Svg%3E

شش توصیه کلیدی تگزاس هولدم: بایدها و نبایدهای بازی کُند

سلسله مطالبآموزش پوکرمجله بخت و اقبال: انواعاستراتژی پوکر

در بازی نامحدود هولدم، عبارت «بازی کُند»، همیشه اشاره به فکر زیاد قبل از بازی توسط بازیکنان و کُند بازی کردن دست هایشان، ندارد؛ اگر چه این از موضوعات امروز، مخصوصا در تورنمنت ها، مورد است. بازی کُند اشاره به زمانی دارد که بازیکنی دست قوی را به صورت ضعیف بازی می کند تا رقبا را ترغیب کند در بازی بمانند و احتمالا چیپ های بیشتری در پات بگذارند تا او پول بیشتری از پات نصیبش شود.

بازیکن در این شرایط، در فلاپ، ناتس کرده (بهترین دست ممکن را ساخته) ولی اجازه می دهد بقیه بازیکنان در شرط بندی پیش بروند و به جای افزایش دادن، کال می کند تا قدرت دستش را مخفی نگه دارد.

اگر با دقت تر فکر کنید، می بینید بازی کُند تا حدی شبیه چک-ریز یا بلوف است. دستی قوی دارید، ولی ترجیح می دهید قدرت آن را بروز ندهید و به جای شرط یا افزایش، کال و چک می کنید. بازی کُند از تاکتیک های فریب در پوکر است و اگر هوشمندانه اجرا شود، می تواند نسبت به زمانی که سریع بازی می کنید و بِت و رِیز، انجام می دهید، پات بزرگی برایتان بدست آورد.

در ادامه این یادداشت، بایدها و نبایدهای بازی کُند را برایتان آماده کرده ایم. اگر چه بازیکن می تواند در پیش فلاپ هم کُند بازی کند، بحث بیشتر در خصوص بازی کُند بعد از فلاپ است. مثلا بازیکنی که جفت آس در اخیار دارد، می تواند با افزایش ندادن، باعث شود بازیکنی شُل، از موقعیت پایانی، این کار را انجام دهد و تصمیم بگیرد به جای ری رِیز، تنها کال کند تا پات را بزرگ تر و بزرگ تر کند.

تمرکزمان در توصیه ها بیشتر در مراحل پس فلاپ شامل فلاپ و ترن است. جایی که اگر دست خوبی داشته باشید، می توانید تصمیم بگیرید سریع یا کُند بازی کنید. حواستان باشد، در ریور بازی کُندی وجود ندارد و دست باید بعد از دور شرط بندی، به پایان برسد.

سه «باید» در بازی کُند

بیایید موقعیتی را فرض کنیم که فلاپ خیلی قدرتمندی نصیب شما شده است و بازی کُند می تواند برایتان تاکتیک مناسبی باشد. فرض کنیم جفت 8 دستتان آمده و فلاپ هم یک 8 دیگر برایتان رو می کند تا سِت یا تریپ (3 کارت یکسان) بسازید. به احتمال خیلی بالایی، قوی ترین دست را دارید. چه چیزی باعث می شود ترغیب شوید و با دستور کار قرار دادن بازی کُند، غیر مستقیم حمله کنید؟

بازی کُند را مقابل بازیکنان شُل یا تهاجمی، انجام دهید

بازی کُند زمانی خیلی خوب جواب می دهد که در مقابل بازیکنانی که اکثر دست هایشان را بازی می کنند (به اصطلاح بازیکنان شُل) و کسانی که تمایل دارند در پس فلاپ بت و رِیز کنند (به اصطلاح بازیکنان تهاجمی) قرار گرفته باشید. این بازیکنان معمولا در فلاپ، به جای شما شرط لازم را تعیین کرده پات را برایتان بزرگ تر می کنند.

بهترین تاکتیک مقابل چنین بازیکنانی کال کردن (و اگر خارج از موقعیت باشید چک کردن و بعد کال کردن) در فلاپ است؛ در ترن هم بهتر است با سِتی که نصیب شما شده مقابل بازیکنان شُل، افزایش دهید، چون به این شکل، چیپ های بیشتری وسط می کشید.

وقتی کُند بازی می کنید، در واقع دامی پهن می کنید که امیدوارید رقبا در آن بیفتند. این استراتژی معمولا بیشتر مقابل بازیکنان شُل-تهاجمی جواب می دهد که به احتمال بیشتری در تله شما می افتند. همچنین در مواقعی همانند پوکر کازینویی سطح پایین یا پوکر آنلاین، که دیگران حواسشان نیست چطور بازی می کنید، هم کارگر است.

در چیدمان های خشک، بازی کُند انجام دهید

براساس همان مثال بالا، فرض کنیم جفت 8 در اختیار دارید و فلاپ هم به شرح عکس زیر، رو می شود:

Svg%3E

با فلاپی روبرو هستیم که میز خشک (نوعی از ترکیب کارت‌های مشترک روی میز که احتمال داشتن دست هایی مثل رنگ یا استریت، یا پای رنگ یا استریت در آنها کم است و یا اصلا وجود ندارد) فراهم می کند که اصطلاحا در انگلیسی Non-coordinated Flop خوانده می شود. در این شرایط، نمی توان انتظار فلاش یا استریت داشت و در نتیجه موقعیت ایده آلی برای کُند بازی کردن با سِت شما شما است که چند دلیل عمده دارد:

  • اول اینکه، در ترن، نگران ساخته شدن دست چندان قدرتمندی از سوی رقبا نیستید. در چنین دست هایی، کارت ترن هر چه هم که باشد نمی تواند دست شما را خراب کند؛ به این معنا که می توان نتیجه گرفت سِت 8 شما به احتمال خیلی بالایی، بهترین دست است.
  • دلیل دوم اینکه، اگر در این فلاپ شرط ببندید، احتمالا بسیاری از بازیکنان فولد می کنند و در شرایطی که می توانید خیلی ببرید، پول کمی نصیب شما می شود. همان طور که می دانید، ساخت سِت در فلاپ، امری نادر است و اگر چنین چیزی نصیب شما شد، باید بهترین استفاده را از آن برده و پات بزرگی برنده شوید. در چیدمان خشک، شرط را خودتان آغاز کنید و هر بازیکنی که حداقل شاه یا جفت نداشته باشد، از سر راهتان کنار می رود.

در موقعیت هایی که جلوتر هستید، بازی کُند انجام دهید

البته این توصیه به معنای آن نیست که هر زمانی که جلوتر بودید، بازی کُند انجام دهید، بلکه باید زمانی که تنها با یک رقیب طرف هستید، به این تاکتیک روی بیاورید. مخصوصا وقتی رقیب، بازی شُل-تهاجمی انجام می دهد و چیدمان میز هم خشک است، بازی کُند می توانه گزینه خوبی باشد.

حضور چند رقیب در شرط بندی باعث پیچیدگی های خاصی در پس فلاپ می شود که استفاده از بازی کُند دیگر جزو گزینه ها نخواهد بود.

سه «نباید» در بازی کُند

بیایید با همان موقعیت قبل ادامه دهیم. در فلاپ، سِت 8 ساخته اید و در ادامه می خواهیم از 3 فاکتوری حرف بزنیم که بازی کُند را از گزینه هایتان حذف می کند:

مقابل رقبای منفعل و سِفت، بازی کُند انجام ندهید

زمانی که رقیب، بیشتر اوقات فولد می کند و کم وارد بازی می شود (اصطلاحا سِفت بازی می کند)، و زمانی که خیلی چک و بعد کال می کند (اصطلاحا منفعل است)، بازی کُند تاکتیک مناسبی نیست. نمی توانید از این بازیکنان انتظار شرط های قابل توجه داشته باشید و باید خودتان برای ساخت پات بزرگ برای هیولایی که در اختیار دارید، دست به کار شوید.

بعد از ساختن سِت، پیش قدم شدن در شرط بندی می تواند استراتژی مناسبی برابر این بازیکنان باشد. اگر سِفت بازی می کنند و فقط با دست های قوی وارد شرط بندی می شوند، احتمالا دستی در اختیار دارند که با آن بخواهند شرط شما را کال کنند و تا زمان رو شدن ترن و ریور هم در بازی می مانند. با اقدام به پهن کردن دام برای چنین بازیکنانی، دچار اشتباه نشوید، چون احتمالا چیزی گیرتان نمی آید.

در چیدمان های خیس، بازی کُند انجام ندهید

فرض کنید دو حالت فلاپ عکس های پایین برای جفت 8 شما رو شده است:

Svg%3E
Svg%3E

اینجا با چیدمان خیسی روبرو هستیم که می تواند برای رقبا دست فلاش و استریت بسازد. احتمالا عاقلانه نبودن استفاده از بازی کُند در این چیدمان ها، واضح است که چند نمونه از دلایلش را در ذکر می کنیم:

  • احتمالا در چنین چیدمان هایی تمایلی به چک کردن ندارید، چون کارت بعدی ممکن است ناتس رقیب را کامل کند. هر دو فلاپ بالا می تواند کارت های ترن بسیاری رو کند تا دست فلاش یا استریت رقبا را کامل کند که در نتیجه، احتمالا اعتماد به نفس شما در استفاده از دست خوبتان را هم کم می کند.
  • همچنین این کارت ها ممکن است در همان فلاپ، دست خوب مورد نظر رقبا را بسازند. مثلا ممکن است یک یا دو پِر داشته باشند و با احتمال بیشتری شرط شما را کال کنند. اگر فرض کنیم تنها یک جفت دارند و ترن، همان کارت ترسناک مدنظر شما را رو کند، احتمالا کنار می کشند و نمی توانید استفاده مناسبی از دست خوبتان ببرید.

هوشمندانه بازی کنید. بعضی چیدمان ها آن قدر خیس هستند که باید ترمز بزنید و به جای بازی کُند، اندازه پات را کنترل کنید. اگر ترن، براساس تصویر زیر باشد، سِت 8 شما دیگر دست قدرتمندی به حساب نمی رود:

Svg%3E

در مواجهه چند رقیب، بازی کُند انجام ندهید

در نهایت و همان طور که بالا اشاره کردیم، در مقابل بیشتر از یک رقیب، بازی کُند انجام ندهید. در این شرایط بهتر است کال کنید یا رِیز انجام دهید و سراغ بازی کُند نروید.

در مقابل چند رقیب، احتمالا یکی از بازیکنان دست خوبی دارد و کاری که مدنظرتان است، انجام می دهد. وجود چند رقیب در دور میز همچنین به معنای پتانسیل بالاتر برای ترن و ریور است تا اوضاع را برایتان بهم بریزد و دست بازیکن دیگری را بهتر کند.

نتیجه گیری

باید در پایان، به دو مورد نهایی در خصوص بازی کُند هم اشاره کنیم:

  • اول اینکه احتمالا استثنائاتی هم در خصوص بایدها و نبایدهای بالای به چشمتان خواهد خورد؛ مثلا گاهی اوقات شاید برابر رقیبی خاص در چیدمانی خشک یا در مواجهه با چند حریف، سریع بازی کنید. توصیه های بالا را به عنوان توصیه های کلی در نظر بگیرید که براساس شرایط مختلف، انعطاف پذیر و همانند دیگر قوانین پوکر، آماده تغییر هستند.
  • دوم اینکه، بازی کُند با دست قوی را تنها به خاطر متفاوت نشان دادن از بقیه یا نمایش بازی غیرمستقیم فانتزی، انجام ندهید. این بزرگترین «نباید» کار است. فقط زمانی سراغ بازی کُند بروید که شرایط نشان می دهد بیشترین پول را می برید. حتی گاهی اوقات می بینید باید «نبایدها» را هم زیر پا گذاشته و تاکتیک را در پس فلاپ، عوض کنید.

مطلب مرتبط:

مهندس صنایع، علاقمند به بازی به خصوص بازی های ورق، نویسنده آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *