آل فورز

معرفی بازی آل فورز (All Fours) یا تمام چهارها

در این مطلب قرار است به معرفی یک بازی کارتی جذاب با نام آل فورز (All Fours) بپردازیم. انواع مختلف این بازی را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست موضوعات
4. انواع مختلف بازی و قوانین اختیاری

تاریخچه بازی آل فورز (همه چهارها)

تعدادی بازی کارتی وجود دارند که همگی شبیه به هم هستند و آل فورز یکی از اعضای همین خانواده بازی‌های کارتی است که محبوبیت آن به اواسط دهه 1600 برمی گردد.

این بازی در ابتدا در کشور انگلستان توسعه داده شد و بازی شد.

اما هم اکنون محبوبیت بازی آل فورز به کشورهای زیاد دیگری گسترش یافت و در کشورهای زیادی از جمله کشورهای آسیایی بازی می‌شود. حتی انواع مختلفی از آن به میان آمده است.

بازی All Fours چگونه بازی است؟

بازی آل فورز یک نوع بازی ترفندی (trick taking) است که در آن بازیکنان در هر دست از بازی به دنبال ۴ امتیاز هستند.

تعداد بازیکنانی که می‌توانند این بازی را همراه با هم انجام دهند، دو یا سه بازیکن و یا چهار بازیکن است. البته این چهار بازیکن باید مشارکتی بازی کنند و به دو گروه تبدیل شوند.

از سوی دیگر برای انجام بازی از یک دسته کارت ۵۲تایی استاندارد استفاده می‌شود. کارت‌ها کاملاً رتبه‌بندی شده هستند؛ رتبه‌ها از بالا به پایین عبارتند از:

  • آس (Ace)
  • شاه (King)
  • بی بی (Queen)
  • سرباز (Jack)
  • ·      10
  • ·      9
  • ·      8
  • ·      7
  • ·      6
  • ·      5
  • ·      4
  • ·      3
  • ·      2

بازی آل فورز با نام‌های دیگری نیز شناخته می شود. برخی از این نام ها عبارتند از:

  • High-Low-Jack (های-لو-جک یا بالا-پایین-سرباز)
  • Old Sledge (اُلد اسلج یا سورتمه قدیمی)
  • Seven Up (سون آپ)
  • Old Fours (اُلد فورز یا چهارهای قدیمی)

انتخاب اولین دیلر، نحوه توزیع کارت و نحوه مشخص شدن حکم

اولین دیلر باید در این بازی انتخاب شود، سپس دیلرهای بعدی بر اساس قوانین دیگر که پایین‌تر اشاره خواهیم کرد، مشخص خواهند شد.

نحوه انتخاب دیلر نیز از طریق کات کردن کارت‌ها انجام می‌شود. پس از بر زدن کارت‌ها، بازیکنان به ترتیب هر کدام بالاترین کارت را از روی دسته کارت برمی‌دارند.

زمانی که تمام بازیکن‌ها برای خود یک کارت برداشتند، بازیکنی که کارتش بیشترین رتبه را داشته باشد دیلر خواهد بود.

پخش کردن کارت‌ها در جهت عقربه‌های ساعت بر دور میز انجام می‌شود. همچنین از بازیکن سمت چپ دیلر شروع خواهد شد.

کارت‌ها به صورت دسته‌های 3تایی رو به پایین قرار می‌گیرند و دیلر شروع به توزیع کارت‌ها بصورت 3تا 3 تا می‌کند تا زمانی که هر بازیکن ۶ کارت داشته باشد.

از بین کارت‌هایی که در دست دیلر باقی مانده است، بالاترین کارت برعکس می‌شود. خال این کارت خال ترامپ (حکم) خواهد بود. درباره اینکه خال ترامپ چه اهمیتی دارد در ادامه صحبت خواهیم کرد.

 در صورتی که این کارت سرباز باشد دیلر در همان لحظه یک امتیاز کسب می‌کند.

موافقت یا مخالفت با حکم

بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، در این لحظه دو گزینه پیش رو خواهد داشت.

او پس از مشخص شدن کارت حکم می‌تواند حکم را بپذیرد که به این حالت استند (stand) می‌گویند. و یا با آن مخالفت کند که به این حالت بگ (beg) می‌گویند. منظور از مخالفت کردن یا بِگ این است که بازیکن سمت چپ دیلر درخواست کارت دیگری برای حکم دهد، همچنین کارت‌های اضافی بین بازیکنان پخش شود.

از سوی دیگر در این حالت (یعنی بِگ کردن بازیکن سمت چپ دیلر)، دیلر نیز دو گزینه پیش رو خواهد داشت. یا به مخالفت بازیکن سمت چپش توجه کند و حکم را تغییر دهد (رد کردن یا Refuse)، یا اینکه بر روی حکم بماند و آن را تغییر ندهد (پذیرفتن یا Take it).

ماندن بر روی حکم

در صورتی که دیلر همان خال حکم اورجینال را پذیرفت، هر رقیب دیلر یک امتیاز به دست می‌آورد. به این امتیاز گیفت (gift) یا هدیه می‌گویند.

توجه داشته باشید که در صورتی که یکی از رقبای دیلر ۶ امتیاز داشته باشد، با داشتن یک امتیاز بیشتر آن‌ها برنده می‌شوند، به همین دلیل احتمالا دیلر به‌هیچ عنوان خال حکم را نپذیرد.

زمانی که خال حکم به وسیله بازیکن یا دیلر پذیرفته شود بازی آن دست شروع خواهد شد.

پذیرفتن تغییر حکم

اما از سوی دیگر اگر بازیکن سمت چپ دیلر با حکم مخالفت کرد و دیلر نیز به دنبال مخالفت کردن او حکم اورجینال را رد کرد.

کارتی که حکم را مشخص کرده بود، رو به پایین بر روی دست باقیمانده در دست دیلر برگردانده می‌شود، سپس به هر بازیکن سه کارت جدید رو به پایین داده می‌شود. پس از آن نیز بالاترین کارت در دست باقیمانده در دست دیلر رو به بالا می شود و خال حکم جدید آشکار خواهد شد.

در صورتی که خال این کارتی که مشخص می‌شود، خال همان کارت رد شده باشد، دوباره 3 کارت دیگر به هر بازیکن داده می‌شود و دوباره حکم متفاوتی آشکار خواهد شد.

این کار تا زمانی که خال حکمی که جدید مشخص می‎شود با خال حکمی که رد شده بود، متفاوت باشد ادامه پیدا خواهد کرد.

دور انداختن 3 کارت

هر بار که به بازیکنان سه کارت جدید داده می‌شود، بازیکنی که سه کارت جدید را دریافت می‌کند از داخل دستش سه کارت را به انتخاب خودش دیسکارد می‌کند یعنی دور می‌اندازد.

البته هر یک از آن سه کارت جدیدی که به بازیکن داده می شود، نیز می‌تواند بین کارت‌های دور انداختنی وجود داشته باشد.

این کارت‌هایی که توسط بازیکنان دور انداخته می‌شوند، در ادامه انجام بازی از آن دست بیرون خواهند بود و در بازی دخالت داده نمی‌شوند.

یعنی پخش کارت هر طوری که پیش برود، زمانی که بازی شروع می‌شود هر بازیکن فقط 6 کارت در دست دارد.

تبصره دیگر نیز وجود دارد و آن هم اینکه در صورتی که حکم جدیدی که با استفاده از یک کارت مشخص می‌گردد ،آن کارت کارت سرباز باشد دیلر ۱ امتیاز خواهد گرفت.

دیسکارد تمامی کارت‌ها

به ندرت اتفاق می‌افتد که تمام کارت‌ها قبل از اینکه یک حکم جدید مشخص شود، بر روی میز دور انداخته می‌شوند. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد دیلر تمامی کارت‌ها را بُر می‌زند و دوباره از اول کار توزیع کارت را انجام می‌دهد. اما توجه داشته باشید که هر امتیازی که دیلر از سربازهای رو به بالا شده به دست آورده باشد در ادامه بازی برای او حفظ خواهد شد و از بین نمی‌روند.

بانچ کردن

زمانی که حکم جدید مشخص شد، هر کدام از بازیکنان این گزینه را دارند که بگویند بانچ (bunch).

اگر یک بازیکن اعلام بانچ کرد و دیگر بازیکنان نیز موافقت کردند، تمامی کارت‌ها جمع می‌شود، بر زده می‌شود و دیلر دوباره آن‌ها را پخش می‌کند.

 باز هم در این حالت اگر دیلر در رابطه با سرباز‌ها امتیازی را به دست آورده باشد، امتیاز‌ها را برای خود حفظ خواهد کرد.

شروع دست بازی

پس از اینکه بالاخره حکم مشخص گردید، دست بازی شروع خواهد شد.

بازی از بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است شروع می شود. این بازیکن اول کارت دست وسط را بازی می کند. سپس بازی در جهت چرخش عقربه‌های ساعت ادامه می یابد.

هر بازیکن یک کارت را در دست وسط بازی می کند.

اولین بازیکن (بازیکن سمت چپ دیلر)، هر کارتی را می تواند بازی کند. اما پس از او، بازیکنان باید این فرآیند را در نظر داشته باشند:

بازیکنی که کارت با خال یکسان با کارت اول دارد، می تواند یک کارت هم‌خال را بازی کند یا اگر کارت با خال حکم را داشت، یک کارت با خال حکم در دست وسط بازی کند.

اما بازیکنی که هیچ کارت با خال یکسان با کارت اول ندارد، می تواند هر کارتی از جمله کارتی با خال حکم را در وسط بازی کند.

سپس در بین کارت‌هایی که در دست وسط بازی شده است، اگر کارت یا کارت‌هایی با خال حکم وجود داشته باشد، بازیکنی که در بین کارت‌های حکم، باارزش‌ترین کارت را بازی کرده باشد، دست وسط را برنده می شود. اما اگر هیچ حکمی بازی نشده باشد، خال اولین کارتی که در دست بازی شد در نظر گرفته می شود و هر بازیکنی که باارزش ترین کارت با آن خال را بازی کرده باشد، برنده دست وسط خواهد بود.

برنده هر دست از بازی، اولین کارت دست بعدی را وسط می گذارد و دست بعدی را شروع می کند.

شمارش امتیازات بازیکنان پس از اتمام دست

امتیازهای زیر پس از اتمام بازی دست شمارش می شوند:

نامتوضیحامتیاز
بالا یا های (High)بازیکنی که دیلر به او باارزش‌ترین کارت حکم را می دهد (از نظر رتبه)1
پایین یا لو (Low) بازیکنی که دیلر به او کم‌ارزش‌ترین کارت حکم را می دهد (از نظر رتبه)1
سرباز یا جک (Jack)بازیکنی که در دست وسط، سرباز حکم را برنده شود.1
بازی یا گیم (Game)بازیکنی که در طی بازی دست، یشترین امتیاز کارت را از طریق بالاترین کارت‌ها (high-card) بدست می آورد، امتیازی گیم را بدست خواهد آورد. کارت‌های زیر که در دست‌ها توسط بازیکنان به دست می آیند، هر کدام دارای، مقادیر امتیازی که در پایین ذکر می‌کنیم هستند تا مشخص شود چه کسی در دسته امتیازدهی «Game» برنده می‌شود. هر بازیکنی که بیشترین مجموع امتیازات از نظر این امتیازدهی را داشته باشد، امتیاز مربوط به دسته Game را بدست می آورد. کارت ارزش امتیاز High-Card 10 10 آس 4 شاه 3 بی بی 2 سرباز 1 2,3,4,5,6,7,8,9 01

جدول امتیازات

توجه داشته باشید که دسته بندی Low برای بازیکنی امتیاز به ارمغان می آورد که کم ارزش ترین کارت حکمی را که در طی دست پخش شده است را دریافت کرده باشد، بدین ترتیب دلیلی ندارد که حتما امتیاز Low با کارت 2 بدست بیاید. به همین ترتیب نیز دلیلی ندارد امتیاز High فقط با کارت آس بدست بیاید.

تساوی در امتیازات های-کارت

در صورتی که 2 یا چند بازیکن در مجموع امتیاز High-Card با هم برابر شوند، فقط یکی از آن‌ها امتیاز این بخش را می گیرد. بر اساس قوانین زیر این یک نفر انتخاب خواهد شد.

  1. اگر بین این نفرات، دیلر هم باشد، دیلر امتیازی نمی گیرد.
  2. در صورتی که تعداد افراد غیردیلر همچنان 2 نفر یا بیشتر باشد، بازیکنی امتیاز گیم را خواهد گرفت که از سمت چپ دیلر، به دیلر نزدیک‌تر باشد.

همچنین اگر در کل بازی کارت سرباز حکم اصلا بازی نشود برای دسته بندی سرباز کسی امتیاز دریافت نمی کند.

اگر بازیکنی 7 امتیاز یا بیشتر در پایان یک دست جمع کند، برنده اعلام می شود. دسته های امتیاز به ترتیب خاص زیر امتیاز می گیرند:

  1. High
  2. Low
  3. Jack
  4. Game

اگر بیش از یک بازیکن در پایان یک دست به 7 امتیاز رسید یا از آن فراتر رفت، امتیازها باید به ترتیب اضافه شوند و اولین بازیکنی که در واقع به ترتیب امتیاز به 7 می رسد، برنده بازی اعلام می شود. برنده هر دست از بازی، دست بعدی بازی را شروع خواهد کرد.

انواع مختلف بازی و قوانین اختیاری

برای هیجان انگیزتر شدن بازی‌ها یا برای دور شدن بازی از یکنواختی، برخی قوانین اختیاری وجود دارد که بازیکنان می توانند آن را به بازی اضافه کنند. برخی از قوانین اختیاری که انواع جدیدی از بازی آل فورز را به وجود می آورند، در ادامه شرح داده می شوند:

Low Captured (کم بدست آمده): یکی از انواع بازی آل فورز

این قانون یک قانون اختیاری برای بازیکنان می باشد. قانون Low Captured به این معنی است که بازیکنی از دسته بندی Low امتیاز دریافت می کند که در حین بازی از طریق دست‌ها، کم ارزش‌ترین کارت حکم را بدست بیاورد، نه اینکه دیلر در حین پخش کارت، این کارت را به او بدهد. چنین قانونی در روند دور انداختن کارت از دست بازیکنان تاثیر می گذارد. حتی در انتخاب کارت برای بازی کردن در دست هم تاثیر زیادی می گذارد.

Eleven Makes (11تایی): یکی از انواع بازی آل فورز

 این ویژگی، یک ویژگی اختیاری است که برخی بازیکنان به بازی خود اضافه می کنند. معنای Eleven Makes در این بازی هم این است که بازیکنان امتیاز مورد نیاز برای برنده شدن را از 7 به 11 افزایش می دهند. وجود این ویژگی باعث می شود بازی تا حدودی طولانی تر شود.

Running All Fours (روان شدن چهارتا): یک نسخه از بازی آلفورز

 این هم یکی ویژگی خاص برای این بازی است که برخی بازیکنان آن را می پسندند و اختیاری به بازی اضافه می کنند. ویژگی Running All Fours نحوه انجام بازی را تغییر نمی دهد. بلکه امتیازات مربوط به کارت‌های حکمی که رو به بالا می شود برای دیلر را تغییر می دهد. این امتیازات عبارتند از:

کارتارزش امتیاز
آس4
شاه3
بی بی2
سرباز1

 به غیر از این 4 کارت، هیچ کارت دیگری امتیاز بدست نخواهد آورد. علاوه بر این، امتیاز لازم برای برنده شدن 31 امتیاز خواهد بود.

Running of the Cards (روان شدن کارت‌ها): ورژنی از بازی آل فورز

این ویژگی به نحوه رساندن تعداد کارت‌های بازیکنان به 6 کارت بر می گردد. اگر یادتان باشد بالاتر درباره این موضوع گفتیم که بازیکنان زمانی که 3 کارت جدید از دیلر دریافت کنند، از بین کارت‌هایی که در دستشان داشتند و 3 کارتی که دیلر داده است، به دلخواه 3 کارت را دور می اندازند تا همچنان بازی را با 6 کارت شروع نمایند.

روش های مختلفی در مورد اینکه چگونه بازیکنان ممکن است در هر بار اجرای کارت ها دست خود را به شش کارت کاهش دهند، استفاده می شود.

یک روش جایگزین این است که زمانی که دیلر 3 کارت جدید به بازیکن می دهد، بازیکن آن‌ها را در همان لحظه به دست خود اضافه نمی کند. صبر می کنند تا ببینند کارتی که رو به بالا می شود چیست. اگر از همان حکم بود، از آن جایی که دوباره باید حکم انتخاب شود، بازیکنان این 3 کارت را کنار می گذارند و دیلر 3 کارت جدید به آن ها می دهد.

مدل‌هایی برای دور انداختن کارت‌ها

روش دیگری که برای این کار در برخی بازی ها اجرا می شود این است که بازیکنان کارت‌های اضافی را که در زمان انتخاب حکم به او داده می شود همه را نگه می دارد و در نهایت زمانی که حکم تایید شد، او از بین کارت‌های دستش و کارت‌هایی که جمع کرده است، آنقدر کارت دور می ریزد تا 6 کارت داشته باشد.

نوعی از بازی نیز وجود دارد که به بازیکن اجازه می دهد این کارت های اضافی را نگه دارد و با تعداد کارت‌های بیشتر از 6 عدد، بازی کند.

در یک ورژن این بازی هم بازیکنان زمانی که 6 کارت اول خود را دریافت می کنند، از دستشان 3 کارت را کنار می گذارند و در صورتی که 3 کارت جدید به آن‌ها داده شد، 3 کارت کنار گذاشته شده دور انداخته می شوند و در غیر این صورت 3 کارت کنارگذاشته‌شده به دستشان برمی گردد.

Partnership All Fours (مشارکت چهارگانه): نوعی از بازی آل فورز

این تنوع از بازی کارتی آل فورز (All Fours)، بدین شکل است که بجای انجام بازی بین 2 نفر یا 3 نفر، بین 2 گروه 2 نفره انجام می شود. نسخه مشارکت چهارگانه بازی آل فروز، به ویژه در کشور ترینیداد و توباگو محبوب است.

اینکه کدام بازیکن با کدام بازیکن همگروه باشد و اینکه دیلر چه کسی باشد، با همان روش‌های رایج کات کردن کارت می توانید انجام دهید. مثلا 2 بازیکنی که بالاترین کارت‌ها را کات می کنند با هم تیم شوند و 2 بازیکنی که کم‌ترین کارت‌ها را کات می کنند نیز با هم تیم شوند. سپس این تیم در برابر تیم دیگر بازی می کنند. از سوی دیگر بازیکنی باارزش ترین کارت را کات می کند، بعنوان اولین دیلر تعیین می گردد.  در صورتی که چند بازیکن کارت‌های مساوی کات کنند، این چند بازیکن به کات کردن ادامه می دهند تا زمانی که دیگر هیچ تساوی وجود نداشته باشد. هم‌تیمی‌ها روبروی یکدیگر می نشینند.

نحوه رتبه بندی کارت مشابه با نسخه استاندارد است. دیلر در اینجا هم مانند نسخه استاندارد می تواند کارت‌ها را به دسته‌های سه تایی تقسیم کند و سه‌تا سه‌تا بین بازیکنان پخش نماید. با این حال، یک تفاوت این است که برخلاف All Fours استاندارد، در این نسخه جهت بازی، جهت پخش کردن کارت و … در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌باشد.

پس از اینکه دیلر کارت‌ها را در بین بازیکنان پخش کرد، دیلر بالاترین کارت در دسته کارت باقیمانده را برمی‌گرداند تا خال حکم مشخص گردد. در صورتی که این کارت یک آس، کارت 6، کارت 2 یا سرباز باشد، تیم دیلر امتیازی را کسب می کند که در نمودار زیر نشان داده شده است:

کارتامتیاز
سرباز3
62
22
آس1

Stand یا Beg در مشارکت چهارگانه

پس از اینکه خال حکم مشخص شد، بازیکنی که سمت راست دیلر نشسته است باید فورا انتخاب خود را اعلام نماید. همان گزینه‌هایی که در نسخه استاندارد آل فورز در برابر بازیکن سمت چپ دیلر بود، اینجا در برابر بازیکن سمت راست دیلر قرار دارد. یعنی یا Stand یا Beg.

در صورتی که بازیکن قصد داشته باشد با همان حکم مشخص شده بازی کند، باید بگوید Stand. سپس بازی شروع می شود. و از آن طرف، اگر بخواهد حکم دیگری آشکار شود، باید بگوید Beg.

در صورتی که بازی شروع شود، همان بازیکنی که دقیقا در سمت راست دیلر نشسته است اولین کارت را بازی می کند و دست اول را شروع می کند.

اما اگر بازیکن تصمیم بگیرد که بگوید Beg، دیلر 2 گزینه برای خود دارد. او اولا می تواند بیان کند ” Take One”. با بیان این، تیم رقیب 1 امتیاز دریافت می کند و خالی که مشخص شده است، همانطور باقی خواهد ماند برای آن دست و دست بازی شروع می شود. دقت داشته باشید که اگر تیم رقیب فقط 1 امتیاز برای برنده شدن نیاز داشته باشد، دیلر هیچ وقت این گزینه را انتخاب نخواهد کرد.

دومین گزینه‌ای که در این حالت در برابر دیلر قرار دارد، این است که اعلام کند refuse و برای آشکار کردن یک حکم دیگر اقدام نماید.

3 کارت دیگر به هر بازیکن باید داده شود. سپس در دسته کارت باقیمانده در دست دیلر، بالاترین کارت رو به بالا می شود و خالش هر چه که بود، همان بعنوان خال حکم اعلام می شود. در صورتی که کارت جدید سرباز یا 6 یا آس باشد، دیلر تعداد مناسبی امتیاز را کسب می کند.

حکم متفاوت با اولی

در صورتی که حکم جدیدی که رو می شود با همان حکم اول یکسان باشد، 3 کارت بیشتر بین بازیکنان پخش می شود و یک کارت دیگر رو به بالا می شود تا حکم مشخص گردد. تیم دیلر باز هم اگر کارت رو شده سرباز یا 6 یا آس بود، امتیاز به دست خواهد آورد. دیلر به این کار ادامه خواهد داد تا بالاخره یک حکم متفاوت رو شود.

شروع بازی در مشارکت چهارگانه

هر زمانی که یک حکم جدید و متفاوت با اولی رو شد، این حکم اعلام می گردد و بازی شروع می شود.

در صورتی که تمام کارت‌های دسته کارت پیش از مشخص شدن حکم تمام شد، تمامی کارت‌ها در هم ریخته می شوند، بر زده می شوند و دیلر دوباره کارت‌ها را پخش می کند. ولی هر امتیازی که توسط تیم دیلر کسب شده بود، باقی می ماند و حذف نمی شود.

زمانی که بازی شروع شود، بازیکنی که دقیقا در سمت راست دیلر نشسته است بازی را شروع می کند و اولین کارت دست را وسط می گذارد. سپس در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت، هر بازیکنی که نشسته است یک کارت بازی می کند. هر بازیکنی که یک دست را برنده شود، دست بعدی را شروع می کند.

زمانی بازی به اتمام می رسد که تمام بازیکنان کارت های خود را بازی کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که بر خلاف بازی نسخه اصلی آل فورز، بازیکنان هیچ کارتی را دور نمی اندازند.

نحوه بازی کردن دست وسط در مشارکت چهارگانه

زمانی که اولین کارتی که در دست بازی می شود حکم است، بازیکنان بعدی حتما باید حکم بازی کنند. یعنی حتی اگر بازیکن نخواهد که دست را برنده شود، باز هم فرقی نمی کند اگر حکم دارد باید حکم بازی کند. اما در صورتی که بازیکنهیچ کارت حکمی نداشته باشد، او می تواند هر کارت دیگری با هر خالی را بازی کند.

و در صورتی که اولین کارتی که بازی می شود، کارتی با خال غیرحکم باشد، بازیکنان بعدی باید کارتی هم‌خال با همین کارت اول بازی کنند یا یک کارت حکم بازی کنند. در صورتی که هیچ یک از این دو را نداشتند، هر کارتی می توانند بازی کنند.

اینکه چه کسی دست وسط را برنده می شود، به این بستگی دارد که خال حکم در بین کارت ها قرار دارد یا نه. در صورتی که حکم وجود داشت، بازیکنی که بالاترین حکم را بازی کرده باشد، برنده دست وسط است. اما اگر هیچ حکمی وجود نداشته باشد، خال اولین کارتی که در دست بازی شد، در نظر گرفته می شود. هر بازیکنی که با همین خال بالاترین کارت از نظر رتبه را بازی کرده باشد، برنده دست خواهد بود.

امتیازات تیم‌ها

پس از اینکه تمام دست ها بازی شدند و برنده دست ها نیز مشخص شد، هم‌تیمی‌ها بر اساس امتیازات جدول زیر، امتیازاتشان مشخص می شود:

نام دسته بندیتوضیحامتیاز دریافتی
بالا یا های (High)تیمی که بازیکنش در حین پخش کارت بالاترین کارت حکم از نظر رتبه را دریافت کرده باشد.1
پایین یا لو (Low)تیمی که بازیکنش در حین پخش کارت پایین‌ترین کارت حکم از نظر رتبه را دریافت کرده باشد.1
سرباز هنگ یا هنگ جک (Hang Jack)امتیاز این دسته بندی توسط تیمی دریافت می شود که تیم مقابلش در جریان پخش کارت، کارت سرباز حکم را دریافت کرده باشد.3
سرباز یا جک (Jack)تیمی این امتیاز را دریافت می کند که در حین پخش کارت، کارت سرباز حکم را دریافت کرده باشد.1
بازی یا گیم (Game)تیمی که موفق شود بیشترین امتیازات مربوط به های کارت‌ها را در دست دریافت کند. های کارت‌ها و امتیازاتشان را در جدول زیر آورده‌ایم: (کارت‌هایی که اشمشان در این جدول نیامده است، امتیاز های کارت صفر دارند.) نام کارت امتیاز های کارت 10 10 آس 4 شاه 3 بی بی 2 سرباز 11

در صورتی که هر دو تیم در مجموع امتیازات های کارت‌های بدست آمده برابر شوند، هیچ یک از تیم‌ها برای دسته بندی گیم امتیاز نمی گیرند.

همچنین در صورتی که در حین پخش کارت، کارت سرباز حکم پخش نشده باشد، هیچ تیمی برای دسته بندی‌های جک و هنگ جک امتیاز دریافت نخواهد کرد.

 ترتیب دریافت امتیازات از دسته بندی‌ها در پایان هر دست بصورت زیر خواهد بود:

  • های
  • لو
  • جک یا هنگ جک
  • گیم

اولین تیمی که به امتیاز 14 برسد، برنده کل بازی خواهد بود.

آل فایوز (All Fives) یا همه پنج‌ها

نوبت به معرفی بازی آل فایوز می رسد که یک نسخه از بازی آل فورز می باشد. نحوه انجام آن مشابه با نسخه اصلی آل فورز می باشد و برای دو یا 3 بازیکن قابل انجام است. تنها تفاوت آن در قسمت امتیازدهی می باشد.

امتیازات کارت‌ها در آل فایوز

کارت‌های خاص به همراه امتیازاتشان را در جدول زیر آورده‌ایم که می توانید برای بخش امتیازدهی از آن استفاده کنید:

کارتامتیاز
کارت شماره 10 حکم10
کارت شماره 5 حکم5
آس حکم4
شاه حکم2
بی بی حکم2
سرباز حکم1

هر بازیکنی زمانی که یک دست وسط را برنده می شود، امتیاز دست برای او محاسبه می شود و به مجموع امتیازاتش در همان لحظه اضافه می گردد.

اولین بازیکنی که به مجموع امتیاز 61 یا بیشتر برسد، برنده بازی خواهد بود.

Auction Pitch (زمین حراج): نوعی آل فورز

یک نوع دیگر از بازی آل فورز، بازی Auction Pitch (زمین حراج) می باشد. این نسخه، یک نسخه بسیار محبوب است. Auction Pitch قابل انجام توسط 2 تا 7 بازیکن می باشد. مانند نسخه‌های دیگر، برای انجام بازی از یک دسته کارت 52تایی استاندارد استفاده می شود. رتبه بندی کارت‌ها نیز مانند رتبه بندی در نسخه های دیگر است.

تمامی کارت‌ها بر زده می شود و بازیکنان شروع به کشیدن کارت از بالای آن می کنند. بازیکنی که کارتش نسبت به بقیه بازیکنان رتبه‌اش بالاتر باشد، دیلر خواهد شد.

جهت پخش کارت‌ها، جهت انجام بازی و …، همگی در جهت عقربه‌های ساعت می باشد. بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، بازیکن اول برای شروع بازی خواهد بود.

کارت‌ها در بازی Auction Pitch

در این نسخه هم هر بازیکن باید 6 کارت داشته باشد. دیلر می تواند 3تا 3تا کارت‌ها را پخش کند. یعنی دیلر به بازیکن سمت چپش 3 کارت، به بعدی 3 کارت و … . تا زمانی که خودش و باقی بازیکنان همگی 6 کارت داشته باشند.

در این بازی بازیکنان باید پیشنهاد دهند و یک مناقصه برپا شود.

زمانی که تمام بازیکنان 6 کارت داشته باشند، مناقصه شروع می شود.

روند مناقصه در Auction Pitch

 روند پیشنهاد دادن نیز از بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، شروع خواهد شد. این بازیکن یک پیشنهاد می دهد سپس در جهت عقربه های ساعت، بازیکنان دیگر نیز شروع به دادن پیشنهاد می کنند. بازیکنان می تواند پیشنهادی بالاتر از بازیکنان قبلی بدهند یا اینکه هیچ پیشنهاد ندهند و در اصطلاح از پیشنهاد عبور کنند.

البته یک دامنه 2 تا 4 برای پیشنهادها وجود دارد. به این معنی که کمترین پیشنهاد 2 است و بالاترین پیشنهاد 4 می باشد.

منظور از این پیشنهاد، پیش بینی بازیکن از حداقل امتیاز خودش در این دست است. یعنی اگر بازیکن پیش بینی کند که 2 امتیاز در طول این دست کسب می کند، عدد 2 را پیشنهاد خواهد داد.

یک دور از دادن پیشنهادها می گذرد و در آخر نوبت به دیلر می رسد. در حین دادن پیشنهاد، همین که یک بازیکن پیشنهاد 4 دهد (به این حالت، Smudge می‌گویند)، او در همان لحظه برنده مناقصه خواهد شد. اما اگر کسی پیشنهاد 4 ندهد، در آخر نوبت به دیلر می رسد، دیلر اگر پیشنهاد 4 دهد، برنده مناقصه خواهد بود. از سوی دیگر، اگر پیشنهادی برابر با بالاترین پیشنهاد قبل از خودش بدهد نیز، باز هم برنده مناقصه خواهد بود.

بازیکنی که قصد پیشنهاد Smudge را دارد، گاهی اوقات با زدن اولین کارت خود به وسط میز برای شروع بازی، این پیشنهاد بالا را نشان می دهد.

به شخصی که بالاترین پیشنهاد را می‌دهد، پیچر (Pitcher) می‌گویند.

شروع بازی Auction Pitch

پس از اتمام پیشنهادها، شخص پیچر بازی را با قرار دادن اولین کارت در وسط میز شروع می‌کند.

همچنین خال اولین کارتی که پیچر وسط می گذارد، حکم آن دست از بازی خواهد بود.

هنگامی که یک کارت حکم بعنوان اولین کارت در دست بازی می شود، تمام بازیکنان بعدی باید در صورت داشتن کارت حکم، حکم بازی کنند.

بقیه قوانین بازی دست‌ها همانند نسخه های قبلی است و تفاوتی ندارد.

امتیازات Auction Pitch

پس از اینکه تمامی دست‌های وسط بازی شد و بازیکنان برنده دست‌ها شدند، امتیازات آن‌ها بر اساس لیست زیر محاسبه خواهد شد:

  • های – یک امتیاز برای بازیکنی که دیلر به او باارزش‌ترین کارت حکم را می دهد (از نظر رتبه)
  • لو –  یک امتیاز برای بازیکنی که دیلر به او کم‌ارزش‌ترین کارت حکم را می دهد (از نظر رتبه)
  • جک – یک امتیاز بازیکنی که در دست وسط، سرباز حکم را برنده شود.
  • گیم –  یک امتیاز برای بدست آوردن بیشترین امتیازات high-card در دست‌ها. های کارت‌ها و امتیازاتشان عبارتند از: کارت شماره 10 = 10 امتیاز، آس = 4 امتیاز، شاه = 3 امتیاز، بی بی = 2 امتیاز، سرباز = 1 امتیاز.

منظور از ست بک در بازی Auction Pitch چیست؟

پیچر در طول دست بازی، اگر امتیازی که بدست آورد برابر با پیش بینی‌اش بود یا از آن بیشتر بود، همان امتیاز برای او ثبت خواهد شد. در غیر اینصورت، او به اندازه‌ی پیشنهادی که کرده است، امتیاز از دست خواهد داد. به این حالت ست بک (set back) می‌گویند. پیچر ممکن است بر اساس ست بک، حتی امتیازش منفی شود.

بازیکنان دیگر هر پیش بینی که کرده بودند را در صورت باخت پیچر، برنده خواهند شد.

کدام بازیکن برنده بازی در Auction Pitch است؟

اولین بازیکنی که به 7 امتیاز برسد یا از 7 امتیاز بگذرد، برنده بازی خواهد شد.

در صورتی که چندین بازیکن در انتهای یک دست به امتیاز 7 برسند یا از 7 فراتر بروند، طبق شرایط زیر، برنده مشخص خواهد شد:

  • اگر یکی از آن بازیکنان Pitcher باشد، Pitcher برنده اعلام می شود.
  • اما اگر Pitcher در بین آن بازیکنان نباشد، امتیازدهی در دسته بندی‌های مختلف به ترتیب های، لو، جک، گیم به بازیکنان اضافه خواهد شد.

اگر یک بازیکن در حین مناقصه‌ی یک دست عدد 4 را پیشنهاد دهد، و موفق شود که در طول دست 4 امتیاز را بدست آورد، وی فورا برنده کل بازی خواهد شد. حتی اگر پیش از آن مجموع امتیازش منفی شده باشد. در این صورت امتیاز آن‌ها 4 می شود.

Pitch or Smudge (نسخه‌ای از بازی Auction Pitch)

این نسخه از بازی همانند نسخه اصلی بازیAuction Pitch (زمین حراج)، انجام می شود و فقط برخی تفاوت‌ها در آن وجود دارد که به شرح زیر است:

  • در این ورژن از بازی، هر بازیکنی (نه فقط پیچر)، به محض اینکه در یک دست بتواند 4 امتیاز را بدست آورد، فورا برنده کل بازی خواهد شد. حتی اگر پیش از این مجموع امتیازاتش منفی خواهد شد.
  • دیلر باید از هر بازیکن دیگری پیشنهاد بالاتری دهد تا بتواند پیچر دست باشد.
  • امتیاز برای Low برای بازیکنی بدست می آید که کم‌رتبه‌ترین کارت حکم را در بازی بدست آورده باشد. دقت داشته باشید که در نسخه اصلی بازی زمین حراج، بازیکنی کم‌رتبه‌ترین کارت حکم را در حین پخش کارت بدست آورده باشد، امتیاز Low را خواهد گرفت.
  • در بازی Pitch یا Smudge، هر بازیکن بازی را با 7 امتیاز شروع می کند. هر بار که بازیکنان در پایان دست امتیاز کسب می کنند، به اندازه‌ی امتیازات از امتیاز فعلی آن‌ها کم می شود. اگر بازیکنی ست بک کند، باید پیشنهاد ناموفق خود را به امتیازات خود اضافه کند. اولین بازیکنی که مجموع امتیازاتش به صفر برسد یا به زیر صفر برسد برنده بازی است.

بازی ست بک (Set Back)، ورژنی از آل فورز

نسخه ست بک بازی آل فورز، یکی دیگر از انواع رایج بازی استاندارد All Fours می‌باشد. این نسخه برای 3 بازیکن طراحی شده است.

بازی مشابه با Auction Pitch انجام می شود، با برخی تفاوت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

یک کارت جوکر به دسته استاندارد 52تایی مورد استفاده برای این بازی اضافه می‌شود. با این جوکر، رتبه بندی کارت های حکم در این ورژن از بازی تا حدودی متفاوت و به شرح زیر می‌باشد:

هر خال که توسط پیچر به عنوان حکم تعیین شود، رتبه کارت‌های آن خال به شرح زیر خواهد بود:

  • آس
  • شاه
  • بی بی
  • سرباز
  • ·   10
  • ·   9
  • ·   8
  • ·   7
  • ·   6
  • ·   5
  • ·   4
  • ·   3
  • ·   2
  • جوکر

در حین انجام بازی در یک دست، کارت جوکر بعنوان کارتی با خال حکم در نظر گرفته می شود و در هر زمانی که یک کارت حکم بتواند بازی شود، این کارت هم می تواند.

رتبه بندی در کارت‌های غیرحکم نیز از بالا به پایین بصورت از آس به 2 است.

دسته بندی امتیازات در بازی ست بک

دسته بندی امتیازات در این بازی نیز با وجود کارت جوکر کمی متفاوت خواهد بود. در جدولی که در پایین آورده‌ایم، می توانید امتیازدهی را بطور کامل ببینید:

دسته بندیتوضیحامتیاز
هایامتیاز این دسته بندی به بازیکنی که می رسد که در حین پخش کارت، کارت حکم با بالاترین رتبه را بدست آورد.1
لوامتیاز این دسته بندی به بازیکنی که می رسد که در حین پخش کارت، کارت حکم با پایین‌ترین رتبه را بدست آورد.1
جکامتیاز این دسته بندی به بازیکنی که می رسد که در بازی، کارت سرباز با خال حکم را بدست آورد.1
جوکرامتیاز این دسته بندی به بازیکنی که می رسد که در بازی، کارت جوکر را بدست آورد.1
گیمبازیکنی که بیشترین امتیازات مربوط به های کارت‌ها را بدست آورد، این 1 امتیاز را خواهد داشت.1

برای دسته بندی گیم، امتیاز های-کارت‌ها اهمیت دارد. امتیازات های‌-کارت‌ها مشابه با نسخه استاندارد Auction Pitch است.

در صورتی که دو بازیکن در مجموع امتیازات های-کارت‌ها در آخر دست با هم مساوی شوند، برای دسته بندی گیم، هیچ یک از آن‌ها امتیاز کسب نخواهند کرد.

از نظر رتبه بندی کارت‌ها، جوکر پایین ترین رتبه را در بین کارت‌های حکم برای اهداف بازی را دارد، اما برای برنده شدن دسته بندی لو (Low)، به هیچ عنوان کارت جوکر در نظر گرفته نمی شود. بنابراین بدون در نظر گرفتن جوکر، بازیکنی که در حین پخش کارت کم‌رتبه‌ترین کارت با خال حکم را بدست بیاورد، امتیاز دسته بندی لو را دریافت می کند.

از آنجایی که در این بازی امکان کسب حداکثر پنج امتیاز در هر دست وجود دارد، حداکثر پیشنهاد مجاز در مرحله مناقصه از سمت بازیکنان، پنج است.

مشخص شدن برنده بازی در ست بک

مشابه با نسخه استاندارد بازی، یک بازیکن باید پیشنهاد دهد و هر 5 امتیاز را در دست بدست آوردن تا بازی را کلا برنده شود.

مشابه بازی استاندارد، اگر بازیکن در حال حاضر امتیاز منفی داشته باشد، فوراً بازی را برنده نمی شود، اما امتیاز او 5 می شود و منفی‌ها در نظر گرفته نمی شوند.

اولین بازیکنی که در پایان دست به امتیاز 10 یا بیشتر برسد، برنده محسوب می‌شود.

 ترتیب امتیازدهی در پایان هر دست به این صورت است: های، لو، جک، جوکر، گیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *