آشنایی با بازی ورق گروهبان یکم

بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز در مجله بخت آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید.
این بازی به حداقل دو نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره و بازی های ورق چند نفره را نیز در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.

بازی ورق گروهبان یکم، یک بازی جذاب است که سه بازیکن می توانند در آن شرکت کنند. در این بازی باید سعی کنید دورهای بیشتری نسبت به رقبا برنده شوید. این بازی در سبک بازی های دورهاست. از این نظر می توان بازی های مشابهی چون بازی ورق 66، بازی ورق فریب و بازی ورق گام را نام برد. در ادامه نحوه انجام این بازی را توضیح داده ایم. در ضمن ویدیوی آموزشی بازی هم قرار گرفته که می توانید متن آن را زیر ویدیو مطالعه کنید. 

اقلام موردنیاز

سه بازیکن، 52 کارت.

دست دادن کارت ها

به هر بازیکن 16 کارت می دهیم. 4 کارت باقیمانده را در وسط قرار می دهیم.

هدف بازی

در هر دور بازی باید به تعدادی مشخص دور برنده شوید. دست دهنده باید 8 دور برنده شود. بازیکن سمت چپ دست دهنده باید 5 دور برنده شود. بازیکن سمت راست دست دهنده باید 3 دور برنده شود. اگر بازیکنی در یک دور بازی بتواند 12 دور برنده شود، او برنده بازی است.

بازی های مشابه

اینجا در دورهاست که سرنوشت همه چیز مشخص می شود. پس باید استراتژی مشخصی برای بازی تان داشته باشید و نحوه بازی رقبا را زیر نظر بگیرید. بازی ورق گروهبان یکم در طبقه بندی بازی های دورهاست. این بازی در زیرمجموعه بازی های بردن دور قرار می گیرد. از بازی های مشابه آن می توان به بازی ورق پینوکل، بازی ورق هاکی و بازی ورق تخمین اشاره کرد.

رنک کارت ها

از بالا به پایین

تک – شاه – بی بی – سرباز – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2

کارت های خال حکم بالاتر از کارت های سایر خال ها هستند.

مشخص کردن حکم

دست دهنده یک خال حکم مشخص می کند. وقتی او این کار را کرد، باید 4 تا از کارت هایش را کنار بگذارد و به جای آنها، 4 کارتی که در وسط قرار دارد و باقی مانده بود را بردارد.

نحوه انجام بازی

بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین دور را شروع می کند. هر بازیکن باید تا حد امکان از خال حکم پیروی کند. برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم داشته باشد. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشد، بازیکنی برنده است که کارتش بالاترین رنک را در خال آغازگر داشته است. بازیکنی که برنده شده باید دور بعدی را شروع کند.

امتیازگیری

بازیکنان تعداد دورهایی که در یک دور بازی برنده شده اند را با تعداد دورهایی که باید برنده می شدند مقایسه می کنند. بازیکنانی که از حد مشخص شده عبور کرده اند را بازیکنان بالا و بازیکنانی که نتوانسته اند به اندازه مشخص شده دور برنده شوند، بازیکنان پایین می نامیم.

تعویض کارت ها

بازیکنان بالا تعداد مشخصی از کارت هایشان را با بازیکنان پایین عوض می کنند. تعداد این کارت ها هم به اندازه تعداد دوری است که بازیکن موردنظر بالاتر یا پایین تر از حد مشخص شده،‌ دور برنده شده است. به عنوان مثال، اگر بازیکنی مقرر بود 3 دور برنده شود و 5 دور برنده شده، می تواند 2 کارتش را با کارت های بازیکن پایین عوض کند. بازیکن بالا انتخاب می کند که کدام کارت یا کارت ها را به بازیکن پایین بدهد. بازیکن پایین هم باید به جای کارتی که گرفته، کارتی که بالاترین رنک را در همان خال دارد به بازیکن بالا بدهد.

اگر بازیکن پایین کارتی گرفت ولی کارتی در همان خال ندارد یا اینکه کارتی با رنک بالاتر در آن خال ندارد، باید کارتی که از بازیکن بالا گرفته را پس بدهد.

وقتی دست دهنده یک بازیکن پایین باشد و یک کارت را با یک بازیکن بالا عوض کند، می تواند یک کارت با رنک بالاتر را در عوض کردن کارت های وسط بردارد. در این حالت، دست دهنده باید کارتی که رنک بالاتر دارد را به بازیکنی که در تعویض کارت ها نقش داشته نشان دهد.

به عنوان مثال، در نظر بگیرید بازیکن شماره یک بالاست (1 دور) و بازیکن شماره دو هم بالاست (1 دور) و بازیکن شماره سه پایین است (2 دور). بازیکنی که باید در دور جدید بازی دورهای بیشتری برنده شود، باید به تعویض کارت بپردازد. اگر بازیکن شماره یک دست دهنده باشد، او در مقایسه با بازیکن شماره دو بیشتر باید دور برنده شود. بنابراین بازیکن شماره یک باید با بازیکن شماره سه کارت عوض کند.

متن ویدیو

در این ویدیو با نحوه انجام بازی ورق گروهبان یکم آشنا می شوید. ویدیو با مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی شروع می شود و در ادامه وارد جزئیات بیشتر می شویم. این یک بازی سه نفره است و در آن به یک بسته کارت 52 تایی نیاز دارید.

دست دادن کارت ها

به هر بازیکن 16 کارت می دهیم. 4 کارت باقیمانده را به پشت روی میز قرار می دهیم.

هدف بازی

هدف در این بازی این است که به تعداد مشخصی پیروزی در دورها برسیم. هدف دست دهنده این است که در 8 دور برنده شود. بازیکن سمت چپ دست دهنده باید در 5 دور برنده شود. نفر سمت راست دست دهنده هم باید 3 دور برنده شود. در هر دور بازیکنان یک کارت وسط می گذارند و بازیکنی که کارتش بالاترین رنک را داشته برنده است.

رنک کارت

در این بازی کارت تک کارت بالاست و کارت 2 هم کارت پایین. البته این تا زمانی است که خال حکم مشخص شود. وقتی این اتفاق افتاد کارت های خال حکم از سایر کارت ها بالاتر خواهند بود. به عنوان مثال وقتی خال دل خال حکم باشد، کارت 2 دل بالاتر از کارت شاه گشنیز است.

بازی

به دستی برمی گردیم که کارت هایش را پخش کردم. من همه کارت ها را برگردانده ام تا آن ها را ببینید.  در بازی واقعی باید کارت ها را از رقبا پنهان کنید. قبل از شروع بازی، دست دهنده باید خال حکم را مشخص کند. در این دور بازی بازیکن شماره 1 خال دل را به عنوان خال حکم انتخاب می کند. حالا دست دهنده باید 4 کارتش را انتخاب کرده آن ها را با 4 کارت وسط عوض کند.

بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین دور را شروع می کند. بازیکن شماره 2 کارت تک پیک کشید. بازیکنان باید در صورت امکان از خال آغازگر کارت بکشند. بازیکن شماره 3 کارت 3 پیک کشید. بازیکن شماره 1 هم کارت 4 پیک. بازیکن شماره 2 برنده است. برنده باید دور بعدی را شروع کند.

او کارت تک گشنیز را کشید. بازیکنان باید در صورت امکان از خال آغازگر پیروی کنند. بازیکن شماره 3 کارت 2 گشنیز و بازیکن شماره 1 کارت 3 گشنیز را کشیدند. بازیکن شماره 2 باز هم با کارت رنک بالایش برنده می شود. او دور بعد را با کارت شاه گشنیز شروع می کند. بازیکن شماره 3 کارت 4 گشنیز کشید. بازیکن شماره 1 کارتی از خال گشنیز ندارد و می تواند با هر کارتی بازی کند. او کارت 2 دل را انتخاب کرد.

بازیکن شماره 1 برنده می شود چون کارت های خال حکم از سایر کارت ها بالاتر هستند. او دور بعدی را با کارت تک خشت شروع می کند. بازیکنان شماره 2 و 3 هم از خال آغازگر پیروی می کنند. بازیکن شماره 1 برنده می شود. در بازی جلوتر می رویم.

همه بازیکنان با آخرین کارت شان بازی می کنند. بازیکن شماره 1 با کارت خال حکم برنده می شود. حالا هر بازیکن باید تعداد دورهایی که برنده شده را بشمارد و آن را با هدف مشخص شده مقایسه کند. بازیکن شماره 1 دست دهنده بود و 9 دور برنده شد. یعنی یکی بیشتر از هدف مشخص شده.

بازیکن شماره 2 پنج دور برنده شد. یعنی به اندازه هدف مشخص شده. بازیکن شماره 3 دو دور برنده شد و این یکی کمتر از هدف مشخص شده است. بازیکن شماره 1 به امتیاز مثبت 1 رسید. بازیکن شماره 2 صفر و بازیکن شماره 3 هم منفی یک. این را باید در دور بعدی بازی در نظر داشت.

حالا نقش ها تغییر می کند (با چرخش ساعتگرد) و بازیکن شماره 2 دست دهنده خواهد بود. کارت ها دست داده می شود. بازیکن شماره 2 باید هشت دور برنده شود. بازیکن شماره 3 پنج دور و بازیکن شماره 1 هم سه دور. قبل از اینکه دست دهنده خال حکم را مشخص کند بازیکنان باید کارت عوض کنند.

بازیکنانی که در دور قبلی بازی به امتیاز مثبت رسیده بودند باید تعداد مشخصی از کارت را با بازیکنانی که امتیاز منفی داشتند عوض کنند. بازیکن شماره 1 در امتیاز مثبت 1 بود و بازیکن شماره 3 هم منفی 1. یعنی بازیکن شماره 1 باید یک کارت را انتخاب کرده به بازیکن شماره 3 بدهد و بازیکن شماره 3 هم کارتی با بالاترین رنک از همان خال را به بازیکن شماره 1 بدهد.

بازیکن شماره 1 کارت 2 پیک را به بازیکن شماره 3 می دهد. بازیکن شماره 3 هم بهترین کارتش از خال پیک یعنی کارت شاه پیک را به بازیکن شماره 1 می دهد. حالا بازیکن شماره 2 خال حکم را مشخص کرده 4 کارتش را با 4 کارت وسط عوض می کند. بازیکن شماره 3 دور را با کارت تک دل شروع می کند.

پیروزشدن

وقتی یک بازیکن بتواند در یک دست بازی 12 دور برنده شود، بازی به پایان می رسد.

مرور قوانین

بازیکنان باید در صورت امکان از خال آغازگر کارت بکشند. برنده کسی است که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم داشته است. اگر کارتی از خال حکم کشیده نشده بازیکنی که کارتش بالاترین رنک در خال آغازگر را داشته برنده است.

وقتی بازیکن کارتی می گیرد ولی کارتی از آن خال ندارد یا کارتی که از آن خال دارد از رنک بالاتر نیست باید کارت را پس بدهد. اگر بازیکن دست دهنده یک کارت گرفت و کارتی از رنک بالاتر همان خال را داد ولی بعد وقتی 4 کارت وسط را برداشت کارتی از رنک بالاتر به دست آورد، باید کارت را به بازیکن موردنظر نشان دهد.

در بازی نمونه ما بازیکنان شماره 1 و 2 به امتیاز مثبت 1 رسیدند و بازیکن شماره 3 هم منفی 2. حالا بازیکنی که باید در دور جدید بازی تعداد دورهای بیشتری را برنده شود، اول از همه باید تعویض کارت را انجام دهد. بازیکن شماره 1 دست دهنده است و بیشتر از بازیکن شماره 2 باید دور برنده شود. پس اول او با بازیکن شماره 3 تعویض کارت را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *