بیت کوین و اتر 25 میلیارد دلاری در اختیار 7 پلتفرم مبادله ارز دیجیتال

در روز 3 ژانویه 2020 گروه کوچکی از علاقه مندان ارزهای دیجیتال دومین سالگرد Proof-of-Keys (بازپس گیری ارزهای دیجیتال از پلتفرم های مبادله ارز) را جشن گرفتند. همه آنها امیدوار هستند کاربرانی که صاحب ارزهای دیجیتال هستند، ارزهای خود را از پلتفرم های مبادله ارز دیجیتال متمرکز پس بگیرند. اما هنوز هم بیشترین مقدار بیت کوین در اختیار همین پلتفرم های مبادله است و منابع آن ها هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود.

طبق داده های موجود، coinbase در حال حاضر 1 میلیون بیت کوین (به ارزش 8.4 میلیارد دلار) در اختیار دارد. کاربرانی که صاحب ارزهای دیجیتال هستند اختیار و کنترل دارایی شان را به پلتفرم های تجارت سپرده اند در حالی که در سال 2019 شاهد بیشترین آمار هک این پلتفرم های مبادله ارز دیجیتال در یک دهه اخیر بودیم.

25 میلیارد دلار ارز دیجیتال در اختیار 7 پلتفرم تجارت ارز دیجیتال

در سال 2019، هک پلت فرم های تجارت ارز دیجیتال افزایش چشمگیری داشت. این داده ها براساس گزارشی است که شرکت Chainalysis منتشر کرده است. البته در این گزارش به این نکته هم اشاره شده که تعداد حملات بیشتر شده ولی میزان پولی که به سرقت رفته کاهش یافته است. اما نکته مهم اینجاست که هکرها کم کم باهوش تر می شوند. در این گزارش می خوانیم:

در سال 2019 بیش از هر سال دیگری شاهد هک ارزهای دیجیتال بودیم. ولی در هیچکدام از این 11 حمله میزان پول سرقت شده به اندازه حمله هکری بزرگ سال 2018 نبود. در آن حمله هکری به Coincheck رقم 534 میلیون دلار به سرقت رفته بود.

سال گذشته پلتفرم های مبادله ارز دیجیتال در جریان حملات هکرها، ارزهای دیجیتالی با ارزش تقریبی 283 میلیون دلار را از دست دادند.

حدود یک ماه پیش از فرارسیدن دومین سالروز Proof-of-Keys، وب سایت news.Bitcoin.com گزارشی جامع در مورد میزان ارزهای دیجیتالی منتشر کرد که در اختیار این پلتفرم های مبادله متمرکز است. این لیست را Bituniverse با استفاده از رده بندی بالانس شفاف مبادله (ETBR) شرکت تهیه کرده است.

در این لیست مشخص است که Coinbase حدود 966 هزار بیت کوین در طول هفته اول دسامبر 2019 در اختیار داشته است. حالا همین گزارش ETBR از بیت‌یونیورس نشان می دهد این پلتفرم مبادله سان فرانسیسکویی در حال حاضر 1.03 میلیون بیت کوین (8.5 میلیارد دلار) در اختیار دارد. این داده ها از طریق Etherscan و Peckshield جمع آوری شده اند.

به علاوه، اعداد گزارش حاضر را می توان در کنار داده های لیست منابع پلتفرم مبادله ارز دیجیتال سایت Chain.info قرار داد. البته داده های این سایت کمی متفاوت است و نشان می دهد Coinbase 983 هزار بیت کوین در اختیار دارد. اما در کل داده های Chain.info هم شبیه یافته های بیت‌یونیورس است. آمار و ارقام نشان می دهد Huobi دومین پلتفرم مبادله ارز دیجیتال جهان از نظر منابع است و 462 هزار بیت کوین (به ارزش 3.8 میلیارد دلار) و 1.8 میلیون اتر و تعداد زیادی تتر در اختیار دارد.

پلتفرم Binance هم حدود 307 هزار بیت کوین (به ارزش 2.5 میلیارد دلار) و 2.6 میلیون اتر در منابعش دارد. در رده های بعدی هم Bitfinex (290 هزار بیت کوین به ارزش 2.8 میلیارد دلار)، Bitmex (274 هزار بیت کوین به ارزش 2.28 میلیارد دلار)، Bitstamp (242 هزار بیت کوین به ارزش 2 میلیارد دلار)، Okex (211 هزار بیت کوین به ارزش 1.83 میلیارد دلار)، Kraken (173 هزار بیت کوین به ارزش 1.8 میلیارد دلار)، Bittrex (125 هزار بیت کوین به ارزش 1.2 میلیارد دلار) و Gemini (95 هزار بیت کوین به ارزش 922 میلیون دلار) حضور دارند.

لیست های منابع ارزهای دیجیتال ثبت شده به صورت مستقل

سایر پلتفرم های مبادله ارز که میزان قابل توجهی دارایی دیجیتال را در منابع شان جای داده اند عبارتند از Bitflyer، Gate.io، Poloniex و Hitbtc. داده های بیت‌یونیورس و chain.info نشان می دهد که در کل، پلتفرم های مبادله ارز متمرکز از هفته اول دسامبر دارایی بیشتری در اختیار دارند. البته ترس علاقه مندان این حوزه فقط از حمله به پلتفرم های مبادله ارز بزرگ نیست و در مورد منابع کوچک بیت کوین هم همین خطر وجود دارد.

تاکنون یادداشت ها و مقالات آکادمیک زیادی در این مورد نوشته شده و مساله proof-of-reserves (مدرک کنترل میزان مشخصی از دارایی ها) در مورد ارزهای دیجیتال بررسی شده است. محققان دانشگاه استنفورد در سال 2015 گزارشی منتشر کردند که Provisions نام داشت و در مورد پلتفرم های مبادله ارز و شفافیت منابع بود. در این گزارش می خوانیم:

در واقع proof-of-solvency (مدرک تسویه) نشان می دهد که پلتفرم مبادله ارز منابع کافی را کنترل می کند تا حساب هر مشتری را تسویه کند. این در حالی است که یک پلتفرم مبادله ارز مجبور نیست آدرس های بیت کوینش را افشا کند.

این گزارش مفصل آکادمیک در 33 صفحه منتشر شده است.

در طول چند ماه اخیر، پلتفرم هایی چون بیت‌یونیورس و Chain.info لیست منابع را براساس داده های تهیه شده توسط عناصر مستقل مثل Peckshield منتشر کرده اند. پلتفرم های مبادله ارزی که در این لیست ها دیده می شوند تاکنون قانونی بودن داده های منابع بیت کوین را تایید یا تکذیب نکرده اند.

برخی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال معتقدند پلتفرم های تجارت ارز باید ارقام منابع شان را مشخص کنند تا شفافیت شان را نشان دهند. در حالی که بسیاری از افراد تاثیرگذار در دنیای ارزهای دیجیتال از مردم می خواهند ارزهای دیجیتال شان را به صورت غیر کد (نسپردن دارایی های دیجیتال به پلتفرم های مبادله ارز) ذخیره کنند، بیشتر کاربرانی که صاحب دارایی های دیجیتال هستند همچنان این ارزهای دیجیتال را در پلتفرم های تجارت متمرکز ذخیره می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *