بازی برد گیم متاسفم

نحوه انجام بازی برد گیم متاسفم (Sorry)

به این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های برد گیم (board Game) و مناسب دورهمی در سایت بخت خوش آمدید. در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی برد گیم متاسفم (Sorry) را پوشش خواهیم داد. مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌کنیم، سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌کنیم.

بازی برد گیم متاسفم یا ساری (Sorry)

بازی برد گیم متاسفم یا ساری (Sorry)، یک بازی رومیزی هیجان‌انگیز و انتقام جویانه است که دو تا چهار بازیکن می‌توانند از آن لذت ببرند. این بازی تا حد بسیار زیادی به بازی منچ معمولی شباهت دارد. اما تفاوت‌های اساسی نیز دارد. برای مثال اینجا از تاس خبری نیست، بلکه با توجه به کارت، حرکت‌ها انجام می‌شود. به منظور برنده شدن در این بازی، باید اولین نفری باشید که مهره‌های بازی خود را به خانه می‌برد.

برای انجام بازی به تخته بازی مخصوص بازی متاسفم نیاز دارید. همچنین به وجود 2 الی 4 بازیکن برای انجام این بازی، نیاز است.

برپایی بازی

تخته بازی به شکلی تنظیم می‌شود که هر بازیکن چهار مهره بازی خود را در دایره شروع رنگ مشابه خود قرار می‌دهد. دسته کارت‌ها بر زده می‌شود و رو به پایین روی تخته قرار می‌گیرد.

هدف از انجام بازی برد گیم متاسفم (Sorry)، این است که اولین بازیکنی باشید که هر چهار مهره خود را وارد دایره خانه خود می‌کند.

مهره‌های بازی بر اساس کارت‌هایی که بازیکنان از دسته کارت میانی بیرون می‌کشند، در اطراف تخته حرکت می‌کنند. هر کارت نوع حرکتی که روی مهره باید انجام شود را توضیح می‌دهد.

تخته بازی برد گیم متاسفم یک دسته کارت دارد که باید آن را بر یزنید و در وسط تخته قرار دهید که به آن درا کارت می‌گویند و بازیکنان از آن کارت بیرون می‌کشند.

همچنین تخته کارت از چهار رنگ سبز، آبی، قرمز و زرد تشکیل شده است. که هر رنگ یک دایره شروع (stars) و یک دایره خانه (home) دارد.

همچنین از هر رنگ، 4 مهره وجود دارد که در ابتدا هر 4 مهره در دایره شروع هم رنگ خود قرار دارند. یعنی 4 مهره قرمز در دایره شروع قرمز، 4 مهره زرد در دایره شروع زرد، 4 مهره سبز در دایره شروع سبز و 4 مهره آبی در دایره شروع آبی.

بر روی کارت‌های این بازی یک سری اعداد و توضیحات وجود دارد که بر اساس همین‌ها بازی انجام می‌شود و ادامه می‌یابد.

انجام بازی

هر بازیکن در نوبت خود، بالاترین کارت را از دسته کارت درای میانی برمی‌دارد و مطابق با توضیحی که بر روی آن نوشته شده است، کارت خود را بر روی تخته حرکت می‌دهد. یک کارت 1 یا 2 یا متاسفم (Sorry) لازم است تا بازیکن بتواند مهره خود را از دایره شروع خارج کند. تا زمانی که بازیکن نتواند یکی از این کارت‌ها را از درا کارت بردارد، نوبتش از دست می‌رود و نوبت بازی به بازیکن سمت چپش می‌رسد.

پس از اینکه مهره بازی خارج از دایره شروع قرار گرفت، بر اساس توضیحات روی کارت کشیده شده از درا کارت، حرکت می‌کند.

بازیکنان پس از اینکه حرکت مربوط به کارت را انجام دادند، آن را در کنار دسته کارت درا بر روی هم قرار می‌دهند و دیسکارد پایل را تشکیل می‌دهند.

دو مهره بازی هرگز نمی‌توانند در یک فضا باشند. هنگام انجام حرکت می‌توان مهره حریف را رد کرد، اما اگر حرکت در همان فضای مهره حریف به پایان برسد، مهره حریف به دایره شروع خود برمیگردد. اگر حرکتی با فرود آمدن روی فضایی که مهره خودتان روی آن قرار دارد به پایان برسد، حرکت نمی‌تواند انجام شود. اگر با کارت کشیده شده هیچ حرکتی انجام نشود، نوبت از بین می‌رود.

اسلایدها

اسلایدهای رنگی مختلفی روی تابلو وجود دارد که با عنوان «SLIDE» مشخص شده است. به این اسلایدها منطقه امن نیز می‌گویند. اسلاید قرمز، منطقه امن بازیکن قرمز است، اسلاید آبی، منطقه امن بازیکن آبی و … .

اگر یک نوبت بر روی مثلث شروع اسلاید پایان یابد، بازیکن به پایان اسلاید انتقال پیدا می‌کند. اگر مهره‌ای (از جمله یکی از مهره‌های خودتان) بر روی اسلاید وجود داشته باشد، آن‌ها به دایره‌های ابتدایی خود برمی‌گردند.

توجه: یک بازیکن نمی تواند یک حرکت اسلاید روی اسلاید هم رنگ خود انجام دهد.

هنگامی که در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف صفحه حرکت می‌کنید،یک بازیکن پس از رسیدن به منطقه ایمنی رنگ خود وارد می‌شود. هنگامی که یک مهره بازی در منطقه امن خود است، حریف نمی‌تواند آن مهره بازی را بیرون بزند یا تغییر دهد.

کارت‌ها

همانطور که پیش از این اشاره شد، کارت‌های شماره 1، شماره 2 و کارت sorry به بازیکن اجازه می‌دهند که مهره‌های خود را از دایره شروع حرکت بدهد.

همچنین کارت شماره 1 به بازیکن این اختیار را می‌دهد که 1 خانه رو به جلو پیش برود. از طرفی، کارت شماره 2 به بازیکن این اختیار را می‌دهد که 2 خانه رو به جلو پیش برود و همچنین یک بازیکن که کارت شماره 2 را از درا کارت برمی‌دارد، همیشه باید پس از آن یک کارت دیگر نیز بردارد.

تقریبا تمامی کارت‌ها به شما این اختیار را می‌دهند که به یک تعدادی خانه پیش بروید.

کارت‌های شماره 3، 5، 8 و 12، فقط برای حرکت رو به جلو هستند.

اما کارت‌های شماره 4 و 10، این اختیار را به شما می‌دهند که به عقب حرکت کنید. کارت شماره 10 به شما این اختیار را می‌دهد که یا رو به جلو و یا رو به عقب حرکت کنید.

و کارت شماره 7 می‌تواند بین چندین مهره تقسیم شود.

کارت شماره 11، به شما این اختیار را می‌دهد که موقعیت مهره‌ی خود را با یکی از رقبا تعویض نمایید.

و در آخر کارت sorry، به شما این اختیار را می‌دهد که موقعیت یکی از رقبایتان را بگیرید و مهره‌ی او را به دایره شروع برگردانید.

برنده شدن

اولین بازیکنی که تمام مهره‌های بازی خود را وارد دایره خانه خود کند، برنده بازی است. مهره‌های بازی باید با شمارش دقیق وارد دایره خانه شوند.

قوانین

اگر درا کارت تمام شد، دیسکارد پایل (کارت‌هایی که بازیکنان دور انداختند) را بر بزنید تا یک دسته کارت درای جدید ایجاد کنید.

اگر بازیکنی از قسمتی از یک کارت ۷ برای حرکت به دایره خانه خود استفاده کند، فضاهای باقیمانده باید توسط یک مهره بازی دیگر گرفته شوند. در غیر این صورت نوبت ساقط می‌شود.

یک بازیکن می‌تواند یک حرکت به عقب برای حمایت از منطقه ایمن خود انجام دهد. سپس، در نوبت بعدی، آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به حرکت در سراسر تخته وارد منطقه ایمن خود شوند.

حرف آخر

در این مطلب بصورت کامل، قوانین بازی برد گیم متاسفم (Sorry)، نحوه انجام این بازی، نحوه توزیع کارت و محاسبه امتیاز و مشخص کردن برنده را توضیح دادیم. امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد و همچنین از انجام این بازی در دورهمی‌هایتان لذت ببرید. اگر دوست دارید، آموزش تصویری و ویدئویی این بازی را مشاهده کنید، از این لینک استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *