دسته‌بندی‌ها: آموزش

چرا بازی های نرخ پایین آنلاین برابر دانکی های پوکر با بازی های حضوری متفاوت است؟

سلسله مطالب آموزش پوکر مجله بخت و اقبال: انواع استراتژی پوکرروانشناسی پوکر

در اشاره به بازی های نرخ پایین در تیتر مطلب، منظورمان بازی ها 1 به 2، 1 به 3 و 2 به 5 به عنوان شروط اجباری در هولدم نامحدود است. در این یادداشت، به بازیکنان پوکری خواهیم پرداخت که استیو سلبرید آن ها را Donkey Poker Players می خواند. استفاده از عنوان Donkey (که از این پس برای راحتی مخاطب دانکی خطاب می شود) در خصوص بازیکنان پوکر از نظر استیو، در اشاره به پوکربازان باتجربه ای است که فارغ از رقیب، همیشه به یک شیوه بازی می کنند و هیچ وقت خود را نسبت به شرایط منطبق نمی کنند. این بازیکنان معمولا بی نهایت شُل هستند و تا حدی منفعل بازی می کنند. اگر دستشان را دوست داشته باشند، از هر موقعیتی با آن بازی می کنند و رِیز شدن یا نشدن پات برایشان مهم نیست. این بازیکنان تنها یک بار در پیش فلاپ فکر می کنند و با همان برنامه پیش می روند که باعث می شود سواستفاده از آن ها بسیار راحت باشد.

بسیاری از مفاهیم بین استراتژی بازیکنان دانکی شاید بین بازی های آنلاین و حضوری مشترک باشد، ولی این به معنای آن نیست که اگر در بازی های آنلاین می توانید به راحتی این استراتژی را شناسایی کرده و آن را شکست دهید، این مساله در بازی های حضوری هم صادق خواهد بود. برای این کار باید خود را با شیوه آن ها انطباق دهید.

بازی های حضوری شبیه بازی های آنلاین نیستند

بخش بزرگی از تجربه پوکر من از بازی های آنلاین بدست آمده است. با این حال، وقتی به لاس وگاس نقل مکان کردم و خواستم تجاربم را در کازینوها اعمال کنم، موفقیت چندانی نصیبم نشد. با خودم می گفتم: «لعنتی! این بازیکنا هیچ وقت فولد نمی کنن. وحشتاکن. ترجیح می دم با بازیکنای بهتری بازی کنم.» شاید شما هم این چنین گلایه هایی از بازیکنان خوب شنیده باشید.

با این حال، مشکل در مواجهه با دانکی ها نیست. مشکل در ما است. هیچ استراتژی پوکری در برابر همه رقبا جواب نمی دهد. فکر اینکه مقابل بازیکنان قوی تر بهتر از بازیکنان ضعیف بازی می کنیم، دیوانه وار است. حقیقت این است که استراتژی هایی که برابر رقبای هولدم نامحدود یاد گرفته ایم، در رقابت های حضوری نرخ پایین، جواب نمی دهد و باید خود را با آن انطباق دهیم.

آمار بازی حضوری

بدست آوردن آمار بازی های آنلاین ساده است. می توانیم همزمان با بازی، آن ها را از سایت مورد نظرمان دریافت کنیم. می توانیم میلیون ها تاریخچه دست را خریداری کرده و در نرم افزارهایی مختلف همانند PokerTracker وارد کنیم.

می توانیم با استفاده از این آمار، شکاف بازیمان را پیدا و رفع کنیم. همچنین می توانیم با استفاده از نمایشگر هدز-آپ (تک به تک) یا HUD، آمار رقیب را مشاهده کرده و آن ها را مورد استفاده قرار دهیم. با این حال، جمع آوری آمار بازی های آنلاین ساده نیست. معمولا باید خودمان با مهارت نت برداری طاقت فرسا، جمعشان کنیم. جدول پایین را ببینید که برخی آمار کلیدی بازی های آنلاین و حضوری را مقایسه کرده است و تفاوت ها بارز است:

بیایید چند مورد از جدول بالا را باهم بررسی کنیم.

ورود اختیاری به پات (VPIP): دانکی ها بسیار شل هستند

بازیکنان آنلاین به طور میانگین VPIP (پول گذاشتن داوطلبانه در پات. نشان دهنده درصد دست ‌هایی است که بازیکن پیش از فلاپ پول در پات می‌ گذارد و شرط‌های اجباری را شامل نمی ‌شود و یک شاخص عالی از میزان سفت یا شل بازی کردن بازیکن ارائه می‌کند)، 22 درصدی دارند که در سطر اول مشخص است. با این که این میزان VPIP بسیار شل است، بازیکنان حضوری 37 درصد VPIP ثبت کرده اند که در مقایسه، تقریبا 70 درصد شل تر است.

این شلی اضافه، دلیل کلیدی برای این موضوع به شمار می رود که دانکی ها را راحت می توان شکست داد. آن ها دست های بسیاری بازی می کنند و وقتی در پس فلاپ، کارت های مدنظرشان رو نمی شود، باید راهی برای ادامه کار پیدا کنند. یا اینکه دست نسبتا نزدیکی می سازند و تا زمانی که چیپ های بیشتری از دست نداده اند، فولد نمی کنند. شلی پیش فلاپ آن ها همانند ساخت ساختمانی بالای کوه شنی به جای صخره قدرتمند است.

رِیز پیش فلاپ (PFR): دانکی ها منفعل هستند

تفاوت بزرگ دیگر به رفتار هجومی در پیش فلاپ برمی گردد. بازیکنان آنلاین رِیز پیش فلاپ میانگین 8.5 درصد (سطر 2) دارند؛ رقمی که کمتر از ایده آل است، ولی این رقم برای بازیکنان حضوری بازی های 1 به 2 دلار، برابر با 6 درصد است. وقتی می بینیم میزان افزایش پیش فلاپ میانگین در بازی های حضوری (سطر سوم) نسبتا بالاتر است، این انفعال اضافه قابل درک است.

بسیاری از دانکی ها به این نتیجه رسیده اند که افزایش در پیش فلاپ، جواب نمی دهد. آن ها به 5 شرط بزرگ افزایش می دهند و همچنان از سوی بسیاری از رقبا کال می شوند (این ها هیچ وقت فولد نمی کنند!). سطر پنجم نشان می دهد در بازی های حضوری، افزایش پیش فلاپ تقریبا 2 برابر بازی های آنلاین کال می شود. از این رو، اگر دو برابر کردن سایز رِیز به دو برابر شدن تعداد کال کننده منجر می شود، تعجب آور نیست که بازی های شامل دانکی ها، تمایلی به رِیز کردن بدون دست اعلا ندارند.

مورد دیگری که انفعال آن ها را نشان می دهد، درصد رسیدن آن ها به شرط سوم (سطر 6) است. بازیکنان آنلاین به طور میانگین، 3 برابر بیشتر از بازیکنان حضوری به شرط سوم می رسند. این بی میلی برای شرط سوم احتمالا از عدم تمایلشان به رِیز در پیش فلاپ ناشی می شود.

حواستان باشد 0.8 درصد طیف شرط سوم به معنای آن است که آن ها تنها با طیف بسیار کوچکی (مثلا بالاتر از KK) ری-رِیز می کنند. از این رو، شرط سوم در چنین بازی هایی، تاکتیکی بسیار آشکار به حساب می رود. وقتی مشخص کردیم بازیکنی به طور واضح منفعل است، شرط سومش باید زنگ هشدار بلندی برایمان به صدا دربیاورد.

دانکی ها اهمیتی به موقعیت نمی دهند

سطر چهارم مربوط به آگاهی از موقعیت (PAW) است. از این رو VPIP PAW به معنای ورود اختیاری به پات از موقعیت های آخر تقسیم بر ورود اختیاری به پات از موقعیت های اولیه (VPIP-LP / VPIP-EP) است. به بیان دیگر، این در واقع معیاری است که بدانیم چند دست را از موقعیت های آخر و چند دست را از موقعیت های اولیه بازی می کنیم.

بازیکنان آنلاین از موقعیت های آخر به طور میانگین 20 درصد بیشتر از موقعیت های اول بازی می کنند که PAW نسبتا مثبتی ثبت می کند. با این حال، میانگین بازیکنان حضوری بدتر هم هست. آن ها همین مقدار دست را فارغ از موقعیت بازی می کنند. دانکی ها هر دستی را که دوست داشته باشند، از هر جایی پشت میز بازی می کنند. آن ها نسبت به موقعیت، کودن (position-dumb) هستند.

ساختار بازی دانکی ها

همچین می بینیم در بازی های حضوری، سایز نهایی پات (سطر 7) بسیار بزرگ تر است، پات های خانوادگی که در آن همه یا تقریبا همه بازیکنان حاضر در میز، شرط بازیکن اول را کال می‌کنند و در پات شرکت می‌کنند (سطر 9) بسیار بیشتری وجود دارند و بازیکنان بیشتری (سطر 11) در فلاپ حضور دارند. تمام موارد حاکی از آن است که ساختار بازی در برابر دانکی ها باید متفاوت باشد. شاید لیمپ کردن قابل قبول تر تلقی شود، چون احتمال رِیز شدنمان کمتر است و به احتمال بیشتری، به پرداخت شرط (Pay-off) دست پیدا می کنیم. شاید بازی اعمال فشار (ری-رِیز بلوف در بازی هولدم نامحدود با دست نه چندان قوی، در موقعیتی که چند بازیکن رِیزِ نفر اول را کال کرده ‌اند. هدف از این بازی این است که با بلوف همه دست ها از بازی خارج شوند و پات تصاحب شود) توفیق کمتری داشته باشد، چون دانکی ها به احتمال کمتری نسبت به بقیه فولد می کنند.

مطلب مرتبط: چطور در پوکر، بازی بازیکنان ناشناس را رمزگشایی کنیم؟

مطالب جدید

آی مون (i moon)

آی مون (imoon) یک توسعه دهنده بازی کازینویی است که از سال 2021 فعالیت خود…

نوامبر 6, 2024

پلی مارکت (PolyMarket) چیست؟ پلتفرم پیش بینی غیرمتمرکز

پلی مارکت (PolyMarket) یکی از بزرگترین پلتفرم‌های پیش بینی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین…

نوامبر 6, 2024

پویان مختاری کیست؟ بیوگرافی مدیر سایت حضرات

پویان مختاری (Pooyan Mokhtari) اینفلوئنسر و خواننده ایرانی است و به خاطر زندگی بسیار لاکچری…

نوامبر 5, 2024