بازی ازول

بازی ازول (Azul)؛ معرفی و آموزش

بازی ازول (به انگلیسی: Azul)، یک بردگیم استراتژیک است که در آن شما باید کاشی‌ها را به زیباترین شکل ممکن تزئین کرده و بچینید.

مقدمه

کاشی‌های تزئینی آبی و سفید موسوم به ازولخو، توسط مور‌ها ( مردم شمال آفریقا ) ابدا شدند. مانوئل اول پادشاه پرتغال، هنگام بازدید از کاخ الحمرا در جنوب اسپانیا تحت تاثیر زیبایی خیره کننده این کاشی‌ها قرار گرفت. از آن پس پرتغالی‌ها این سنت کاشی سازی را بسیار به کار گرفتند. پادشاه که از زیبایی داخلی کاخ الحمرا بسیار هیجان زده شده بود در بازگشت از سفر بلافاصله دستور داد کاخ خودش در پرتغال را با کاشی‌های دیواری مشابه تزئین کنند. ازول شما را در نقش یک هنرمند کاشی کار به تزئین دیوارهای کاخ سلطنتی اوورا دعوت می‌کند.

شروع بازی

به هر بازیکن یک صفحه بازی بدهید (A). صفحه خود را به سمتی که دیواره‌های رنگین دارد، بچرخانید. ( برای بازی با دیواره خاکستری صفحه به قسمت ” روش دیگر بازی ” مراجعه کنید ). همه بازیکنان باید از همین طرف صفحه استفاده کنند.

یکی از نشانگرهای امتیاز را بردارید (B). آن را بر روی خانه ”  0″ در ردیف امتیازات خود قرار دهید.

کارگاه‌های کاشی کاری (C) را به صورت دایره‌ای در وسط میز بازی بچینید.

  • برای بازی دو نفره 5 کارگاه قرار دهید.
  • برای بازی 3 نفره 7 کارگاه قرار دهید.
  • برای بازی 4 نفره 9 کارگاه قرار دهید.

کیسه (D) را با 100 کاشی پر کنید. 20 کاشی از هر رنگ را در آن قرار دهید. (E)

بازیکنی که اخیراً از کشور پرتغال بازدید کرده، نشانگر شروع بازی (F) را در دست می‌گیرد. در ادامه او هر کارگاه کاشی کاری را با 4 کاشی که به طور تصادفی از کیسه خارج کرده، پر می‌کند. صفحه‌های بازی، نشانگرهای امتیاز و ویترین‌های کارخانه استفاده نشده را به جعبه بازی برگردانید.

بازی ازول
بازی ازول

هدف بازی

بازی ازول
بازی ازول

در پایان بازی، بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد برنده است. بازی وقتی حداقل یک بازیکن ردیف افقی از 5 کاشی متوالی را بر روی دیوار چیده باشد، به پایان می‌رسد.

روش بازی

این بازی در چندین دور انجام می‌شود که هر یک شامل سه مرحله است:

  • انتخاب کاشی
  • کاشی کاری دیوار
  • آماده سازی برای دور بعدی

انتخاب کاشی

بازیکن شروع کننده، نشانگر شروع بازی را در وسط  میز قرار می‌دهد و سپس اولین حرکت خود را انجام می‌دهد. بازی در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد. وقتی نوبت شما شد باید کاشی‌ها را به یکی از روش‌های زیر انتخاب کنید:

یا: همه کاشی‌های یک رنگ از یک کارگاه را انتخاب کنید و دیگر کاشی‌های باقیمانده را به مرکز میز بازی منتقل کنید.

یا: تمامی کاشی‌های یک رنگ را از وسط میز بازی انتخاب کنید. اگر اولین بازیکنی هستید که در یک دور از بازی کاشی‌ها را از وسط میز برمی‌دارد، نشانگر شروع را نیز بردارید. سپس، نشانگر را سمت چپ، در اولین خانه خالی ردیف کف صفحه بازی خود قرار دهید.

سپس کاشی‌های انتخاب شده را در یکی از 5 ردیف الگو، در صفحه بازی خود قرار دهید. (ردیف الگوی اول دارای 1 جای خالی برای قرارگیری 1 کاشی و ردیف پنجم 5 جای خالی دارد).

بازی ازول (Azul)
بازی ازول (Azul)
  • کاشی‌ها را یکی یکی از راست به چپ در ردیف الگوی انتخابی خود قرار دهید.
  • اگر ردیف الگو از قبل کاشی داشته باشد، فقط می‌توانید با کاشی‌های همرنگ آن را پر کنید.
  • پس از پر شدن تمام فضاهای یک ردیف، آن ردیف الگو کامل در نظر گرفته می‌شود. ممکن است کاشی‌های بیشتری از آن‌چه می‌توانید در ردیف انتخابی خود قرار دهید، برداشته باشید. در این صورت کاشی‌های اضافی را در ردیف کف قرار دهید (به ردیف کف مراجعه کنید).

” هدف شما در این مرحله تکمیل هرچه بیشتر ردیف‌های الگویی خودتان است. دلیل این امر این است که در مرحله بعدی شما فقط اجازه دارید کاشی‌های ردیف الگویی کامل شده را به ردیف متناظر در دیوار خودتان منتقل کنید و با این کار امتیاز بگیرید. “

مثال بازی ازول (Azul)
بازی ازول (Azul)

در تمامی دورهای بعدی باید از یک قانون پیروی کنید: شما مجاز نیستید کاشی‌هایی با رنگ خاص را در ردیفی قرار دهید که ردیف متناظر آن بر روی دیوار، قبلاً کاشی‌ای از آن رنگ را در خود جای داده باشد.

ردیف کف

کاشی‌هایی را که انتخاب کرده اید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید مطابق قوانین در جای خود قرار دهید، باید در ردیف کف قرار داده شوند. فضای این ردیف ازچپ  به راست پرمی‌شود. این کاشی‌ها بر زمین افتاده در نظر گرفته می‌شوند. در مرحله کاشی کاری، این کاشی‌ها باعث کسب امتیاز منفی خواهند شد.

اگرتمام فضاهای ردیف کف شما اشغال شده‌اند، کاشی‌های افتاده دیگر را موقتا به جعبه باز گردانید. این مرحله از بازی زمانی تمام می‌شود که در مرکز میز و کارگاه‌ها دیگر کاشی باقی نمانده باشد.

بعد از این مرحله وارد مرحله کاشی کاری دیوار خواهید شد.

ردیف کف-بازی ازول (Azul)
ردیف کف-بازی ازول (Azul)

” آندره‌آ 2 کاشی زرد را از یک کارگاه انتخاب کرده است.
اومجاز نیست آن‌ها را در ردیف دوم یا سوم ردیف الگوی خود قرار دهد زیرا در ردیف دیواری دوم و سوم خود دارای کاشی زرد رنگ است.
او نمی‌تواند آن‌ها را در ردیف چهارم هم قرار دهد، زیرا درحال حاضر 1 کاشی آبی در آن وجود دارد. او نمی‌تواند کاشی رنگ دیگری به این ردیف اضافه کند.
با این حال او می‌تواند یکی از کاشی‌ها را در اولین ردیف الگویی قرار داده و کاشی اضافی را در ردیف کف (A) قراردهد؛ یا این که می‌تواند هر دو کاشی را در ردیف الگوی پنجم (B) قرار دهد. او حتی می‌تواند هردوکاشی را در ردیف کف (C) قرار دهد. “

کاشی کاری دیوار

این مرحله می‌تواند توسط همه بازیکنان به طور همزمان انجام شود. بازیکنان می‌توانند کاشی‌ها را از ردیف‌های الگوی کامل اختصاصیشان به دیوار خود منتقل می‌کنند.

  • ردیف‌های الگوی خود را از بالا به پایین بررسی کنید. کاشی سمت راست هر ردیف الگوی کامل شده را به خانه همان رنگ در ردیف متناظر دیوار خود منتقل کنید. هر بار که هر کاشی را جا به جا می‌کنید، بلافاصله امتیاز می‌گیرید (به بخش محاسبه امتیاز مراجعه کنید).
  • سپس، تمام کاشی‌های باقی مانده را از ردیفی که اکنون هیچ کاشی‌ای در فضای سمت راست خود ندارد، خارج کنید. آن‌ها را به جعبه بازی منتقل کنید.

پس از اتمام این کار، کاشی‌های باقی‌ مانده در ردیف الگوی شما، برای دور بعدی روی صفحه باقی می‌مانند.

کاشی کاری دیوار-بازی ازول (Azul)
کاشی کاری دیوار-بازی ازول (Azul)

” ردیف دوم الگوی پیتربا 2 کاشی قرمز رنگ کامل شده است. بنابراین او کاشی انتهای سمت راست این ردیف را به خانه قرمز متناظر آن بر روی دیوار منتقل می‌کند (و بلافاصله 1 امتیاز کسب می‌کند، به محاسبه امتیاز مراجعه کنید)؛ از آنجا که ردیف الگوی سوم کامل نیست، آن را نادیده می‌گیرد. او از ردیف چهارم کامل الگوی خود، کاشی آبی در انتهای سمت راست را به فضای آبی روی دیوارمنتقل می‌کند (و بلافاصله 1 امتیاز کسب می‌کند). او ردیف پنجم الگوی خود رانادیده می‌گیرد، زیرا کامل نشده است. پس از آن، او کاشی‌های باقی مانده را از ردیف‌ الگوهای دوم و چهارم برداشته و در جعبه بازی قرار می‌دهد. کاشی‌های ردیف سوم و پنجم بر روی صفحه بازی پیتر باقی می‌مانند. “

مطالب مرتبط: بازی جنگا (Jenga)؛ آموزش و استراتژی

محاسبه امتیاز

هر کاشی که به دیوار خود منتقل کنید و روی فضای متناسب با رنگ خود قراربگیرد برای شما امتیاز به ارمغان می‌آورد. شرح امتیازات به این صورت است:

  • اگرهیچ کاشی‌ای به طور مستقیم در مجاورت کاشی (در راستای عمودی یا افقی) تازه جای گذاری شده وجود نداشته باشد، 1 امتیاز کسب خواهید کرد. اگر کاشی‌هایی در مجاورت آن وجود دارند، به روش زیر عمل کنید:
  • ابتدا بررسی کنید که چند کاشی به صورت افقی با کاشی تازه نصب شده پیوند دارند. تمامی این کاشی‌های پیوند خورده را بشمارید (ازجمله کاشی تازه جای گذاری شده) و این تعداد را به عنوان امتیاز برای خود ثبت کنید.

” در این مثال قرار دادن کاشی زرد برای شما 3 امتیاز (با احتساب کاشی زردی که به تازگی نصب شده است  دو کاشی افقی در کنارش) به همراه می‌آورد. “

در ادامه بررسی کنید چند کاشی به صورت عمودی به کاشی تازه جای گذاری گذاشته شده متصل است. تمام این کاشی‌های پیوند خورده را بشمارید (ازجمله کاشی تازه جای گذاری شده) و به همان میزان امتیاز کسب کنید.

” در این مثال، قرار دادن کاشی آبی برای شما 3 امتیاز به ارمغان می‌آورد. “

” در این مثال، قرار دادن کاشی زرد نه تنها 4 امتیاز برای کاشی‌های افقی بلکه 3 امتیاز هم برای کاشی‌های عمودی برای شما به همراه دارد. “

سرانجام، درپایان مرحله کاشی کاری دیوار، بررسی کنید که آیا کاشی‌ای در ردیف کف خود دارید یا خیر. به ازای هر کاشی در ردیف کف، به تعداد اعداد مشخص شده دربالای آن امتیاز از دست می‌دهید. نشانگر امتیاز دهی خود را بر این اساس تنظیم کنید. ( با توجه به این که هرگز نمی‌توانید امتیازی کمتر از صفر داشته باشید). پس از آن، تمام کاشی‌های ردیف کف خود برداشته و در جعبه بازی قراردهید. توجه کنید: اگر نشانگر شروع بازی در ردیف کف شما باشد، به عنوان یک کاشی معمولی محاسبه می‌شود و برای شما امتیاز منفی به همراه دارد. به جای قرار دادن آن در جعبه، آن را جلوی خودتان قرار دهید.

” مثال: پیتردرمجموع 8 امتیازازدست می‌دهد، زیرا 4 ردیف کاشی و نشانگر بازیکن شروع را درردیف کف خود دارد. “

آماده سازی برای دور بعدی

اگرهنوز کسی یک ردیف افقی از 5 کاشی متوالی روی دیوار خود تکمیل نکرده است (به پایان بازی رجوع کنید) خود را برای مرحله بعدی آماده کنید. بازیکنی که نشانگر شروع بازی را در اختیار دارد کارگاه‌های کاشی را با 4 کاشی که از کیسه خارج کرده است مانند شروع بازی پر می‌کند. اگر کیسه خالی بود از کاشی‌هایی که در جعبه جمع آوری شده استفاده کنید. پس از پر کردن کارگاه‌ها دور جدید بازی را آغاز کنید.

در موارد نادری ممکن است هم کاشی‌های جعبه و هم کاشی‌های موجود در کیسه تمام شوند. در این صورت دور بعدی را بدون پر کردن تمامی کارگاه‌ها آغاز کنید.

پایان بازی

این بازی درست پس از این که حداقل یکی از بازیکنان ردیف الگوی 5 تایی خود را تکمیل کند به پایان می‌رسد. پس از پایان بازی اگر اهداف زیر را بدست آورده‌اید امتیازات اضافه‌ای را نیز کسب خواهید کرد:

  • برای هر ردیف افقی تکمیل شده با 5 کاشی متوالی بر روی دیوار خود، 2 امتیاز اضافی کسب می‌کنید.
  • برای هر ردیف عمودی تکمیل شده با 5 کاشی متوالی بر روی دیوار خود، 7 امتیاز اضافی کسب می‌کنید.
  • برای هر رنگی که از آن 5 کاشی روی دیوار خود قرار داده اید،10 امتیاز اضافی کسب می‌کنید.

بازیکنی که بیشترین امتیاز را در طول بازی کسب کند برنده بازی خواهد بود. در شرایط مساوی، بازیکنی که بیشترین ردیف‌های افقی کامل را در اختیار دارد برنده بازی خواهد بود. اگر باز هم شرایط  برابر بود این اتفاق یک پیروزی مشترک را رقم می‌زند.

بازی ازول (Azul)
بازی ازول (Azul)

روش دیگر بازی

برای نوعی دیگر از بازی با کمی تفاوت، ازقسمت خاکستری صفحه بازی استفاده کنید.

روش دیگر بازی ازول (Azul)
روش دیگر بازی ازول (Azul)

قوانین دقیقاً همانند بازی معمولی است؛ با این تفاوت که وقتی کاشی را از یک ردیف الگو به دیوار خاکستری متناظر منتقل می‌کنید، می‌توانید آن را روی هر خانه‌ای از دیوار مربوط قرار دهید. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که هیچ رنگی نمی‌تواند بیش از یک بار در ردیف افقی  و عمودی تکرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *