سلسله مطالبآموزش پوکرمجله بخت و اقبال: انواعاستراتژی پوکر–ریاضیات پوکر
از جمله آمار کلیدی که تفاوت بین بازی های آنلاین و حضوری دانکی را نشان می دهد، درصد ورود اختیاری به پات (VPIP) است. این آمار نشان می دهد بازیکن چقدر شُل (بازی کردن دست های بیشتری از سبک بازی نرمال یا نسبت به میانگین بازیکنان حاضر در بازی) بازی می کند.
استفاده از عنوان Donkey (که از این پس برای راحتی مخاطب دانکی خطاب می شود) در خصوص بازیکنان پوکر از نظر استیو سلبرید نویسنده یادداشت، در اشاره به پوکربازان باتجربه ای است که فارغ از رقیب، همیشه به یک شیوه بازی می کنند و هیچ وقت خود را نسبت به شرایط منطبق نمی کنند. این بازیکنان معمولا بی نهایت شُل هستند و تا حدی منفعل بازی می کنند. اگر دستشان را دوست داشته باشند، از هر موقعیتی با آن بازی می کنند و رِیز شدن یا نشدن پات برایشان مهم نیست. این بازیکنان تنها یک بار در پیش فلاپ فکر می کنند و با همان برنامه پیش می روند که باعث می شود سواستفاده از آن ها بسیار راحت باشد. جدول زیر را مدنظر قرار دهید.
این جدول (سطر 1) نشان می دهد که بازیکن حضوری 1 به 2 هولدم (شرط های حضوری)، به طور متوسط 37 درصد VPIP ثبت می کند که در واقع 70 درصد شل تر از همین میزان برای بازیکنان آنلاین (22 درصد) است. مشخص است که بازیکنان آنلاین، بسیار سفت تر (بازی کردن تعداد کمتری از دست ها نسبت به میانگین بازی یا بازیکنان) بازی می کنند، ولی سوال اصلی این است که در پوکر، با چه مقداری از دست هایتان وارد بازی شوید؟
ورود اختیاری به پات آنلاین
در مطالعاتم، تاریخچه 6 میلیون دست پوکر آنلاین را مورد بررسی قرار دادم. شکل 2 در پایین منحنی نرخ برد میانگین برای بازیکنان آنلاین با VPIP مختلف را نشان می دهد.
این تصویر مشخص می کند، بهترین حالتی که بازیکن 1 شرط بزرگ به ازای 100 دست می برد، در بازی کردن 15 درصد از دست هایش به دست می آید. حواستان باشد بازیکنان سطح متوسط آنلاین با بازی کردن 22 درصد دست هایشان، به ازای هر 100 دست، 5 شرط بزرگ می بازند (مربع مشخص شده در منحنی). این منحنی می گوید تقریبا 15 درصد دست های بازیکن سطح متوسط، دست برنده است، ولی وقتی این رقم به 22 درصد می رسد، برد به باخت بدل می شود. حواستان باشد بازی خیلی سفت، به اندازه بازی خیلی شُل، به وجهه ما آسیب نمی زند.
ورود اختیاری به پات در بازی های حضوری
ترسیم منحنی شکل بالا برای بازی های حضوری ممکن نیست. با ای حال، با ثبت تاریخچه چند صد دست بازی حضوری، می توانیم به عدد قابل اتکایی از VPIP برای این بازی ها هم برسیم. این کار را در خصوص 4 سالن پوکر در لاس وگاس انجام داده و به این نتیجه رسیدم که VPIP میانگین در این مکان ها برابر با 37 درصد است.
با اینکه برخی میزها سفت تر از بقیه هستند، درصد VPIP خیلی کم تغییر می کند. حتی بازی های 2 به 5 دلاری وگاس هم به همین اندازه شل هستند. از این رو، بازی های نرخ پایین حضوری در وگاس، بسیار شُل تر از بازی های آنلاین هستند. این چه تاثیری در VPIP ایده آل وگاس دارد؟
شلی اضافه در بازی های نرخ پایین هولدم نامحدود تنها فاکتور مهم برای در نظر داشتن نیست. چون در بازی های حضوری بازیکنان بیشتری در پات حضور دارند و البته از بازیکنان آنلاین ضعیف تر هستند، سایز میانگین پات بزرگ تر است (سطر هفتم جدول بالا). به معنای این است که باید بتوانیم در این بازی ها مخصوصا وقتی موقعیت داریم، دست های بیشتری بازی کنیم.
با این حال، نباید دیوانه وار رفتار کنیم. نمی توانیم با بازی کردن دست هایی به اندازه رقبا، به سود برسیم، ولی اگر در پس فلاپ مهارت لازم را داشته باشیم و دست های اضافهمان را از موقعیت های آخر بازی کنیم، احتمالا بتوانیم VPIP ایده آل خود را تا 20 درصد بیشتر کنیم.
با این حال براساس داده ها، هیچ وقت با اطمینان نمی توانیم میزان ایده آل را مشخص کنیم، ولی 20 درصد اندازه اولیه مناسبی برای بازی در کنار دانکی ها است. اگر بازی سفت تر از سایر موارد باشد که در آن بازیکنان کمتری لیمپ کنند و پات کوچکتر باشد، کمی سفت تر بازی کردن تغییر مناسبی است. برای بازی های بسیار شل و منفعل، معمولا می توان شل تر بازی کرد.
فاکتور نهایی تعیین کننده میزان شل بازی کردن، کیفت بازی خودتان در پس فلاپ است. اگر VPIP شما حدود 20 درصد است، باید کمی سفت تر بازی کنید. بعد از اینکه شکاف های بازیتان را رفع کردید، می توانید مخصوصا موقع حضور در موقعیت های آخر، دست های نزدیک بیشتری اضافه کنید.
موقعیت
بحث قبلی تنها VPIP میانگین را مدنظر قرار می دهد و اهمیت موقعیت را نادیده می گیرد. با این حال، اگر در بازی های نرخ پایین حضوری وگاس شرکت می کنید، احتمالا زیادی شل هستید. می توانید به روشی ساده VPIP حضوری خود را محاسبه کنید. تنها برای چند جلسه بازی، VPIP دست هایتان را بشمارید. اگر محل بازیتان چیزی حدود 35 دست در هر ساعت ارائه می کند، می توانید در 5 یا 10 ساعت، به عدد مجموع قابل اتکایی برسید. اگر در VPIP، جایی حدود 20 درصد هستید، در مسیر درستی قرار گرفته اید، ولی اگر این میزان برایتان 30، 40 درصد یا بیشتر است، باید بیشتر در خصوص رفع شکاف های بازیتان فکر کنید.
مطالب مکمل:
- ارزش مورد انتظار در پوکر چیست؟
- آگاهی از موقعیت در پوکر چقدر در نتیجهگیری تاثیر دارد؟
- چرا بازی های نرخ پایین آنلاین برابر دانکی های پوکر با بازی های حضوری متفاوت است؟
- هر چیزی که باید در مورد ضریب پات بدانید
- چطور در پات هایی که به شرط سوم می رسند، موفق باشیم؟
- چرا اجرای دوباره ضریب پات شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟
دیدگاهتان را بنویسید