بازی کارتی سه سیزده

آموزش بازی کارتی سه سیزده (Three Thirteen)

بازی کارتی سه سیزده یکی دیگر از بازی‌های کارتی چند نفره که ما در این مطلب مجله بخت قصد داریم آن را معرفی کنیم.

بازیکنان

بازی کارتی سه سیزده را می‌توانید به صورت دو نفره، سه نفره یا چهار نفره بازی کنید.

کارت‌ها

اگر قصد دارید به صورت دو نفره این بازی را انجام دهید نیاز به یک دسته ورق 52تایی استاندارد دارید. اما برای انجام بازی سه سیزده به صورت سه یا چهار نفره نیاز به دو بسته ورق استاندارد 52تایی دارید.

پخش کارت‌ها در بازی سه سیزده

این بازی یازده راند دارد. اولین دیلر به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و نوبت پخش کارت‌ها پس از هر دور به بازیکن سمت چپ دیلر قبلی منتقل می‌شود. در دور اول سه کارت به هر بازیکن داده می‌شود، در دور دوم چهار کارت و به همین ترتیب تا دور یازدهم و آخرین دور که در آن هر کدام سیزده کارت داده می‌شود. بقیه کارت‌ها رو به پایین روی میز قرار می‌گیرند تا یک توده انبار از کارت‌ها تشکیل شود. کارت بالایی توده انبار رو به بالا برگردانده می شود و در وسط میز قرار می‌گیرد تا بسته کارت‌های دور ریختنی ایجاد شود.

هدف بازی

هدف از این بازی این است که تمام کارت های در دست خود را به صورت مشخص شده ترکیب کنید. دو نوع ترکیب معتبر وجود دارد:

  • مجموعه یا گروهی از سه یا چند کارت با همان رتبه، مانند کارت 5 گشنیز، 5 دل و 5 خشت.  هنگام بازی با بیش از یک دسته ورق، ممکن است یک مجموعه دارای کارت‌های یکسان باشد، برای مثال 9 گشنیز، 8 گشنیز و 9 دل.
  • اجرا یا دنباله‌ای از سه یا چند کارت در یک خال تشکیل می‌شود، مانند کارت 4 دل، 5 دل و 6 دل

ترکیب‌ها می‌توانند بیش از سه کارت داشته باشند. برای مثال چهار کارت از 7 یا کارت 8، 9، 10، سرباز و بی بی از یک خال باشند. با این حال، نمی‌توانید همان کارت را به عنوان بخشی از بیش از یک ترکیب دیگر نیز استفاده کنید. برای مثال با کارت‌های 6 گشنیز، 6 دل، 7 پیک، 6 پیک و 5 پیک می‌توانید یا مجموعه‌ای کارت‌های 6 بسازید که در این صورت کارت‌های 5 و 7 پیک اضافه می‌مانند یا یک دنباله پیک از 5، 6 و 7 ایجاد کنید که در این صورت 2 کارت از شش در دستتان می‌ماند.

کارت آس در این بازی رتبه پایینی دارند، بنابراین آس، 2 و 3 یک دنباله معتبر است اما بی بی، شاه و آس نیست.

کارت وحشی (Wild)

در هر دور یک کارت وحشی وجود دارد. این کارت برابر با تعداد کارت‌های که در هر دور به بازیکنان داده می‌شود. کارت‌های وحشی را می‌توان به جای هر کارت دیگری در ساخت یک گروه یا دنباله استفاده کرد. در صورت تمایل حتی می‌توانید مجموعه‌ای بسازید که فقط از کارت‌های وحشی تشکیل شده باشد. در زیر لیستی از کارت‌های وحشی به تفکیک دور آمده است:

  • در‌ دور 1 کارت‌های سه وحشی است.
  • در دور 2 کارت‌های چهار وحشی است.
  • در دور 3 کارت‌های پنج وحشی است.
  • در‌ دور 4 کارت‌های شش وحشی است.
  • در دور 5 کارت‌های هفت وحشی است.
  • در‌ دور 6 کارت‌های هشت وحشی است.
  • در‌ دور 7 کارت‌های نه وحشی است.
  • در دور 8 کارت‌های ده وحشی است.
  • در‌ دور 9 کارت‌های سرباز وحشی است.
  • در دور 10 کارت‌های بی بی وحشی است.
  • در‌ دور 11 کارت‌های شاه وحشی است.

نحوه انجام بازی

بازیکن سمت چپ دیلر بازی را شروع می‌کند و بازیکنان به نوبت در جهت عقربه‌های ساعت دور میز بازی می‌کنند. یک نوبت از بازی شامل کشیدن یک کارت (یا از کارت بالای توده انبار رو به پایین یا کارت بالای دور ریختنی) و سپس دور انداختن یک کارت رو به بالا روی بسته کارت‌های دور ریختنی است. توجه داشته باشید که فقط کارت بالای کارت‌های دور ریختنی را می توانید بردارید.

بیرون رفتن از بازی کارتی سه سیزده

اگر بعد از کشیدن کارت بالایی توده انبار یا کارت‌های دور انداختنی، بتوانید با استفاده از همه کارت‌های دست خود یک ترکیب یا دنباله ایجاد کنید و سپس یک کارت را نیز دور بیندازید. در این حالت این امکان را دارید که از بازی بیرون بروید. هنگام دور انداختن کارت دستتان، اعلام می‌کنید که بیرون هستید. هر یک از بازیکنان دیگر یک نوبت دیگر مجاز هستند که بازی کنند. هنگامی که نوبت بازی به شما باز می‌گردد، دور به پایان می‌رسد و امتیازات محاسبه می‌شود.

امتیاز‌دهی

در پایان راند، هر بازیکن تا حد امکان دست خود را در مجموعه‌ها و دنباله‎ها قرار می‎دهد. هر کارتی که در یک ست یا ران گنجانده نشده باشد جریمه دارد. امتیاز جریمه هر کارت در بازی کارتی سه سیزده به شرح زیر است:

  • آس 1 امتیاز
  • دو 2 امتیاز
  • سه 3 امتیاز
  • چهار 4 امتیاز
  • پنج 5 امتیاز
  • شش 6 امتیاز
  • هفت 7 امتیاز
  • هشت 8 امتیاز
  • نه 9 امتیاز
  • ده 10 امتیاز
  • سرباز 10 امتیاز
  • بی بی 10 امتیاز
  • شاه 10 امتیاز

امتیازها دور به دور جمع می‌شوند و هرکس در پایان دور یازدهم بیشترین امتیاز را کسب کند برنده است.

توجه داشته باشید که در این شکل از رامی، بازیکنان مجاز نیستند با اضافه کردن کارت‌ها به ست‌ها یا ران‌های بازیکنان دیگر، کارت‌ها را دور بریزند. ترکیب‌ها فقط از دست خودتان ساخته می‌شوند و هر کارتی که شامل آن نمی‌شود، کارت جریمه است.

تغییرات

در برخی از انواع بازی کارتی سه سیزده کارت آس را می‌توان هم به عنوان کارت بالا و هم پایین استفاده کند. بنابراین دنباله آس، شاه و بی بی یک دنباله معتبر است. در این حالت، یک کارت آس که در پایان در دست شما باقی می‌ماند، به جای یک امتیاز، 15 امتیاز مثبت دارد.

در برخی از انواع بازی کارت‌های سرباز 11 امتیاز، بی بی 12 و کارت‌های شاه 13 امتیاز دارند.

همچنین در یک نوع از بازی کارتی سه سیزده کارت‌های سرباز به عنوان کارت وحشی در نظر گرفته می‌شوند. در این صورت، هر کارت سربازی که در پایان یک راند در دست شما باقی بماند، 20 امتیاز پنالتی دارد.

از دیگر بازی‌های رامی می‌توان به بازی کارتی شانگهای رامی (Shanghai Rummy)، بازی کانترکت رامی (Contract Rummy)، هالیوود جین رامی (Hollywood Gin Rummy) و ناک رامی (Knock Rummy) اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *