آشنایی با بازی ورق 500

بازی های دورهمی جایگاه ویژه ای در شب های مهمانی و جمع های دوستانه دارند. شما می توانید دیگر بازی های ورق را نیز در مجله بخت آموزش ببینید و به جای بازی های همیشگی و روتین گذشته، از هیجان جدیدی برخوردار شوید.
این بازی به حداقل دو نفر نیاز دارد، شما می توانید سایر بازی های ورق دو نفره و بازی های ورق چند نفره را نیز در مجله بخت و اقبال آموزش ببینید.

بازی 500 یک بازی جذاب تیمی است. شما باید اولین تیمی باشید که به امتیاز 500 می رسید. این بازی در طبقه بندی بازی های دورهاست. از این نظر می توان بازی های مشابهی چون  بازی ورق 66، بازی ورق فریب و بازی ورق گام را نام برد. در ادامه نحوه انجام این بازی را توضیح داده ایم. در ضمن ویدیوی آموزشی بازی هم قرار گرفته که می توانید متن آن را زیر ویدیو مطالعه کنید. 

اقلام موردنیاز

43 کارت (جوکر، تک ها تا 5 ها، 4 های قرمز)، چهار بازیکن، خودکار و کاغذ برای نوشتن امتیازات.

دست دادن کارت ها

به هر بازیکن 10 کارت داده می شود. اول یک مجموعه سه کارتی به هر بازیکن داده می شود و بعد سه کارت در وسط قرار می گیرد. حالا به هر بازیکن 4 کارت داده می شود. در نهایت هم 3 کارت به هر بازیکن داده می شود.

هدف بازی

در این بازی باید تیمی حرکت کنید و با حکم کردن و بردن دورها، امتیاز کسب کنید. هر دور با انداختن یک کارت به وسط توسط یک بازیکن (به نوبت) آغاز می شود. برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک را داشته باشد.

بازی های مشابه

این یک بازی تیمی است بنابراین هماهنگی هم تیمی ها خیلی مهم است. بازی ورق 500 در طبقه بندی بازی های دورهاست. این بازی در زیرمجموعه بازی های بردن دور قرار می گیرد. از بازی های مشابه آن می توان به پینوکل، بازی ورق هاکی و بازی ورق تخمین اشاره کرد. بازی دونفره پینوکل، بازی چهارنفره پینوکل

رنک کارت

از بالا به پایین:

حکم: جوکر – سرباز – سرباز از خال دیگر – تک – شاه – بی بی – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 (درصورتی که بشود استفاده کرد)

غیرحکم: تک – شاه – بی بی – سرباز (درصورتی که بشود استفاده کرد) – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 (درصورتی که بشود استفاده کرد)

کارت های خال حکم، بالاتر از هر کارت دیگری هستند.

حکم کردن

بازیکن سمت چپ دست دهنده شروع می کند. هر بازیکن می تواند حکم کند یا از این کار خودداری کند. هر بازیکن ادعا می کند چند دور را به صورت تیمی می توانند برنده شوند و اینکه چه خالی باید خال حکم باشد. حکم 7 دل یعنی یک تیم باید هفت دور ببرد و می خواهد دل، خال حکم باشد.

هر حکم باید بالاتر از حکم قبلی باشد. یک بازیکن می تواند از تعداد دورهای برابر استفاده کند ولی در خال بالاتر یا اینکه تعداد دورها را در هر خالی بالاتر ببرد.

رنک خال

از بالا به پایین:

غیرحکم – دل – خشت – گشنیز – پیک

حکم غیرحکم یعنی در آن دور بازی، هیچ خال حکمی وجود ندارد. البته جوکر همچنان حکم در نظر گرفته می شود.

حاکم باید به سه کارت وسط نگاه کند و سه کارت به انتخاب خودش بکشد.

نحوه انجام بازی

حاکم دور اول را شروع می کند. بقیه بازیکنان هم باید یک کارت از همان خال را بکشند. اگر بازیکنی کارتی از خال آغازگر ندارد می تواند از کارت های دیگرش استفاده کند.

برنده دور، بازیکنی است که کارتش بالاترین رنک خال حکم را داشته باشد. اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشده، برنده دور بازیکنی است که کارتش بالاترین رنک در خال آغازگر را داشته است. برنده باید دور بعدی را آغاز کند. در پایان دور بازی، دورهای برنده هر تیم حساب می شود.

امتیازدهی

تیم حاکم براساس حکمی که کرده امتیاز می گیرد. تیم مقابل، هر دوری که ببرد 10 امتیاز می گیرد. اولین تیمی که به 500 امتیاز برسد برنده بازی است.

Spades: پیک

Clubs: گشنیز

Diamonds: خشت

Hearts: دل

No Trump: غیرحکم

قوانین

  • اگر تیمی به اندازه ای که حکم کرده دور برنده نشود، به اندازه حکم شان از آنها کم می شود.
  • اگر یک تیم همه 10 دور در یک دور بازی را برنده شود و حکم آنها کمتر از 250 امتیاز باشد، 250 امتیاز به آن تیم داده می شود.
  • در یک حکم غیرحکم، جوکر همچنان حکم است. اگر دور با آن شروع شود، بازیکن باید یک خال را نام ببرد تا بقیه هم پیروی کنند. اگر دور با کارت جوکر آغاز نشود، فقط در صورتی می توان با آن کارت بازی کرد که بازیکن صاحب جوکر، کارتی از خال آغازگر نداشته باشد.
  • سربازی که از خال دیگر باشد همیشه جزو خال حکم به حساب می آید و وقتی با آن بازی شد، حکم باید از خال باشد.
  • کمترین میزان برای حکم کردن 6 دور است.

متن ویدیو

https://www.youtube.com/watch?v=9vrPn–Bj2w

در این ویدیو با نحوه انجام بازی ورق 500 آشنا می شوید. ویدیو با مفاهیم کلی و نحوه انجام بازی شروع می شود و در ادامه وارد جزئیات بیشتر بازی می شویم. در پایان ویدیو هم یک بازی نمونه وجود دارد. گونه های مختلفی برای بازی 500 وجود دارد. در اینجا ما با بازی 500 چهارنفره آشنا می شویم و بازیکنان در دو تیم قرار می گیرند. هم تیمی ها روبروی هم می نشینند.

دست دادن کارت ها

در این بازی به 43 کارت نیاز دارید: از تک ها تا 5 ها در هر خال، دو کارت 4 قرمز و یک کارت جوکر. به هر بازیکن باید 10 کارت داد. اول به هر بازیکن 3 کارت می دهیم و 3 کارت هم در وسط می گذاریم. بعد به هر بازیکن 4 کارت و 3 کارت می دهیم.

هدف بازی

هدف در این بازی این است که زودتر از رقیب به امتیاز 500 برسیم. امتیاز وقتی کسب می شود که یک تیم به اندازه مقدار حکم در دورها برنده شود. در هر دور بازیکن باید یک کارت وسط بگذارد. برنده دور کسی است که کارتش بالاترین رنک در خال حکم را دارد. اگر کارتی از خال حکم کشیده نشده، برنده کسی است که کارتش بالاترین رنک را در خال آغازگر داشته است.

رنک کارت

در این بازی کارت جوکر کارت بالاست. بعد کارت تک و کارت 5 یا 4 تا زمانی که خال حکم مشخص شود. وقتی خال حکم مشخص شد، کارت جوکر بالاترین کارت خال حکم است. بعد از آن کارت سرباز خال حکم و کارت سرباز خال دیگر با همان رنگ قرار می گیرد. در خال های غیر خال حکم هم ترتیب از کارت تک تا کارت های 5 یا 4 است.

حکم کردن

بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین کسی است که حکم می کند. هر حکم شامل تعداد دورها و خالی است که مقرر است خال حکم باشد. بازیکنان می توانند بگویند پاس. بازیکن b می گوید پاس. بازیکن c می گوید 6 گشنیز. یعنی او می گوید تیمش حداقل 6 دور برنده می شود و می خواهد گشنیز خال حکم باشد.

حالا برای بالابردن حکم، بازیکن d باید عدد 7 یا بیشتر را انتخاب کند یا بگوید 6 و یک خال بالاتر را انتخاب کند. در مورد رنک خال ها باید گفت پیک، خال پایین است و بالاتر از آن، خال های گشنیز، خشت و دل قرار دارد.

بالاتر از آن ها هم وضعیت بدون خال حکم وجود دارد که یعنی در این وضعیت هیچ خال حکمی در دور بازی وجود ندارد به جز کارت جوکر که کارت وحشی است. بازیکن d می گوید 7 دل. بازیکن a هم می گوید پاس. بازیکن d برنده حکم است یعنی تیم شماره 2 باید حداقل 7 دور برنده شود و دل خال حکم این دور بازی است.

وقتی خال حکم مشخص شد، رنک کارت ها عوض می شود. حالا که دل شده خال حکم، کارت جوکر بالاترین کارت خال حکم است. بعد از آن کارت سرباز دل و سرباز خشت قرار می گیرد. در بقیه خال ها هم کارت ها از کارت تک تا 4 یا 5 رده بندی می شوند. حاکم باید به سه کارت وسط نگاه کند. حالا بازیکن d باید سه کارتش را کنار بگذارد.

بازی

بازیکن d حاکم است و باید اولین دور را شروع کند. او کارت 6 دل می کشد. هر بازیکن باید در صورت امکان از این خال کارت بکشد. بازیکن a کارت 7 دل، بازیکن b کارت 9 دل، بازیکن c کارت جوکر می کشد.

بازیکن c با کارت رنک بالا برنده می شود. برنده باید دور بعدی را شروع کند. او کارت 5 خشت را وسط می گذارد. بازیکن d کارتی از این خال ندارد و می تواند هر کارتی بکشد. او کارت 8 دل می کشد. بازیکنان a و b از خال خشت کارت می کشند. بازیکن d برنده می شود. او دور بعد را با کارت سرباز دل شروع می کند. بازی تا جایی ادامه دارد که با همه کارت ها بازی شود.

امتیازگیری

در پایان دور بازی هر تیم باید تعداد دورهایی که برنده شده را حساب کند. تیم شماره 1 دو دور برنده شده و تیم شماره 2 هشت دور. یکی بیشتر از حکم که 7 دور بود. تیم حاکم براساس حکمی که کرده امتیاز می گیرد.

بازیکن d گفته بود 7 دل و موفق شد. بدین ترتیب تیم شماره 2 اینجا 200 امتیاز می گیرد. هر دوری که تیم مقابل در این دور بازی گرفته 10 امتیاز دارد. تیم شماره 1 دو دور برنده شد و 20 امتیاز می گیرد. جدول امتیازات را می توانید در متن بازی ببینید.

مرور قوانین

اگر تیمی نتواند به مقدار حکم، دور برنده شود، امتیاز منفی برایش نوشته می شود. به عنوان مثال، اگر تیم شماره 2 تنها 6 دور برنده می شد، 200 امتیاز از دست می داد. اگر یک تیم همه 10 دور یک دور بازی را برنده شود و مقدار حکم شان پایین تر از 250 امتیاز است، 250 امتیاز برایش نوشته می شود.

به عنوان مثال، اگر تیم شماره 2 در همه 10 دور یک دور بازی برنده می شد و حکمش برابر با 7 دل بود، به جای 200 امتیاز، 250 امتیاز برایش نوشته می شد. اگر بازی در وضعیت بدون خال حکم انجام شده، کارت جوکر همچنان کارت خال حکم در نظر گرفته می شود.

وقتی این کارت در شروع دور کشیده شد بازیکن باید یک خال را اعلام کند تا بقیه هم از همان خال کارت بکشند. اگر این کارت در شروع دور کشیده نشد، فقط می توان از آن در صورتی استفاده کرد که بازیکن موردنظر کارتی از خال آغازگر نداشته باشد.

کارت سرباز خال دیگر با همان رنگ خال حکم، جزو کارت های خال حکم محسوب می شود و وقتی دور با این کارت شروع شد، بقیه بازیکنان باید از خال حکم کارت بکشند. کمترین مقدار برای حکم کردن هم 6 دور است.

نمونه

در ابتدای بازی به هر بازیکن 10 کارت داده می شود. سه کارت هم در وسط قرار می گیرد. بازیکن سمت چپ دست دهنده اولین کسی است که حکم می کند. بازیکن b می گوید 6 گشنیز. بازیکن c آن را به 8 خشت می رساند. بازیکنان d و a می گویند پاس.

بازیکن c با 8 خشت برنده شد. یعنی تیم شماره 1 حداقل باید در 8 دور برنده شود و خشت هم خال حکم است. بازیکن c به سه کارت وسط نگاه می کند و سه کارت پیک را کنار می گذارد. او اولین دور را با کارت جوکر شروع می کند.

بازیکنان از خال خشت کارت می کشند. بازیکن c که کارتش بالاترین رنک را در خال حکم داشته برنده است. او دور بعدی را با کارت سرباز خشت شروع می کند. بازیکنان d و a هم از خال خشت کارت می کشند. بازیکن b نمی تواند و کارت 4 دل را می کشد. بازیکنان باید بدانند که این بازیکن هیچ کارتی از خال حکم ندارد.

بازیکن c با کارت رنک بالا برنده می شود. او دور بعد را با کارت 5 خشت شروع می کند. بازیکن d هم کارت سرباز خال دیگر (هم رنگ با خال حکم) را می کشد. بازیکن a کارت خال حکم ندارد و کارت 6 دل را وسط می گذارد. بازیکن b هم کارت 6 گشنیز. بازیکن d برنده می شود. او دور بعد را با کارت تک پیک شروع می کند. بقیه بازی هم به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.

در پایان دور بازی، تیم شماره 1 هشت دور برنده شده و تیم شماره 2 هم دو دور. تیم شماره 1 به خاطر حکم 8 خشت 280 امتیاز می گیرد. تیم شماره 2 هم 20 امتیاز به خاطر دو دوری که برنده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *