بازی اسپار

چگونه بازی کارتی اسپار (Spar) را انجام دهیم؟

در این مطلب از سری مطالب آموزش بازی‌های کارتی، قصد داریم بازی کارتی اسپار (Spar) را به شما معرفی کنیم. در اینجا بطور کامل نحوه انجام بازی اسپار، نحوه توزیع کارت‌ها، نحوه امتیازدهی بازیکنان و نحوه انتخاب برنده را توضیح خواهیم داد. ابتدا مفهومات و کلیت بازی اسپار را توضیح خواهیم داد و در ادامه وارد جزئیات بیشتر خواهیم شد.

بازی اسپار، توسط 2 الی 7 بازیکن انجام می‌شود. برای انجام این بازی به یک دسته کارت 35تایی نیاز داریم. این 35 کارت را از بین دسته کارت 52تایی انتخاب می‌کنیم. کارت‌های آس، شاه، بی بی و سرباز و کارت‌های شماره 10 تا 6 خال‌های خشت، گشنیز و دل و کارت‌های شاه، بی بی و سرباز و کارت‌های شماره 10 تا 6 خال پیک این 35 کارت را تشکیل می‌دهند. دقت داشته باشید که کارت آس خال پیک حذف می‌شود و در بازی وجود ندارد.

توزیع کارت‌ها در بازی اسپار (Spar)

هر بازیکن 5 کارت دریافت می‌کند. توزیع کارت‌ها بصورت ساعتگرد می‌باشد. دیلر ابتدا به هر بازیکن 3 کارت می‌دهد و سپس به هر بازیکن 2 کارت می‌دهد.

هدف از بازی اسپار

بازی اسپار، یک بازی تریک – تیکینگ است. یعنی بازی که بازیکنان کارت وسط می‌گذارند و کسی که کارت با بالاترین رتبه را قرار دهد، یک دست را می‌برد.

هر دست که به آن تریک هم می‌گویند، از گذاشتن کارت توسط هر یک از بازیکنان تشکیل می‌شود. و هر بازیکنی که کارت با بالاترین رنک را (هم خال با اولین کارتی که در دست وسط گذاشته شد) در هر دست وسط بگذارد برنده آن دست و شروع کننده دست بعد خواهد بود.

در خال‌های خشت، گشنیز و دل، بالاترین کارت، کارت آس است، سپس شاه، سپس بی بی، سپس سرباز و پس از آن 10 تا 6. در خال پیک هم همین ترتیب برقرار است، فقط کارت آس وجود ندارد. بنابراین بالاترین کارت، کارت شاه است.

در هر دور از بازی، 5 دست وسط گذاشته می‌شود. فقط دقت کنید که دست‌ها در این بازی پس از برنده شدن، از وسط برداشته نمی‌شوند. صرفا برنده دست، دست بعدی را شروع می‌کند. زیرا برنده بازی در هر دور، بازیکنی است که آخرین دست را برنده می‌شود.

انجام بازی اسپار

بازیکنان کارت‌های خود را باید از دیگر بازیکنان پنهان نگه دارند و کارت‌ها را به دیگر بازیکنان نشان ندهند.

بازیکنی که در سمت چپ دیلر نشسته است، در اول بازی، اولین کارت را وسط قرار می‌دهد. این کارت، هر کارتی از هر خالی از دست او می‌تواند باشد. برای مثال، بازیکن سمت چپ دیلر، کارت‌های خود را نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد با 7 خشت بازی را شروع کند. سپس نوبت به بازی برای بازیکن سمت چپ، بازیکن قبلی می‌رسد. او باید بین کارت‌های خود نگاه کند و یک کارت هم‌خال با کارت بازیکن اول، در اینجا بازیکن قبلی‌اش، بازی کند. یعنی در این مثال، بازیکن باید یک کارت با خال خشت بازی کند. سپس نفر بعدی، تا بازیکن آخر. اگر بازیکنی از خال اولیه (در اینجا خشت) نداشت، می‎‌تواند هر خالی را بازی کند.

بازیکنی که کارت با بالاترین رنک را در خال اولیه بازی کرده باشد، برنده دست خواهد بود و دست بعدی را شروع می‌کند.

امتیازدهی

بازیکنی که دست پنجم و آخرین دست را ببرد، بر اساس رنک آخرین کارتی که با آن دست آخر را برده است، امتیاز خواهد گرفت. اگر بازیکن، دست آخر را با کارت شماره 6 برده باشد، 3 امتیاز خواهد گرفت. اگر با کارت شماره 7 ببرد، دو امتیاز می‌گیرد. و اگر با هر کارت دیگری را دست آخر را برده باشد، 1 امتیاز خواهد گرفت.

پیش از بازی، بازیکنان باید در رابطه با تعداد دورهای بازی تصمیم‌گیری کنند. بازیکنان می‌توانند یا یک تعداد دور را مشخص کنند یا اینکه یک امتیاز خاص را مشخص کنند تا وقتی که اگر مجموع امتیازات یک بازیکن به آن امتیاز رسید، بازی تمام شود و برنده کل بازی مشخص شود. بازیکنی که یک دور از بازی را ببرد، در دور بعدی بازی، دیلر خواهد بود.

امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *