صبر یا حمله؟ بحثی در خصوص لزوم استفاده یا عدم استفاده بازی کُند

سلسله مطالب آموزش پوکر مجله بخت و اقبال: انواع استراتژی پوکر

این یادداشت به قلم لی جونز به بررسی یک دست نمونه از پوکر و لزوم استفاده یا عدم استفاده از بازی کُند را در این مورد خاص، بررسی می کند.

بازی کُند اشاره به زمانی دارد که بازیکنی دست قوی را به صورت ضعیف بازی می کند تا رقبا را ترغیب کند در بازی بمانند و احتمالا چیپ های بیشتری در پات بگذارند تا او پول بیشتری از پات نصیبش شود.

اخیرا مدت زمان قابل توجهی صرف مطالعه بحثی در مورد یک دست پوکر در یک گروه خصوصی فیس بوک کردم. مشکلات رایج در سطح جهانی پوکر هستند که مجبورم می کنند شرایط را ارزیابی کنم، یاد بگیرم و به عنوان یک بازیکن پوکر، ارتقا پیدا کنم. این مورد به خصوص توجهم را جلب کرد، چون ابتدا تصور کردم نویسنده در نقطه ای کلیدی از بازی، اشتباه مهلکی مرتکب شده است.

نویسنده ما که از این به بعد از او به عنوان هیرو (به معنای قهرمان و اصطلاح رایج در پوکر در اشاره به خود بازیکن در مواجهه با رقبا) یاد می کنیم در هولدم نامحدود نقدی 2 به 5 دلار (شروط اجباری) شرکت داشت. بازیکنی شُل (سبک بازی شل و تهاجمی که در آن بازیکن دست‌های شروع زیادی را بازی می‌کند و رِیز‌های کوچک زیادی انجام می‌دهد به امید اینکه حریفانش را از دور بازی خارج کند) از موقعیتی اولیه با 20 دلار شرط بندی را آغاز می کند و هیرو با داشتن جفت 7، از موقعیت هایجک (قبل از کات آف: نفر قبل از دیلر)، کال می کند. استک های فعال به میزان 1200 دلار است و موقعیت قابل توجهی برای او در جستجو برای ست فراهم می کند.

با قرار داشتن 65 دلار در پات، فلاپ به شرح رنگین کمانی (خال های متفاوت) T-7-3 رو می شود. شرط بند اول 30 دلار شرط می کند، بازیکن میانی فولد می کند و هیرو تصمیم می گیرد با ست متوسطش، کال کند. در حالی که دوست دارم دست های قوی همانند کال کردن در این نمونه، سریع بازی شوند، با چیدمانی خشک (نوعی از ترکیب کارت‌های مشترک روی میز که احتمال داشتن دستهایی مثل رنگ یا استریت، یا پای رنگ یا استریت در آن ها کم است و یا اصلا وجود ندارد) طرف هستیم و مگر اینکه رقیب جفت بالا یا یک 10 داشته باشد، نمی تواند افزایش ما را کال کند. با وجود 125 دلار در پات، در ترن شاه رو می شود تا رنگین کمان کامل تر شود. اینجا چیدمان به صورت T-7-3-K است.

رقیب 60 دلار شرط می کند و هیرو دوباره تصمیم به کال می گیرد. به ادامه دست خواهیم پرداخت، ولی مشکل اینجا است که دو نفر از اعضای حاضر در گروه، بازی هیرو را تایید می کنند. آن ها می گویند کال کردن در ترن که با قصد شرط یا افزایش در ریور صورت گرفته، حرکت درستی است. من مخالفتم را اعلام کردم. به نظرم هیرو همان جا در ترن باید افزایش می داد و در ریور شرط بزرگتری پست می کرد.

قبل از رسیدن به نظر من، بیایید در مورد نظرات موافق صحبت کنیم. این کارت ترن باید برای هیرو مناسب باشد. احتمالا رقیب با کارت هایی مثل A-K یا K-Q شروع کرده و با شرط ادامه به فلاپ آمده است. الان رقیب جفت بالایی ساخته، ولی دست قرعه اش به جایی نخواهد رسید. در ادامه، دو رویکرد فکری مطرح می شود:

کسانی که موافق کال در ترن هستد، احساس می کنند از نظر رقیب، افزایش از طرف هیرو بیش از حد قدرتمند به حساب رفته و احتمال بلوف بودنش کم می شود. رقیبی هوشیار درک می کند در دردسر بزرگی افتاده و بدون هیچ فکر اضافه، جفت بالایش را فولد می کند. با کال کردن، رقیب با دست ضعیف تر ادامه داده و در ریور به تله می افتد. اگر رقیب در ریور چک کند، بدنشانسی است، ولی هیرو حداقل پات را مال خود می کند چون احتمالا 100 دلار دیگر در پات 245 دلاری قرار گرفته است. 

موافقان افزایش در ترن اعلام کردند چون رقیب از لحاظ دست، قوی است، ولی ما قوی تر هستیم، بیایید پات بزرگتری بسازیم. به 150 دلار افزایش دهیم و وقتی کال کرد، با هدف گیری همان شاه، برنامه شرط داشته باشیم که در نتیجه 150 یا 200 دلار به پات 245 دلاری اضافه می کند.

دلایل دیگری هم برای افزایش وجود دارد. اول اینکه، فرض کنید رقیب دست بسیار قدرتمندی مثل K-T یا 3-3 دارد. اگر این طور باشد، انجام بازی کُند در ترن، حرکت درستی نخواهد بود. اگر در مقابل دستی که می تواند استک ما را خالی کند، کارت دیگری با هزینه کم در اختیار رقیب قرار دهیم (با افزایش ندادن)، فاجعه ریاضیاتی رخ داده است؛ مخصوصا وقتی دست قرعه سبب شود در ترن، افزایش بزرگی صورت گیرد.

با این حال، به احتمال بیشتر، و مهم تر اینکه، ریور می تواند کارتی رو کند که همه چیز را متوقف کرده و رقیب را مجبور به پایین آوردن شتاب بکند. باید وقتی فکر می کند با آن جفت بالا ناتس (بهترین دست ممکن) را ساخته است، پولش را وارد پات کنید و باعث شوید کارت ترسناک ریور تاثیر کمتری داشته باشد.

در نهایت، تصمیم نهایی باید با جواب دادن به این سوال، اتخاذ شود: آیا رقیب می تواند دست قدرتمندی مثل A-K یا K-Q یا حتی A-A را در مقابل افزایشِ ترن، بخواباند؟

یکی از بازیکنان حرفه ای حاضر در گروه (که در بازی های 5 به 10 و بالاتر شرکت می کند)، گفت این مهارت بین بسیاری از بازیکنان غریضی شده به این معنا که بخشی از پروسه تکامل در پوکر است. من مخالف کرده و اعلام کردم بخش بزرگی از سود من در بازی های نرخ پایین، از افزایش های بزرگ در خیابان های آخر با جفت های خیلی خوب حاصل شده است.

پوکر می تواند سخت و گیج کننده باشد و هیچ میزان شرط استانداردی که برای همه مناسب باشد، وجود ندارد و در نتیجه نمی توان با قطعیت راه حلی نهایی به هیرو در این دست ارائه داد. با وجود این، به یک سوال نهایی دست پیدا کردیم: «اگر من در ترن افزایش دهم، آیا رقیب خواهد توانست جفت بالایش یا دو جفتش را فولد کند؟» اگر این طور باشد، کال کنید و در غیر این صورت، افزایش دهید.

چون احتمالا دوست دارید بدانید، کارت ریور، آس بود. رقیب چک کرد و هیرو 150 دلار شرط کرد و رقیب تنها با A-K کال کرد که دو جفت بالا بود. این دستی نبود که هیچ کداممان انتظارش را داشته باشیم، چون رقیب بازی غیرتهاجمی در پیش گرفته بود.  

اینجا و در این دست، هیرو با دستی به مثابه هیولا، با این سوال روبرو بود که «صبر کند یا حمله کند؟» که پیدا کردن پاسخ به آن حتما بسیار سرگرم کننده خواهد بود.

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *