بازی کانترکت رامی

آموزش بازی کانترکت رامی (Contract Rummy)

بازی کانترکت رامی (Contract Rummy) نسخه‌ای از بازی رامی که از یک سری دست تشکیل شده است. در هر دست قرارداد متفاوتی وجود دارد. بازیکنان باید ترکیب خاصی از گروه‌های و توالی‌ها را با استفاده از کارت‌های که دارند ایجاد کنند. قراردادها به تدریج در هر مرحله از پخش کارت سخت‌تر می‌شود. Contract به معنی قرار داد است. ما در این مقاله مجله بخت به صورت کامل نحوه انجام بازی کانترکت رامی را آموزش می‌دهیم.

نام‌ها و انواع جایگزین بازی کانترکت رامی

در این مقاله دو بازی قراردادی دیگر را نیز آموزش می‌دهیم که شبیه به بازی کانترکت رامی است. به خاطر شباهتی که دارند که تقریبا می‌توان آن‌ها را به عنوان انواع یا نام‌های جایگزین این بازی در نظر گرفت. این بازی‌ها به شرح زیر هستند:

  • بازی کارتی رامی لیورپول (Liverpool Rummy)
  • بازی کارتی من می‌توانم (May I)

در مطلبی دیگر بازی دو بازی دیگر که شبیه این بازی است را معرفی کردیم.

  • رامی شانگهای (Shanghai Rummy)
  • رامی پیشرو (Progressive Rummy)

بازی اصلی این گروه Zioncheck بود که توسط روث آرمسون در دهه 1930 اختراع شد و تنها 6 قرار داد داشت.

نحوه انجام بازی کارتی کانترکت رامی یا رامی قرارداد

در ادامه نحوه انجام این بازی را آموزش می‌دهیم.

بازیکنان

این بازی را به صورت سه تا پنج نفره می‌توانید بازی کنید. اما تعداد بازیکن بهینه برای انجام این بازی 4 نفر است.

کارت‌ها

در بازی کارتی کانترکت رامی از دو دسته استاندارد کارت 52تایی به اضافه جوکر استفاده می‌شود. تعداد جوکرهای استفاده شده باید یک عدد کمتر از تعداد بازیکنان باشد. بنابراین اگر تعداد بازیکن سه نفر باشد به 106 کارت، چهار بازیکن 107 کارت و پنج بازیکن به 108 کارت نیاز دارید.

پخش کارت‌ها

در مجموع هفت دور وجود دارد. دیلر اول به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و پس به نوبت در جهت عقربه‌های ساعت بازیکنان دیگر دیلر می‌شوند. پخش کارت در جهت عقربه‌های ساعت انجام می‌شود و هر بار به هر بازیکن یک کارت داده می‌شود. در سه دور اول، بازیکنان هر کدام 10 کارت دریافت می‌کنند. در چهار بازی آخر هر کدام فقط 12 کارت دریافت می‌کنند.

کارت‌های باقیمانده پس از پخش کارت‌ها، رو به پایین روی میز قرار می‌گیرند تا توده‌ای از کارت‌ها را به نام انبار را تشکیل دهند. کارت بالایی انبار رو به بالا برگردانده می‌شود و در کنار توده کارت‌های به پشت قرار می‌گیرد تا انداختن کارت‌ها توسط بازیکنان شروع شود. به این کارت‌ها، در اصطلاح کارت دور اندخته شده می‌گویند.

هدف بازی

در هر دور از بازی هدف ایجاد انواع خاصی از ترکیبات کارت‌ها است. بسته به کارت‌های که بازیکنان دارند می‌توانند یک گروه از کارت‌ها که چهار تا از یک رتبه هستند، یا سه کارت متوالی از یک خال را ایجاد کند. بازیکنان برای ایجاد این ترکیبات باید کارت‌های خود را دور بیندازند و کارت جدید را بردارند.

به صورت کلی در این بازی دو ترکیب توالی و گروه وجود دارد.

توالی، دنباله یا سکانس در این بازی، شامل حداقل چهار کارت متوالی از یک خال مانند 4 گشنیز، 5 گشنیز، 6 گشنیز و 7 گشنیز می‌شود. کارت آس هم می‌تواند بالاترین کارت و هم پایین‌ترین کارت باشد اما همزمان نمی‌تواند هر دو این ارزش‌ها را داشته باشد. بنابراین آس خشت، 2 خشت، 3 خشت ،4 خشت و آس گشنیز، شاه گشنیز، بی بی گشنیز، سرباز گشنیز هر دو دنباله قابل قبول در این بازی هستند اما بی بی پیک، شاه پیک، آس پیک و 2 پیک یک دنباله معتبر نیست.

یک گروه یا مجموعه شامل سه کارت با رتبه یکسان صرف نظر از خال مانند 5 خشت، 5 خشت و 5 پیک می‌شود.

پس از ادغام، یک دنباله را می‌توان با افزودن کارت‌های متوالی بیشتر در هر دو طرف تا جایی که آس در هر جهت گسترش یابد، ادامه دهید. طولانی‌ترین دنباله از لحاظ نظری 14 کارت است که در هر انتها یک آس وجود دارد. یک گروه را می‌توان با افزودن کارت‌های رتبه بندی مساوی بیشتر گسترش داد.

وقتی بازیکنی بیرون می‌رود، با کنار گذاشتن تمام کارت‌هایش، سایر بازیکنان برای تمام کارت‌هایی که در دستشان باقیمانده امتیاز جریمه می‌گیرند. هدف از بازی این است که در پایان دست هفت، کمترین امتیاز را کسب کنید.

قرادادها در بازی Contract Rummy

قراردادها در هر دور متوالی به شرح زیر است:

  • دو گروه 3 تایی (6 کارت)
  • یک گروه 3 تایی و یک دنباله 4 تایی (7 کارت)
  • دو دنباله 4 تایی (8 کارت)
  • سه گروه 3 تایی (9 کارت)
  • دو گروه 3 تایی و یک دنباله 4 تایی (10 کارت)
  • یک گروه 3 تایی و دو دنباله 4 تایی (11 کارت)
  • سه دنباله 4تایی و بدون اینکه وقفه‌ای بین این دنباله‌ها باشد (در ادامه توضیح می‌دهیم)

هر یک از قرار دادهای بالا مربوط به یک دست است که بازیکنان باید در آن دست ایجاد کنند. به عنوان مثال در دست اول باید بازیکنان دو گروه از کارت‌های مختلف ایجاد کنند یا در دست پنجم باید دو گروه سه تایی و یک دنباله چهارتایی ایجاد کنند.

بازی کانترکت رامی

چگونگی انجام بازی

بازیکنی که سمت چپ دیلر قرار دارد، اولین نفر بازی می‌کند. یک دور به شرح زیر است:

1. دراو

بازیکن باید یا کارت بالای از انبار را بکشد یا اینکه یکی از کارت‌های که دور انداخته شده را بردارد. بازیکنی که انتخاب می‌کند که کارتی از کارت‌ها دور انداخته شده را بکشد، ابتدا باید به هر بازیکن دیگری که مایل است این فرصت را بدهند که کارتی  از کارت‌های انبار را بکشد و یکی از کارت‌های خود را کنار بگذارد. به این کار دور انداختن خارج از نوبت یا May I  می‌گویند که در ادامه به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

2. ادغام

بازیکن ممکن است گروه‌ها را رو به بالا روی میز قرار دهید. این کار فقط یک بار توسط هر بازیکن در هر دور انجام می‌شود. هنگام ادغام، شما باید دقیقا ترکیبی از گروه را تعیین کنید که طبق قرارداد برای دوری که در آن هستید، لازم است.

به عنوان مثال، اگر به دو گروه نیاز دارید یا اگر به یک سکانس نیاز دارند، نمی‌توانید یک گروه بگذارید. هنگامی که ترکیب می‌کنید، فقط می‌توانید حداقل تعداد کارت‌های مورد نیاز را ترکیب کنید. به عنوان مثال، اگر دنباله‌ای از تعداد کارت‌های دارید که تعدادشان بیشتر از 4تا است یا گروهی از کارت‌ها را دارید که بیش از 3تا هستند، باید تا نوبت بعدی خود صبر کنید تا بتوانید کارت‌های اضافی را کنار بگذارید. در ابتدا فقط می‌توانید 4 تا کارت دنباله و 3 کارت از یک گروه را کنار بگذارید. سپس زمانی که نوبتتان شد مابقی کارت‌های مربوط به آن دنباله یا گروه را کنار ترکیب خود بگذارید. ادغام اختیاری است، لازم نیست به محض اینکه یک ترکیب ایجاد شد آن را کنار بگذارید.

3. اخراج

اخراج کردن، اضافه کردن کارت‌ها به گروه‌ها یا دنباله‌هایی است که قبلا ادغام شده‌اند. هم به کارت‌های که خودتان ادغام کردید و هم آن‌هایی که توسط حریفتان ترکیب شده‌اند، می‌توانید کارت اضافه کنید. تنها در صورتی می‌توانید اخراج کنید که در نوبت قبلی دست فعلی ترکیب کرده باشید. شما نمی‌توانید قبل یا در همان نوبتی که در آن ترکیب می‌کنید، کارتی را خارج کنید. هیچ محدودیتی برای اینکه چند کارت را در یک نوبت کنار بگذارید وجود ندارد. اخراج اختیاری است. هرگز مجبور نیستید کارت کنار بگذارید.

4. دور انداختن

در پایان نوبت خود، باید یک کارت را از دست خود بردارید و آن را رو به بالا در بالای کارت‌های رو به بالایی وسط قرار دهید. این روند در همه دورها به جز دور 7 وجود دارد.

بازی با چرخیدن نوبت در جهت عقربه‌های ساعت دور میز ادامه می‌یابند تا زمانی که یک نفر تمام کارت‌های دستش را تمام کند.

گاهی اوقات ممکن است که کارت‌های انبار تمام شود. اگر بازیکنی بخواهد کارتی بکشد به خاطر اینکه هیچ کارت در انبار باقی نمانده است. باید تمام کارت‌های دور انداخته شده را به جز کارت بالایی را بردارد و آن‌ها را بُر بزند و آن‌ها را رو به پایین قرار دهد تا یک انبار جدید درست کند. کارت بالای رو به بالا که بازیکنان در نوبت پایینی دور انداختن رو به بالا باقی می‌ماند تا نوبت جدید شروع شود. سپس بازی مانند دور قبل ادامه می‌یابد.

دور انداختن خارج از نوبت (May I)

بازیکنی اگر در نوبت خود انتخاب کنید به جای دور انداختن کارت، کارت به رو (کارت‌های دور انداختنی) را بکشد. هر بازیکنی که مایل باشد می‌تواند به جای او کارتی را دور بیندازد و کارتی از انبار (انبوه کارت‌های به پشت) بردارد. اگر چند نفر خواهان دور ریختن باشند، شخصی که بعد از این بازیکن نوبت او است که بازی کند، می‌تواند خارج از نوبت کارتش را دور بیندازد. بازیکنی که تصمیم می‌گیرد کارت به رو را بکشد، باید علاوه بر این کارت، از انبار نیز یک کارت پنالتی بگیرد.

پس از اینکه شخصی خارج از نوبت انداخت، ممکن است بازیکن بعدی نیز تصمیم بگیرد کارتی از کارت‌ها به رو بکشد. او نیز به همین ترتیب به عنوان پنالتی باید کارتی را از انبار بگیرد. هیچ محدودیتی برای انجام این کار وجود ندارد. اما بازیکنان اجازه ندارد دو کارت متوالی را به این ترتیب از کارت‌های دور انداخته شده بگیرند.

تنها زمانی که سایر بازیکنان این فرصت را داشته باشند که هر کارتی را که می‌خواهند از بالای کارت‌های دور انداخته بگیرند، بازیکنان دوباره اجازه دارند از این کارت‌ها بگیرند. توجه داشته باشید که بازی به نوبت انجام می‌شود. منظور این است که پس از اینکه بازیکنی خارج از نوبت کارت را انداخته، دوباره بازی از نقطه اصلی خود از سر گرفته می‌شود.

مثالی از دور انداختن خارج از نوبت

به عنوان مثال، بازیکن 2 قصد دارد از کارت‌های دور انداخته شده بکشد. برای این کار او باید نوبت انداختن خود را در صورتی که بازیکن دیگری مایل است به او بدهد. بازیکن شماره 4 مایل است که کارتی را خارج از نوبت دور بیندازد. ابتدا بازیکن 2، کارت دور انداخته شده را بکشد و همچنین یک کارت از انبار نیز به عنوان پنالتی بگیرد.

حال به جای اینکه بازیکن شماره 3 بازی کند، بازیکن شماره 4 خارج از نوبت بازی می‌کند. بازیکن شماره 4 یک کارت از انبار می‌کشد و یکی از کارت‌های دست خود را به به رو دور می‌اندازد. حال نوبت بازیکن شماره 3 است که بازی کند.

بازی کانترکت رامی

کارت جوکر

از کارت جوکر می‌توان در دنباله‌ها یا گروه‌ها برای جایگزینی کارت‌های گشمده استفاده کرد.

اگر یک جوکر در یک دنباله باشد، هر بازیکنی که کارتی را دارد که جوکر نماینده آن و در نوبت قبلی ادغام کرده است، می‌تواند در مرحله تعلیق نوبت خود برای بازی، جوکر را بردارد و یک کارت جدید را جایگزین آن کند. اگر می‌خواهید آن را جایگزین کارتی کنید باید اعلام نمائید. هر جوکری که بدست آوردید را باید در نوبت فعلی  از آن استفاده کنید، نمی‌توانید آن را برای بازی در نوبت بعدی ذخیره کنید. به عنوان مثال، شما با استفاده از کارت جوکر، 7، 8، 9 یک دنباله ایجاد می‌کنید و آن را ادغام می‌نمائید. پس از اینکه دوباره یک دور بازی شد و نوبت شما شد؛ می‌توانید کارت جوکر را با 10 یا 6 جایگزین کنید و کارت جوکر را بردارید.

جوکرهایی که به عنوان بخشی از یک گروه در نظر می‌گیرید، به عنوان مرده در نظر گرفته می‌شود. شما نمی‌توانید آن‌ها را دوباره در جای دیگری استفاده کنید.

قوانین ویژه برای دست‌های خاص

در ادامه قوانین خاص هر دست را توضیح می‌دهیم.

دست 1،2،3

دیلر 10 کارت می‌دهد.

دست 7، 6، 5، 4

دیلر 12 کارت به بازیکنان می‌دهد.

دست 7، 6، 3

در دست‌هایی که طبق قرارداد مستلزم به ایجاد چندین دنباله هستید، شما نمی‌توانید دو دنباله در یک خال که به هم پیوسته هستند را ترکیب کنید. به عنوان مثال کارت دل 3، کارت دل 4، کارت دل 5، کارت دل 6 و کارت دل 7، دل 8، دل 9، دل 10 را به عنوان دو دنباله در یک قرارداد استفاده کرد. برای اینکه بتوانید از دنباله‌های از خال یکسان در یک دست استفاده کنید باید بین آن‌ها فاصله وجود داشته باشد یا یکدیگر را همپوشانی کنند. موارد زیر را به عنوان یک جفت دنباله قابل قبول هستند:

کارت دل 3، کارت دل 4، کارت دل 5، کارت دل 6 و کارت دل 5، کارت دل 6، کارت دل 7، کارت دل 8

کارت دل 8، کارت دل 9، کارت دل 10، کارت دل سرباز و کارت دل 3، کارت دل 4، کارت دل 5، کارت دل 6

محدودیت‌های فوق برای دنباله اعمال می‌شود که توسط یک بازیکن به عنوان بخشی از یک قرارداد ترکیب شده باشد. شما مجاز هستید که دنباله خود را با دنباله که توسط بازیکن دیگر ترکیب شده است، ترکیب کنید و فرقی نمی‌کند که دنباله شما در ابتدا با یک شکاف از هم جدا شده باشند. در نتیجه کارت‌هایی توسط خود شما یا بازیکن دیگر کنار گذاشته شده‌اند، به هم متصل می‌شوند.

دست 7

در دست پایانی، شما باید تمام کارت‌های خود را به یکباره ترکیب کنید. فقط در این دست، توالی‌هایی که ترکیب می‌کنید مجاز هستند بیشتر از چهار کارت باشند. در واقع طولانی‌ترین دنباله‌ای است که در یک دست خواهید داشت. زیرا تعداد کارت‌های شما در این دست حداقل 13 تا است. همه کارت‌ها شما باید در این دنباله باشد و هیچ کارت دور ریختنی نباید وجود داشته باشد. بازی بلافاصله پس از ترکیب به پایان می‌رسد.

کسب امتیاز

هنگامی که بازیکنی هم کارت‌ها خود را از دست دهد، بازی به پایان می‌رسد و سایر بازیکنان برای تمام کارت‌هایی که دارند یک امتیاز پنالتی دریافت می‌کنند. امتیاز کارت‌ها به صورت زیر است:

کارت‌های صورت (شاه، بی بی، سرباز) 10 امتیاز

آس 15 امتیاز

جوکر 15 امتیاز

کارت‌های شماره ارزش اسمی خود را دارند.

در پایان دور هفتم و آخر، بازیکنی که کمترین امتیاز کل را داشته باشد برنده می‌شود.

بخوانید: “آموزش بازی کارتی هالیوود جین رامی (Hollywood Gin Rummy)

انواع بازی کانترکت رامی

در ادامه انواع بازی کانترکت رامی را به شما معرفی می‌کنیم.

رامی لیورپول (Liverpool Rummy)

رامی لیورپول همان کانترکت رامی است، با این تفاوت که بازیکن سمت راست دیلر باید قبل از پخش کارت تعداد کارت‌ها را قبل از پخش کات کند. اگر این بازیکن بتواند تعداد دقیق کارت‌های مورد نیاز برای پخش در دست را کاهش دهد و یک کارت را به بالا بگذارد، امتیاز بازیکن برنده 50تا کاهش می‌یابد.

بازی می‌توانم من؟ (May I?)

در بازی کانترکت رامی نیز May I وجود دارد. اما در این بازی یک سری تفاوت‌ها نیز وجود دارد.

تفاوت بازی May I? با بازی کانترکت رامی

در بازی May I? به ازای هر 2 بازیکن، از یک دسته کارت استفاده می‌شود که هر دو جوکر نیز که در این بازی وجود دارد.

دنباله‌ها یا گروه‌ها در ترکیب اولیه شما می‌توانند بیش از حداقل تعداد کارت‌ها را شامل شود. به عنوان مثال در دست 3، اگر مثلا 7، 6، 5، 4، 3 و 7، 6، 5، 4، 3، 2 را دارید، می‌توانید همه این‌ کارت‌ها را یکجا در یک ترکیب بگذارید. برای مثال، لازم نیست ابتدا فقط 6، 5، 4، 3 و 5، 4، 3، 2 را کنار بگذارید تا در نوبت بعدی خود 7 را در بعد از دنباله اول و 6 و 7 را در دنباله دوم بگذارید. همین امر در مورد گروه‌ها نیز صدق می‌کند. ترکیب اولیه ممکن است هر تعداد کارت (حداقل 3) با یک رتبه باشد.

جوکرهایی که ترکیب شده‌اند قابل استفاده مجدد نیستند. به عنوان مثال اگر شخصی یک جوکر، 6، 4، 3 را کنار گذاشته باشد و 5 از آن خال را بدست آورد، نمی‌تواند جوکر را از دنباله کارت‌های خود بیرون آورد و 5 را به جای آن بگذارد.

در دست‌های که قرارداد (کانترکت) بیش از یک دنباله دارد (دست‌های 3، 6 و 7) منعی برای دنباله‌های پیوسته وجود ندارد. به عنوان مثال، ترکیب 3، 4، 5، 6 و 7، 8، 9، 10 از خال به عنوان دو دنباله می‌توان استفاده کرد.

قوانین ویژه برای دست 7 اعمال نمی‌شود. بازیکنی که کارت‌ها را ترکیب می‌کند ممکن است بیش از 12 کارت داشته باشد. البته اگر May I? گفته باشد به ازای هر May I? دو کارت اضافی بدست خواهد آورد. بازیکنان می‌توانند تمام کارت‌ها را در 3 دنباله مختلف ترکیب کنند. اگر بازیکنی کارت‌ها را ترکیب کرد و بازهم کارت‌هایی باقیمانده، بازی مانند دست‌های دیگر ادامه می‌یابد.

جوکر 25 امتیاز ارزش دارد نه 15 امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *