن به صورت مساوی کمترین امتیاز را داشته باشند. بازیکنی که خال کارتهای دستش با خال دست برنده یکسان است، بازیکن رقیب با امتیاز مساوی را شکست میدهد. اما اگر خال کارتهای دست دو بازیکن متفاوت با خال کارت بازیکن برنده باشد، براساس رتبه خال بازیکن بازنده مشخص میشود. ترتیب رتبه بندی خال کارتها در بازی شرمین به شرح زیر است:
- گشنیز
- پیک
- دل
- خشت
اگر هر دو بازیکن خال یکسان داشته باشند، هر دو بازیکن بازنده میشوند.
در صورتی که بازی به دلیل اعلام ترکیب آتش تمام شود، همه بازیکنان به جز بازیکنی که ترکیب کارت آتش را دارد یک چیپ از دست میدهند.
اگر کسی مجبور شود آخرین چیپ خود را نیز از دست بدهد، میگوید شویمن (Schwimmen). او میتواند به بازی ادامه دهد، اما اگر دست دیگری را نیز از دست بدهد از بازی خارج میشود و فقط میتواند بازی بقیه بازیکنان را نظاره کند.
بازی تا زمانی ادامه مییابد که همه بازیکنان به جز یک نفر حذف شوند آخرین بازمانده بازی را میبرد و جایزه دریافت میکند.
ممکن است گاهی اوقات اتفاق بیفتد که آخرین بازیکنان بازمانده، دستهای مساوی از یک خال داشته باشند. در این صورت آنها باید جایزه را تقسیم کنند، یا اگر بازیکنان واقعا نیاز داشتن یک بازیکن برنده شود، باید دوباره کارتها را پخش کنند تا برنده مشخص گردد.
استراتژیهای بازی کارتی شرمین
اگر میخواهید شانس خود را برای برنده شدن افزایش دهید، باید به صورت استراتژیک بازی کنید و فقط به دنبال شانس نباشید. به عنوان مثال، اگر بازی مطابق میل شما پیش نمیرود (مثلا بازیکن دیگری کارتی را که شما برای کسب امتیاز 31 نیاز داشتید را برمیدارد)، واکنشهای شدید نشان ندهید.
اگر به کارت خاصی از روی میز نیاز دارید، به آن خیره نشوید. زیرا سایر بازیکنان متوجه میشوند شما به چه کارتی نیاز دارید. گاهی اوقات میتوانید با خیره شدن به یک کارت بیارزش بازیکنان دیگر را فریب دهید.
فرض کنید هر بازیکن فقط سه بار بتواند بازی کند. به ندرت بازی قبل از بسته شدن توسط بازیکنی بیشتر از این تعداد دور طول میکشد.
هنگامی که برای اولین بار به کارتهای خود و کارتهای روی میز نگاه میکنید، یک پلن اولیه و یک پلن پشتیبان برای عدم موفقیت پلن اولیه ایجاد نمائید. به عنوان مثال اگر کارتهای شما 9 دل، 9 پیک و 7 دل است، و هدف شما بدست آوردن سه تا کارت 9 است. اما کارت 9 گشنیز رو به بالا که وسط میز قبل از اینکه شما آن بردارید توسط بازیکن دیگری برداشته میشود. بعید هم هست که کارت 9 خشت نیز توسط بازیکنی وسط میز گذاشته شود. پس زمان آن است که پلن پشتیبان را اجرا کنید.
دوباره که نوبت شما میشود سه کارت 10 دل، 8 پیک، 7 خشت روی میز است. شما میتوانید 9 پیک خود را با کارت 10 جایگزین کنید تا مجموع ارزش کارتهای دست شما 26 شود که نسبتا دست خوبی است.
در آخر سعی کنید با نگاه کردن به کارتهای که دیگر بازیکنان روی میز میگذارند و کارتهای که برمیدارند، متوجه شوید استراتژی حریفتان چیست.
دیدگاهتان را بنویسید