بازی بزیک یک بازی جذاب برای دو بازیکن است. در این بازی باید با روکردن ورق و بردن دورها امتیاز کسب کنید. توضیحات و آموزش ویدیویی در ادامه آمده است.
بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز از این پس در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید. این بازی به 2 نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره را در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.
موارد موردنیاز
64 کارت (دو بسته کارت از تک ها تا 7 ها)، دو بازیکن، خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازات.
پخش کردن کارت ها (دست دادن)
به هر بازیکن 8 کارت می دهیم. بالاترین کارت از مجموعه کارت های باقیمانده را برمی گردانیم و آن را تا نصف زیر بسته کارت ها می گذاریم. خال این کارت، خال حکم در این دور بازی است. اگر دست دهنده یک کارت 7 را برگرداند، 10 امتیاز پاداش می گیرد.
این مطلب اختصاصی مجله بخت و اقبال است.
هدف
در این بازی هدف این است که زودتر از رقیب به امتیاز 1000 برسیم. برای کسب امتیاز باید از روکردن ورق و بردن دورها (شامل تک ها یا 10 ها) استفاده کنیم.
رنک کارت
از بالا به پایین: تک – 10 – شاه – بی بی – سرباز – 9 – 8 – 7
نحوه بازی
بازیکن غیر دست دهنده باید کارت اول را بکشد. حالا دست دهنده یک کارت می کشد. برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک در خال حکم را داشته است. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشده، برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک در خال آغازگر را داشته است.
حالا بازیکن برنده می تواند در صورت امکان به رو کردن ورق بپردازد. لیست رو کردن ورق ها در ادامه آمده است. وقتی او کارت ها را رو کرد، امتیاز می گیرد. هرچند کارت ها روی زمین قرار گرفته ولی بازیکن می تواند از آنها در یک دور استفاده کند مثل اینکه جزو کارت های دستش هستند.
بعد از رو کردن ورق ها یا رو نکردن (بازیکن برنده کارتی برای رو کردن نداشت)، برنده باید بالاترین کارت از مجموعه کارت های باقیمانده را بکشد. بازیکن بازنده هم کارت بعدی را از بسته باقیمانده می کشد. حالا هر دو باز هم 8 کارت دارند. بازیکن برنده باید دور بعدی را شروع کند.
اگر بازیکنی کارت 7 خال حکم را دارد، می تواند کارتش را با کارتی که از بسته کارت های باقیمانده کشیده (بعد از برنده شدن در دور) عوض کند. اگر او این کار را انجام دهد 10 امتیاز می گیرد. بازیکنی که یک کارت 7 خال حکم را رو کند یا کارت 7 خال حکم را در دور بکشد، 10 امتیاز می گیرد.
وقتی در بسته کارت های باقیمانده فقط یک کارت باقی مانده، دیگر نمی توان به رو کردن ورق پرداخت. برنده دور آن کارت باقیمانده را برمی دارد. بازیکن بازنده هم کارت حاکم که اول از همه برگردانده و زیر بسته گذاشته بودیم را برمی دارد.
8 کارت آخر فقط برای برنده شدن دور کشیده می شوند. در این 8 دور بازیکن در صورت امکان باید کارتی از خال آغازگر بکشد. بازیکن باید در صورتی که می تواند، دور را برنده شود. به بازیکنی که برنده آخرین دور می شود 10 امتیاز داده می شود.
حالا بازیکنان باید تعداد تک ها و 10 هایی که در دورها برنده شده اند را محاسبه کنند. هر کارت تک یا 10 که برنده شده اید 10 امتیاز ارزش دارد.
امتیازات روکردن ورق
- ردیف خال حکم (تک، 10، شاه، بی بی، سرباز): 250 امتیاز
- 7 خال حکم: 10 امتیاز
- ازدواج خال حکم (شاه و بی بی): 40 امتیاز
- ازدواج غیر خال حکم: 20 امتیاز
- 4 تک در هر خال: 100 امتیاز
- 4 شاه در هر خال: 80 امتیاز
- 4 بی بی در هر خال: 60 امتیاز
- 4 سرباز در هر خال: 40 امتیاز
- بزیک (بی بی پیک و سرباز خشت): 40 امتیاز (2 تا: 500 امتیاز)
قوانین
- اگر دو بازیکن یک کارت یکسان بکشند، کارت اول برنده دور است.
- بعد از اینکه یک دور برنده شد فقط یک رو کردن ورق امتیاز می گیرد. اگر چند روکردن را با هم روی زمین بگذاریم، باید در یک دور دیگر برنده شویم تا امتیاز آنها را بگیریم. به عنوان مثال، بی بی پیک از یک روکردن ازدواج قبلی در کنار یک سرباز خشت که در حال حاضر با 4 سرباز رو کرده ایم، می توانند ترکیب شوند و یک بزیک بسازند. اما بازیکن فقط امتیاز 4 سرباز را می گیرد یا امتیاز بزیک را. برای گرفتن امتیاز رو کردن بعدی اول باید یک دور دیگر را برنده شود.
- از یک کارت می توان در چند روکردن استفاده کرد البته اگر این روکردن ها متفاوت باشد. یک کارت بی بی پیک را می توان در ازدواج، توالی، بزیک و ترکیب 4 بی بی رو کرد. اگر یک کارت بی بی در روکردن 4 بی بی به کار رفته، نمی توان یک کارت بی بی دیگر به این سه تا اضافه کرد تا دوباره امتیاز بگیریم. تمام 4 کارت بی بی باید متفاوت باشند تا دوباره بتوانیم از طریق این رو کردن امتیاز بگیریم.
- یک بازیکن که از روکردن یک توالی امتیاز گرفته، نمی تواند دوباره از ازدواج خال حکم دو کارتی که در آن توالی بوده امتیاز ازدواج بگیرد. بازیکن می تواند اول دو کارت را برای ازدواج خال حکم رو کند و امتیاز بگیرد. بعد کارت های دیگر را به آن دو کارت اضافه کند و این بار هم برای توالی امتیاز بگیرد.
شباهت این بازی به بازی های دیگر
این بازی از نظر نوع، شبیه به بازی حکم است چرا که در هر دست، یک خال اهمیت ویژه ای دارد، شما نحوه تقلب در بازی حکم را نیز می توانید در مجله بخت و اقبال ببینید. از طرفی این بازی شباهت به بازی پوکر دارد چرا که در این بازی ما به دنبال جورچین توالی یک سری کارت هستیم که امتیاز خاصی را دارند. درآشنایی با دست های پوکر بخش اول و آشنایی با دست های پوکر بخش دوم، می توانید حالات مختلف جورچین دست در پوکر را ببینید و از نظر امتیاز بندی با بزیک مقایسه کنید. از آن جایی که در هر دست برگی رو می شود هم می توان این بازی را مشابه بازی ورق هفت خبیث (هفت کثیف) که در لاتین به آن بازی اونو می گویند دانست.
متن ویدیو
بازی ورق بزیک گونه های مختلفی دارد. در این ویدیو با هم یاد می گیریم این بازی را چطور می توان با 2 بازیکن انجام داد. با مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی شروع می کنیم، بعد وارد جزییات می شویم.
پخش کردن کارت ها (دست دادن)
برای این بازی دو بسته کارت نیاز دارید. فقط از تک ها تا 7 ها استفاده می کنید. یعنی در مجموع 64 کارت. به هر بازیکن 8 کارت می دهیم. بالاترین کارت از بسته کارت های باقیمانده را برمی گردانیم و نیمی از آن را زیر بسته می گذاریم. خال این کارت، خال حکم خواهد بود.
هدف
در این بازی باید با ورق روکردن و بردن دورها (در صورتی که تک ها و 10 ها در آن باشند) امتیاز کسب کنیم. در هر دور، دو بازیکن یک کارت در وسط می گذارند. کسی برنده است که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم دارد. اگر کارت خال حکم کشیده نشده، برنده کسی است که کارتش بالاترین رنک را در خال آغازگر داشته است. در این بازی، کارت تک بالاترین کارت است. بعد کارت 10 و بعد هم کارت شاه. کارت 7 پایین ترین کارت است.
نحوه بازی
به دستی برمی گردیم که کارت ها را پخش کردم. کارت های بازیکنان را برگردانده ام تا آنها را ببینید. در بازی واقعی باید کارت ها را از رقیب پنهان کنید. در ابتدا، بازیکن غیر دست دهنده باید کارت بکشد. بازیکن شماره 2 کارت 8 خشت می کشد. حالا بازیکن شماره 1 می تواند هر کارتی بکشد. او کارت 8 دل می کشد. بازیکن شماره 2 برنده شد چون کارتش رنک بالاتری در خال آغازگر داشت.
بعد از برنده شدن دور، بازیکن می تواند به روکردن ورق بپردازد. روکردن می تواند در این موارد باشد: توالی تک، شاه، بی بی، سرباز، 10 از خال حکم – ازدواج شاه و بی بی از خال حکم – ازدواج شاه و بی بی از یک خال – چهار کارت تک – چهار کارت شاه – چهار کارت بی بی – چهار کارت سرباز – بزیک (بی بی پیک و سرباز خشت) – بزیک دوبل (دو بی بی پیک و دو سرباز خشت).
بازیکن شماره 2 یک ازدواج خال حکم را رو می کند. در رو کردن، کارت ها را روی زمین می گذاریم ولی می توانیم از کارت های آن در بازی استفاده کنیم. بعد از رو کردن، برنده دور بالاترین کارت بسته کارت های باقیمانده را برمی دارد. بازنده هم کارت بعدی را برمی دارد. برنده، دور بعدی را شروع می کند. بازی ادامه پیدا می کند.
اگر بازیکنی کارت 7 خال حکم را داشته باشد، می تواند بعد از برنده شدن در یک دور، آن را با کارت زیر بسته کارت های باقیمانده عوض کند. به یاد داشته باشید در هر دور که یک کارت تک یا کارت 10 وجود داشته باشد، بازیکن برنده دور به ازای هرکدام از آنها امتیاز می گیرد.
وقتی همه کارت های بسته کارت های باقیمانده برداشته شد، دورها ادامه پیدا می کند ولی دیگر نمی توان کارت جدید برداشت. به علاوه روکردن ورق هم دیگر امتیازی ندارد. مثلا اینجا بازیکن شماره 2 یک ازدواج دارد ولی هیچ امتیازی بابت آن نمی گیرد چون بقیه بازی فقط برای دورهاست. حالا بازیکنان باید همه کارت های رو شده را به دست شان برگردانند.
در 8 دور آخر قوانین جدید داریم. اولا در صورت امکان، بازیکن باید کارتی از خال آغازگر بکشد. ثانیا بازیکن اگر می تواند یک دور را برنده شود باید این کار را انجام دهد. وقتی یک بازیکن نه کارتی از خال آغازگر دارد نه کارتی از خال حکم، می تواند با هر کارتی که خواست بازی کند. به بازیکنی که برنده آخرین دور باشد 10 امتیاز داده می شود.
امتیازات
امتیازات روکردن ورق در جریان بازی محاسبه می شود. امتیازات برای حالت های مختلف روکردن ورق را اینجا مشخص کرده ایم.
بازیکن شماره 2 چهل امتیاز گرفت چون ازدواج خال حکم را رو کرد. کارت 7 خال حکم هم 10 امتیاز دارد وقتی بازیکن آن را با کارت زیر بسته کارت های باقیمانده عوض می کند یا از آن در روکردن ورق استفاده می کند یا وقتی در وسط قرار می گیرد. پس بازیکن شماره 1 هم 10 امتیاز می گیرد.
محاسبه امتیاز روکردن ورق ادامه پیدا می کند. در پایان دور بازی، بازیکنان باید تعداد کارت های تک و 10 که برنده شده اند را بشمارند. هرکدام از آنها 10 امتیاز دارد. در ضمن برنده شدن در دور آخر هم 10 امتیاز دارد. با محاسبه همه این امتیازات، بازیکن شماره 2 مجموعا 250 امتیاز دارد و بازیکن شماره 1 هم 240 امتیاز. بازیکنان باید از پیش توافق کنند که بازی تا چه امتیازی ادامه خواهد داشت (مثلا 1000 امتیاز).
مرور قوانین
اگر دو بازیکن یک کارت یکسان بکشند، کارت اول برنده است. از یک کارت می توان در چند روکردن ورق استفاده کرد اما نمی توان از یک کارت، دو بار در یک نوع روکردن استفاده کرد. بازیکن شماره 1 چهار کارت سرباز رو می کند. در ضمن او یک ازدواج هم داشته است. کارت بی بی پیک در ازدواج به کار رفته و می توان از آن در کنار سرباز خشت استفاده کرد. این یک بزیک است.
یک بازیکن می تواند در هر نوبت فقط یک بار از روکردن ورق امتیاز بگیرد. بنابراین بازیکن شماره 1 می تواند امتیاز رو کردن 4 کارت سرباز را بگیرد. بعد او باید یک دور دیگر هم برنده شود و این بار بزیک را رو کند و امتیاز بگیرد. یک بازیکن نمی تواند اول از یک توالی امتیاز بگیرد و بعد از دو کارت همان توالی برای روکردن ازدواج استفاده کند.
او می تواند اول از ازدواج خال حکم امتیاز بگیرد. بعد کارت های دیگر را به این دو اضافه کند و این بار به خاطر رو کردن توالی امتیاز بگیرد. اگر دست دهنده یک کارت 7 را از بسته کارت ها برگرداند، او 10 امتیاز می گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید