بازی کارتی سدما (Sedma)

بازی کارتی سدما (Sedma) یا هفت

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های ورق در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی سدما (Sedma )یا هفت را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

مختصری از تاریخچه‌ی بازی کارتی سدما

بازی کارتی سدما به معنای هفت، یک بازی با ورق از کشور چک است که از نوع بازی‌های تریک-تیکینگ می‌باشد و فقط در اروپای شرقی یافت می‌شود. در این بازی، یک کارت فقط با یک کارت برابر با آن کارت یا یک کارت شماره هفت می‌تواند شکست بخورد. بازی کارتی سدما در دهه 1960 از مجارستان یا اسلواکی، ابتدا به موراویا و سپس به بوهمیا معرفی شد و راه یافت. این بازی به دلیل داشتن سرعت، محبوب شد. این بازی قوانین ساده‌ای دارد اما به تدریج به تکامل خود ادامه داد و چندین نسخه از بازی در حال حاضر انجام می شود.

 بازیکنان و کارت ها

بازی کارتی سدما برای انجام توسط دو بازیکن یا چهار بازیکن که با هم هم‌تیمی می‌شوند، بسیار جالب است. در بازی چهارتفره، هم‌تیمی‌ها باید مقابل یکدیگر بنشینند. همچنین می توان این بازی را توسط سه نفر نیز بازی کرد که در این حالت، هر کدام از بازیکنان باید برای خود بازی کنند.

به طور معمول برای انجام این بازی، از یک دسته 32تایی با خال آلمانی استفاده می شود. خال‌ها در این کارت‌ها شامل برگ‌ (leaves)، توپ‌ (balls)، دل (hearts) و بلوط (acorns) می‌شود.

در هر یک از این خال‌ها، یک سری کارت با عنوان‌های آس (ace)، شاه (king)، رو (over)، زیر (under)، 10 (ten)، 9 (nine)، 8 (eight)، 7 (seven) وجود دارد.

در صورت لزوم می توان یک بسته 32 کارتی با خال فرانسوی را جایگزین کرد.

هنگامی که بازی توسط سه بازیکن انجام می شود، دو کارت بی اهمیت، معمولاً دوتا هشت یا یک هشت و یک نه، از دسته کارت بازی، حذف می شود و 30 کارت باقی می ماند.

در این بازی، آس و ده ها هر کدام 10 امتیاز دارند. کارت های دیگر بی ارزش هستند، اما آخرین دست وسط، 10 امتیاز دارد که در مجموع هر دست بازی، 90 امتیاز دارد.

توزیع کارت و بازی در جهت عقربه های ساعت انجام می‌شود.

توزیع کارت

دیلر به هر بازیکن چهار کارت می دهد، معمولاً دو کارت در یک زمان (یعنی دوتا دوتا). کارت های باقی مانده رو به پایین روی هم چیده می شوند.

در دست‌های دوم و بعدی، کارت‌ها توسط بازنده‌ی دست قبلی (یکی از بازنده‌ها)، با هم بُر زده می‌شوند و برنده (یکی از اعضای تیم برنده) اولین کارت دست وسط را بازی می‌کند یا در اصطلاح رهبر اولین دست وسط می‌شود.

این بدان معناست که برای مثال در یک بازی چهار نفره، اگر تیمِ فردِ توزیع کننده‌ی کارت، برنده‌ی نوبتِ توزیع کارت او شوند، نوبت توزیع کارت به بازیکن سمت چپ او می‌رسد، در حالی که اگر تیم توزیع کننده نوبت توزیع کارت خود را ببازد، نوبت توزیع کارت به هم‌تیمی فرد توزیع کننده می‌رسد.

نحوه انجام بازی

بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، اولین کارت دست وسط را بازی می‌کند و سایر بازیکنان به نوبه خود هر کدام یک کارت بازی می کنند. هر کارتی ممکن است در دست وسط بازی شود.

وقتی همه‌ی بازیکنان یک کارت بازی کردند، بازیکنی که اولین بازی را انجام داد دو گزینه پیش رو دارد:

  1. دست وسط را به پایان برساند. در این صورت آخرین بازیکنی که کارتی را بازی کرده است که برابر با اولین کارت بازی شده در دست وسط است یا کارتی را بازی کرده است که هفت است، برنده‌ی دست می شود.
  2. این دست را با بازی کارت دیگری که برابر با کارت اول باشد یا هفت باشد، ادامه دهد.

اگر بازیکن اول دست را ادامه دهد، سایر بازیکنان باید هر کدام به نوبه خود کارت دیگری را برای آن بازی کنند، پس از آن بازیکن اول دوباره همان گزینه ها را پیش رو دارد.

بازیکن اول ممکن است انتخاب کند که دست را برای دور سوم ادامه دهد، و دوباره برای راند چهارم با ادامه بازی هفت‌ها یا کارت‌هایی که با همان کارت اول این دست مطابقت دارند، ادامه دهد.

این دست زمانی به پایان می رسد که اولین بازیکن توقف را انتخاب کند یا همه چهار کارت خود را بازی کرده باشد.

پایان یک دست و ادامه بازی

برنده آخرین نفری است که کارتی برابر با کارتی که دست را شروع کرده است بازی کرده باشد یا هفت بازی کرده باشد. برنده تمام کارت های بازی شده را جمع آوری می کند و آن‌ها را رو به پایین ذخیره می کند. در یک بازی مشارکتی، هم‌تیمی دست‌های برنده شده‌ی خود را در یک جا نگه می دارند.

سپس بازیکنی که دست را برنده شده است شروع می‌کند و سپس یکی یکی، بازیکنان به نوبت کارت بالایی را از دسته‌ی رو به پایین (کارت‌هایی که پس از توزیع، باقی مانده بودند و دیلر کنار گذاشته بود) می‌کِشند، تا زمانی که همه آن‌ها دوباره چهار کارت داشته باشند. سپس برنده‌ی دست قبلی با بازی کردن هر کارتی که دوست دارد، دست جدیدی را آغاز می کند.

هنگامی که دسته کارت رو به پایین تمام شد و کارتی باقی نماند، بازی با استفاده از کارت هایی که در دست بازیکنان باقی مانده است، تا زمانی که همه کارت ها بازی شوند، مانند قبل ادامه می یابد.

مثال از بازی کارتی سدما

چهار بازیکن با عنوان‌های N(Oth)، E(ast)، S(outh) و W(est) را در نظر بگیرید. و کارت ها به اختصار A، K، O، U، 10، 9، 8، 7 هستند. بازیکن N، اولین دست را شروع می کند.

W و E، هم‌تیمی هستند و روبروی هم می نشینند. و N و S نیز هم‌تیمی هستند و روبروی هم می نشینند.

از چپ به راست بازیکنان، کارت‌های زیر را به ترتیب بازی می‌کنند:

N: 9, E: 10, S: U, W: 9, N: 9, E: 7, S: 8, W: 10

با توجه به کارت‌هایی که بازی شده است، می‌بینیم که بازیکن N، تصمیم گرفته است که بازی را برای دور دوم ادامه دهد. زیرا اگر این کار را نمی‌کرد، W بازی را برنده می‌شد و N نمی‌خواست دست را از دست بدهد. و یک دور بیشتر ادامه داد. در دور دوم نیز می‌بینم، E که هم‌تیمی W است، 7 بازی کرده است. زمانی که در دور دوم، نوبت به بازیکن W می‌رسد، او می‌داند که در صورت ادامه پیدا نکردن دست توسط بازیکن N، پارتنر او برنده‌ی این دست است. بنابراین 10 بازی می‌کند تا یک کارت با ارزش را به هم‌تیمی‌اش بدهد. سپس دوباره بازیکن N است که باید انتخاب کند و از آن‌جایی که او نه 7 دارد و نه 9، دست را متوقف می‌کند.

تمامی بازیکنان از دسته کارت رو به پایین، 2 کارت می‌کشند تا همگی 4 کارت داشته باشند.  این دست را E برد، بنابراین دست بعدی را او شروع می‌کند. از چپ به راست در دست جدید، به شکل زیر بازی می‌شود:

E: A, S: 7, W: A, N: K

بازیکن E که می‌بیند در صورت توقف دست، هم‌تیمی‌اش برنده‌ی دست می‌شود، به این راضی می شود و می ایستد. همه کارت می کشند. W پیروز شد، بنابراین دست بعدی را آغاز می‌کند.

نکته‌ی مهم در بازی سدما

توجه داشته باشید که در بازی کارتی Sedma (برخلاف برخی از بازی های مرتبط دیگر) حتی اگر شما یا هم‌تیمی‌تان در حال حاضر برنده‌ی دست باشید،  مجاز به ادامه‌ی آن دست هستید. مثلا اگر به نظر می رسد که حریفان تحت فشار هستند انجام این کار مفید است، و اگر به آن‌ها فرصتی برای کشیدن کارت های جدید ندهید، ممکن است مجبور شوند یک تک آس یا ده را به داخل بازی بیاورند و شما در نهایت برنده شوید.

امتیازدهی

هنگامی که تمام کارت ها بازی شد، هر بازیکن یا تیم برای هر آس یا کارت شماره 10 که در دست‌های برنده‌ شده‌ی خود دارد، ده امتیاز می شمارد و بازیکن یا تیمی که آخرین دست را برنده شده است نیز، 10 امتیاز اضافی می‌گیرد که در مجموع 90 امتیاز در بازی به دست می آید.

اگر هیچ بازیکن یا تیمی تمام 90 امتیاز را نداشته باشد، بازیکن یا تیمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده 1 سهم یا stake است.

بازیکن یا تیمی که تمام 90 امتیاز را به دست آورده باشد، اما تمام دست‌ها را برنده نشده باشد، برنده 2 سهم خواهد شد.

اگر یک بازیکن یا تیم تمام دست‌ها را برد، 3 سهم را برنده می شود.

در یک بازی 3 نفره، دو بازنده باید سهم را به بازیکن برنده بپردازند. اگر دو بازیکن در بیشترین امتیاز، با هم مساوی شوند، بازیکن سوم به هر کدام از آن‌ها، 1 سهم می پردازد. اگر همه با هم مساوی باشند (هر کدام 30 امتیاز) پرداختی وجود ندارد.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی سدما، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *