بازی کارتی سه ی بزرگ

بازی کارتی سه ی بزرگ (bigthree)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی و مناسب دورهمی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی سه ی بزرگ (bigthree) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

معرفی بازی

بازی کارتی سه ی بزرگ (bigthree)، یک بازی چینی است که در استان شانشی این کشور بازی می شود.

برای انجام بازی از یک دسته کارت استاندارد 52تایی بدون جوکر استفاده می‌کنیم. و نام این بازی با واقعیتی که در بازی در جریان می‌باشد، کاملا سازگار است؛ زیرا در بازی سه‌ها، بالاترین کارت‌ها هستند.

این بازی همچنان به نام Dig a Hole (حفر یک حفره) نیز شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری بر روی بازی نیز این است که در بازی، پیشنهاد دهنده به امید یافتن گنج دفن شده چهار کارت توزیع نشده را حفر می کند. معمولاً سه بازیکن وجود دارد و در هر دست یک بازیکن در برابر آن‌ها بازی می کند. دو نفر دیگر، سعی می کنند اولین کسانی باشد که تمام کارت های خود را در ترکیب های معتبر بازی می کند.

بازیکنان، کارت ها

بازی کارتی Big Three معمولاً توسط سه نفر بازی می‌شود، که هر کدام در نهایت برای خودشان بازی می‌کنند. اگرچه در هر دست دو بازیکن در برابر نفر سوم متحد می‌شوند. بازی در خلاف جهت عقربه های ساعت است.

کارت ها از بالا به پایین بصورت زیر رتبه بندی می شوند: (از راست به چپ)

 3، 2، A، K، Q، J، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4.

خال کارت‌ها هیچ اهمیتی ندارند.

توزیع کارت

در شروع یک دست از بازی، کارت ها بُر زده می‌شوند و هر بازیکن یک کارت از دسته کارتِ رو به پایین، می کشد و آن را نشان می دهد. هرکسی که کارت با بیشترین ارزش را بکشد، برای دست اول، دیلر خواهد بود. ارزش گذاری کارت‌ها در این مرحله نیز بدین صورت است که آس ها به عنوان 1 و کارت‌های تصویردار به عنوان صفر و کارت‌های عدددار نیز به اندازه‌ی عددشان ارزش دارند. اما مانند بسیاری از بازی های چینی، کارت ها واقعا پخش نمی شوند، بلکه توسط بازیکنان از روی دسته کارت برداشته می‌شوند.

“دیلر” کارت ها را بُر می زند، سپس آن‌ها را به بازیکن سمت چپ خود می دهد تا کات کند، و بعد از آن، کارت‌ها را به صورت رو به پایین در وسط میز بازی، روی هم می چیند.

سپس دیلر کارت بالایی را از روی عرشه می کشد، به آن نگاه می کند اما به سایر بازیکنان نشان نمی دهد.

بازیکن سمت راست او نیز همین کار را می کند، سپس بازیکن سوم، سپس دیلر و غیره و در خلاف جهت عقربه های ساعت دور میز این کار ادامه می‌یابد تا زمانی که هر بازیکن 16 کارت داشته باشد.

چهار کارت آخر تا بعد از حراج به صورت رو به پایین روی میز باقی می مانند.

اگر به کارت های خود نگاه کنید و در هنگام برداشتن، آن‌ها را مرتب کنید، در زمان صرفه جویی می شود.

متعاقباً برنده هر دست (بازیکنی که ابتدا کارت‌هایش تمام شد) دست بعدی را بُر می‌زند و اولین کارت را می‌گیرد.

حراج (Auction)

پس از مرحله‌ی توزیع کارت، حراجی برگزار می شود تا مشخص شود کدام بازیکن به تنهایی در برابر دو بازیکن دیگر بازی خواهد کرد.

پیشنهادات احتمالی 1، 2 و 3 هستند. مناقصه توسط بازیکنی که چهارِ دل را در دست دارد یا در صورتی که چهارِ دل در میان کارت های رو به پایین در وسط میز باشد، بازیکنی که پایین ترین دل را در اختیار دارد، آغاز می شود.

این بازیکن بعنوان بازیکن اول باید حداقل 1 را پیشنهاد دهد. سپس مناقصه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد، هر بازیکن بالاتر از پیشنهاددهنده قبلی پیشنهاد می‌دهد یا از ارائه پیشنهاد می‌گذرد و نوبت را به بعدی واگذار می‌کند. تا زمانی که دو بازیکن متوالی عبور کنند یا یک بازیکن 3 را پیشنهاد دهد، که مزایده به پایان می‌رسد زیرا 3 بالاترین پیشنهاد ممکن است.

آخرین و بالاترین پیشنهاد، اکنون چهار کارت رو به پایین را از وسط برمی دارد که در مجموع تعداد کارت‌های دست او، 20 کارت می شود.

اگرچه تعداد کارت‌های دست پیشنهاد دهنده بیشتر از تعداد کارت‌های دست حریفان است و در ظاهر ممکن است به ضرر او به نظر برسد، اما این کارت های اضافی ممکن است ترکیب های بیشتری را تشکیل دهند، که می تواند به پیشنهاد دهنده کمک کند تا سریع‌تر از سایر بازیکنان از شر کارت های خود خلاص شود و کارت‌هایش را در قالب ترکیب‌های مختلف بازی کند و آن‌ها را تمام کند.

نحوه انجام بازی

صرف نظر از اینکه چه کسی در مناقصه یا همان حراج برنده می‌شود، بازیکنی که اول در حراج صحبت کرد (که در آن زمان پایین‌ترین کارت دل را داشت) نیز اول بازی می کند.

ترکیب‌های قابل قبول

ترکیب‌های قابل بازی عبارتند از:

  • تک کارت
  • جفت کارت مساوی
  • تریپل یا همان سه کارت مساوی
  • کوآد (4 کارت هم‌رتبه)
  • سه یا چند کارت با رتبه پشت سر هم
  • سه جفت یا چند جفت کارت پشت سر هم
  • 3 تریپل یا چند تریپل پشت سر هم
  • 3 کوآد یا چند کوآد پشت سر هم

آس‌ها، دوها، سه‌ها در ترکیب‌های پشت سر هم که در بالا معرفی شد، استفاده نمی‌شوند. (نه در تک کارت‌های پشت سر هم، نه در جفت کارت‌های پشت سر هم، نه در تریپل‌های پشت سر هم و نه در کوآدهای پشت سر هم.)

ادامه بازی

پس از اینکه بازیکن اول بازی کرد، به ترتیب خلاف جهت عقربه های ساعت، بازی ادامه می‌یابد و هر بازیکن که نوبت بازی‌اش می‌شود یا باید بدون بازی کردن کارت، از بازی صرف نظر کند یا با بازی ترکیبی بالاتر از همان تعداد کارت و همان نوع، بازی قبلی را شکست دهد.

به عنوان مثال اگر بازی قبلی 6-7-8-9 بود، می توانید با 7-8-9-10 یا 10-J-Q-K بازی کنید تا آن را شکست دهید.

شما نمی توانید ترکیب‌های 8-9-10-J-Q (چون تعداد کارت‌ها بیشتر است)، و 6-7-8-9 (چون رتبه بالاتری ندارد) و نه J-J-J-J (چون نوع ترکیب یکسان نیست) بازی کنید.

این کار در اطراف میز برای هر تعداد دور لازم ادامه می یابد. امکان بازی بعد از عبور یک بازیکن از نوبتش وجود دارد، اما اگر دو بازیکن متوالی بدون بازی هیچ کارتی از نوبت خود بگذرند، ورق های بازی شده رو به پایین برگردانده شده و کنار گذاشته می شوند و فردی که بالاترین ترکیب را بازی کرده است، دوباره با بازی یک ترکیب جدید از هر نوعی که می‌خواهد، بازی را شروع می کند.

مثال از انجام بازی

مثال: به عنوان مثال، بازیکن A (برنده حراج) یک ترکیب جفت را وسط می‌گذارد: 5-5، بازیکن B بدون اینکه بازی کند، بازی را به بازیکن بعدی واگذار می‌کند و حریف دیگر (C)، جفت 9-9 بازی می‌کند.

برنده حراج (بازیکن A) این ترکیب را با K-K شکست می دهد و اکنون B این ترکیب را با 2-2 شکست می دهد. (B می توانست 2-2 را مستقیماً روی 5-5 بازی کند، اما این شانس پارتنر C را از شر یک جفت کوچک خلاص می کرد (9-9).)

C و A هر دو از نوبت خود عبور می کنند، بنابراین کارت های بازی‌شده، کنار گذاشته می‌شوند و نوبت B می‌شود.

B یک ترکیب پشت سر هم را با 5-6-7 بازی می کند و C آن را با ترکیب بالاتر از همان نوع یعنی J-Q-K شکست می دهد.

از آنجایی که نمی توان از آس، دو و سه در ترکیب‌های پشت سر هم استفاده کرد، این ترکیب شکست ناپذیر است و A و B باید از بازی عبور کنند.

دوباره کارت های بازی‌شده کنار گذاشته می شوند و C اکنون می تواند هر ترکیب کارت قانونی را بازی کند. به عنوان مثال C اکنون ممکن است یک تک کارت 4 را بازی کند تا از شر آن خلاص شود.

بازی تا زمانی ادامه می یابد که کارت های یک نفر تمام شود.

امتیازدهی در بازی کارتی 3 بزرگ

اگر کارت های برنده‌ی حراج اول تمام شود، او برنده شده است. و هر حریف مبلغ پیشنهادی را به او می پردازد: 1، 2 یا 3 واحد. اگر یکی از دو بازیکن دیگر ابتدا کارت‌هایش تمام شود، برنده حراج شکست خورده است و باید مبلغ پیشنهادی را به هر حریف پرداخت کند.

توجه داشته باشید که از آنجایی که بازیکنانی که برنده‌ی حراج نشده‌اند، برنده یا بازنده هستند، یک مشارکت موقت تشکیل می دهند. هنگام بازی در مقابل برنده حراج، کمک به پارتنرتان برای تمام شدن کارت‌هایش به همان اندازه سودآور است که خودتان برنده شوید.

به همین دلیل، پارتنرها معمولاً کارت های یکدیگر را شکست نمی‌دهند، و پارتنر ضعیف تر برای کمک به پارتنر قوی تر بازی می کند.

نسخه چهار نفره‌ی بازی کارتی سه ی بزرگ

یک نسخه چهار نفره نیز از بازی سه ی بزرگ (Big Three) وجود دارد. در این نوع از بازی، هر بازیکن 13 کارت می گیرد و هیچ کارتی در وسط میز باقی نمی‌ماند.

بازیکنی که پیشنهادش در حراج برنده شده است، هر کارت خاصی از 4 تا 10 را که در دست خودش نباشد، فراخوانی می‌کند؛ مثلا 8 گشنیز. و سپس بازیکنی که آن کارت را دارد، پارتنر این بازیکن می‌شود. اما توجه داشته باشید که تا زمانی که کارت بازی نشود، این موضوع آشکار نمی شود.

بازی همچون بازی سه نفره‌ی بازی کارتی سه ی بزرگ انجام می‌شود؛ تنها با این تفاوت که لازم است 3 بازیکن پشت سر هم از نوبت خود بدون بازی کارت عبور کنند تا کارت‌ها کنار گذاشته شوند و بازیکنی که آخرین و بالاترین ترکیب کارت را بازی کرده است، بتواند با یک نوع ترکیب جدید، بازی را شروع کند.

زمانی که یک بازیکن کارت‌هایش تمام می‌شود، تیم آن بازیکن برنده می‌شود. هر عضوی از تیم بازنده به اندازه‌ی میزان پیشنهاد حراج، باید بپردازد. و هر بازیکن تیم برنده به اندازه‌ی میزان پیشنهاد حراج، دریافت می‌کند.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی کارتی سه ی بزرگ (bigthree)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *