Svg%3E

چطور در پوکر، دست قرعه استریت یا فلاش بک دور را استفاده کنیم؟

سلسله مطالبآموزش پوکرمجله بخت و اقبال: انواعاستراتژی پوکر– انواعتاکتیک پوکر

در این یادداشت، به توصیه هایی در خصوص چگونگی بازی کردن دست قرعه استریت یا فلاش بک دور پرداخته می شود، ولی قبل از شروع، بهتر است تعریف این دو مفهوم پوکر را بدانیم:

  • دست قرعه استریت (Straight Draw): چهار کارت با رتبه‌ های متوالی یا تنها یک جای خالی در وسط که برای کامل شدن دست، به یک کارت دیگر نیاز دارند.
  • فلاش بک دور: دست قرعه فلاش که به دو کارت برای کامل شدن احتیاج دارد و هدف اولیه بازیکن از ادامه دادن بازی، ساخت آن نبوده است.

فلاش های بک دور تنها به خاطر سهم شانس (ارزش مورد انتظار دست یک بازیکن از لحاظ ریاضی در یک دست پوکر، که از طریق ضرب میزان پول موجود در پات در احتمال برد بازیکن محاسبه می‌ شود) اضافه‌شان در صورت ساخته شدن دست مربوط ارزشمند نیستند، بلکه اینکه با وجود آن ها، بیشتر به ریور می رسید که در نتیجه احتمالات برد بیشتری در اختیارتان می گذارد تا از سهم شانس خود بهره برید.

وقتی دست ساخته نشده شما، دست قرعه فلاش بک دور دارد، تمایل بیشتری به شرط بندی نشان دهید

اگر دست قرعه ساخته نشده ای شامل فلاش بک دور دارید، اگر دیگر شرایط (موقعیت، سایز استک، ضریب پات) را دارید، باید با اطمینان بیشتری به شرط بندی فکر کنید. مخصوصا وقتی نسبت به رقیب موقعیت دارید، شانستان در این زمینه بالاتر هم هست. شرط بندی با این دست قرعه ها، سودمند است، چون در یکی دو موقعیت زیر می توانید از آن ها در ترن برای بلوف بهره برید:

  • وقتی کارت ترن باعث می شود دست قرعه فلاش بسازید. الان سهم شانس شما بسیار بالاتر رفته و در نتیجه باید به بازی تهاجمی ادادمه دهید. علاوه بر این، حتی ممکن است در ریور، فلاش خود را کامل کرده و پات بزرگی ببرید.
  • وقتی بسیاری از دست های قرعه، کامل می شوند. شرط بندی روی کارت های ترسناک که مستقیما دست قرعه شما را کامل می کند، ممکن است رقیب را مجبور به فولد کند. ممکن است با خود فکر کند همه شبه بلوف ها به آنجا رسیده اند و احتمال اینکه بلوف بزنید، کم است.

فلاش های بک دور می توانند دستی مناسب فولد را به دستی مناسب کال بدل کنند

فرض کنیم شما در موقعیت باتن، با در اختیار داشتن کارت های 86 در فلاپ زیر، شرط بندی را آغاز کنید:

Svg%3E

و در موقعیت هدز-آپ (تک به تک) برابر شرط بزرگ قرار گیرید که چک-رِیز نسبتا قابل توجهی پست می کند. در این شرایط، بهترین بازی با گات شات (دست قرعه استریت که فقط آمدن کارتی با رتبه مشخص، آن را کامل می ‌کند) زیر، فولد است:

Svg%3E

با این حال، اگر فلاش بک دور به شرح عکس زیر داشتید که با گات شات شما جفت و جور می شد، می توانستید کال کنید:

Svg%3E

دو دلیل برای اهمیت این فلاش های بک دور وجود دارد:

  • دست های قرعه فلاش بک دور، نسبت به دیگر دست های قرعه غیر بک دور، مقداری سهم شانس بیشتر (حدود 4 درصد) دارند.
  • به خاطر وجود احتمال رسیدن به دست قرعه فلاش در ترن، شرایطتان برای ادامه بازی بیشتر می شود که در نهایت منتج به سهم شانس و فرصت های بلوف زنی بیشتر هم می شود.

این دلایل همیشه برای تغییر تصمیم اصولی کافی نیست، ولی ممکن است در رقابت های نزدیک، شرایط را به نفع شما تغییر دهد و خب بله، تصمیمات در پوکر معمولا همین قدر نزدیک گرفته می شود.

دست قرعه های دبل بک دور (استریت و فلاش)، به عنوان بلوف چک-رِیز بسیار به کارتان می آید

معمولا وقتی قصد بلوف چک-رِیز دارید، دوست دارید این کار را با دست قرعه اوپن اِند (دستی که از هر دو طرف قابل کامل شدن باشد)، دست قرعه فلاش و دست قرعه استریت صورت دهید، چون این دست ها در پات های بزرگ بهتر عمل می کنند. با این حال، چنین دست هایی همیشه بدست نمی آیند تا بتواند طیف بلوف مناسبی تقدیمتان کنند. اینجا است که دست های دبل بک دور به کارتان می آید.

دست های دبل بک دور، شرایط بازی بهتر در ترن فراهم می کنند و می توانند در ریور به عنوان دست های مخفی به کمکتان بیایند. همچنین اگر بعد از چک-رِیز با شرط سوم مواجه شده و مجبور به فولد شوید، سهم شانستان چندان تاثیر بدی به خود نمی بیند. عکس پایین چند مثال در خصوص دست قرعه دبل بک دور را نمایش می دهد. دو کارت اول، کارت های بازیکن و 3 کارت بعدی فلاپ رو شده است:

Svg%3E

با بک دور فلاش، در فلاپ شناور بازی کنید

موقع بازی از شرط بزرگ برابر شرط کوچک در حالت هدز-آپ و پاتی که یک بار افزایش پیدا کرده، باید از اکثریت طیف خود برابر شرط ادامه محافظت کنید. اگر با این دست های ساخته نشده از جمله دست قرعه فلاش بک دور، اقدام به کال کردن نکنید، به میزان مورد نظر از دفاع نخواهید رسید و بلوف های رقیب برایش پول بسیاری خواهد آورد. مثلا فرض کنید کارت های زیر را در اختیار دارید:

Svg%3E

و فلاپ به شرح زیر رو شده است:

Svg%3E

برای برنده شدن نیاز به رو شدن کارت بالای مدنظر یا دست قرعه بک دور ندارید. می بینید که خیلی از اوقات می توانید پات را در ترن یا ریور به چنگ آورید یا حتی در شوداون (نمایش کارت ها) برنده شوید. گفتنی است بازی شناور اشاره به کال کردن یک شرط به قصد بلوف زدن در دور بعدی شرط بندی دارد.

افراط نکنید

دست قرعه های بک دور، به درد بخور هستند، ولی حواستان باشد در استفاده از آن ها افراط نکنید. تنها به خاطر ویژگی های خوب این دست ها، نباید همیشه بدون تامل، اقدام به کال یا افزایش با آن ها بکنید. مثلا فرض کنید در شرط بزرگ با کارت های زیر نشسته اید:

Svg%3E

و با فلاپ زیر، اقدام به دفاع از شرط بزرگ خود برابر شرط کوچک می کنید:

Svg%3E

رقیب 66 درصد پات شرط می کند. این دست با وجود داشتن چندین دست قرعه بک دور، به دلایل زیر، ارزش کال کردن شرط رقیب را ندارد:

  • جفت آوت های شما بسیار ضعیف هستند. بدست آوردن جفت در ترن باعث نمی شود شرط دیگری از حریف را کال کنید یا خودتان شرط غیربلوف ببندید.
  • کارت بالای 9 بدون وجود دست قرعه مستقیم کار را سخت می کند. دست های بسیاری بهتری (دست قرعه مستقیم، جفت ها و دست های قرعه بک دور قوی تر) وجود دارد که می توانید با آن ها کال کنید.
  • ضریب پات شما چندان خوب نیست. شاید بتوانید برابر شرطی کوچک کال کنید، ولی کال کردن هر شرط بزرگتری به صلاح نیست.

از طرف دیگر، دست های قرعه دبل بک دور قوی تر، همانند عکس زیر، بیشتر به درد کال کردن شرط رقیب در فلاپ بالا می خورد:

Svg%3E

حرف پایانی

اگر توصیه های بالا را در ذهن داشته باشید، می توانید با استفاده از آن ها، سود بیشتری از دست قرعه های فلاش بک دور یا استریت ببرید:

  1. وقتی دست ساخته نشده شما، دست قرعه فلاش بک دور دارد، تمایل بیشتری به شرط بندی نشان دهید
  2. فلاش های بک دور می توانند دستی مناسب فولد را به دستی مناسب کال بدل کنند.
  3. دست قرعه های دبل بک دور (استریت و فلاش)، به عنوان بلوف چک-رِیز بسیار به کارتان می آید
  4. با بک دور فلاش، در فلاپ شناور بازی کنید
  5. افراط نکنید

مطالب مرتبط:

مهندس صنایع، علاقمند به بازی به خصوص بازی های ورق، نویسنده آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *