آیا ارزش دارد در پوکر به دنبال جک پات برویم؟

فرض کنید دور میز پوکری نشسته اید و مشغول یادداشت برداری هستید. در همین موقع، دو نفر از بازیکنان all-in می کنند و توجه تان را دوباره به میز جلب می کنند. هر دو بازیکن فلاش رو می کنند و می فهمید شما با کارت هایی که فولد کرده اید می توانستید هر دو را شکست دهید. از این داستان ها و اما و اگرها برای بسیاری از بازیکنان رخ می دهد.

جک پات ها همه هیجان انگیزند و برای دست های بالا یا رویال فلاش ها، پرداختی های قابل توجهی دارند. در کازینوها زمانی که یک بازیکن دست خاصی را تحت شرایط تعیین شده به دست بیاورد، مبلغی به عنوان جایزه دریافت می کند که جک پات نام دارد. معمولا حداقل دست مورد نیاز برای برنده شدن این مبلغ،  (چهارتایی) سرباز یا جک است و به همین دلیل به این نام معروف شده است.

جک پات ها هستند که بازیکنان را به اتاق پوکر می کشانند و باعث می شوند بیشتر بنشینند. موقع پرداخت هر جک پات، اتاق می لرزد و بازیکنان به خاطر پولی که از دست داده اند، آه می کشند، ولی آیا ارزش دارد دنبال جک پات برویم؟ آیا باید بازی تان را طوری تنظیم کنید که جک پات ببرید؟

جک پات ها از نظر کازینو

جک پات ها با یکی دو دلاری که از هر پات بیرون کشیده می شود و از درآمد کازینو (Rake) جدا می شود، تشکیل می شود. رِیک به کازینو تعلق دارد، اما جک پات ها مال بازیکنان است و همه کازینوها ملزم به اعلام عمومی این جک پات ها هستند.

موقعی که شما جک پات می برید، کازینو برد یا باختی نصیبش نمی شود؛ آنها تنها آن پول را مدیریت می کنند. از این رو، کازینو اهمیتی به پرداخت آن به برنده هم نمی دهد. با این حال، اگر از جنبه دیگر نگاه کنیم، این پول برای کازینو بسیار هم مهم است. برای جک پات های ثابت (مثلا 1000 دلار در هر ساعت برای بالاترین دست حاضر)، کازینو برندگان زیادی نیاز دارد. برندگان بیشتر سروصدای بیشتری ایجاد کرده و تبلیغات دهانی حاصل از آن، بازیکنان بیشتری را به میزهای پوکر می کشاند.

دیگر جک پات ها شرایط متفاوتی دارند و ممکن است هر روز بزرگ تر و بزرگ تر شوند و برنده ای به خود نبینند. مثل بخت آزمایی های چند ایالتی پاوربال، این جک پات ها هم بالاخره به حد مورد نظر می رسند و باید برنده ای داشته باشند. کازینوها می خواهند این جک پات ها تا جایی که می شود بزرگ شوند و بازیکنان بیشتری با انتظار برنده شدن وارد سالن شوند.

مجله بخت و اقبال

در نهایت می توان نتیجه گرفت بازیکنانی که دنبال جک پات هستند برای کازینوها بسیار مهم اند. به محض اینکه برای بردن جک پات، وارد مسابقه ای می شوید، کازینو برنده می شود. بازیکنان بیشتر به معنای چیپ های بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر برای کازینو است.

تغییرات قبل از فلاپ

قبل از هر گونه تغییر، چند دقیقه تامل کنید و به این فکر کنید که چرا پوکر بازی می کنید؟ فرض ما بر این است که تمام کسانی که دور میز پوکر می نشینند، می خواهند بیشترین سود مالی ممکن را به جیب بزنند. هر چند شاید ساده لوحانه باشد، دیگرانی هم هستند که به دلایل دیگر پوکر می کنند. مثلا هستند کسانی که صرفا برای لذت قمار می کنند، از دورهمی پوکر لذت می برند، می خواهند گذران زمان کنند یا هر دلیل دیگری دارند که ضرر مالی در بلندمدت برایشان قابل پذیرش است؛ برای این بازیکنان، شل گرفتن در طیف ها (رنج ها)ی قبل از فلاپ برای بردن جک پات کاملا قابل پذیرش است. دست های جک پات احتمالی می تواند شامل همه جفت ها و همه کارت های هم جنس بدون بیشتر از 3 فاصله باشد. برای بالابردن های معمولی یا لیمپ کردن (اگر به جای رِیز کردن فقط مبلغ بیگ بلایند را کال کنید و وارد بازی شوید لیمپ کرده اید) با این دست ها در هر موقعیتی، نگران نباشید. شاید حالا که دنبال جک پات هستید، بهتر است چند بلیط پاوربال هم بخرید.

با این حال، اگر پوکر را برای پول درآوردن بازی می کنید، جک پات را فراموش کنید و طیف هایتان را اصلا تغییر ندهید. دست اولیه ای که ارزش بازی کردن نداشته باشد، به درد جک پات هم نمی خورد. تنها با قراردادن خودتان در شرایط سخت و دور از سود، نمی توانید جک پات کنید. شاید مهم ترین نکته ای که باید قبل از فلاپ مدنظر قرار دهید این است که دیگر بازیکنان هم به دنبال جک پات هستند یا نه. اگر این طور است، شاید لازم باشد چند دست اضافه هم در طیف هایشان قرار دهید.

تغییرات بعد از فلاپ

حواستان باشد قوانین لازم که ممکن است از یک کازینو به دیگری متفاوت باشد را بدانید. گاهی اوقات فلاپ می تواند کارت های مناسب دست جک پات را در اختیارتان بگذارد یا حتی مستقیما شما را آنجا بفرستد. حتی اگر قبل از فلاپ هم تغییرات نداده اید، باید آماده باشید. در ادامه چند مثال مربوط به تغییرات بعد از فلاپ را باهم مرور می کنیم:

دست بالا با کارت بالا با کیکر آسیب پذیر (High Hand with vulnerable kicker)

فرض کنید بی بی پیک و 10 خشت را در شرط اجباری بزرگ (Big Blind) در اختیار دارید و کسی بالا نبرده است. فلاپ شامل 3 بی بی دیگر دسته کارت ها است. نمایشگر اعلام می کند دست بالای فعلی شامل چهار تا 9 است و فقط 5 دقیقه تا زمان پرداخت جک پات 500 دلاری بعدی باقی است. اگر قوانین اعلام کرده باید از هر دو کارت Hole (کارت های روبسته هر بازیکن) استفاده کنید، ولی لازم نیست برای 4 تایی تان جفت داشته باشید تا به عنوان دست بالا محسوب شود، باید بلافاصله all-in کنید. اینجا کارت بالا یا کیکر (کارتی که در دست های مشابه، به دلیل ارزش بالاتر موجب برنده شدن بازیکن می شود) شما آسیب پذیر است و و اگر سرباز، شاه و آس در نوبت بعدی یا ریور (کارت ریور آخرین کارتی است که در یک دست پوکر پخش می‌شود و پس از آن آخرین دور شرط بندی انجام می‌شود و در صورت لزوم نمایش کارتها اتفاق می‌افتد) رو شود، جواب نخواهد داد.

ست آس های فلاپ (Flopped set of aces)

فرض کنید دو آس گشنیز و خشت دارید و آس دیگری هم دست تان می آید. آیا دست بالای فعلی چارتایی/ کاره یا Quad (یک دست متشکل از چهار کارت با رتبه یکسان) است یا بهتر؟ اگر این طور نیست، آس ها معمولا دست بالا برای جک پات خواهد بود. در خیلی از میزها برای دیدن کارت های ریور و ترن (تِرن یا کارت چهارم، چهارمین کارت از پنج کارتی است که در یک بازی پوکر با کارت مشترک روی میز قرار داده می‌شود، که با نام خیابان چهارم هم شناخته می‌شود)، باید به صورت منفعل (غیرتهاجمی) بازی کنید. با زمین خیس (وقتی که کارت‌های روی میز امکان داشتن دستها یا قرعه‌های قوی را به بازیکنان می‌دهد) و چندین رقیب، احتمالا حداقل یکی از رقبا اعلام شرط ادامه یا Continuation Bet (شرطی که بعد از فلاپ توسط بازیکنی که پیش از فلاپ آغازگر شرط بندی بوده، بسته می‌شود) خواهد کرد.

مجله بخت و اقبال

باخت بد (Bad Beat) هم می تواند در صورت رو شدن آس آخر رخ دهد و ممکن است به استریت فلاش یا 4 تایی، ببازید. با وجود این که این مساله به صورت نادر رخ می دهد، لازم نیست شیوه بازی تان را تغییر دهید. بازیکنی که ست (ست به نوعی سه تایی گفته می‌شود که دو کارت از سه کارت با رتبه یکسان در دست بازیکن مخفی هستند) پایین یا استریت فلاش را فلاپ می کند، به جایی نخواهد رسید.

A lucky hand of pocket aces

دیگر ست های فلاپ شده (Other flopped sets)

وقتی ستی پایین تر از آس ها را فلاپ می کنید، تنها شانس تان برای بردن جک پات، چارتایی است. یک آوت (کارت هایی که برای تبدیل دست یک بازیکن به دست برنده لازم است) دارید. چهار درصد مواقع می توانید به 4 تایی ارتقا پیدا کنید، پس می توانید 4 درصد مقدار جک پات را به ارزش مورد انتظار (میزان سودآوری یک بازی در بلند مدت با حروف اختصاری EV) بازی منفعلانه اضافه کنید. اجازه دهید چیدمان یا تکسچر (ترکیب کارت‌های مشترک که می‌توان با در نظر گرفتن آن قدرت نسبی دست بازیکنان دور میز را تخمین زد) فلاپ راهنمایی تان کند. با زمین های خیس، اجازه ندهید جک پات روند منفعلانه ای به شما بدهد در حالی که ارزش بالقوه قابل دسترس از طریق شرط بندی، بیشتر هم می تواند باشد.

استریت فلاش (Straight flush draws)

به چیدمان با دقت نگاه کنید تا ببینید دو تا استریت فلاش ممکن است یا نه. اگر کارت هم جنس 7 و 8 دارید و فلاپ شامل کارت هایی است که استریت فلاش تان را کامل می کند، ممکن است منجر به برنده شدن جک پات از سوی شما یا حتی باخت بدتان شود. با چنین احتمالات دو سره ای، یادتان باشد بازی منفعلانه بیشتر از معمول، می تواند رویکرد منفی نسبت به ارزش مورد انتظار باشد. علاوه بر این، حواستان باشد اگر فلاش معمولی می سازید، همه چیپ هایتان را از دست ندهید، چون ممکن است به فلاش بالاتر یا حتی فول هاوس بربخورید.

رویال فلاش (Royal Flush draws)

رویال فلاش ها نادر و ویژه هستند. شاید توانسته باشید چندین بار به آن دست پیدا کنید، اما خیلی ها هستند که هنوز منتظر اولین رویال فلاش شان هستند. هیچ کس شما را در راه برای ساخت رویال فلاش سرزنش نمی کند و همیشه خاطره ای به یادماندنی برای سال های آتی تان هم خواهد بود.

نتیجه گیری

در حالی که جک پات ها بسیار وسوسه انگیزند، تعقیب شان می تواند منجر به طیف های قبل از فلاپ ضعیف تر و بازی های منفعلانه بعد از فلاپ شود. معمولا از رسیدن به آن باز می مانید و تعقیب تان هم پرهزینه است.

مجله بخت و اقبال

وقتی فلاپ جک پات را وارد بازی می کند، مطمئن شوید حواستان باشد قوانین کازینوی مورد نظر را می دانید تا بهترین بهره را از شرایط ببرید و ارزش مورد انتظارتان هم کمترین صدمه را ببینند.

در این راستا بد نیست نگاهی به مطالب زیر بی اندازید. به تصمیم گیری شما در جک پات ها کمک خواهند کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *